Alu remschijven
Moderator:Beheerders
-
gezien in de O2: Team Cannondale rijdt met Alu remschijven. Scheelt weer wat gewicht.
2 jaar geleden las ik ergens in een engelstalig blad een zeer enthousiaste review van alu-remschijven. sindsdien weinig meer van gehoord en nu dit.
Enig idee of zoiets levensvatbaar is voor ons "normale stervelingen" die niet na elke rit van de sponsor nieuwe schijven krijgen?
Groet, Lars (die remt met 26" Ceramic gecoate Aluminium remschijven ;D ;D)
2 jaar geleden las ik ergens in een engelstalig blad een zeer enthousiaste review van alu-remschijven. sindsdien weinig meer van gehoord en nu dit.
Enig idee of zoiets levensvatbaar is voor ons "normale stervelingen" die niet na elke rit van de sponsor nieuwe schijven krijgen?
Groet, Lars (die remt met 26" Ceramic gecoate Aluminium remschijven ;D ;D)
Re:Alu remschijven
Tinker Juarez rijd (reed?) al een tijd met alu ceramic remschijven van [voeg merknaam in] en was daar goed over te spreken...
Advance?legion schreef: Tinker Juarez rijd (reed?) al een tijd met alu ceramic remschijven van [voeg merknaam in] en was daar goed over te spreken...
ZIj maken in ieder geval cermische, aluminium en titanium remschijven voor 139 euro en 99,50 voor resp. de ceramische en de titanium versie.
Allemaal errug sjiek, maar Akkermans heeft een keer de combi XTR disc samen met die dingen gemaakt, en dat moest remmen als een zeep.
\\ Oja, Edit, kan iemand mij even duidelijk maken of aluminium nou dat metaal was dat bij hogere temperaturen ging vervormen? Als dat wel zo is, zou ik er niet graag mee willen rijden....
Stans notubes maakt de schijven.
Erg licht, te licht naar mijn idee want het is alu en het slijt als een gek. Ik weet niet of de hoge warmtegeleiding van alu hier een nadeel is. Ik denk alleen dat omdat het een lichtmetaal is, je warmtespanningen krijgt en dus kans op scheurvorming.
Ik heb hier ook wel eens info over gezocht op het net. Ze schijnen erg snel te slijten ook de remblokken slijten veel sneller. Afstelling van de remklauw moet echt 100% zijn anders onherroepelijk slepende rem en dan nog heb je er vaak last van. Remkracht is heel goed en makkelijk te doseren. Je bespaard zo 100 gr per wiel bij dezelfde afmeting stalen schijf. Schijf koelt extreem snel af en wordt minder heet dan een stalen schijf, kan ik inkomen want de warmtegeleiding van alu ligt veel hoger dan staal.

Rotor life should be 1 to 2 years.
I have designed them with eight holes so they will fit on the standard 6 bolt and also 4 bolt hubs.
Power should be similar or a little better than stock stainless rotors.
The pads will also work well on stainless rotors.
The pads are organic and may squeal on long hard continuous braking but the squeal will go away after a few stops.
Pad life will be greatly affected by wet and muddy conditions.
Rotors may squeal more than stainless rotors when wet.
Pad life is quite well they should last 6 months to a year.
There is little or no brake in time required.
Erg licht, te licht naar mijn idee want het is alu en het slijt als een gek. Ik weet niet of de hoge warmtegeleiding van alu hier een nadeel is. Ik denk alleen dat omdat het een lichtmetaal is, je warmtespanningen krijgt en dus kans op scheurvorming.
Ik heb hier ook wel eens info over gezocht op het net. Ze schijnen erg snel te slijten ook de remblokken slijten veel sneller. Afstelling van de remklauw moet echt 100% zijn anders onherroepelijk slepende rem en dan nog heb je er vaak last van. Remkracht is heel goed en makkelijk te doseren. Je bespaard zo 100 gr per wiel bij dezelfde afmeting stalen schijf. Schijf koelt extreem snel af en wordt minder heet dan een stalen schijf, kan ik inkomen want de warmtegeleiding van alu ligt veel hoger dan staal.

Rotor life should be 1 to 2 years.
I have designed them with eight holes so they will fit on the standard 6 bolt and also 4 bolt hubs.
Power should be similar or a little better than stock stainless rotors.
The pads will also work well on stainless rotors.
The pads are organic and may squeal on long hard continuous braking but the squeal will go away after a few stops.
Pad life will be greatly affected by wet and muddy conditions.
Rotors may squeal more than stainless rotors when wet.
Pad life is quite well they should last 6 months to a year.
There is little or no brake in time required.
Naar mijn weten verouderd aluminium nogal snel op hogere temperaturen.
Met alle gevolgen van dien (zie boven)
Maar van de andere kant zal Stan ook wel weten wat hij doet, toch?
Met alle gevolgen van dien (zie boven)
Maar van de andere kant zal Stan ook wel weten wat hij doet, toch?
Kzal je ff iets vertellen : Bij de laatste worldcup XC hingen Roel paulissen en Christophe Sauser op kop van de wedstrijd tot de het zwaar begon te ontweren. In een paar minuten stond alles daar onder water . Toen begon de miserie : geen van beide geraakte nog fatsoenlijk geremd en verlore veel terrein en Filip Meirhaeghe haalde hun in. De laatste ronde is roel nog enkele keren gevallen en behaalde een 6de plaats. Meirhaeghe sjeesde rustig verder met zijn Hope schijfremmen. Met fatsoenlijke remme zei Roel dat ie nog 2de geworden was. Wat ze tegenwoordig al nie doen voor 30 gr gewicht te verliezen...
Heeft iemand hier toevallig een internet adres van ofzo?[Advance?legion schreef:
ZIj maken in ieder geval cermische, aluminium en titanium remschijven voor 139 euro en 99,50 voor resp. de ceramische en de titanium versie.
-
Toen ik Magura Gustav M"s kocht in "98 waren deze ook voorzien van aluminium schijven. En ik kan je vertellen dat het een wonder is dat ik dat jaar niet failliet ben gegaan aan het kopen van nieuwe schijven.
Het remde destijds erg goed, zeker in vergelijking met die rotzooi van o.a. Formula wat toen te koop was. Maar toen het jaar daarop de stalen schijven leverbaar werden, werd downhillen weer betaalbaar.
Mijn conclusie: hou het bij stalen schijven, die extra grammen gewichtsbesparing is het niet waard. Ook moet je andere remblokken hebben die waarschijnlijk ook weer duurder en moeilijker leverbaar zijn.
Het remde destijds erg goed, zeker in vergelijking met die rotzooi van o.a. Formula wat toen te koop was. Maar toen het jaar daarop de stalen schijven leverbaar werden, werd downhillen weer betaalbaar.
Mijn conclusie: hou het bij stalen schijven, die extra grammen gewichtsbesparing is het niet waard. Ook moet je andere remblokken hebben die waarschijnlijk ook weer duurder en moeilijker leverbaar zijn.
Kleine Benjamin schreef:
Stans notubes maakt de schijven.
(...)
Jep, die bedoelde ik...
-
Alu lijkt me voor t zwaarde werk niet ideaal......als je alu folie boven een kaars houdt smelt het alu al....het eenige wat het bij elkaar houd dan is de oxidatie die wel sterk is. Je hebt dan alu oxidatie (het buitenste van de folie) met daarin gesmolten alu......Om remschijven van dit materiaal te gaan gebruiken in zware condities waar je hard moet remmen...

legion schreef:
Advance?
@ Dn Helle, heb jij toevallig nog meer info over die schijven? Adres van het bedrijf, waar worden ze verkocht??
Ferrari Enzo, de eerste auto met koolstof remschijven, zit dit er ook voor fietsen aan te komen. Of heeft niemand hier nog iets van gehoord ?
-
R@coon schreef:
Ferrari Enzo, de eerste auto met koolstof remschijven, zit dit er ook voor fietsen aan te komen. Of heeft niemand hier nog iets van gehoord ?
De Porsche GT2 rijdt er al tijden standaard mee rond, en ook op je GT3 zijn ze al jaren leverbaar, dus ...
Nixol schreef:
[legion schreef:
Advance?
@ Dn Helle, heb jij toevallig nog meer info over die schijven? Adres van het bedrijf, waar worden ze verkocht??
Nixol, dit was een quote uit de bikebijbel van vorig jaar. Meer info staat er niet bij, nog niet eens een importeur. Zware klus om daar erachter te komen wie dat nog verkoopt...
Afterburner schreef:
[R@coon schreef:
De Porsche GT2 rijdt er al tijden standaard mee rond, en ook op je GT3 zijn ze al jaren leverbaar, dus ...
Ohw???? Das nieuw voor mij!!
Ik weet wel dat ze met ceramische remschijven rijden! ;D (de gele remklauwen)
Afterburner schreef:
[R@coon schreef:
Ja deze wagens rijden met Ceramische schijven rond, te herkennen aan de gele remklauwen. Maar de Enzo heeft dus KOOLSTOF remschijven, deze zouden (indien ze van tevoren goed warm zijn gereden !!) nog meer remkracht leveren.
-
Koolstof of Keramisch whatever ....
[
[
Als ze eerst warm moeten zijn om goed te remmen, zullen we ze nooit op onze bike te zien krijgen, dergelijke warmte is naar mijn idee op de fiets niet te creëren.R@coon schreef:Maar de Enzo heeft dus KOOLSTOF remschijven, deze zouden (indien ze van tevoren goed warm zijn gereden !!) nog meer remkracht leveren.
In de Motorracerij (motogp etc) wordt volgens mij ook met carbon (koolstof) remmen gereden!
Dus het komt al wat meer in de buurt.
Maar een dunne schijf (motor/fiets) is natuurlijk eerder warm als een dikke schijf (auto).
De toekomst zal het uitwijzen!
Dus het komt al wat meer in de buurt.
Maar een dunne schijf (motor/fiets) is natuurlijk eerder warm als een dikke schijf (auto).
De toekomst zal het uitwijzen!
-
T smelt iig niet zo snel als alu
-
Vroeger, lang lang geleden, toen de meesten van jullie nog onderweg waren met driewieler of skelter naar de plaatselijke zandbak of box, was er het bedrijfje Grafton USA. Dat heeft een tijdje lang Carbon remschijven uitgebracht. Hoe het remde en of het lang mee ging is mij niet bekend.
Er staat mij ook iets bij dat HOPE ook ooit iets dergelijks geprobeerd heeft in haar beginjaren.
TBB
Er staat mij ook iets bij dat HOPE ook ooit iets dergelijks geprobeerd heeft in haar beginjaren.
TBB
Nu je over hope begint, die zijn laatst met een remschijf op de markt gekomen voor de Mono6Ti. Ipv van 1 totale schijf, bestaat deze uit twee smallere schijven die met ijzeren buisjes aan elkaar zijn gezet.
Zou meer warmteafvoer verzorgen. Ik trek er mijn twijfels nog bij, want je zit nog met het kromtrekken van de twee schijven...
Zou meer warmteafvoer verzorgen. Ik trek er mijn twijfels nog bij, want je zit nog met het kromtrekken van de twee schijven...
-
Tall Boy Bram schreef:
Vroeger, lang lang geleden, toen de meesten van jullie nog onderweg waren met driewieler of skelter naar de plaatselijke zandbak of box, was er het bedrijfje Grafton USA. Dat heeft een tijdje lang Carbon remschijven uitgebracht. Hoe het remde en of het lang mee ging is mij niet bekend.
TBB
Was dat niet in combinatie met een Penske voorvork (proto) in een Yeti LT?
Dn Helle schreef:
Nu je over hope begint, die zijn laatst met een remschijf op de markt gekomen voor de Mono6Ti. Ipv van 1 totale schijf, bestaat deze uit twee smallere schijven die met ijzeren buisjes aan elkaar zijn gezet.
Dat is niet Hope die ermee op de markt komt, het is zelfs nog helemaal niet op de markt. Het gaat om een prototype dat ontwikkeld is door de Zwitserse verdeler van Hope, STICHA Cycle Innovations. Blijkbaar ziet Hope er wel wat in want ze hebben er een aangepaste Mono6 caliper voor gemaakt.
Als hert effectief werkt, lost het probleem van de kromtrekkende schijven zichzelf op want je hebt een betere warmteafvoer.
Ok...
Ik bedoelde eigelijk het kromtrekken van de schijven door de remkracht. Je zit immers met twee schijven die dmv busjes aan elkaar verbonden zijn. De kracht op de schijven tussen die busjes gaat dus op een gegeven moment toch ervoor zorgen dat daar krommingen onstaan?
Ik bedoelde eigelijk het kromtrekken van de schijven door de remkracht. Je zit immers met twee schijven die dmv busjes aan elkaar verbonden zijn. De kracht op de schijven tussen die busjes gaat dus op een gegeven moment toch ervoor zorgen dat daar krommingen onstaan?
Als Hope de moeite gedaan heeft om er een custom proto caliper voor te maken, lijkt het mij dat ze er toch wel iets in zien en dat dat kromtrekken waarschijnlijk niet echt een probleem is.