hoe moet ik mijn achterveer instellen ?
Moderator:Beheerders
-
- Berichten:4
- Lid geworden op:zo aug 15, 2004 1:53 pm
Hallo allemaal, ik ben redelijk nieuw in de fietswereld en heb van een vriend die naar het buitenland vertrokken is zijn fiets mogen overnemen. Hier zit zowel een voor als achterveer op van het merk FOX (is dit een bekend merk ?)
Bij de fiets kreeg ik de behorende boekjes, en begin nu een beetje in de gaten te krijgen hoe de voorveer werk. Nu alleen de achterkant nog, ik snap helemaal niks van dat boekje.
De achterveer is een Float RL (ook van het merk FOX) en er zit een rode draaiknop op en een soort hendeltje waar ik aan kan draaien. Oh ja en nog een ventiel wat ik met een pompje wat ik bij de fiets heb gekregen kan oppompen. Ook zit er een rubberen ringetje om het achterste gedeelte.
Komt iemand dit bekend voor ? en zo ja; hoe werkt dit allemaal.
Met vriendelijke groet
F. van Egters
Bij de fiets kreeg ik de behorende boekjes, en begin nu een beetje in de gaten te krijgen hoe de voorveer werk. Nu alleen de achterkant nog, ik snap helemaal niks van dat boekje.
De achterveer is een Float RL (ook van het merk FOX) en er zit een rode draaiknop op en een soort hendeltje waar ik aan kan draaien. Oh ja en nog een ventiel wat ik met een pompje wat ik bij de fiets heb gekregen kan oppompen. Ook zit er een rubberen ringetje om het achterste gedeelte.
Komt iemand dit bekend voor ? en zo ja; hoe werkt dit allemaal.
Met vriendelijke groet
F. van Egters
Re:hoe moet ik mijn achterveer instellen ?
check www.mojo.co.uk daar staat gelul om al je Fox speelgoedjes in te stellen....
-
- Berichten:4
- Lid geworden op:zo aug 15, 2004 1:53 pm
Re:hoe moet ik mijn achterveer instellen ?
Bedankt voor de website, maar zou iemand mij zelf even kunnen uitleggen hoe dit precies werkt. Van die website wordt ik namelijk niet veel wijzer.
Cross country riding generally requires less movement from the rear wheel as more of a priority, so somewhere between 25-33% sag would be the ticket - depending on your personal preference.
Dit is mij bijvoorbeeld al niet duidelijk en waarvoor zijn die knop en hendel, wat gebeurt daarmee is ik daaraan draai ?
Graag uw hulp.
Cross country riding generally requires less movement from the rear wheel as more of a priority, so somewhere between 25-33% sag would be the ticket - depending on your personal preference.
Dit is mij bijvoorbeeld al niet duidelijk en waarvoor zijn die knop en hendel, wat gebeurt daarmee is ik daaraan draai ?
Graag uw hulp.
Re:hoe moet ik mijn achterveer instellen ?
Gewoon proberen werkt denk ik "t beste . . . Of anders effe bij de Lokale Bike Shop langs ;D
Ik ken die demper niet persoonlijk, maar mijn gok is dat de hendel de lock out is. Correct me if I"m wrong . . .
De knop zal dan ws voor de instelling van de vering zijn, oftewel om "t geheel op het gewicht van de rijder af te stellen. Harder of zachter als het ware . . .
Ik ken die demper niet persoonlijk, maar mijn gok is dat de hendel de lock out is. Correct me if I"m wrong . . .
De knop zal dan ws voor de instelling van de vering zijn, oftewel om "t geheel op het gewicht van de rijder af te stellen. Harder of zachter als het ware . . .
Re:hoe moet ik mijn achterveer instellen ?
Met het ventieltje stel je de hardheid van de demper in, des te meer lucht erin des te harder voelt de demper aan.
Advies is om op 160 psi te beginnen(dit is een gemiddelde waarde) en van daaruit naar wens aan te passen, stugger of soepeler dmv meer of minder lucht. Wel geregeld(1 x per maand) checken of de demper geen luchtdruk verliest.
Het rode stelwieltje is voor de rebound, dwz hoe snel komt de demper terug in zijn orginele stand nadat hij is ingeveerd. Volgens mij zijn er 24 klikjes van het stelwieltje tussen de faststand en de slowstand. In het midden beginnen (op 12 klikken dus) is een goede start en vanuit daar naar wens aanpassen.
Het hendeltje (blauw?) is de lock out, daarmee zet je de demper op slot als he ware, hij veer dan niet meer in. Dit gebruik je op de weg of tijdens lange klimmen, zodat er geen trapenergie verloren gaat in het inveren van de demper.
Vergeet de demper echter niet te aktiveren in het terrein, als de lock out aan staat in het terrein is dit schadelijk voor de demper en je frame, deze zijn gebouwd om in te veren bij grote schokken, als de lock out aan staat kan dit niet en vangen je scharnierpunten en de demper alle klappen op.
Daarna is het proberen wat je zelf het fijnst vind. Zoek een stuk oneffen pad op met kuilen(diep en minder diep), boomwortels etc. en proberen maar. Rijd het pad verschillende keren met verschillende instellingen van de demper. doe echter steeds 1 ding tegelijk, dus niet en meer lucht en meer rebound, want dan weet je nooit wat nu de verbetering of verslechtering heeft veroorzaakt.
20 psi erbij en 2 klikken rebound zijn stappen die je wel merkt.
Het rubberen ringetje is een indicator om te zien wat de maximale veerweg van je demper is geweest tijdens een rit. zo kan je zien hoeveel van de veerweg je gebruikt. Als hij eraf vliegt stat de veer erg soepel dus.
hier vind je nog meer info over de demper, o.a een handleiding in PDF;
http://www.foxracingshox.com/website/Pr ... rket=MBike
wat voor fiets is het trouwens??? Fox is HET merk als he om vering gaat......
Mocht je nog meer vragen hebben dan horen we het wel.
dusssss©
Advies is om op 160 psi te beginnen(dit is een gemiddelde waarde) en van daaruit naar wens aan te passen, stugger of soepeler dmv meer of minder lucht. Wel geregeld(1 x per maand) checken of de demper geen luchtdruk verliest.
Het rode stelwieltje is voor de rebound, dwz hoe snel komt de demper terug in zijn orginele stand nadat hij is ingeveerd. Volgens mij zijn er 24 klikjes van het stelwieltje tussen de faststand en de slowstand. In het midden beginnen (op 12 klikken dus) is een goede start en vanuit daar naar wens aanpassen.
Het hendeltje (blauw?) is de lock out, daarmee zet je de demper op slot als he ware, hij veer dan niet meer in. Dit gebruik je op de weg of tijdens lange klimmen, zodat er geen trapenergie verloren gaat in het inveren van de demper.
Vergeet de demper echter niet te aktiveren in het terrein, als de lock out aan staat in het terrein is dit schadelijk voor de demper en je frame, deze zijn gebouwd om in te veren bij grote schokken, als de lock out aan staat kan dit niet en vangen je scharnierpunten en de demper alle klappen op.
Daarna is het proberen wat je zelf het fijnst vind. Zoek een stuk oneffen pad op met kuilen(diep en minder diep), boomwortels etc. en proberen maar. Rijd het pad verschillende keren met verschillende instellingen van de demper. doe echter steeds 1 ding tegelijk, dus niet en meer lucht en meer rebound, want dan weet je nooit wat nu de verbetering of verslechtering heeft veroorzaakt.
20 psi erbij en 2 klikken rebound zijn stappen die je wel merkt.
Het rubberen ringetje is een indicator om te zien wat de maximale veerweg van je demper is geweest tijdens een rit. zo kan je zien hoeveel van de veerweg je gebruikt. Als hij eraf vliegt stat de veer erg soepel dus.
hier vind je nog meer info over de demper, o.a een handleiding in PDF;
http://www.foxracingshox.com/website/Pr ... rket=MBike
wat voor fiets is het trouwens??? Fox is HET merk als he om vering gaat......
Mocht je nog meer vragen hebben dan horen we het wel.
dusssss©
-
- Berichten:4
- Lid geworden op:zo aug 15, 2004 1:53 pm
Re:hoe moet ik mijn achterveer instellen ?
Geen idee, zitten staat geen naam op, hij had het frame ook weet ik waar ergens gekocht en dan hier in Nederland de onderdelen.
Maar met dat hendeltje (blauw inderdaad) kan ik hem dus "vast zetten" en welke kant op is vast en hoe zet ik hem weer los (terug draaien neem ik aan ?)
Erg bedankt voor deze reacties.
Maar met dat hendeltje (blauw inderdaad) kan ik hem dus "vast zetten" en welke kant op is vast en hoe zet ik hem weer los (terug draaien neem ik aan ?)
Erg bedankt voor deze reacties.
Re:hoe moet ik mijn achterveer instellen ?
F. van Egters schreef:
Geen idee, zitten staat geen naam op, hij had het frame ook weet ik waar ergens gekocht en dan hier in Nederland de onderdelen.
Maar met dat hendeltje (blauw inderdaad) kan ik hem dus "vast zetten" en welke kant op is vast en hoe zet ik hem weer los (terug draaien neem ik aan ?)
Erg bedankt voor deze reacties.
vast is naar voren, los is wijzend naar achteren
dusssss©
-
- Berichten:4
- Lid geworden op:zo aug 15, 2004 1:53 pm
Re:hoe moet ik mijn achterveer instellen ?
Ok het is mij nu helemaal duidelijk.
Erg bedankt voor de reacties allemaal.
Tot ziens.
F. van Egters
Erg bedankt voor de reacties allemaal.
Tot ziens.
F. van Egters