Spaakbreuk
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:144
- Lid geworden op:za sep 27, 2003 10:07 pm
Yo,
Ik merkte onlangs dat ik een "tik" in mijn achterwiel van mijn Hybride had, na goed kijken kwam ik er achter dat er een spaak was gebroken, deze heb ik vervangen en de "tik" had ik er zo goed als helemaal uit gekregen, bike in de schuur gezet om het later af te maken, een dag later keek ik naar mijn achterwiel toen bleek er een vrij grote slag in te zitten!!??
Bleken er spontaan weer 2 spaken te zijn gebroken, heb ik hier te maken met een wiel/spaken die "op" zijn?? de bike is 1,5 jaar oud en ik heb er pas 10.000 Km mee gedaan.
Kan ik nu nog meer spaak ellende verwachten of moet ik alle spaken nu gaan vervangen??
Ik merkte onlangs dat ik een "tik" in mijn achterwiel van mijn Hybride had, na goed kijken kwam ik er achter dat er een spaak was gebroken, deze heb ik vervangen en de "tik" had ik er zo goed als helemaal uit gekregen, bike in de schuur gezet om het later af te maken, een dag later keek ik naar mijn achterwiel toen bleek er een vrij grote slag in te zitten!!??
Bleken er spontaan weer 2 spaken te zijn gebroken, heb ik hier te maken met een wiel/spaken die "op" zijn?? de bike is 1,5 jaar oud en ik heb er pas 10.000 Km mee gedaan.
Kan ik nu nog meer spaak ellende verwachten of moet ik alle spaken nu gaan vervangen??
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:Spaakbreuk
Balans in dat wiel is ver te zoeken, dus opnieuw inspaken..
Re:Spaakbreuk
Wanneer de spaken idd "vanzelf" zijn gebroken terwijl de fiets in de schuur stond, dan doe je er verstandig aan het wiel opnieuw in te spaken met nieuwe spaken.
Ik durf niet de garanderen dat je met de oude speken nog veel km"s kan maken, ook niet na opnieuw inspaken.
Maaruh, je weet zeker dat er niemand die fiets heeft geleend?
Je weet ook nog wat je zelf in de tussentijd hebt gedaan?
Vreemd hoor.....
Ik durf niet de garanderen dat je met de oude speken nog veel km"s kan maken, ook niet na opnieuw inspaken.
Maaruh, je weet zeker dat er niemand die fiets heeft geleend?
Je weet ook nog wat je zelf in de tussentijd hebt gedaan?
Vreemd hoor.....
-
- Berichten:144
- Lid geworden op:za sep 27, 2003 10:07 pm
Re:Spaakbreuk
walter schreef:
Maaruh, je weet zeker dat er niemand die fiets heeft geleend?
Je weet ook nog wat je zelf in de tussentijd hebt gedaan?
Vreemd hoor.....
Ja hoor weet ik heel zeker ;D , de band zat er nog niet eens om.
-
- Berichten:144
- Lid geworden op:za sep 27, 2003 10:07 pm
Re:Spaakbreuk
Het wiel opnieuw laten spaken kost misschien net zoveel als een wielset?
Ik heb mijn oog laten vallen op de Shimano WH-R500/550 Wielset de 500 heb je al voor 80 Euro.
Het enigste "probleem" is mijn huidige naaf is 135 mm en die van de WH wielset is 130 mm dus 5 mm smaller, B2B raadde het mij af maar kon er geen goed argument voor geven wat is nou 5 mm wat je achterbrug dichter naar elkaar "geknepen" wordt?????(2.5 mm per kant)
Als ze mij nou 99.9% zekerheid konden geven dat binnen 100 Km de hele bike in elkaar stuikt!?
Ik kan geen nadeel bedenken, wie wel??
Ik bel morgen Shimano hier over wel even,..maar die geven naar mijn eerdere ervaring alleen maar vage antwoorden.
Ik heb mijn oog laten vallen op de Shimano WH-R500/550 Wielset de 500 heb je al voor 80 Euro.
Het enigste "probleem" is mijn huidige naaf is 135 mm en die van de WH wielset is 130 mm dus 5 mm smaller, B2B raadde het mij af maar kon er geen goed argument voor geven wat is nou 5 mm wat je achterbrug dichter naar elkaar "geknepen" wordt?????(2.5 mm per kant)
Als ze mij nou 99.9% zekerheid konden geven dat binnen 100 Km de hele bike in elkaar stuikt!?
Ik kan geen nadeel bedenken, wie wel??
Ik bel morgen Shimano hier over wel even,..maar die geven naar mijn eerdere ervaring alleen maar vage antwoorden.
Re:Spaakbreuk
Je wil dus een road achternaaf in een mtb frame steken. Bij een stalen frame zou ik er mij geen zorgen om maken, in een alu frame zou ik het niet doen.
Je kan natuurlijk altijd met spacers werken, maar de kans bestaat (met of zonder de spacers) dat je kettinglijn niet optimaal is en dat je dus je versnellingen nooit goed afgesteld krijgt.
Met 80,00E voor een wielset zou ik toch eens goed nadenken over de kwaliteit die je dan hebt en welk gebruik je van die wielen wil maken.
Je kan natuurlijk altijd met spacers werken, maar de kans bestaat (met of zonder de spacers) dat je kettinglijn niet optimaal is en dat je dus je versnellingen nooit goed afgesteld krijgt.
Met 80,00E voor een wielset zou ik toch eens goed nadenken over de kwaliteit die je dan hebt en welk gebruik je van die wielen wil maken.
Re:Spaakbreuk
5 mm spacer aan de linkerlkant leggen, langere as monteren en het wiel omtrekken,maar waarom in godsnaam kant en klare wielen van shimano??omdat dat zo makelijk is?of omdat b2b ze heeft liggen, het lijkt gvd wel een ijzerwaren zaak met dat soort advies, een keer goed op die reset knop drukken bij die manen!
-
- Berichten:144
- Lid geworden op:za sep 27, 2003 10:07 pm
Re:Spaakbreuk
michel2 schreef:
5 mm spacer aan de linkerlkant leggen, langere as monteren en het wiel omtrekken,maar waarom in godsnaam kant en klare wielen van shimano??omdat dat zo makelijk is?of omdat b2b ze heeft liggen, het lijkt gvd wel een ijzerwaren zaak met dat soort advies, een keer goed op die reset knop drukken bij die manen!
Even voor de goede orde B2B gaf mij het advies om het NIET te doen zoals ik eerder aangaf.
Maar goed ik heb Shimano hier over gesproken en die vertelde mij dat ik het alleen kon doen als ik de naaf as van de hybride naaf over zou zetten en dan aan beide kanten een spacer van ongeveer 2 mm zou plaatsen als je dat bij een alu frame niet doet dan scheuren je patten af, bij een stalen frame zou het geen probleem geven.
Volgens B2B zou ik er dan nog niet zijn en zouden de spaken ook opnieuw (anders) gezet moeten worden??
Maar goed alles bij elkaar genomen heb ik het maar NIET gedaan en het oorspronkelijke wiel bij mijn fietsboer afgegeven en deze wordt geheel opnieuw gespaakt met nieuwe spaken.
B2B kon een nieuwe wielset maken maar dat kon pas op zijn vroegst over 1.5 week , zolang kan en wil ik niet zonder mijn bike, dinsdag heb ik mijn wiel weer terug.
Ik laat nog wel een keer een 2e wielsetje maken iets wat je voor iedere bike zou moeten doen, iedere keer dat gezeik met spullen niet op voorraad en die idiote wachttijden, als je geouwehoer hebt met een wiel , gebeurd mij niet meer.
Zelf wielen spaken is nog steeds mijn "ultieme" droom, alleen die truing stands zijn zo f*cking duur
-
- Berichten:144
- Lid geworden op:za sep 27, 2003 10:07 pm
Re:Spaakbreuk
Luc schreef:
Je wil dus een road achternaaf in een mtb frame steken. Bij een stalen frame zou ik er mij geen zorgen om maken, in een alu frame zou ik het niet doen.
Je kan natuurlijk altijd met spacers werken, maar de kans bestaat (met of zonder de spacers) dat je kettinglijn niet optimaal is en dat je dus je versnellingen nooit goed afgesteld krijgt.
Met 80,00E voor een wielset zou ik toch eens goed nadenken over de kwaliteit die je dan hebt en welk gebruik je van die wielen wil maken.
Goedkoop hoeft niet per definitie slecht te zijn, ik gebruik mijn Hybride alleen maar voor woon-werk en puur voor de speed.
Achteraf wist ik ook niet dat ik op de weg een snelheidsmaniak zou worden, en een Hybride zou ik ook nooit meer kopen het is een (mislukte) kruising tussen een MTB en een racefiets met alleen maar incourante maten en parts.
Ik heb nu 2 Giants die zou ik ook nooit meer kopen, wat een k*tmerk typisch hollands te weinig fiets voor teveel geld en een crapy afmontage.
Van nu af aan bouw ik mijn bikes louter zelf dan is alles en zoals IK het wil hebben, en je bouwt puur op spullen uit eigen ervaring.
Als je op weg traint is en racefiets de enigste optie, en in het terrein een MTB er is geen tussenweg voor mij dat zijn mislukkingen.
Re:Spaakbreuk
PsychoPeter schreef:
Even voor de goede orde B2B gaf mij het advies om het NIET te doen zoals ik eerder aangaf.
Maar goed ik heb Shimano hier over gesproken en die vertelde mij dat ik het alleen kon doen als ik de naaf as van de hybride naaf over zou zetten en dan aan beide kanten een spacer van ongeveer 2 mm zou plaatsen als je dat bij een alu frame niet doet dan scheuren je patten af, bij een stalen frame zou het geen probleem geven.
Volgens B2B zou ik er dan nog niet zijn en zouden de spaken ook opnieuw (anders) gezet moeten worden??
Maar goed alles bij elkaar genomen heb ik het maar NIET gedaan en het oorspronkelijke wiel bij mijn fietsboer afgegeven en deze wordt geheel opnieuw gespaakt met nieuwe spaken.
B2B kon een nieuwe wielset maken maar dat kon pas op zijn vroegst over 1.5 week , zolang kan en wil ik niet zonder mijn bike, dinsdag heb ik mijn wiel weer terug.
Ik laat nog wel een keer een 2e wielsetje maken iets wat je voor iedere bike zou moeten doen, iedere keer dat gezeik met spullen niet op voorraad en die idiote wachttijden, als je geouwehoer hebt met een wiel , gebeurd mij niet meer.
Als je echt goed gespaakte wielen hebt, heb jij geen tweede wielset nodig. En met goed gespaakt bedoel ik niet alleen de spaakspanning, maar ook een wiel (vooral velg!) die bij jouw rijstijl past.
[
PsychoPeter schreef:
Zelf wielen spaken is nog steeds mijn "ultieme" droom, alleen die truing stands zijn zo f*cking duur
Een Tacx wielrichter kost 42 Euro (Futurumshop). Is dat duur? Natuurlijk is er (veel) duurder en mooier spul te koop, maar om te beginnen lijkt me dat niet verkeerd. Ros een oud wiel uit elkaar (fietsenmaker heeft vast wel iets liggen), koop een bos spaken en nippels en bouwen maar. Succes!
Re:Spaakbreuk
Ik zou die Shimano wielen afraden,ze zien er super uit en rijden erg lekker.
Zolang je er maar heel erg weinig mee rijdt.
Als je een wiel richter wil hebben maak die dan gewoon van een oude fiets.
Voor + achtervork = genoeg!
Ga je vervolgen voor de hele buurt wielen vlechten kan je altijd overstappen naar iets beters,de buurt betaald dan toch!
En 135mm = 135mm !!
Als je iets smallers er in stopt komt je hier en daat spanning te staan op je frame of of je as,dit gaat gegarandeerd vroeg of laat fout.
Om zelf wielen te maken:
The Bicycle Wheel van Jobst Brandt
ISBN 0-9607236-4-1
Succes!
Zolang je er maar heel erg weinig mee rijdt.
Als je een wiel richter wil hebben maak die dan gewoon van een oude fiets.
Voor + achtervork = genoeg!
Ga je vervolgen voor de hele buurt wielen vlechten kan je altijd overstappen naar iets beters,de buurt betaald dan toch!
En 135mm = 135mm !!
Als je iets smallers er in stopt komt je hier en daat spanning te staan op je frame of of je as,dit gaat gegarandeerd vroeg of laat fout.
Om zelf wielen te maken:
The Bicycle Wheel van Jobst Brandt
ISBN 0-9607236-4-1
Succes!
-
- Berichten:144
- Lid geworden op:za sep 27, 2003 10:07 pm
Re:Spaakbreuk
Het TUIG schreef:
Als je een wiel richter wil hebben maak die dan gewoon van een oude fiets.
Voor + achtervork = genoeg!
Om zelf wielen te maken:
The Bicycle Wheel van Jobst Brandt
ISBN 0-9607236-4-1
Succes!
Met dat idee liep ik ook al een tijdje , straks heb ik een oud MTB frame over , framebuis afzagen net voor de zitbuis en net voor de BB op z"n kop plaatsen en de V-brake nokken gebruiken om een soort indicatie wijzers aan vast te zetten.
Bedankt voor de boektip.