RS Pike vs. Sherman
Moderator:Beheerders
-
Hey guys!!
Ik ben er van overtuigd dat RS Pike qua betrouwbaarheid, werking en prijs de shermans zo van tafel veegt.
Maar wat betreft de sterkte van de RS Pike heb ik zo nog mijn twijfels.
Wat denken jullie, kan een Pike net zoveel abuse verdragen als een Sherman??
RS zegt dat de pike voor "All-mountain" gebruik is, wat nogal een rekbaar begrip is.
specificaties Pike Sl:
- 95 -140 mm + 5mm negatief veerweg
- 20mm steekas
- stalen stuurbuis
- gewicht 2.45 kg (werkelijke gewicht)
Ik ben er van overtuigd dat RS Pike qua betrouwbaarheid, werking en prijs de shermans zo van tafel veegt.
RS zegt dat de pike voor "All-mountain" gebruik is, wat nogal een rekbaar begrip is.
specificaties Pike Sl:
- 95 -140 mm + 5mm negatief veerweg
- 20mm steekas
- stalen stuurbuis
- gewicht 2.45 kg (werkelijke gewicht)
Re:RS Pike vs. Sherman
De toekomst zal het leren. Die vork is nog niet erg lang op de markt he dus het moet allemaal nog blijken. Eerste indrukken zijn al wel veelbelovend. Ik vind dat maxle systeem toch ook wel weer een typisch rs oplossing in de positieve zin van het woord. Knap gedaan en simpel maar doeltreffend. De schijfrem ophanging ziet er ook wat steviger uit als bij andere merken. Ik wil mijn enduro ook uitrusten met een pike omdat mijn TALAS een beetje teveel kuren begint te vertonen. We wachten de testen maar af.
Ik zie trouwens op de nederlandse website van sram dat de pike vorken instelbaar zijn van 95mm tot 104mm ;D, dat lijkt mij niet kloppen.
Ik zie trouwens op de nederlandse website van sram dat de pike vorken instelbaar zijn van 95mm tot 104mm ;D, dat lijkt mij niet kloppen.
-
- Forumbeheerder
Om dan meteen met een hoop vooroordelen te beginnen!SexXxy Boy schreef: Hey guys!!
je zegt da de pike qua betrouwbaarheid vlot boven de Sherman gaat maar in je volgende zin betwijfel je of hij abuse aankan .....
Sherman is intussen bijna 3 jaar op de markt, en is dus een uitgerijpt product, terwijl je met ne pike nog door de kinderziektes moet..
prijs, da weet ik ni, maar ik dacht da ne Pike eerder naast ne nixon stond.
Werking? al met ne pike gereden? of met ne sherman?
Lemme tell ya da mijn vorige -getunede- boxxer kompleet "van tafel geveegd word" door mn standaard Dorado.
Mooi da je raad komt vragen, maar je lijkt zó hard bevooroordeeld dat t toch niets uitmaakt wat er geantwoord wordt.....
BF = DeJean schreef:
Om dan meteen met een hoop vooroordelen te beginnen!
je zegt da de pike qua betrouwbaarheid vlot boven de Sherman gaat maar in je volgende zin betwijfel je of hij abuse aankan .....
Sherman is intussen bijna 3 jaar op de markt, en is dus een uitgerijpt product, terwijl je met ne pike nog door de kinderziektes moet..
Lemme tell ya da mijn vorige -getunede- boxxer kompleet "van tafel geveegd word" door mn standaard Dorado.
Mooi da je raad komt vragen, maar je lijkt zó hard bevooroordeeld dat t toch niets uitmaakt wat er geantwoord wordt.....
Mee eens! Niks meer aan toe te voegen

-
oke oke laat het ik het dan anders formuleren;BF = DeJean schreef: [Om dan meteen met een hoop vooroordelen te beginnen!SexXxy Boy schreef: Hey guys!!
Ik heb genoeg shermans "vast zien slaan" omdat er intern weer iets kapot ging, dus qua betrouwbaarheid moet Manitou nog veel verbeteren.
Dat ik denk dat de Pike "beter" is qua werking baseer ik op het feit dat SPV in de vorken van Manitou nou afgelopen jaar niet echt een succes is gebleken. Of de vork daadwerkelijk beter is moet nog blijken maar laat ik zeggen dat de reviews op internet erg positief zijn en ik persoonlijk veel vertouwen heb in de mensen achter Rockshox. Er zijn namelijk een bende gasten bij FOX weggekocht en hebben nu een RS product ontwikkelt wat qua veereigenschappen verdacht veel overeenkomt met een FOX vorkje.
En qua prijs lijkt me duidelijk een een Pike voor 350euro en Sherman zit rond de 600 euro als ik me niet vergis.
Wat ik dus alleen wil weten is: zal een Pike net zoveel abuse kunnen verdragen als een sherman, want die vorken hebben zich namelijk bewezen dat ze wel erg sterk zijn. That"s All!!
-
- Forumbeheerder
oke mate, da verduidelijkt veel
peace out.
peace out.
pike bevalt goed.
pike is wel een stuk zwaarder, dus steviger?
steekas systeem is goed, even simpel als qr. (dat niemand dat eerder toegepast heeft..)
pike voelt stijf aan, steviger ook.
motion control werkt zonder dat het hinderlijk is, maar minder soepel dan zonder mc. voordeel van de pike, mc is makkelijk uit te zetten.
uitgaande demping is beter af te stellen dan van de psylo.
werking van de vering is gewoon goed. ik zie geen verbeterpunten. qua soepelheid vergelijkbaar met een psylo.
vork lijkt mij zeker geschikt voor bikeparken. bouwt niet te hoog in en bied toch een cm of 13 veerweg. Motion control is perfect op het gewicht van de rijder in te stellen zonder geeter met ene hogedrukpomp
psylo had een betere remkabelgeleiding, bij de pike ontbreken de accesoires om de kabel goed te geleiden. (ik had ze nog van m"n psylo dus probleem opgelost)
psylo en pike halen allebei niet de aangegeven veerweg.
betrouwbaarheid van een pike? kan ik nog niet zeggen want nog "weinig" mee gefietst. lijkt mij beter dan psylo omdat ie groeter is. de onderdelen zijn dus ook groter, minder fragiel.
overall, pike is beter dan psylo. maar psylo was zeker geen slechte vork.
over ene sherman kan ik niks zeggen, nooit mee gefietst.
pike is wel een stuk zwaarder, dus steviger?
steekas systeem is goed, even simpel als qr. (dat niemand dat eerder toegepast heeft..)
pike voelt stijf aan, steviger ook.
motion control werkt zonder dat het hinderlijk is, maar minder soepel dan zonder mc. voordeel van de pike, mc is makkelijk uit te zetten.
uitgaande demping is beter af te stellen dan van de psylo.
werking van de vering is gewoon goed. ik zie geen verbeterpunten. qua soepelheid vergelijkbaar met een psylo.
vork lijkt mij zeker geschikt voor bikeparken. bouwt niet te hoog in en bied toch een cm of 13 veerweg. Motion control is perfect op het gewicht van de rijder in te stellen zonder geeter met ene hogedrukpomp
psylo had een betere remkabelgeleiding, bij de pike ontbreken de accesoires om de kabel goed te geleiden. (ik had ze nog van m"n psylo dus probleem opgelost)
psylo en pike halen allebei niet de aangegeven veerweg.
betrouwbaarheid van een pike? kan ik nog niet zeggen want nog "weinig" mee gefietst. lijkt mij beter dan psylo omdat ie groeter is. de onderdelen zijn dus ook groter, minder fragiel.
overall, pike is beter dan psylo. maar psylo was zeker geen slechte vork.
over ene sherman kan ik niks zeggen, nooit mee gefietst.
-
- Forumbeheerder
The Pyreneeën King schreef:
vork lijkt mij zeker geschikt voor bikeparken. bouwt niet te hoog in en bied toch een cm of 13 veerweg.
is dit niet wat weinig voor parken? Voor Willingen/winterberg volstaat dit wel en de wildride ne de Mont-Chéry ook nog net, maar 13 cm is kort voor de DH in Todtnau, te kort voor de avalanche in morzine en in bad wildbad ga je toch ook je handen vol hebben
-
Ik heb ook even bij Rockshox USA zelf aangeklopt met de vraag:
- Is de Pike geschikt voor Freeride (bikeparken, northshore, drops, jumps en dergelijke)
Heb het volgende antwoord gekregen van een paar gasten die van het begin af aan zich met de ontwikkeling van de Pike hebben bezig gehouden.
"The Pike is NOT a drop fork for bikeparks. it"s a stable fork that can handle quite some tough use, but it is not a DROP fork.
If you compare PIKE"s competition you have two other forks that have a similar target group:
- Manitou Nixon Series
- Marzocchi All Mountain Series
And both other Manufacturers - especially Marzocchi - state that those forks are NOT for Drops and Bikeparks, but that they are great forks for Long Travel Enduros or plush Epic Freeride bikes"
Lijkt me een afdoende antwoord.
De Pike kan dus naar alle waarschijnlijkheid niet zoveel abuse (los van de veerwerking) verdragen als een Sherman. Al zal dit in de praktijk nog moeten blijken.
Ik denk dat ik dus maar een paar honderd euro extra moet gaan spenderen en dan maar een Sherman Flick Plus thru-axle moet kopen. (zonder SPV wel te verstaan)
- Is de Pike geschikt voor Freeride (bikeparken, northshore, drops, jumps en dergelijke)
Heb het volgende antwoord gekregen van een paar gasten die van het begin af aan zich met de ontwikkeling van de Pike hebben bezig gehouden.
"The Pike is NOT a drop fork for bikeparks. it"s a stable fork that can handle quite some tough use, but it is not a DROP fork.
If you compare PIKE"s competition you have two other forks that have a similar target group:
- Manitou Nixon Series
- Marzocchi All Mountain Series
And both other Manufacturers - especially Marzocchi - state that those forks are NOT for Drops and Bikeparks, but that they are great forks for Long Travel Enduros or plush Epic Freeride bikes"
Lijkt me een afdoende antwoord.
De Pike kan dus naar alle waarschijnlijkheid niet zoveel abuse (los van de veerwerking) verdragen als een Sherman. Al zal dit in de praktijk nog moeten blijken.
Ik denk dat ik dus maar een paar honderd euro extra moet gaan spenderen en dan maar een Sherman Flick Plus thru-axle moet kopen. (zonder SPV wel te verstaan)
-
BF = DeJean schreef:
[The Pyreneeën King schreef:
vork lijkt mij zeker geschikt voor bikeparken. bouwt niet te hoog in en bied toch een cm of 13 veerweg.
is dit niet wat weinig voor parken? Voor Willingen/winterberg volstaat dit wel en de wildride ne de Mont-Chéry ook nog net, maar 13 cm is kort voor de DH in Todtnau, te kort voor de avalanche in morzine en in bad wildbad ga je toch ook je handen vol hebben
Ja ik denk het wel, maar het frame wat ik in gedachte heb kan maar max een vork met 150mm veerweg hebben.
En om dan maar meteen de volgende vraag te beantwoorden "heb je dan niet een verkeerd frame gekocht?"
Nee ik denk van niet, want de cortina europe fs moet echt super rijden en ondanks de beperkte veerweg (achter 130/140mm en voor max 150mm) is dat voldoende om je te kunnen vermaken in bikeparken. Ik zie de bikeparken als graadmeter voor de max. abuse die de fiets te verduren krijgt. Aangezien het inzet bereik verder strekt dan puur en alleen bikeparken (waar ik maar een aantal keren per jaar kom) is de veerweg voldoende. Want o.a. voor epic freeride is de veerweg meer dan voldoende.
Je kunt bikeparks op 2 manieren rijden: 1. alles. 2. de chickenways nemen. Voor optie 2. lijkt mij de Pike meer dan geschikt