Re:Levensduur Bottom Bracket

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Gast
Levensduur Bottom Bracket

Bericht door Gast » di jan 11, 2005 5:31 pm

Wie kan mij iets zeggen over de levensduur van een bottom bracket.

de fietsenwinkel bij mij in de buurt zei 2 jaar maar is dit niet zeer sterk afhankelijk van de kracht die je zet en het aantal omwentelingen die die maakt.

weet iemand van jullie voor hoeveel omwentelingen het lager bedoeld is, heb namelijk een kadansmeter.

jojo

Bericht door jojo » di jan 11, 2005 5:35 pm

Ligt er ook net weer aan welke kwaliteit natuurlijk.

uit eigen ervaring moet ik zeggen dat mijn BB met gemak 2 jaar meegaan (zo af en toe eruit voor nieuw vet). en dan heb ik relatief "goedkope" BB

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » di jan 11, 2005 5:41 pm

mijn Race face evolve BB zit er iets meer dan een jaar in. Kvind de kwaliteit niet bijzonder bijzonder. hij valt half uit elkaar wnr k hem eruit haal. Hij doet t nog wel. Al zit er wat speling op, al na een paar maanden. IK denk dat een goede BB het wel 10.000 km vol moet kunnen houden :) Mijn Race face zal ruim de helft halen denk ik

Ninko

Bericht door Ninko » di jan 11, 2005 6:01 pm

een vierkant as moet toch wel erg lang mee gaan... daar sta ik niet van te kijken als hij bij een goed aggressieve xc rijstijl dik over de 15.000 km gaat... met isis en octalink zal die iets lager liggen

Space Man Spiff

Bericht door Space Man Spiff » di jan 11, 2005 8:23 pm

mijn dure truvativ isis bracket net 2 maand en hij mag de vuilbak in, vroeger reed ik met lx octalink die voor xc bedoeld zijn, de as is wel in 2 verwrongen(namen ;D) maar ging wel 2 jaar mee :o

Cubeman

Bericht door Cubeman » di jan 11, 2005 8:32 pm

Ninko schreef:
een vierkant as moet toch wel erg lang mee gaan... daar sta ik niet van te kijken als hij bij een goed aggressieve xc rijstijl dik over de 15.000 km gaat... met isis en octalink zal die iets lager liggen

Ik rij al dik twee jaar probleemloos met m"n Tune AC38 bracket, ondanks veel km"s en een gebrek aan een materiaal-sparende rijstijl.

BLRacing

Bericht door BLRacing » di jan 11, 2005 8:55 pm

Ik rij al 5 jaar met een Shimano Ultegra octalink bracket (18000 km schat ik). En tot nu toe is het het enige onderdeel samen met de cranks van de hele ultegra groep die nog niets mankeerd. De rest is echt op. De cranks heb ik er nog nooit van af gehaald dus die bracket ook niet. Echt flawless, geen speling of geluid of wat dan ook. Maar dit is een racefiets situatie. MTB is anders en ik denk dat met mtb een bracket minstens half zo lang meegaat als met wegracen. Hoelang dat weet ik niet.

Brum.

Bericht door Brum. » di jan 11, 2005 11:34 pm

Square tapers gaan héeeeel lang mee, en als ze het na 20.000 or so km"s dan toch begeven is het meestal ook nog wel zelf te doen om lagers te wisselen. Heb 2 jaar met een Shimano UN72 square BB gereden, geen vuiltje aan de lucht.

Splined assen daarentegen, ISIS gaat meestal maar enkele weken/maanden mee. Rij zelf nu met Octalink en die gaan gemiddeld een half jaar mee... :-*

Benieuwd hoe het met de levensduur van de nieuwe externe BB"s zit. Maar vooralsnog is square taper the way-to-go als je een fool-proof setup wilt. Rij zelf nu nog 1 Octalink aan gort, daarna stap ik terug over op square taper met een leuk Turbine LP crankstelletje.

Giedo

Bericht door Giedo » di jan 11, 2005 11:41 pm

Een andere belangrijke factor is je gewicht... Ik weeg zelf rond de 88 kg, een LX bracket houd het nog geen 1200km uit (in combi met lompe rijstijl) maar ik hen nog nooit een XT bracket kapot gereden(18000km +)

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo jan 12, 2005 9:26 am

Met ISIS brackets was het nogal het probleem dat de lagers te klein zijn geworden.
Doodat de as dikker si geworden si er geen plaats meer over voor fatsoenlijke lagering.
Voordeel van ISIS is natuurlijk dat je minder doorbuiging van de as hebt wat in principe beter is voor de lagers.
Het is denk ik niet voor niks dat ISIS in principe alweer vervangen is door Hollowtech en soortgelike constructies met een geintergreerde as en de lagering "buiten het frame".

Op m"n Tune brackets op beide bikes heb ik geen last overmatige slijtage of zo.
Aan de kant waar de hoogste krachten optreden, de kant van de kettingbladen zit een dubbele lagering dsu dat scheelt waarschijnlijk ook wel aardig wat.
Ik rij op beide bikes nog met een ouderwetse JIS(viekante) trapas en heb hier geen problemen mee.
Ik zie mezelf binnen laten we zeggen een jaar nog niet overstappen op een andere constructie.
In principe blijf ik er gewoon mee rijden zo lang als het gaat en de cranks het uithouden.

tank24

Bericht door tank24 » wo jan 12, 2005 4:50 pm

1200 km dat lijkt me wel heel weinig

Ninko

Bericht door Ninko » wo jan 12, 2005 7:38 pm

Cubeman schreef:
[
Ninko schreef:

Ik rij al dik twee jaar probleemloos met m"n Tune AC38 bracket, ondanks veel km"s en een gebrek aan een materiaal-sparende rijstijl.

jah... ik zeg toch ook dat ze lang meegaan of niet???,

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo jan 12, 2005 7:51 pm

Ninko schreef:
[
Cubeman schreef:
[
Ninko schreef:

jah... ik zeg toch ook dat ze lang meegaan of niet???,

Volgens wie niet dan ??? ??? ???

Diwwek

Bericht door Diwwek » wo jan 19, 2005 2:38 pm

tank24 schreef:

Hier: XT octalink BB, meer dan 2000km en was nog goed toen ik em verkocht.

Toen een nieuwe fiets gekocht met Truvativ Gigapipe (ISIS) en inmiddels binnen 800km aan mijn 4e(!!!) trapas toe. Eerste was binnen 100km aan gort. Was productiefoutje zei Cannondale dus heb via hun een nieuwe gekregen. Tweede (zogenaamd beter model) was na 140 km (incl. Willingen marathon) kaput. En de derde heeft et wat langer volgehouden. Deze begint inmiddels ook al geluidjes te maken, dus daar zal binnenkort ook wel speling op komen. Heb een vrij rustige rijlstijl en rij haast nooit meer in de modder.

Jaaaa kinderen, vroeger was alles beter. Vroeger bouwde men auto"s nog voor de eeuwige duurzaamheid, tegenwoordig kun je ze in 6 jaar afschrijven. Voetbalschoenen gingen vroeger nog 2 seizoenen mee maar tegenwoordig trap je de topmodellen in 3 maand kapot.

Ennuhhhh Walters ouwe XT vierkante trapasje ging 10.000km+ mee geloof ik?

Gegroet!

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » wo jan 19, 2005 3:33 pm

Diwwek schreef:
[
tank24 schreef:

Jaaaa kinderen, vroeger was alles beter. Vroeger bouwde men auto"s nog voor de eeuwige duurzaamheid, tegenwoordig kun je ze in 6 jaar afschrijven. Voetbalschoenen gingen vroeger nog 2 seizoenen mee maar tegenwoordig trap je de topmodellen in 3 maand kapot.

Ennuhhhh Walters ouwe XT vierkante trapasje ging 10.000km+ mee geloof ik?

Gegroet!

Hmm, vroeger was alles zeker niet beter...

Vroeger waren de auto"s na zes jaar aan het doorroesten en hadden ze om de 10.000 km een beurt nodig, mijn volkswagen diesel is bijna 30.000 km jong, zelfs nog nooit een onderhoudsbeurt gehad.. (hij hoort zelf te signaleren wanneer je hem nodig hebt, aan de hand van de kwaliteit van de olie..)

Anyway, ik blijf wel lekker gewoon met een vierkante as rondrijden, toch zeker zolang ik niet het gevoel heb dat ik was mis, jaren met XT rondgereden, nog nooit eentje kapot gekregen, nu een Tune, ben benieuwd, maar heb er alle vertrouwen in dat ik de komende vijf jaar geen nieuwe nodig zal hebben (of zou dat met het gebrek aan kilometers te maken hebben???) :)

GTLTS

Bericht door GTLTS » wo jan 19, 2005 6:44 pm

rij al ruim twee jaar met een 4kante XT en nog langer met een oldskool 4kante XTR.......snap nog steeds niet waarom ze ooit op die Isis troep enzo zijn overgestapt....die kan je zo van de verpakking in de prullenbak mieteren

Animine

Bericht door Animine » ma jan 24, 2005 10:50 pm

Op mijn Giant heb ik sinds het begin een RF Taperlock bb erin zitten met RF Prodigy cranks, is met een vierkante as. Nog nooit omkijken naar gehad behalve schoonmaken en loopt nog steeds als een trein. Op men bighit heb ik flink wat bb"s versleten. Eerste die erin zat was een RF Evolve DH, waarvan na een paar maanden de lagers kapot waren. Toen overgeschakeld naar Truvativ Gigapipe (isis), op anderhalf jaar tijd had ik er 3 kapot. Elke keer de lagers die het begaven. Momenteel heb ik een FSA cromo platinum pro bb in men dh bike zitten, bij inrijden van de nieuwe (geen dh maar gewoon flat) had ik al last met de crankbouten die constant loskwamen... zelfs na bewerking met loctite. Afhankelijk van welke nieuwe cranks ik voor men dh bike koop komt er weer een vierkante as in of een Shimano XTR splined bb.

Grtz
Animine

GTLTS

Bericht door GTLTS » di jan 25, 2005 11:22 am

old skool taperlocks uit de ouwe doos.......beter kan het niet

Plaats reactie