Re:SPV of.... niet

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Steelboy
Contacteer:
SPV of.... niet

Bericht door Steelboy » ma aug 02, 2004 5:00 pm

Ik wil graag jullie meningen horen over vorken met SPV demping. Het systeem zelf is natuurlijk goed, maar ik hoorde links en rechts toch verhalen over niet tevreden zijn met een SPV vork (bv. de Minute) omdat deze op steile hellingen teveel duikt.

Wie wil hier eens wat over zeggen?

Nelizzz

Bericht door Nelizzz » ma aug 02, 2004 8:44 pm

Zelf heb ik de Skareb voorvork met SPV uitrusting nu een half jaartje. Over de "drempel" ben ik niet zo tevreden, dat is de de tegendruk (SPV druk) die je instelt waar vanaf hij gaat veren. Als je stilstaand bij maximaal (toegestane) ingestelde SPV druk op je stuur gaat hangen zakt hij slechts een paar millimeter in, echter tijdens staand op de pedalen trappen zakt hij meters (bij wijze van spreken) door. Verwacht dus geen volledige "lock-out". Over het instelbare SPV volume ben ik wel zeer tevreden: hiermee is de lineariteit/progressiviteit van de vork in te stellen (progressief: naarmate de veerweg toeneemt, hogere druk nodig om zelfde millimeters in te veren).

Nelizzz

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo aug 04, 2004 7:52 am

Ok.

Anyone else???

bettes

Bericht door bettes » wo aug 04, 2004 7:59 am

Push industries zou binnen dit en twee weken gaan uitkomen met een tuningkit voor een fox forx vanilla RLC waardoor je een pedaalplatform in de vork krijgt die je dan met de lockout knop op en af kan zeggen. Zoiets lijkt met een beter oplossing dan de spv weg (hoor van iedereen dat het nie echt naar smaakt in te stellen geraakt)

greetz
bettes

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo aug 04, 2004 9:14 am

mail plons en katze, die hebben minute"s

Ik heb t er met Martijn nog over gehad. Volgens hem wordt in de dorado door de meeste rijders de anti-bob ni echt gebruikt.
de SPV dorado zou beter zijn op scherpe zware impact (bvb diepe remputten) dan de TPC+, maar minder gevoelig op t kleine werk, zoals boomwortels. Daar moet je dan aggressiever gaan rijden. Waardoor t voor hem bijna een pro-only vork is. Want die gaan gewoon veel harder, en hebben meer baat bij t opvangen van die grote schokken dan het kleine geknibbel.
Alleszins, met de uitleg die hij erover deed lijkt een TPC+ dorado voor mijn schraal nivo een betere vork.

Tbx

Bericht door Tbx » vr aug 06, 2004 3:28 pm

Ik rijd met een Manitou Sherman Slider plus in mijn Big Hit.
Mijn SPV is op minimum ingesteld (40psi).
Voor mij had het er gerust uitgemogen. Vind het meer negatief dan positief.
Tijdens het downhillen (rechtstaand) heb ik er weinig last van maar bij trailbiken (op het zadel zittend) wel.
Zoals BF zegt, als ge aggresief rijd werkt het natuurlijk perfect.
Voor de rest werkt mijn vork Supersmooth.
Maar omdat ik er ook veel mee ga singletracks rijden had ik hem graag
wat meer smallbump sensitive gehad. Tuurlijk als je rechtstaand
moet klimmen pompt hij niet (voordeel), maar als je zittend klimt voel je dus ook elke wortel of steen.
Volgens Bikeright zou de SPV-evolve veel beter zijn dus die ga ik ASAP
laten inbouwen in de mijne.
De instelling van de progressiviteit is wel een voordeel met SPV.

Dus voor- en nadelen.
Op mijn enduro zou ik het ZEKER niet moeten hebben!!!!!!!!
En zoals ik hoor, de meeste die het hebben klagen ervan.
Behalve natuurlijk de prestatiemannen (zit in de kop hé) :-)
Een vering moet werken hé.

Grtz
Tbx

Plaats reactie