Sram of Shimano

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
PsychoPeter
Sram of Shimano

Bericht door PsychoPeter » do sep 09, 2004 11:22 pm

Yo,

Ik denk misschien een niet te gemakkelijk beantwoorden vraag, maar ik probeer het toch :D

Ik ben een nieuwe bike aan het bouwen, en ik twijfel bij de keuze van shifters en Derailleurs nogal tussen Shimano XT en Sram.
Ook veel twijfel of ik ga kiezen voor trigger of twist shifters

Sram heeft een derailleur welke 1:1 schakeld, dat spreekt mij op zich wel aan, met Shimano (Deore & XT) heb ik zelf de ervaring dat deze bij schakelen erg snel bij 1 versnelling opschakelen vaak dan 2 tanwielen schakeld en dan zo lekker irritant gaat ratelen.

Wie heeft door de jaren heen ervaring met het rijden met beide merken, en kan mij vertellen wat tussen beide merken de echte voor en nadelen zijn.
Ook gevoeligheid voor vuil speelt een grote rol i.v.m veldtochten die ik rij, en mogelijk later ook wat wedstrijdjes.

Jammer dat je in deze forums geen Poll kunt starten ;)

Zand er over

Re:Sram of Shimano

Bericht door Zand er over » vr sep 10, 2004 12:20 am

geen poll?? ik dacht het wel hoor.. maar dat levert je niet veel info op..

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » vr sep 10, 2004 7:18 am

Deze vraag levert ook niet veel nuttige info op. De een begint straks te schreeuwen dat Shimano zo goed is omdat hij met Shimano rijdt, de ander zegt hetzelfde over SRAM. Het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur, kwalitatief ontloopt het elkaar niet zoveel, alles slijt, misschien het 1 wat sneller dan het ander maar niet overdreven meer..

Shimano ratelen? Kwestie van afstellen. Zelfde geldt voor SRAM.

Nutteloos topic..

jojo

Bericht door jojo » vr sep 10, 2004 7:32 am

Zou eerst alle soorten een keer uitproberen en dan kiezen wat jij het fijnste vind schakelen, en dan voor die gaan.

Rij zelf mat alle 3 de soorten systemen, maar zou voor iets nieuws toch voor triggers gaan (eigen voorkeur).

R@coon

Bericht door R@coon » vr sep 10, 2004 10:50 am

Eigenlijk het enige verschil tussen de twee is de methode van schakelen, en dat is niks anders dan persoonlijke voorkeur.
Als je geen Dual Control wilt en kan geen oude shifters meer vinden dan zit je toch aan SRAM vast.

Sven

Bericht door Sven » vr sep 10, 2004 11:29 am

R@coon schreef:
Eigenlijk het enige verschil tussen de twee is de methode van schakelen, en dat is niks anders dan persoonlijke voorkeur.
Als je geen Dual Control wilt en kan geen oude shifters meer vinden dan zit je toch aan SRAM vast.

Ga er maar vanuit dat je de rapid fire nog genoeg kan krijgen. En ja, ook werkt het met de nieuwe 2004 derailleur... Je zit dus nergens aan vast...

MAD MAX

Bericht door MAD MAX » vr sep 10, 2004 12:13 pm

Het is inderdaad meer een kwestie van voorkeur, want de kwaliteitsverschilen zijn klein. Ze zeggen wel dat de kabelrouting van de SRAM achter derailleur beter is dan Shimano. Anders is ie wel, maar of het nou beter of slechter is. Kweet nie. ???

Ik zelf heb SRAM X.7 triggers en achter derailleur en een Deore top-pull voor. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over. Nooit problemen gehad. :D

Het enige verschil is eigenlijk dat je bij SRAM dezelfde kwaliteit hebt voor minder geld.

succes met je keuze.

R@coon

Bericht door R@coon » vr sep 10, 2004 12:47 pm

Mbakel schreef:
Het is inderdaad meer een kwestie van voorkeur, want de kwaliteitsverschilen zijn klein. Ze zeggen wel dat de kabelrouting van de SRAM achter derailleur beter is dan Shimano. Anders is ie wel, maar of het nou beter of slechter is. Kweet nie. ???

Ik zelf heb SRAM X.7 triggers en achter derailleur en een Deore top-pull voor. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over. Nooit problemen gehad. :D

Het enige verschil is eigenlijk dat je bij SRAM dezelfde kwaliteit hebt voor minder geld.

succes met je keuze.

Sinds wanneer is SRAM goedkoper ?
X-9 zal net als de XT04 rond de 60.- kosten en de X.0 is zelfs duurder dan de XTR der.

Zand er over

Bericht door Zand er over » vr sep 10, 2004 10:38 pm

idd sram is niet goedkoper, ik zelf rij er niet mee maar ik vind het wel goed schakelen.. mijn argument is dat al mijn fietsen shimano hebben (santos str, commencal, eddy merkx) dus dan vind ik het makkelijk om alles shimano te houden... ook denk ik dat ze met deze nieuwe groepen een sterke kaart in handen hebben. ..

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » vr sep 10, 2004 11:29 pm

het zeker zo belangrijk vind ik om degelijk kabels te hebben zodat die niet zo snel last hebben van rek en slijtage

Crash

Bericht door Crash » za sep 11, 2004 9:02 am

nja hallee voorkeur onzin
ik heb met shimano deore tot deore xt gereden en rijdt.
vorig jaar kwam dat sram x.7 uit en dat is stukken beter heb mijn xtr eraf gegooid en die sram erop ;)
en voor de prijs voor je sram niet te laten liggen garantie weet ik niet want het is nog niet kapot.
en als je dan ook sram kettingen en tandwielen gebruikt schakelt het als een razende 8)

P0rnkinG

Bericht door P0rnkinG » za sep 11, 2004 10:19 am

ik rij ook met X-7 en schakeld soepeler als shimano :)

FREAKaZOID
Contacteer:

Bericht door FREAKaZOID » za sep 11, 2004 5:21 pm

Viper schreef:
ik rij ook met X-7 en schakeld soepeler als shimano :)

juist, beetje onzinnige opmerking.. alsof x-7 soepeler schakelt dan XTR ???

Lijkt me dat je niet kunt stellen dat het ene merk beter is dan t andere, hooguit de persoonlijke voorkeur. K heb shimano, had misschien liever x-0 gehad maar goed dat komt nog wel een keer, maar eigenlijk meer voor de looks dan voor het super grote voordeel tgnover (hiermee te vergelijken) XTR

Gast

Bericht door Gast » za sep 11, 2004 6:17 pm

sram , gewoon om shimano te boycotten

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » za sep 11, 2004 9:47 pm

bansheebeest schreef:
sram , gewoon om shimano te boycotten

Ga jij maar lekker in je eentje Shimano boycotten ;)

Gast

Bericht door Gast » zo sep 12, 2004 11:25 am

ben ik mee bezig :)
hun deraileurs gaan er gewoon TE rap aan :)

R@coon

Bericht door R@coon » zo sep 12, 2004 12:19 pm

Het enige probleem bij die X.0 twist shifter is (vind ik) dat ie na een paar uur een beetje "zeurderig" in je hand beginnen te duwen. Dan had ik misschien liever die X-9 triggers gehad.

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » ma sep 13, 2004 7:15 am

Persoonlijk kies ik voor Sram, omdat:

-Je kunt sneller schakelen. (Dit geld voor zowel de Gripshifts als de triggers).
-Niet aan bepaalde systemen vast zit zoals bij Shimano. (XT dual control met Magura/Hope/Hayes/Elk ander merk schijven gaat niet.
-Sram mooier is.
-En het is eens wat anders.
-De Cassettes en kettingen van Sram zijn beter en goedkoper.

MAD MAX

Bericht door MAD MAX » ma sep 13, 2004 1:07 pm

O, dat dacht k dus ook. ;D

SRAM is zeker wel goedkoper, omdat je met een lagere SRAM groep dezelfde kwaliteit hebt als met een hogere Shimano groep.

De groepen worden meestal vergeleken door hoogste twee naast elkaar te zetten en dan naar beneden toe te matchen zeg maar. Snap jij het nog. ??? Dit is een scheve verhouding, want X.9 = XTR en X.0 staat daar nog boven als je het mij vraagt.

Als je vanaf X.9 en XTR naar beneden matcht is SRAM dus wel degelijk goedkoper.

I rest my case :-X

Plaats reactie