micro drive op race BMX'en?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Drooze @ DirtE19
Contacteer:
micro drive op race BMX'en?

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do dec 08, 2005 3:34 pm

iemand enig idee waarom er nog steeds geen micro drive gebruikt wordt op race bmx'en? ik heb het over de tegenwoordig bij street/dirt/park bmx'en zo populaire 25/9 tandverhouding, terwijl bij race nog altijd minstens een 12tands kransje achteraan staat.
ik vind het vreemd, aangezien kleinere tandbladen en een kortere ketting toch maar weer lichter zijn, en er eigenlijk geen verlies in stevigheid is. het gaat wel wat minder lang mee, maar als freestylers daar geen last van hebben, zou dat bij race toch ook geen prob mogen zijn?

of zie ik iets over het hoofd?

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do dec 08, 2005 3:41 pm

Sneller teveel speling op de ketting
Snellere slijtage
Minder makkelijk ideale verzet te kiezen
Duurder
...

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do dec 08, 2005 3:47 pm

hoezo meer speling op de ketting? zoveel sneller rekt een kortere ketting toch niet uit?

en waarom minder makkelijk ideale verzet te kiezen? een ander kransje opzetten bij microdrive of bij een groter verzet is toch hetzelfde? tandblad idem, toch?
kiezen trouwens racers voor elk parkours een ideaal verzet, of eigenlijk altijd hetzelfde?

slijtage en prijs maken voor de pro's niet uit, gewicht wel. dus dat gaat niet op volgens mij.

walter

Bericht door walter » do dec 08, 2005 5:04 pm

Niet helemaal.
Kleiner tandwiel betekent minder tandjes.
Dus meer kracht per tandje en per schakel(daar waar de ketting over het tandwiel loopt), dus meer slijtage.
Kleinere tandwielen betekent ook een kortere ketting, dus de schakeltjes worden intensiever gebruikt, meer slijtage.
En een ketting loopt niet mooi rond, maar in schokjes. Dat ga je merken bij erg kleine tandwielen.
Het verzet wordt bepaald door de verhouding tussen voor- en achtertandwiel.
Ga maar eens rekenen, en je zal zien dat je met een groter voortandwiel kleinere stapjes kan maken bij het kiezen van je verzet.
Dus zolang je voorblad de grond niet raakt is er eigenlijk geen goede reden om kleiner te kiezen, tenzij je gaat voor lichtgewicht.

Ik denk met smart terug aan de tijd dat je op een mtb gewoon 48-38-26 had.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do dec 08, 2005 7:42 pm

walter schreef:Niet helemaal.
Kleiner tandwiel betekent minder tandjes.
Dus meer kracht per tandje en per schakel(daar waar de ketting over het tandwiel loopt), dus meer slijtage.
Kleinere tandwielen betekent ook een kortere ketting, dus de schakeltjes worden intensiever gebruikt, meer slijtage.
En een ketting loopt niet mooi rond, maar in schokjes. Dat ga je merken bij erg kleine tandwielen.
Het verzet wordt bepaald door de verhouding tussen voor- en achtertandwiel.
Ga maar eens rekenen, en je zal zien dat je met een groter voortandwiel kleinere stapjes kan maken bij het kiezen van je verzet.
Dus zolang je voorblad de grond niet raakt is er eigenlijk geen goede reden om kleiner te kiezen, tenzij je gaat voor lichtgewicht.

Ik denk met smart terug aan de tijd dat je op een mtb gewoon 48-38-26 had.
ja goed, je hebt gelijk over sneller slijten en zo, maar echt belachelijk snel gaat het niet als ik zo kijk naar bmxers die met microgearing rijden. dus ja het slijt sneller, maar niet zo dat je halverwege een competitie je kransje moet vervangen.

maar dus buiten dat je je verzet fijner kan kiezen is er ook geen reden om een groter voorblad te kiezen?

dus: verandere de pro's echt bij elke baan van verzet, of heeft iedereen zijn favo ratio en blijven ze daar bij?

Plaats reactie