V-brakes of schijven

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
mollius clay
V-brakes of schijven

Bericht door mollius clay » do aug 12, 2004 1:49 pm

Hey guys, m"n eerste post! Great ;D! Kan iemand mij de voordelen van remschijven boven v-brakes noemen. Ben nu pas een half jaartje aan het biken, maar als het even goed geregend heeft kan ik m"n remmen (v-brakes dus) weer opnieuw afstellen. Zeker na het parcours zijn ze soms zo goed als onbruikbaar :?. Zijn er ook nadelen van remschijven? op de kosten na? Ik hoor het wel.
ciao

Manual Frenkel

Re:V-brakes of schijven

Bericht door Manual Frenkel » do aug 12, 2004 2:12 pm

voordelen
- meer remkracht
- beter doseerbaar
- wielen uit frame gaat net iets vlotter
nadelen
- schijven zijn gevoelig voor beschadigingen (slag in schijf)
- zwaarder
Maar volgens mij heb je voor € 200 al een compleet setje Hayes

Bracket

Bericht door Bracket » do aug 12, 2004 2:17 pm

Welkom!
Nadelen tov. schijfremmen geef je zelf al een beetje aan, met slecht weer weinig remkracht.

Schijfremmen hebben goed afgesteld altijd meer remkracht

Doseerbaarheid van schijfremmen is veel beter,

Nadelen zijn er natuurlijk ook:

Speciale wielen.

gewicht kan iets hoger zijn.

kan licht aanlopen.

technischer dus misschien iets minder makkelijk zelf te onderhouden.

mollius clay

Bericht door mollius clay » do aug 12, 2004 4:37 pm

Thanks!

Maar bracket, wil dat zeggen dat ik niet zomaar een setje schijfremmen op m"n fiets kan laten monteren, omdat ik daarnaast ook andere wielen nodig heb? Heb momenteel een betrekkelijk cheape trek, waar ik wel voor 100 euro extra een utivoering met schijfremmen kon hebben. Had misschien beter daarvoor kunnen kiezen...
Parcours rijden is leuk, doe het het liefst elke dag, maar steeds minder omdat ik telkens m"n remmen verneuk. Heb het er dus wel voor over om voor een redelijke prijs schijfremmen te laten monteren. Any suggestions?

Hier ook nog dirtyhill bergschenhoek rijders?

rene

Bericht door rene » do aug 12, 2004 4:50 pm

Dat ligt eraan of je wielen naven hebben waar je je schijfrem aan bevestigen kunt . . .
Misschien is het echter ook een idee goede v-brakes te nemen en die es goed af te stellen. Ik heb er toch al een aantal jaren probleemloos mee gefietst voordat ik overstapte op HS33"s. (Oké, "t remt minder in de modder, maar alles blijft wel heel, en hoefde niet "iedere keer opnieuw afgesteld")

DOc

Bericht door DOc » do aug 12, 2004 6:19 pm

domme vraag. heb je wel aansluitpunten voor schijfremmen.

als je schijfremmen hebt is het alleen goed inremmen, en je kan niet meer zonder ;)

TwoFourToy

Bericht door TwoFourToy » vr aug 13, 2004 12:44 am

mja schijfremmen doen het indd beter als v-brakes maar je moet wel zien dat je frame en vork voorzien zijn van nokken voor de remklauw te bevestigen + het feit da je waarschijnlijk andere nave zult moete steke vermins je nu met v-brakes rijd zal je naaf niet voorzien zijn van bevestingen voor een schijfrem.
moest je dus schijfremme kope zou ik er toch hydraulische pakke want een mechanische schijfrem is ni alles vind ik persoonlijk :) mrja da is iedereen zen eige mening

mollius clay

Bericht door mollius clay » vr aug 13, 2004 11:10 am

Relaxed, thanks for answering guys! Aardig positieve reacties moet ik zeggen. Ga volgende week eens bij m"n local dealer langs om hem er eens naar te laten kijken.

Dan het onderhoud, is dat makkelijk zelf te doen? Of moet ik daarvoor telkens m"n dealer opzoeken? En is het een beetje betaalbaar om ze te onderhouden?

Thanks

Manual Frenkel

Bericht door Manual Frenkel » vr aug 13, 2004 11:33 am

Schijfremmen zijn redelijk onderhoudsarm, maar als er wat aan gedaan moet worden is het wel wat complexer (er zit olie in kabels, ontluchten e.d.). Dus als je zuinig op de kabels en schijven en hendels bent komt dat wel goed.
Remblokjes zijn supermakkelijk te vervangen, zitten magnetisch vast. Deze zijn wel prijzig; voor Hayes is een paar (dus voor 1 rem) meer dan 20 euri. Maar ik heb mijn bike sinds Pasen en nog nooit wat aan de remmen gedaan, heb wel al nieuwe blokjes, maar die zijn nog lang niet nodig.
Oh ja, wees niet zo snugger om olie op de blokjes te smeren. Er is een gast op DP die had nav piepende remmen er olie op gesmeerd. Ieder rationeel persoon snapt wel dat dit erg stom is.... Zelfde geldt voor de schijven en vet....

DOc

Bericht door DOc » vr aug 13, 2004 11:35 am

mechanisch : rij je met een kabel, als die knapt of versleten is hoef je die alleen te vervangen, qua blokken inremmen valt het ook wel mee.
zelf blokken vervangen ben ik geen held in en laat dat doen bij me lbs.

hydro: is eens na de zoveel tijd de olie verversen. daar komt wel iets meer bij kijken je moet ze ontluchten enal, daar heb ik geen ervaring mee.

suc6!@

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr aug 13, 2004 2:32 pm

maar waarom schijfremmen?
is je remkracht nu niet toerijkend?
is de doseerbaarheid niet goed?
want schijfremmen en nieuwe kosten de nodige bleuro"s

(schijvenremmen i.dd. wel veel fijner)

Fry

Bericht door Fry » za aug 14, 2004 3:49 pm

Helm schreef:
Schijfremmen zijn redelijk onderhoudsarm, maar als er wat aan gedaan moet worden is het wel wat complexer (er zit olie in kabels, ontluchten e.d.). Dus als je zuinig op de kabels en schijven en hendels bent komt dat wel goed.
Remblokjes zijn supermakkelijk te vervangen, zitten magnetisch vast. Deze zijn wel prijzig; voor Hayes is een paar (dus voor 1 rem) meer dan 20 euri. Maar ik heb mijn bike sinds Pasen en nog nooit wat aan de remmen gedaan, heb wel al nieuwe blokjes, maar die zijn nog lang niet nodig.
Oh ja, wees niet zo snugger om olie op de blokjes te smeren. Er is een gast op DP die had nav piepende remmen er olie op gesmeerd. Ieder rationeel persoon snapt wel dat dit erg stom is.... Zelfde geldt voor de schijven en vet....

magnetisch?

schijven zijn super voor alles behalve street, dirt en skatepark

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » za aug 14, 2004 4:12 pm

GT dude schreef:

correction: schijfremmen zijn funest voor street en sk8park, maar voor dirt mogen ze nog net... "t is te zeggen: de remkracht is teveel voor nodig maar ze zullen niet gauw stukgaan bij dirten (als je dat bedoeld)

Fry

Bericht door Fry » za aug 14, 2004 9:40 pm

Dirty-Harry schreef:
[
GT dude schreef:

correction: schijfremmen zijn funest voor street en sk8park, maar voor dirt mogen ze nog net... "t is te zeggen: de remkracht is teveel voor nodig maar ze zullen niet gauw stukgaan bij dirten (als je dat bedoeld)

voor dirt zijn ze overbodig gewoon maar voor park is het te lastig, voor de coopings

Plaats reactie