Frieke's pedalen onder 140 gram!

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:
Frieke's pedalen onder 140 gram!

Bericht door Urnyke » zo sep 18, 2005 7:46 pm

Dit is een lang gekoesterde droom om pedalen onder de 140 gram te krijgen! Deze pedalen zijn 3 jaar oud en het werkt nog steeds. Alleen 8 stalen asjes vervangen en hopla 139,5 gram! En per set! Niet per stuk!

Afbeelding

zie voor meer info over de pedalen http://www.bikeboosting.nl/index.php?spe



Bij zadelpenframestrop heb ik zelfs 13.5 gram gewonnen (55%)
zie voor meer tech info strop: http://www.bikeboosting.nl/index.php?sdi
voor meer info remhendel Extralite : http://www.bikeboosting.nl/index.php?srh

AfbeeldingAfbeelding


http://www.bikeboosting.nl/index.php?seven
Afbeelding

Afbeelding
Op mijn website ben ik bezig met wat projectjes neer te zetten hoe en op wat voor manier er flink gewicht kan worden bespaard. Naast technische informatie staan er ook allerlei ideeën tussen de regels om gewicht te winnen.

Dit is naast sluikreklame (ik maak custom onderdelen) ook een inspiratiebron voor mensen die daar mee bezig zijn.

Het anodiseren heb ik laten doen bij een bedrijf in Eindhoven.

Staal is vervangen door titanium en aluminium. Vaak zijn onderdelen beter geworden omdat er gebruik is gemaakt van intern en extrern verjongde bouten wat de spanningspieken verminderd en het loslopen tegengaat.
zie voor meer details: http://www.bikeboosting.nl/index.php?seven
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Urnyke op vr mar 03, 2006 12:47 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Nixol
Berichten:299
Lid geworden op:do jan 08, 2004 9:41 pm
Locatie:Moerdijk
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Nixol » zo sep 18, 2005 8:43 pm

Goed bezig Ernie, ik zou zeggen ga zo door! Afbeelding

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Urnyke » wo sep 28, 2005 10:31 am

Bedankt Nixol,

Ik verwacht richting Motion dat de gehele fiets klaar is!
Ben nog met een 10 speed project bezig: shifters van 95 gram!

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Hubert ! » wo sep 28, 2005 10:52 am

Leuk Ernie, heel interessant en leerzaam om te lezen ! Ga zo door !

Gebruikersavatar
Bro
Berichten:1544
Lid geworden op:do mar 14, 2002 3:55 pm
Locatie:Eindhoven

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Bro » wo sep 28, 2005 5:04 pm

Ik ben geen grammenneuker, maar ik kan een mooi staaltje tuning en machinewerk wel waarderen :)

Goed bezig, volhouden!

Duoke
Berichten:286
Lid geworden op:za jun 25, 2005 5:22 pm
Locatie:Hoboken

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Duoke » wo sep 28, 2005 9:35 pm

Heel mooi, maar hoe heb je dat met dat frame gedaan, een frame lichter maken wil ik wel eens weten hoe :D

Gebruikersavatar
Bro
Berichten:1544
Lid geworden op:do mar 14, 2002 3:55 pm
Locatie:Eindhoven

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Bro » wo sep 28, 2005 9:36 pm

Je staat versteld hoe ver je komt met n vijl en n hoop geduld ;)

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Jurriaan » wo sep 28, 2005 10:00 pm

naar welk gewicht streef je Ernie?

(in de Bike zag ik een mtb die 6kilo zou wegen, voor wat het waard is)

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Urnyke » wo sep 28, 2005 10:18 pm

Re:van de echte gewicht Frieke
« Antwoord #5 Gepost op: 28 September 2005, 22:35:13 »

--------------------------------------------------------------------------------
Heel mooi, maar hoe heb je dat met dat frame gedaan, een frame lichter maken wil ik wel eens weten hoe

doorklikken via de link in het bericht

Streefgewicht? Geen, onder de 6 kg is haalbaar maar niet duurzaam. Die fiets van mij 6,8kg doet het nu al zo"n 3 jaar. Wat kapot ging zou ook stuk zijn gegaan op een normale fiets: tandblad waar iemand tegenaan reed, kransje 25 die krom ging, gewoon een Shimano en de rest niks!


Segunda2
Berichten:48
Lid geworden op:wo sep 21, 2005 9:55 am

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Segunda2 » wo sep 28, 2005 10:37 pm

Eeuhrm, die kabelstop op het achterframe, hoort "tie niet gewoon iets schuin te staan ?
Ik kan dat vlak waar de kabel op rust niet zien maar die lijkt ook schuin te staan, misschien expres gedaan om te zorgen dat de buitenkabel mooi langs de zitbuis loopt ?

Toffe remmen ! Kan je die onderste twee deukjes in de klauwen niet gewoon ook uitboren ? En eeuh, waar zijn die rollers van gemaakt ?

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Urnyke » do sep 29, 2005 7:56 am

Ook al zou de kabelstop scheef staan dan heb je nog steeds geen krachtenevenwicht! Ze hadden hem in het midden moeten zetten!

En gaten boren doe ik nooit in onderdelen die verlicht moeten worden. Dan heb je altijd spanningsophoping.

Stel je hebt een strip van 10mm breed en er zit een gat in van 5mm!
De spanning is 100N/mm² op het gedeelte van de 10mm breed. Bij het gat zou je dan zeggen dat de spanning dan 200N/mm² is. Dat is gemiddeld zou. Maar naast het gat "vloeit" alle kracht die anders door het gat was gegaan weg. Hier krijg je enorme piekspannignen van misschien wel een factor 4 a 5.

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door BOSS » do sep 29, 2005 8:09 am

Ernie, ik weet dat het je niet om een zo licht mogelijke fiets gaat, mar gewichtsbesparing met behoud van kwaliteit is toch wel jou fetish.

ff heel wat anders hoor, waarom gebruik je als basis geen Scott scale, die Kwam behoorlijk goed uit de Duitse tests, beter dan de Blizzard :? :?, dan moet je wel schijven monteren.
En een scale kan je zelf niet nog lichter maken..... :P :-*

dusssss©

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Urnyke » do sep 29, 2005 8:25 am

Die fiets heeft niet mijn geometrie!
Daar kan ik niet 10 jaar op rondrijden
Hij heeft te brede achtervork waardoor je als een wide spreaded op de fiets zit (en daar schrijven de tijdschriften niet over!)
De balhoofdspijp is te lang
Dat zit je met schijven te klooien (als er iets mee gebeurd op vakantie bv niet handig)
De fiets is te gewoon
De fiets is een beetje je strot ingedrukt
Het frame is te hard, ik wil flex.
Waarschijnlijk raden ze een starre vork af

Oftewel een vervelende naar frame zonder ook maar 1 goed punt voor mij dan, oh ja het gewicht!

Ja, dat was het wel zo"n beetje. heb er toen het frame uitkwam serieus naar gekeken.

Want de mijne was 6.8 en dan -0.4 is al 6.4
Heb nog een vork liggen van 540 gram, ook -0.2 (=6.2)
Dan de lichtste stans velgen (-0.1 =6.1)
Cranks van Stork (-0.1 = 6.0kg)

En dan nog een zadelpen- zadel combinatie ook -0.1 =5.9 en dan zijn we er.

Maar dat wil ik niet!
Te gemakkelijk. Je moet het zelf doen en er is nog veel meer lichts te koop. Maar mijn zadelpen is gewoon super en dan ga ik hem nog niet vervangen.

Ik ga binnenkort wel op prototype 30 speed rijden. De shifters wegen 95 gram!
hoe me in de gaten

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Steelboy » do sep 29, 2005 8:51 am

BOSS schreef:
ff heel wat anders hoor, waarom gebruik je als basis geen Scott scale, die Kwam behoorlijk goed uit de Duitse tests, beter dan de Blizzard :? :?, dan moet je wel schijven monteren.


Kom een keer naar een gemiddelde MTB wedstrijd en je weet meteen waarom je geen Scale zou willen hebben...

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Urnyke » do sep 29, 2005 9:04 am

Hey Steelboy!

Graag duidelijke taal!

Kom een keer naar een gemiddelde MTB wedstrijd (wat is dat) en je weet meteen ....

Wat weet je meteen en waarom!


Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Steelboy » do sep 29, 2005 9:18 am

Urnyke schreef:
Wat weet je meteen en waarom!


Wat = waarom je geen Scale zou willen kopen

waarom = dat weet je zodra je komt naar een willekeurige (Nederlandse) nationale MTB wedstrijd

Zo moeilijk wastie toch niet?

Gebruikersavatar
BOSS
Berichten:5522
Lid geworden op:vr okt 04, 2002 7:01 pm
Locatie:Alkmaar
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door BOSS » do sep 29, 2005 11:19 am

Steelboy schreef:
[
Urnyke schreef:
Wat weet je meteen en waarom!


Wat = waarom je geen Scale zou willen kopen

waarom = dat weet je zodra je komt naar een willekeurige (Nederlandse) nationale MTB wedstrijd

Zo moeilijk wastie toch niet?


sjesus, heb jij bijdehandjes gegeten ofzo............. :-*

Volgens mij doelt hij erop dat een Scale:
-hele foute types aantrekt
-kwetsbaar is en daardoor nog wel eens wil breken
-lelijk is
-lelijk is
-lelijk is
-en wel eens wil breken, vooral bij valpartijen.

dusssss©

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Steelboy » do sep 29, 2005 11:47 am

Om onduidelijkheden uit de wereld te helpen:

Iedereen fietst op zo"n Scale rond lijkt het af en toe wel... dat wil ik zeggen

:-*

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Jurriaan » do sep 29, 2005 8:14 pm

Urnyke schreef:
Ook al zou de kabelstop scheef staan dan heb je nog steeds geen krachtenevenwicht! Ze hadden hem in het midden moeten zetten!

En gaten boren doe ik nooit in onderdelen die verlicht moeten worden. Dan heb je altijd spanningsophoping.

Stel je hebt een strip van 10mm breed en er zit een gat in van 5mm!
De spanning is 100N/mm² op het gedeelte van de 10mm breed. Bij het gat zou je dan zeggen dat de spanning dan 200N/mm² is. Dat is gemiddeld zou. Maar naast het gat "vloeit" alle kracht die anders door het gat was gegaan weg. Hier krijg je enorme piekspannignen van misschien wel een factor 4 a 5.

waarom niet boren en wel frezen? in de door jou getunde tandwielen zitten nu "gaten". is dat anders dan boren?

Gebruikersavatar
dubbelop
Berichten:573
Lid geworden op:wo jun 25, 2003 12:11 pm
Locatie:Amerongen
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door dubbelop » do sep 29, 2005 10:09 pm

Segunda2 schreef:
Toffe remmen ! Kan je die onderste twee deukjes in de klauwen niet gewoon ook uitboren ? En eeuh, waar zijn die rollers van gemaakt ?

Ja, dat waren nog eens remmen: Suntour Rollercams! Werken erg goed omdat de remarmen heel stijf zijn. En bovendien zijn het (vind ik) de mooiste velgremmen die er ooit gemaakt zijn. Daarom heb ik er zelf ook eerst een jaar of tien mee rondgereden voordat Urnyke ze overnam :D

Helaas is de Rollercam een stille dood gestorven. Volgens mij is dat een beetje zoals Video 2000 vs. VHS: het beste systeem heeft niet het grootste marktaandeel gekregen :-[

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Urnyke » vr sep 30, 2005 8:51 am

Ik heb weer wat gedaan:
Afbeelding

Lagercups korter gemaakt, interne rand waar het lager tegen rust veel kleiner gemaakt; beide geen verzwakking.
De spider heb ik gereed gemaakt voor steek 94mm. De bladboutgaten zijn normaal Ø10mm, nu is dat Ø8mm. De bladbout past maar de bladmoer past niet. Deze moet worden afgedraaid zodat hij alleen het tandblad zit. Weinig schroefdraad maar dit wordt niet belast; alleen op afschuiving!
(de gaten zitten te dicht bij de rand (ging niet anders omdat de spider was voorgeboord). De tandbladen moeten dan ook worden verlijmd en geschroefd. Dat is een eenmalig iets!
Resultaat: onder de 300 gram

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Urnyke » vr sep 30, 2005 9:01 am

Jurriaan schreef:
[
Urnyke schreef:
Ook al zou de kabelstop scheef staan dan heb je nog steeds geen krachtenevenwicht! Ze hadden hem in het midden moeten zetten!

En gaten boren doe ik nooit in onderdelen die verlicht moeten worden. Dan heb je altijd spanningsophoping.

Stel je hebt een strip van 10mm breed en er zit een gat in van 5mm!
De spanning is 100N/mm² op het gedeelte van de 10mm breed. Bij het gat zou je dan zeggen dat de spanning dan 200N/mm² is. Dat is gemiddeld zou. Maar naast het gat "vloeit" alle kracht die anders door het gat was gegaan weg. Hier krijg je enorme piekspannignen van misschien wel een factor 4 a 5.

waarom niet boren en wel frezen? in de door jou getunde tandwielen zitten nu "gaten". is dat anders dan boren?


Een tandblad word in een vlak belast; in deze richting is het erg overbemeten dat daar geen problemen zijn. Ook hier zul je bij een Eindige Elementen Methode zien dat de spanningen ter plaatse van de gaten groter zijn!

Hubert !
Berichten:1573
Lid geworden op:wo okt 02, 2002 11:43 am
Locatie:Amersfoort

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Hubert ! » wo okt 05, 2005 9:59 am

Er staat weer wat nieuwe uitleg over het verlichten van een paar onderdelen van de 7 van Ernie, technische kennis kan hier dus bijgeschaafd worden voor de meesten van ons ! Erg leuk Ernie !

Axel
Berichten:2
Lid geworden op:zo okt 09, 2005 9:19 pm

Re:van de echte gewicht Frieke

Bericht door Axel » zo okt 09, 2005 9:25 pm

He Ernie,

Ik kom jou toch ook overal tegen he.
Is het al gelukt met die 10-speed.

Ik kom binnenkort een keer nij je langs als het project af is om e.e.a. te bewonderen.

Goeten,
Axel

Gebruikersavatar
Urnyke
Berichten:396
Lid geworden op:di jun 11, 2002 11:54 am
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re:Ernie Frieke VORK

Bericht door Urnyke » di okt 18, 2005 7:13 am

Binnenkort komt het prototype van deze XTR 2008 10 speed op mijn site. Nog even wat finetuning!

Plaats reactie