Re:weinig grip?
Moderator:Beheerders
heeft een mtb band weinig tot geen grip op nat asfalt in een bocht?
aan mijn stuur kunsten zal het toch niet liggen dat ik 2 keer onder uit ga?
ik rij met conti"s vertical pro, al jaren maar dit was mij nog niet eerdr over komen
aan mijn stuur kunsten zal het toch niet liggen dat ik 2 keer onder uit ga?
ik rij met conti"s vertical pro, al jaren maar dit was mij nog niet eerdr over komen
dat kan wel kloppen, op mijn Jet Sen schijt ik ook 7 kleuren stront als ik over een bochtig asfalt weggetje moet.
Op mijn Conti Explorer en fast Freds heb ik dit gevoel iets minder....
Dussssss©
Dussssss©
idd dat klopt. Je gaat in de bocht meer op de zijkant van je band rijden, en daar zit bij een mtb band een lading noppen. en je wrijlt dus over die noppen heen waardoor je je grip verliest...
Met mijn jimmy"s (en ik rijdt met weiniggg druk). schijt ik ook in me box als het nat is en snel door de bocht moet op asfalt...)
Ninko
Met mijn jimmy"s (en ik rijdt met weiniggg druk). schijt ik ook in me box als het nat is en snel door de bocht moet op asfalt...)
Ninko
Die banden zijn ook gemaakt om door het bos te gaan mallerds.
Erikje

Erikje
Erikje schreef:
Die banden zijn ook gemaakt om door het bos te gaan mallerds.![]()
Erikje
zei de man die van heel DP het verst van een bos vandaan woont :P
dussssss©
BOSS schreef:
[Erikje schreef:
Die banden zijn ook gemaakt om door het bos te gaan mallerds.![]()
Erikje
dussssss©
Dat kan niet want dat ben ik ;D
In een straal van 30km geen bos te bekennen hier!
BOSS schreef:
dussssss©
5,8 km warm trappen, dan 52 km route, dan 5,8 km koud trappen..... :P :P :P :P :P Volgende meeting hiero?
Erikje
ho, hu.
dit gaat de verkeerde kant op. en dat terwijl ik wil weten of ik op zoek mmoet naar nieuwe bandne of asfalt moet uitbannen
dit gaat de verkeerde kant op. en dat terwijl ik wil weten of ik op zoek mmoet naar nieuwe bandne of asfalt moet uitbannen
-
wat trager door de bocht gaan ::), omdat je ies valt koop je toch geen nieuwe banden

BOSS schreef:
dat kan wel kloppen, op mijn Jet Sen schijt ik ook 7 kleuren stront als ik over een bochtig asfalt weggetje moet.
Dussssss©
Zeven kleuren stront??? dan mag de gene die achter je rijd wel Modderbanden gebruiken

Jurriaan schreef:
ho, hu.
terreinfietsen zijn gemaakt voor in het terrein, als je zo graag op (nat) asfalt wilt fietsen, heb ik nog wel een reetfiets voor je in de aanbieding......
dussssss©
Ik flikker overal, dus ook op de weg..............ben afg. week in oost.rijk snoeihard onderuit gegaan op het nasseasfalt (dagje met een tuuplul weze biken over die strasse) .......................................................................................................als je op de weg fiets koop dan wat slickies ofzo (had ik er ook op moeten leggen)
-
Mijn knie ligt ook lekker open door een bochtje op droog asfalt.
Asfalt zuigt. Gelukkig hebben zo"n 25 getuigen zich wel helemaal doodgelachen... :-X
Ik had de bandjes ook wel redelijk hard.....
Asfalt zuigt. Gelukkig hebben zo"n 25 getuigen zich wel helemaal doodgelachen... :-X
Ik had de bandjes ook wel redelijk hard.....
"t zal wel aan uw stuurkunsten liggen
, nog nooit heb ik em voelen wegschuiven op nat asfalt, met gelijk welke banden, toppen, semislick,...
kasseien daarentegen, vooral gecombineerd met tramrails, heb ik wel slechte ervaringen mee, maar ja, hoe bestaat het dat hier nog wegen liggen zoals die van 2000 jaar geleden :-X

kasseien daarentegen, vooral gecombineerd met tramrails, heb ik wel slechte ervaringen mee, maar ja, hoe bestaat het dat hier nog wegen liggen zoals die van 2000 jaar geleden :-X
Ik merk wel dat ik met mijn Tioga Factory DH 2.3 heel erg dikwijls wegschuif op een nat wegdek.
Met andere banden heb ik hier weinig of geen last van.
Met mijn Nokian Gazzy"s ging ik in bepaalde bochten plots onderuit, terwijl ik met Michelins C24 in dezelfde bocht,
in dezelfde omstandigheden nooit grip verloor......zal wel aan het rubber-compound liggen (in combinatie met het profiel natuurlijk)
Met andere banden heb ik hier weinig of geen last van.
Met mijn Nokian Gazzy"s ging ik in bepaalde bochten plots onderuit, terwijl ik met Michelins C24 in dezelfde bocht,
in dezelfde omstandigheden nooit grip verloor......zal wel aan het rubber-compound liggen (in combinatie met het profiel natuurlijk)
-
ja bruno nu noemt ge ook iets op hé kasseien daarentegen, vooral gecombineerd met tramrails slechter wegoppervlak met nat wer kannek me moeilijk voorstelle ze
(peter)
kvrees da vrijdag vinnie weer bij jullie sta net als maandag maar pas tege de avond deze keer,
maar geen nood kzal er wel bij zijn om u mentale steun te geve

(peter)
kvrees da vrijdag vinnie weer bij jullie sta net als maandag maar pas tege de avond deze keer,
maar geen nood kzal er wel bij zijn om u mentale steun te geve

ey roddelt zoe is ni over mij kzit kik oek op dp ze :d
lolz uitglijde in de bochte ligt aan de stuurkunst , doorda ge geen rekening houd me u bande , elken band heet een limiet van wa ge ermee kunt doen en as ge erover ga dan ligde er
en ja ik sta trug bij bruno , kan er ok ni aan doen dat kapot is
lolz uitglijde in de bochte ligt aan de stuurkunst , doorda ge geen rekening houd me u bande , elken band heet een limiet van wa ge ermee kunt doen en as ge erover ga dan ligde er

en ja ik sta trug bij bruno , kan er ok ni aan doen dat kapot is

Re:weinig grip? breedte velg van invloed?
is de breedte van de velg van invloed op de grip van de band?
ik heb mijn banden nu om veel smallere velgen gelegd en dat ziet er al heel anders uit. de banden lijken smaller en boller.
ik kan mee indenken dat dit van invloed is op de grip.
ik heb mijn banden nu om veel smallere velgen gelegd en dat ziet er al heel anders uit. de banden lijken smaller en boller.
ik kan mee indenken dat dit van invloed is op de grip.
Nagel op de kop,
brede velg: loopvlak komt veel vlakker te staan, hierdoor is ook contactpunt veel groter. Hierdoor is er dan weer meer grip. Ook kan je met brede velgen net iets lagere bandendruk houden want de kans op "van de velg kantelen" is kleiner.
greetz
bettes
brede velg: loopvlak komt veel vlakker te staan, hierdoor is ook contactpunt veel groter. Hierdoor is er dan weer meer grip. Ook kan je met brede velgen net iets lagere bandendruk houden want de kans op "van de velg kantelen" is kleiner.
greetz
bettes
loop vlak is groter, klinkt logisch. maar blijft dat in een bocht ook zo?
Leuk onderwerp!
Brede velg geeft een bredere en bollere band
(volgens de natuurkunde is het raakvlak bij gelijke bandenspanning altijd gelijk, of de band nu breed of smal, bol of niet bol is)
Een bollere band geeft wel minder rolweerstand dan een band die iets minder bol is!
Dit heeft te maken met het feit dat een bollere band minder ver hoeft te worden ingedrukt om een groter raakvlak met de grond te krijgen. Dus minder vervorming in de band (=energieverlies (Hysterese)
Een bollere band gaat beter door een bocht, want er zit geen "knik" in de band (de noppen waarschijnlijk wel)
Ik kan redelijk op mijn achterwiel rijden, ik kies altijd voor een bolle tot zelfs platte band en die verkrijg ik pas met een brede velg.
Het enige nadeel van een brede velg is het gewicht.
De rest alleen maar voordelen.
Vriendelijke groeten van Ernie www.Frieke.nl
Brede velg geeft een bredere en bollere band
(volgens de natuurkunde is het raakvlak bij gelijke bandenspanning altijd gelijk, of de band nu breed of smal, bol of niet bol is)
Een bollere band geeft wel minder rolweerstand dan een band die iets minder bol is!
Dit heeft te maken met het feit dat een bollere band minder ver hoeft te worden ingedrukt om een groter raakvlak met de grond te krijgen. Dus minder vervorming in de band (=energieverlies (Hysterese)
Een bollere band gaat beter door een bocht, want er zit geen "knik" in de band (de noppen waarschijnlijk wel)
Ik kan redelijk op mijn achterwiel rijden, ik kies altijd voor een bolle tot zelfs platte band en die verkrijg ik pas met een brede velg.
Het enige nadeel van een brede velg is het gewicht.
De rest alleen maar voordelen.
Vriendelijke groeten van Ernie www.Frieke.nl
daar heb je volgens mij gelijk, als je de band op een brede velg legt komt het profiel vrij vlak te staan, als je een scherpe bocht neemt en redelijk diep gaat hangen dan ga je meer op de flanken van de toppen rijden, leg je ze op een smallere velg dan staat hij boller waardoor je de toppen dus meer grip hebben in de bocht.Jurriaan schreef: loop vlak is groter, klinkt logisch. maar blijft dat in een bocht ook zo?
Je moet het eens bekijken met dezelfde banden op een smalle en op een brede velg, banden op dezelfde druk, kantel je fiets (stilstaand) zodanig dat de uiterste noppen nog volledig contact hebben met de grond, je zal zien dat je met een smallere velg dieper kunt gaan
Als je kijkt naar veel competitierijders (DH), zijn er veel die met (niet alleen lichtere) smallere velgen rijden zoals deemax, EX 721, heb er nog geen gezien met double wides ofzo
volgens mij is het daar niet enkel het gewicht dat een rol speelt
Als "t regent snel ff wielen verwisselen en testen ;D
lijkt me hier wel de juist moment om het te vragen: maken jullie het ventiel vast met dat ringetje? ik rijd met king jimmy DD icm mavic X223
Ik rij nu met Mavic XM321 Disc velgen en fast fred 2.35"s, had eerst Mavic X517. Merk dat de band er nu beter opligt, maar de grip is het zelfde gebleven, nogsteeds super, alleen met modder is het een ramp, maar dat is te verwachten met zo weinig profiel.