Rockshox j4 geschikt voor freeride?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

enpro
Contacteer:
Rockshox j4 geschikt voor freeride?

Bericht door enpro » ma dec 19, 2005 1:27 am

Jah de vraag staat er al .

Is een j4 geschikt voor freeride ?

Luc

Bericht door Luc » ma dec 19, 2005 12:57 pm

Begin al eens met goed te lezen wat er op de website staat over die modellenreeks. Met wat gezond verstand kan je dan zelf je conclusies trekken ...
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » ma dec 19, 2005 6:28 pm

Nou ik heb gezien dat de meeste bovenbuizen van duurdere types vaak bij 32mm beginne en die van mij zijn 28mm maar verder zie ik niet veel verschil.

Ruckus

Bericht door Ruckus » ma dec 19, 2005 6:32 pm

RockShox

"The MY06 J-Series line delivers all the goods to entry-level XC/AM bikes..." (SRAM.com)

Mss bedoelt ie dit? :arms:

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » ma dec 19, 2005 6:44 pm

Jah maar warom dan presies wat is zo anders aan een marzocchi bv ? Ik bedoel het is presies het zelfde materiaal alleen ze hebben dikkere buizen.

En als ik dus een niewe vork ga kopen waar moet ik opletten?

Ik weet dat marzocchi de betere vorken heeft maar eigelijk niemand heeft me echt goed kunne uitleggen wat er nu zo "goed" aan marzocchi is .

En xc entry level :? 130mm travel voor xc ??? snap het niet helemaal.

jojo

Bericht door jojo » ma dec 19, 2005 7:59 pm

enpro schreef:En xc entry level :? 130mm travel voor xc ??? snap het niet helemaal.
xc en am, all mountain ;)

enduro achtige bikes, en die willen nog wel eens 130mm nodig hebben.
keybone collector!!!

Mathijs

Bericht door Mathijs » ma dec 19, 2005 8:06 pm

enpro schreef:Jah maar warom dan presies wat is zo anders aan een marzocchi bv ? Ik bedoel het is presies het zelfde materiaal alleen ze hebben dikkere buizen.

En als ik dus een niewe vork ga kopen waar moet ik opletten?

Ik weet dat marzocchi de betere vorken heeft maar eigelijk niemand heeft me echt goed kunne uitleggen wat er nu zo "goed" aan marzocchi is .

En xc entry level :? 130mm travel voor xc ??? snap het niet helemaal.
T is niet dat RS geen goede vorken heeft. Maar waar het verschil in zit is de diameter van de buizen (hoe groter, hoe stijver) en de gebruikte veren etc.
Jouw vork zal het best wel een tijdje uithouden, maar op een gegeven moment is ie op (en dat zal sneller zijn dan bij een Dirt/Street/Freeride vork.
Mathijs: De Benjamin

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » ma dec 19, 2005 10:40 pm

ok maar wat gaat er dan gebeuren? slijten mn veerelementen sneller of raken mn veerpoten uitvorm ofzo . ik bedoel waar zit die slijtage eigelijk van een vork?

Ik heb wel een paar vorken die versleten zijn maar dat kwam eigelijk gewoon door dat ze waren uitgedroogt en vast geroest en gecoroseert.
Dus gewoon door verwaarlozing en niet door werkelijk slijten van componten in de vork.

Mathijs

Bericht door Mathijs » di dec 20, 2005 11:22 am

Door de drops etc kunnen de vorkpoten krom raken, je kroon kan breken, stuurbuis kan breken etc etc. Slijtage aan veren etc is geen ramp, dat heb je altijd. Enkel zal het wel wat rapper gaan nu.

Het risoco is gewoon de kans op het breken van de vork waardoor je zelf ook vrij veel letsel op kan lopen...
Mathijs: De Benjamin

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » di dec 20, 2005 12:56 pm

maar die kroon is tog niet veel anders dan die van een marzocchi ?
allebij gewoon t6 alu en in bouw zie ik ook niet veel verschil.

eigelijk het enigge verschil wat ik zie is de diameter van de vorkbuizen.

kijk darom heb ik dit topic gemaakt .
iedereen blablaat wel een hoop over dat marzochi beter is enzo maar ik heb nog steets geen duidelijke argumenten gehoord warom.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » di dec 20, 2005 1:36 pm

enpro schreef:maar die kroon is tog niet veel anders dan die van een marzocchi ?

iedereen blablaat wel een hoop over dat marzochi beter is enzo maar ik heb nog steets geen duidelijke argumenten gehoord warom.
Rock Shox geeft aan dat de vork bestemd is voor XC en AM gebruik, dat betekent dus dat de vork gebouwd is om de krachten die daarbij vrij komen te kunnen weerstaan :roll:
Er staat dus niet expliciet dat de vork kapot zal gaan bij FR gebruik, maar hij is er in ieder geval niet voor gebouwd.

Maar als jij dat liever in de praktijk ervaart dan dat je adviezen serieus neemt, tjah, dat is jouw eigen keuze natuurlijk :bandana:

Erikje

Bericht door Erikje » di dec 20, 2005 1:41 pm

Nee precies, en argumenten zoals jij je wilt horen zul je ook niet horen, gewoon kopen en gebruiken, als e.e.a. afbreekt horen wij met plezier jouw argumenten om de volgende keer een geschikte vork erin te knallen.

Misschien kan ík jou nog plezieren met mijn argumenten... althans, als jij dat argumenten vindt...

-28mm binnenpoten zijn minder stijf dan 32 mm binnenpoten.
-Jij kan aan het uiterlijk van een kroon niet zien of deze sterker of niet is, daar is over nagedacht (ooit).
-De demping van een Marzocchi is pertinent beter dan een J4

Erikje

N I E L S

Bericht door N I E L S » di dec 20, 2005 2:07 pm

enpro schreef:maar die kroon is tog niet veel anders dan die van een marzocchi ?

Het lijkt me niet zo wijs om tegen de voorschriften van de producent in te gaan, vooral als je er dingen mee gaat doen die het spul eigenlijk te zwaar belasten. Stond hier laatst op DP een Marzocchi DJ die was gebroken, een trap met een bloedvlek erbij.

Zelf weten natuurlijk maar met een vork die niet voor zulke belasting is is het buiten het feit dat je capaciteiten en comfort misschien niet zo geweldig tot zn recht komt het ook gewoon gevaarlijk. Met je oog inschatten waarom het ene sterker is dan het andere is vaak niet de beste manier om te weten hoe sterk iets werkelijk is. Ik ga er vanuit dat de fabrikanten weten wat zwaar belast wordt en wat niet. Ik ga geen onderdeel of fiets kopen omdat die er sterker uitziet tenzij het mij heel erg link lijkt.

Maar wat zou je willen horen dan, berekeningen? Of tekeningen met krachten en draagvlakken?
Ik zou gewoon spullen kopen die gebruikt worden waarvoor ze gebruikt zouden moeten worden. Helaas is dat vaak snel duurder want iets licht en sterk maken is vaak niet goedkoop. Je hebt wel goedkopere vorken maar die zijn vaak weer zwaarder.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Luc

Bericht door Luc » di dec 20, 2005 2:12 pm

msxx schreef:

Rock Shox geeft aan dat de vork bestemd is voor XC en AM gebruik, dat betekent dus dat de vork gebouwd is om de krachten die daarbij vrij komen te kunnen weerstaan :roll:
Er staat dus niet expliciet dat de vork kapot zal gaan bij FR gebruik, maar hij is er in ieder geval niet voor gebouwd.

Maar als jij dat liever in de praktijk ervaart dan dat je adviezen serieus neemt, tjah, dat is jouw eigen keuze natuurlijk :bandana:
@ Enpro: je mag ook al eens beginnen met wat fatsoenlijker nederlands te schrijven.
Bovendien staat er niet alleen "XC en AM" maar ook zeer duidelijk "entry level". Lijkt me toch echt wel duidelijk genoeg dacht ik zo ...

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » di dec 20, 2005 2:28 pm

Jah ik wou idd gewoon de techniesche details van zo'n vork vergelijken maar blijkbaar is dit niet mogelijk. Bij bv computers zijn alle details tot in de puntjes te vinden over hardware(bij videokaarten vaak dingen waar je nog niet eens wat aan hebt om het weten), maar dat is bij fiets-onderdelen tog iets moeilijker blijkbaar.

En mn nederlands jah dat is msn nederlands denk ik ;)

Maar tog bedankt voor de reacties :D

Luc

Bericht door Luc » di dec 20, 2005 3:41 pm

Toch maar eens wat aandachtiger de RS site bestuderen dan. Als je op een vork klikt, krijg je de technische specificaties en voor de speciale features (zoals Turnkey Lockout en U-turn) staat er een aparte link waar je meer uitleg vindt. Bovendien kan je ook nog een Service Manuals e.d. probleemloos downloaden.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 20, 2005 6:34 pm

wanneer een vork zoals de j4 goed zou zijn voor freeride waarom koopt dan iedereen een veel duurdere vork???

zou de marketing afdeling zo goed zijn??? of is een j4 gewoon niet geschikt voor freeride???

dit zijn niet de argumenten die jij wilt horen, daar moet je ff op wachten. rekenmachine is kwijt

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » di dec 20, 2005 9:36 pm

Djamgils schreef:wanneer een vork zoals de j4 goed zou zijn voor freeride waarom koopt dan iedereen een veel duurdere vork???

zou de marketing afdeling zo goed zijn??? of is een j4 gewoon niet geschikt voor freeride???

dit zijn niet de argumenten die jij wilt horen, daar moet je ff op wachten. rekenmachine is kwijt
rekenmachine zit op je pc en warom iedereen een marzochi koopt omdat ze lekkerder veren mischien?

En er staat idd entry level xc/am bla bla maar er staat nergens dat deze niet geschikt voor freeride zou zijn omdat ze sneller zouden breken.
En dus heb als enigge fatsoenlijke antwoord dat ik heb is dat de binnenbuizen dunner zijn en dus sneller kunnen breken en dat het kroondesign er wat mee te maken heeft .

Maar goed ik merk dat dit topic tog nergens meer toe leid dus stop ik er snel mee :D

simon-ffc

Bericht door simon-ffc » di dec 20, 2005 9:51 pm

mmmmmm, als iedereen marzocchi zou kopen waarom zij er dan nog andere merken.Het hangt gewoon af van welk model,persoonlijke voorkeuren en Prijs die je ervoor wilt geven.
als jij die rock shox hebt kun je beter een marzocchi mx comp kopen in die prijsklasse voor dat gebruik.
Maar als je meer geld gaat uitgeven is een rock shox Pike beter.
en om gewoon de waarheid te zeggen: Die vork is enkel goed voor fietsjes om mee naar school te rijden of voor beginnende xc'ers.
als je ermee gaat freeriden,vanaf drops en jumps +75cm zul je gauw ondervinden dat het:
1:niet lekker rijd
2:niet goed voor de vork is
3:niet goed voor de rest van je bike
4:na een tijdje niet erg goed voor jezelf
:arms:
als RS op de site schrijft: xc/am dan is dat toch duidelijk niet fr? ;)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di dec 20, 2005 9:57 pm

wat ik wilde berekenen gaat makkelijker met een grafisch rekenmachine, niet dat ding wat op de computer zit.

wat ik al wel weet is dat wanneer je een stalen buis pakt van 28mm of een stalen buis van 32mm met allebei hetzelfde gewicht en dezelfde lengte zal de buis van 28mm ongeveer 35% minder stijf zijn.

daarnaast is er het voordeel dat je met grotere diameters meer ruimte hebt voor het binnenwerk. en dus een robuuster concept hebt.

wat ik met mijn vorige post probeerde te zeggen dat kwaliteit geld kost. nou is kwaliteit een begrip dat vaak verkeerd begrepen word. kwaliteit is de mate waarin het aan de wensen van de klant voldoet.
voor sommige mensen heeft een goedkopere vork al voldoende kwaliteit maar voor jou kan dat niet het geval zijn omdat je hem voor freeride wilt gebruiken

ik had eerst een manitou stance flow en nu een sherman breakout plus, in eerste instantie vond ik de stance van voldoende kwaliteit totdat ik op de breakout plus had gereden. nu zal ik me niet meer laten verleiden tot het kopen van een goedkoper model.

bij een computer geven ze toch ook niet het complete bouwplan erbij???
en wat voor jou onnutige gegevens lijken kunnen voor iemand die er verstand van heeft toch wel heel belangrijk zijn.

en zowieso zie ik tussen de crown van een pike en een j4 toch al wel degelijk verschillen. ga eens in een winkel naar die dingen kijken. waarschijnlijk zul jij toch geen verschil zien want er ontbreekt toch wat technisch inzicht bij jou.

waarom marzocchi zo goed is??? kennelijk weten ze goed in te spelen op de behoeften van de markt en hebben ze hun productieproces goed onder controle

verder zit er wel degelijk verschil in de gebruikte materialen bij de verschillende vorken. T6 is alleen een warmtebehandeling, zegt niks over de materiaalsoort.
de j4 heeft stalen binnenpoten en andere typen vorken aluminium

didadunlop

dus

Bericht door didadunlop » di dec 20, 2005 10:17 pm

Zegt "entry level" al niet genoeg?

Als je begint met iets ben je nog niet zo goed als de gevorderen dus zal je spul minder zwaar belast worden. Dan sloop je het een keer en ga je duurder kopen (of hetzelfde als je denkt dat het niet nog een keer gaat gebeuren) om datgene waar je het mee sloopte wel regelmatig te doen.

Ja en dan wordt het duurder. En of het ene nou beter is dan het andere komt op een bepaald "prijs"niveau volgens mij alleen nog maar door smaak/voorkeur.

Maar wat zeur ik eigenlijk, heb geen verende voorvork en mis hem ook niet...:)

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » di dec 20, 2005 11:07 pm

kijk hier heb ik wat aan :thumbsup:

enpro
Contacteer:

Bericht door enpro » di dec 20, 2005 11:08 pm

Djamgils schreef:wat ik wilde berekenen gaat makkelijker met een grafisch rekenmachine, niet dat ding wat op de computer zit.

wat ik al wel weet is dat wanneer je een stalen buis pakt van 28mm of een stalen buis van 32mm met allebei hetzelfde gewicht en dezelfde lengte zal de buis van 28mm ongeveer 35% minder stijf zijn.

daarnaast is er het voordeel dat je met grotere diameters meer ruimte hebt voor het binnenwerk. en dus een robuuster concept hebt.

wat ik met mijn vorige post probeerde te zeggen dat kwaliteit geld kost. nou is kwaliteit een begrip dat vaak verkeerd begrepen word. kwaliteit is de mate waarin het aan de wensen van de klant voldoet.
voor sommige mensen heeft een goedkopere vork al voldoende kwaliteit maar voor jou kan dat niet het geval zijn omdat je hem voor freeride wilt gebruiken

ik had eerst een manitou stance flow en nu een sherman breakout plus, in eerste instantie vond ik de stance van voldoende kwaliteit totdat ik op de breakout plus had gereden. nu zal ik me niet meer laten verleiden tot het kopen van een goedkoper model.

bij een computer geven ze toch ook niet het complete bouwplan erbij???
en wat voor jou onnutige gegevens lijken kunnen voor iemand die er verstand van heeft toch wel heel belangrijk zijn.

en zowieso zie ik tussen de crown van een pike en een j4 toch al wel degelijk verschillen. ga eens in een winkel naar die dingen kijken. waarschijnlijk zul jij toch geen verschil zien want er ontbreekt toch wat technisch inzicht bij jou.

waarom marzocchi zo goed is??? kennelijk weten ze goed in te spelen op de behoeften van de markt en hebben ze hun productieproces goed onder controle

verder zit er wel degelijk verschil in de gebruikte materialen bij de verschillende vorken. T6 is alleen een warmtebehandeling, zegt niks over de materiaalsoort.
de j4 heeft stalen binnenpoten en andere typen vorken aluminium
ik bedoel eigelijk hier heb ik wat aan :thumbsup:

sorry voor dubbelpost.

En uhh ik denk dat ik deze vork wel nog een tijdje gewoon op ga rijden maar wel alvast sparen voor zoon Z-1 Freeride FR 3 ook geen durevork maar wel degelijk voor freeride als ik jullie moet geloven ;)

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo dec 21, 2005 1:36 am

Eigenlijk een heel simpel antwoord op jouw vraag.
Wel jammer dat jij gewoon niet gelijk overtuigd was door de opgave van de producent.
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » wo dec 21, 2005 5:28 pm

N I E L S schreef:

Het lijkt me niet zo wijs om tegen de voorschriften van de producent in te gaan, vooral als je er dingen mee gaat doen die het spul eigenlijk te zwaar belasten. Stond hier laatst op DP een Marzocchi DJ die was gebroken, een trap met een bloedvlek erbij.
Als ik me het goed herinner was het eigenlijk een Z150.

De J4 is nou eenmaal een xc/am vork, een Fox Talas heeft ook 130mm, daar zie je Bender toch ook niet mee rijden of wel soms?
Fox Float heeft b.v. ook 130, maar toch een xc/am vork.
Je kan liever gewoon een vork kopen die gemaakt is voor wat jij wil doen (kijk b.v. bij Te Koop naar de Z1 Freeride 3 van Crash and Learn) dan dat je veel meer geld kwijt bent aan een ziekenhuisrekening.

Plaats reactie