Re:Rohloff: wat heb ik nu aan m"n fiets hangen....?!

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
B@rt
Rohloff: wat heb ik nu aan m"n fiets hangen....?!

Bericht door B@rt » vr nov 12, 2004 11:18 pm

Een tijd geleden heb ik een C"dale 1 FG Ultra gekocht om te beginnen met SingelSpeeden en met het idee om later een Rohloff naaf in te bouwen.

Nou, dat SingelSpeeden was een succes. Ik heb nu 2,5 SS bikes en geen enkele geared meer waar ik zo op weg kan rijden.

Maar nu.... Nu wil ik toch mijn plan doortrekken om de 1FG om te bouwen naar een Rohloff naaf. Ik heb mijn LBS een prijsopgave gevraagd en ook netjes en snel gekregen (bedankt John!) maar ik heb ook een prijsopgave bij een andere dealer opgevraagd. Krijg ik eerst te horen dat de Cannondale 1FG (Ultra) door C"dale gedumpt is op de Nederlandse markt omdat die fietsen niet te verkopen zouden zijn (kan ik me iets bij voorstellen, 2300 euro voor een SS is aan de hoge kant), vervolgens zouden er maar 2 verkocht zijn in NL waarvan 1 voor de export (?)...., en als klap op de vuurpijl zou het inbouwen van een Rohloff naaf niet in mijn 1FG mogelijk zijn. Zou iets te maken hebben met de breedte van de Rohloff naaf en de kabelrouting.

Ik ben nu wel benieuwd wat waar is:

1) zijn er inderdaad maar 2 1FG Ultra"s in Nederland?
2) zijn ze inderdaad door C"dale gedumpt (en wat zou dat dan gedaan hebben met de inkoopprijs voor de dealer (ik heb gewoon de C"dale prijslijst prijs betaald)
3) past een Rohloff naaf nu wel in het frame van de 1FG of niet (bij de fiets wordt wel een standaard derailleurhanger geleverd om hem om te bouwen naar geared)

Ik heb laatst in het bos iemand gesproken met een C"dal Killer V met een Rohloff naaf en dat zag er erg standaard uit. Bij Santos kan je ook een Rohloff naaf bestellen en volgens mij worden die gewoon in een standaard frame ingebouwd.

Een tijd geleden heb ik eens een mailtje gekregen van iemand die ook een 1FG Ultra had met daarin een Rohloff naaf. Helaas heb ik die mails niet meer. Weet iemand wie dat geweest is....?

Ik hoop dat er iemand is die wat antwoorden voor me heeft.

Zand er over

Bericht door Zand er over » za nov 13, 2004 12:51 am

Rohloff kan volgens mij overal in.
Ik wilde ook ff bij santos informeren wat een ingespaakt Rohloff wiel me ging kosten (werk bij LBS) maar dat wilde ze toch liever via vertex afhanden.. omdat die natuurlijk de importeur is.

C"dale heeft volgens mij gewoon een normale inbouw maat achter dus een standaard rohloff naaf gecombineerd met een ankerplaat of een verankering aan je schrijfremnokken.
Als je geen V-brakes hebt dan kun je de kabels ook met een aparte gelijder zonder problemen over je liggende achter vork heen sturen. Of de wat duurdere oplossing waarbij de buitenkabel niet afgestopt en direct je switchbox in gaat kan ook. Dit is wel de duurste oplossing...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za nov 13, 2004 7:47 am

Dit is denk ik wat jij zocht:

http://sme.kpn.be/~phil1/

Geen probleemm dus, beetje knutselen met de kabelloop en gaan!

Succes ermee,

JJ

B@rt

Bericht door B@rt » za nov 13, 2004 1:27 pm

Thanx, guys!

Is ca. 1000-1100 euro een beetje een schappelijke prijs voor een achterwiel met een Rohloff naaf, inclusief inbouw....

Sir Gonz Lays

Bericht door Sir Gonz Lays » ma nov 15, 2004 2:11 pm

ik vraag me totaal iets anders af qua rohloff, is het mogelijk om te schakelen in stilstand? of moet je altijd trappen... kan je ermee onder volledige belasting schakelen?

ik neem aan dat je moet trappen om te schakelen en dat je niet onder volledige belasting kan schakelen, am i right?? ze kosten iets van 750 euro los geloof ik.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma nov 15, 2004 2:37 pm

Sir Gonz Lays schreef:
ik vraag me totaal iets anders af qua rohloff, is het mogelijk om te schakelen in stilstand? of moet je altijd trappen... kan je ermee onder volledige belasting schakelen?

ik neem aan dat je moet trappen om te schakelen en dat je niet onder volledige belasting kan schakelen, am i right?? ze kosten iets van 750 euro los geloof ik.

schakelen in stilstand is mogelijk, de index zit in de naaf niet in de shifter.
Onder volledige belasting schakelen is ook geen probleem, alleen tussen de 7e en 8e versnelling moet je iets druk van je pedalen halen (vergelijkbaar met een derr.)

€ 1000 is een normale prijs voor een wiel + Rohloff.

Wil je om Vertex heen (WIE NIET!!!! ;D) dit is ook een officiele dealer en een vakkundig man:
http://www.elan-ligfietsen.com/

dusssss©

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 15, 2004 3:30 pm

Schakelen onde volle belasting vindt een Rohloff naaf niet fijn, tenminste ik vind het geluid wat je dan hoort niet fijn... Het gaat zeker niet zo soepel als een willekeurige Shimano deraileur aandrijving.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma nov 15, 2004 7:15 pm

@JJ

kan je mij je emailadres ff mailen, ik zou je wat willen vragen mbt Rohloff naven.

thnx

dussssss©

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » ma nov 15, 2004 9:22 pm

Oh oh , ben je pissed ;)

singlespeed4ever at yahoo dot com

JJ

Plaats reactie