2005 Schijfremtest Duitse Mountainbike

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BLRacing
2005 Schijfremtest Duitse Mountainbike

Bericht door BLRacing » di dec 14, 2004 2:10 pm

De jaarlijkse schijfremtest ronde is weer gehouden in de Mountainbike.
En ze zijn dit jaar duidelijk. Kleine schijven (160mm) zijn meestal taboe voor mensen die meer dan 75 kg op de weegschaal leggen. Vooral Shimano heeft absoluut niets geleerd van de tests van vorig jaar: beroerde kwaliteit remblokken en extreem hoge slijtage. Ze geven als tip dat als je in de bergen gaat fietsen, je niet moet gaan tunen aan het gewicht van je remmen want dit gaat in de regel bijna altijd fout. (zoals ik met mijn XTR remmen).
Manier van testen was eerst de remblokken inremmen. Daarna 20 stoppies bij 40 km/h bergaf zo gelijkmatig mogelijk en met afkoelpauzes. De nieuwste producten krijgen een dubbeltest: de standaard 160mm test en de 200mm test. Gewoon om te laten zien wat voor enorme verschillen er onstaan. Dit jaar maakt men gebruik van datarecording door middel van het afnemen van vertraging, posite (gps), infraroodsensor vlakbij de schijf. Jammer genoeg worden er geen Hope schijfremmen getest ???
Hieronder zet ik de test neer en trek je conclusie:
Volgorde gewicht rem->voor/achter
Nieuwe modellen 2005:
Avid Juicy 7
160mm (450/463 g)
montage Zeer snel onder andere door gebruik van simpele maar doeltreffend werkende bolvormige sluitringen en bouten. maximale score.
remkracht Net te weinig remkracht bij zeer grote vertraging.
doseerbaarheid Op eenzame hoogte zo goed is deze. komt ook door de ergonomische hendel en progressieve werking.
fading en standvastigheid Snel toenemende temperatuur en handkracht. punt aftrek.
Natweer test Geen verschil met droogweer merkbaar. 5 sterren

200mm (547/576 g)
Alles is beter dan 160mm schijf. Alleen de remkracht is niet zo hoog als je zou verwachten. Verder een prima rem die qua montage en dosering veruit de beste is. Bespaar wat euros en koop gewoon de Juicy 5 zonder drukpuntverstelknop.

Formula Oro
160mm (393/408 g)
montage: Grote toleranties op aanbouwvlak van de klauw.
remkracht Mamma mia, sterkste disc in de 160er test.
doseerbaarheid Voorbeeldige doseerbaarheid. Kleine trillingen bij maximale remkracht.
fading en standvastigheid Ongewoon snelle warmte afvoer, maar toch wordt het drukpunt een beetje zacht.
Natweer test Hier puntaftrek. Remkracht en doseerbaarheid verminderen.

200mm (472/485 g)
Alleen al de remkracht kan je omschrijven met jesus mamma mia. Last van slepende remblokken door kromme schijf. Zeer goede standvastigheid.

Hayes HFX Mag
160mm (457/479 g)
montage: Is prima te doen.
remkracht Behoorlijke remkracht maar is wel de pitbull-terriër onder de schijfremmen (bijtgraag).
doseerbaarheid -Waar de doseerbaarheid dus onder lijdt.
fading en standvastigheid Bij hoge belasting veel handkracht nodig. Zwmmend drukpunt. Hoge slijtage.
Natweer test Probleemloze natweer rem. Zelfde waardes als droogweer wat heel erg belangrijk is.

200mm (556/594 g)
Zeer hoge remkracht en iets gemakkelijker te doseren dan zijn kleine broer.
Thermisch ook stabieler als de 160. Goed.

Magura Louise FR
160mm (453/426 g)
montage: Is prima te doen.
remkracht Standaard remblokken falen op ieder punt. Gelieve de endurance blokken te gebruiken. Kon de testwinnaar geworden, helaas voor magura.
doseerbaarheid -Waar de doseerbaarheid dus onder lijdt.
fading en standvastigheid Extreem hoge slijtage en fading.
Natweer test Kan beter door andere remblokken te gebruiken.

200mm (533/478 g) Door de grote schijf heeft de remkracht minder te lijden van de slechte seriematige remblokken.

Shimano XT
160mm (620/644 g)
montage: Rommelige montage.
remkracht Samen met LX de zwakste rem van deze test.
doseerbaarheid Doseerbaarheid lijdt onder het gebruik van dual-control hendel. Kan aanmerkelijk verbeterd worden door gebruik van losse remhendel en rapidfire shifters. Veel handkracht nodig.
fading en standvastigheid Ultra hoge slijtage en daarna totaal uitval. Bij licht gebruik zal het niet zo snel gebeuren maar zodra je iets harder gaat gaat het dus echt mis. Totaaluitval binnen 15 stoppies van de testrijder!! Remblok was totaal verbogen en opgeremd na 15 stoppies.
Natweer test Zijn de remblokken eenmaal oververhit geweest dan zal de natweer performance eronder lijden.

203mm (533/478 g) Zeer zwakke remkracht voor een 203mm schijf maar de dosering is al een stuk beter af met de 203mm. Remblok houdt het een stuk langer uit door de veel lagere warmteontwikkeling. Hogere remkracht bij natweer dan droogweer ;D

BLRacing

Re:2005 Schijfremtest Duitse Mountainbike

Bericht door BLRacing » di dec 14, 2004 2:12 pm

Magura Julie 2005 (de budget rem)
180/160mm (502/407 g)
montage: De quickmount-adapter vergt gewenning maar zit verder goed vast.
remkracht Vergt wel wat handkracht maar is dan wel krachtig. 4ster
doseerbaarheid Probleemloze doseerbaarheid. Prima geschikt voor beginners.
fading en standvastigheid Erg goed voor zo"n budget rem. Konstant drukpunt wat met eerdere louises wel eens anders was.
Natweer test Oké. Verslechterd ietwat maar blijft wel binnen bepaalde grenzen.
Oordeel Sehr gut

Magura Marta (de race-rem)
160mm (353/373 g)
montage: Prima in orde. U-vormige onderleg ringetjes, handig.
remkracht Genoeg voor lichte racers, net te weinig voor 75+ rijders
doseerbaarheid Met goede doseerbaarheid kan je races winnen en dat kan met deze rem.
fading en standvastigheid Accumuleerd behoorlijk wat warmte maar blijft desondanks heel goed bruikbaar.
Natweer test Alles in groene bereik.
Oordeel Sehr gut

Shimano Hone (de budget freeride rem)
203mm (741/747 g)
montage: Is goed te doen maar de lichtspleet is wel erg klein dus bij een evt. slagje in de schijf kan het centreren problemen opleveren.
remkracht Gewoon te weinig remkracht voor een freeride rem.
doseerbaarheid Doseerbaarheid lijdt onder het gebruik van dual-control hendel. Kan aanmerkelijk verbeterd worden door gebruik van losse remhendel en rapidfire shifters. Veel handkracht nodig.
fading en standvastigheid Blijft binnen de grenzen van wat mag maar meer ook niet. Wandelend drukpunt.
Natweer test Nog grotere remkracht daling en dat opgeteld bij de toch al niet zo krachtige droogweer performance gaat puntaftrek brengen.
Oordeel Befriedigend

Shimano LX (de budget/beginners rem)
160mm (667/686 g)
montage: Zelfde als XT, rommelig.
remkracht Weinig remkracht en vergelijkbaar met XT.
doseerbaarheid Doseerbaarheid lijdt onder het gebruik van dual-control hendel. Remhendel kan tot het stuur getrokken worden met weinig handkracht.
fading en standvastigheid Zeer bedenkelijke kwaliteit. Totaal niet geschikt voor beginners die ook in de bergen willen gaan fietsen. Na tien stoppies is het drukpunt volledig verdwenen. Slijtage is ultra hoog.
Natweer test In nieuwtoestand oké, maar bij eerdere oververhitting zeer lage

remkracht.
Oordeel Swach. Moet erbij vermelden dat deze rem wel heel erg zwaar is hoor. Alleen geschikt voor licht toerwerk.

Shimano Saint(de heilige)
203mm (560/577 g)
montage: Zelfde als XT, rommelig.
remkracht Redelijk. Zware bikers hebben te weinig remkracht.
doseerbaarheid Koop een normale remhendel want dat verbeterd de doseerbaarheid aanzienlijk.
fading en standvastigheid 4 Sterren. Houd niet van slepend remmen maar de temperaturen blijven binnen de perken.
Natweer test Niet echt goed. Je hebt een gevoelige hand nodig.
Oordeel Serh gut

Shimano XTR(de exclusieve)
160mm (534/515 g)
montage: Oké. Kleine lichtspleet een daardoor moeilijk te centreren
remkracht Te weinig voor zwaardere rijders (en ik ben ervaringsdeskundige).
doseerbaarheid Ook hier gooit de dual-control hendel roet in het eten maar het is minder erg dan alle andere schijfremmen van shimano.
fading en standvastigheid Door de aluminium backplate kan de hitte makkelijker weggeleid worden. Dit zie je helaas niet terug in de performance. Heel hoge handkracht benodigd bij maximale remmaneuvres. Drukpunt is boterzacht.
Natweer test Niet goed. Doseerbaarheid heeft zwaar te lijden onder natte
omstandigheden wat ik zelf kan bevestigen.
Oordeel Gut. Note: Deze rem heb ik zelf en alleen maar problemen mee gehad. Alle testresultaten komen overeen met mijn ervaringen. Ik raadt je ten zeerste af deze rem te combineren met Koolstop remblokken (in heuvel/bergachtig gebied) want die vallen al heel snel uit. Het binder materiaal vergast waardoor het eigenlijke frictie materiaal vergruisd wordt en loslaat van de backplate. Dit gebeurd trouwens ook met de organische remblokken van shimano maar in iets mindere mate.

Erg jammer dat de Hope remmen niet getest zijn dus wordt het wachten op de BIKE denk ik. Ik heb mijn best gedaan de vertaling zo goed mogelijk krijgen. Ik heb er niets bij verzonnen, behalve mijn eigen ervaringen en opmerkingen. Ik heb niets te doen op mijn werk dus dan maar dit geschreven. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben. Misschien zul je me voor gek verklaren dat ik dit helemaal vertaald heb maar ik doe het voor jullie. ;D ;D ;)

wictor

Bericht door wictor » di dec 14, 2004 2:31 pm

Gek! Niet alsof ik iets beters te doen heb. "k Heb twee tentamens voor m"n afstudeer-project kan beginnen...en ik moet tot eind januari ermee wachten!

Ik heb nu die Hayes Mag remmen...zeker meer remkracht dan de Mini"s van weleer. Het verschil in doseerbaarheid is niet enorm, vindt ik. Slijtage is met sintered blokken ook miniem. Ik heb gekeken naar Mono M4 remmen (de concensus in de VS en Canada was dat de Mono Mini een achteruitgang is, de Mono M4 een vooruitgang op d"r voorloper). Alleen hebben ze geen 160 mm voorrem meer. En "k ga dus nie het hele jaar met een 180 schijf rijden.

Ik denk dat het grote probleem bij de meeste remmen nog steeds de kwaliteit van de blokjes is. Shimano organic blokken zuigen gewoon.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » di dec 14, 2004 2:42 pm

he manne, gaan we ff aan het werk >:( ;D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di dec 14, 2004 5:46 pm

en weer wordt aangegeven dat Shimano prul is.
Erg raar dat Hope niet getest is, Mountainbike heef tHope een slechte naam bezorgt?

Rij ik fijn verder met Formula

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » di dec 14, 2004 7:56 pm

En ik met mijn XT schijfremmen. (toen ze nog goed waren) ;D

BLRacing

Bericht door BLRacing » di dec 14, 2004 9:31 pm

Heb jij ook probs met je XT"s dan?
Ik denk dat de meeste mensen hier zullen zeggen dat zij nooit problemen hebben met XT"s en XTR"s gewoon omdat ze nooit in de bergen komen ;D. Wacht maar tot je de bergen ontmoet, dan lach je wel anders zoals ik met mijn shimano pads en koolstop pads en remvloeistof wat aan alle kanten uit mijn rem spoot van de zomer :D ;D :?

Big T

Bericht door Big T » di dec 14, 2004 10:34 pm

Ik denk dat hij, net als ik, met de "oude" XT"s rijdt. Die zijn dus wel echt goed!

Kwaliteit van de blokjes laat idd te wensen over, ach, je kunt niet alles hebben. Al zou het wel heel fijn zijn!

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo dec 15, 2004 11:31 am

Leerink schreef: Heb jij ook probs met je XT"s dan?
Ik denk dat de meeste mensen hier zullen zeggen dat zij nooit problemen hebben met XT"s en XTR"s gewoon omdat ze nooit in de bergen komen ;D. Wacht maar tot je de bergen ontmoet, dan lach je wel anders zoals ik met mijn shimano pads en koolstop pads en remvloeistof wat aan alle kanten uit mijn rem spoot van de zomer :D ;D :?
negatief man.
heb er onder tussen 4seizoenen (5 als je australie vorige winter meerekent) met XT 4pots.
En geloof me ik rijd.
In de Bergen.
Jaarlijks toch zo n1à a 15 tal weekends op wereldbekerpistes DH en evenwaardig. Zoals Les Gets, Morzine, Chatel, Bad Wildbad, Todtnau, Morgins.... en dan zijn er nog de road trips.

En nooit of nimmer problemen gehad met mn remmen. Geen enkel.
voorzichtig dus met veralgemeningen.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » wo dec 15, 2004 12:47 pm

@ Big T, klopt ik heb inderdaad de goeie ouwe XT 4 pot remmen ( al 4 of 5 jaar) en zelfs in de bergen b.v. Italie afdalingen gemaakt van meer dan 2 uur en geen centje pijn.
Over de nieuwe XT remmen kan ik niet oordelen heb ik geen ervaring mee.
Heb ook koolstop blokken en deze remmen niets beter of slechter dan de orginele XT blokken is mijn ervaring. Tot op heden kan ik mij nog geen fijnere rem wensen, enige minpuntje zou het gewicht kunnen zijn voor de weightweenies onder ons.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo dec 15, 2004 12:51 pm

Leerink bedoelt de nieuwe 2 pots XTR/XT die hierboven getest staan. twas vant zomer inderdad een drama met die XTR"s, we hebben voor de Cristalp meer gesleuteld dan gerust, zeg maar.

De oude 4 pots zijn uiteraard boven elke kritiek verheven ;D

Groet, Lars

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo dec 15, 2004 10:46 pm

Afbeelding Mijn welgemeende excuses . Die vierpots waren veel beter natuurlijk maar ik bedoelde de 2-pots remmen.

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » do dec 16, 2004 2:56 pm

Duidelijk, no hard feelings. :)

Exar

Bericht door Exar » do dec 16, 2004 11:29 pm

Jumping Hansje schreef:
@ Big T, klopt ik heb inderdaad de goeie ouwe XT 4 pot remmen ( al 4 of 5 jaar)

Gaaf, jij had ze al voordat ze bij Shimano begonnen met het ontwikkelen van de rem! 1337!

Jumping Hansje

Bericht door Jumping Hansje » vr dec 17, 2004 11:24 am

Ik weet niet wanneer precies Shimano met de XT 4 pot staalflex op de markt kwam, maar ik weet wel dat ik 1 van de eersten in Nederland was met deze rem. Dus het zal ongeveer een jaar of 4 geleden zijn geweest.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » vr dec 17, 2004 11:30 am

Leerink schreef:
Afbeelding Mijn welgemeende excuses . Die vierpots waren veel beter natuurlijk maar ik bedoelde de 2-pots remmen.

no worries makker.
nu nog problemen met XTR of zijn ze gedumpt?

BLRacing

Bericht door BLRacing » zo dec 19, 2004 6:38 pm

Nouja. Ik zit een beetje te twijfelen wat ik nu wil gaan doen met deze remmen. Doorrijden ermee en op mijn voorwiel een 180mm schijf zetten van A2Z (groter kan ik niet want ik heb een fox talas) en de rest zo laten. Die dual-control begint langzamerhand ook wel te irriteren vrnl. door de niet zo perfect werkende hendels en het schakelen. Deze zitten er nu ook al twee jaar op en ben een beetje anti-shimano geworden door mijn remmen.
Of ik ga de remmen vervangen door een ander systeem en gooi er gelijk Sram x7 of x9 op maarja dat gaat aardig in de geldbuidel lopen ;D maar die x.x shifters schakelen wel erg goed. Ik zit te denken aan een Magura Louise FR, Avid juicy 5 of Hope rem, wel groter dan 160mm voortaan.

In Nederland kan je perfect met xt en xtr rijden maar zodra ik in de bergen kom is het altijd gehannes geweest met die dingen.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » ma dec 20, 2004 11:06 am

de el camino al overwogen?
staat bij mij op 1 als mn XT"s het begeven

Plaats reactie