Korte of lange kooi????

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Bakkersma
Korte of lange kooi????

Bericht door Bakkersma » ma jan 10, 2005 8:39 am

Bij een 11-32 cassette kun je een korte kooi derailleur monteren bij 11-34 moet je een lange kooi monteren.

Op de Shimano site staat dat een korte kooi max. 33T kan en een lange kooi max 45 T kan.

Nu rij ik met een 11-32 of 11-34 cassette en zou dus als ik met een 11-34 rij, een lange kooi moeten hebben.

Vragen:
1) De combinatie 11-34 en korte kooi gaat dat nog??

2) Heeft het voordelen om met een lange kooi te rijden?
(De voordelen van een korte kooi zijn me wel duidelijk, lichter en minder uitstekende delen)

Graag je reactie.

Groet KLAAS

Bruno

Re:Korte of lange kooi????

Bericht door Bruno » ma jan 10, 2005 1:43 pm

Hangt af van je manier van schakelen. Met een lange kooi kan je elke combinatie gebruiken, bvb ook 22-11 en toch blijft je ketting opgespannen. Een korte kooi kan achter wel 11-34 aan, maar in combinatie met het gekozen voorblad kan je in de problemen komen (niet als je goed schakelt) een combinatie van 22 en een van de kleinste tandwielen achter gaat je ketting slap hangen. Verder zou alles moeten lukken d8 ik, mits je kettinglengte goed is, anders zou het kunnen (als ze te kort is) dat als je 44 rijdt en je naar 34 wil schakelen je ketting blokkeert, en als je doortrekt trek je uiteraard vanalles kapot.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma jan 10, 2005 8:02 pm

Ik rij met een Sram X.9 met medium cage en daarmee kan ik alleen 34 achter en 44 voor niet schakelen, al het andere gaat prima. Ik heb er geen problemen mee, ik rij toch nooit in die versnelling, zou ik het toch proberen dan ben ik bang dat ik alles kapot rij maar dat is in 5 maanden nog niet gebeurt. 32 voor en 34 achter is bijvoorbeeld geen enkel probleem.

in hoevere een korte Shimano kooi te vergelijken is met een medium Sram weet ik niet.

Macaronienkaassaus

Bericht door Macaronienkaassaus » do jan 13, 2005 6:07 pm

Xircuit, heb je die X9 in combinatie met shimano shifters of sram shifters ?

Brum.

Bericht door Brum. » do jan 13, 2005 7:31 pm

Die kunnen alleen in combo met SRAM. Als Shimano voort SRAM-compatible shifters gaat maken...

Rij btw zelf ook met XTR shortcage, gaat gewoon goed, je komt alleen in de knoop met de extreme combinaties van voor en achter, maar die rijdt je als het goed is toch niet. Bevalt me goed.

Plaats reactie