Floating disc voordeel?
Moderator:Beheerders
Wat is het voordeel van een floating disc (rotor zelf dus)?
En slijt het ook want er zit toch wel wat minimale speling op volgens mij.
En slijt het ook want er zit toch wel wat minimale speling op volgens mij.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
Floating
je kan eigenlijk nooit een schijf perfect uitlijnen in de caliper. Dus als je de schijf lichtjes laat bewegen kan die veel beter zijn eigen weg zoeken als je de remmen aantrekt waardoor de zijwaartse krachten beter verdeeld worden.
MBT slijtage kan ik zeggen dat het op motoren al vele jaren wordt toegepast en dat ik daar nog nooit heb gehoord van extra slijtage terwijl de krachten daar vele malen groter zijn. Dus als fietsen een beetje overengineerd worden zal slijtage denk ik geen probleem zijn.
MBT slijtage kan ik zeggen dat het op motoren al vele jaren wordt toegepast en dat ik daar nog nooit heb gehoord van extra slijtage terwijl de krachten daar vele malen groter zijn. Dus als fietsen een beetje overengineerd worden zal slijtage denk ik geen probleem zijn.
Het zorgt ook voor een betere afvoer van de hitte, alu geleidt warmte naar het schijnt beter/sneller dan staal. Zo zal je onder extreme omstandigheden ook minder snel een slag in je schijf krijgen door oververhitting.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Ik weet niet of dat laatste opgaat, gezien alu warmte juist minder goed geleidt.
De reden dat floating discs niet zo snel kromtrekken is dat de montagebussen die de alu spider met het stalen remoppervlak verbinden, radiale vrijheid toelaten. Als een schijf warm wordt zet 'ie uit. Een gewone schijf trekt zodoende krom door spanningen in het oppervlak van de schijf, terwijl een floating disc de uitzetting van het stalen remvlak gewoon toelaat.
De reden dat floating discs niet zo snel kromtrekken is dat de montagebussen die de alu spider met het stalen remoppervlak verbinden, radiale vrijheid toelaten. Als een schijf warm wordt zet 'ie uit. Een gewone schijf trekt zodoende krom door spanningen in het oppervlak van de schijf, terwijl een floating disc de uitzetting van het stalen remvlak gewoon toelaat.
Dat van die warmtegeleiding van alu kan ik dus ook zeker niet bevestigen, heb het ook maar ergens opgevangen.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be
Hier is het antwoord.
Een tweedelige schijf heeft als voordeel dat de warmte beter over de schijf verdeeld wordt. Een stalen ring die zweeft in een aluminium houder, kan veel gelijkmatiger uitzetten dan een schijf uit één stuk. Een eendelige schijf kan gaan warpen, vooral bij grotere diameters. Dat warpen gebeurd omdat het temperatuursverschil tussen de buitenkant van schijf en de kern van de schijf zo immens groot kan worden. En het uitzettende materiaal wil toch ergens naartoe bewegen dus krijg je slagen in je schijf. Dat heb ik met mijn Hope schijfremmen één keer gehad. Een slag van 15 mm zat er in na een heftige afdaling. Zelfs zijn oorspronkelijke vorm wou het niet eens meer aannemen.
Oh en volgens mij geleid aluminium de warmte juist wel heel goed. Denk maar eens aan je hitte verspreiders op bijv. een deftige grafische kaart tegenwoordig.

Een tweedelige schijf heeft als voordeel dat de warmte beter over de schijf verdeeld wordt. Een stalen ring die zweeft in een aluminium houder, kan veel gelijkmatiger uitzetten dan een schijf uit één stuk. Een eendelige schijf kan gaan warpen, vooral bij grotere diameters. Dat warpen gebeurd omdat het temperatuursverschil tussen de buitenkant van schijf en de kern van de schijf zo immens groot kan worden. En het uitzettende materiaal wil toch ergens naartoe bewegen dus krijg je slagen in je schijf. Dat heb ik met mijn Hope schijfremmen één keer gehad. Een slag van 15 mm zat er in na een heftige afdaling. Zelfs zijn oorspronkelijke vorm wou het niet eens meer aannemen.
Oh en volgens mij geleid aluminium de warmte juist wel heel goed. Denk maar eens aan je hitte verspreiders op bijv. een deftige grafische kaart tegenwoordig.

-
- Berichten:409
- Lid geworden op:ma nov 21, 2005 9:00 pm
- Locatie:Vianen
- Contacteer:
Idd een floating disc laat het stalen deel toe enorm uit te zetten zonder dat je gelijk een TACO remschijf hebt.
De afdaling in Scuol was zon remschijven slopert, het aanloop stuk naar de start dan.
Verder geleidt alu hitte veel beter dan staal. Hierdoor warmt het veel sneller op en koelt het sneller weer af. Maar dat heeft met de skijf helemaal niets van doen.
grt
E
De afdaling in Scuol was zon remschijven slopert, het aanloop stuk naar de start dan.
Verder geleidt alu hitte veel beter dan staal. Hierdoor warmt het veel sneller op en koelt het sneller weer af. Maar dat heeft met de skijf helemaal niets van doen.
grt
E