Re:welke type voorderailleur past op enduro?
Moderator:Beheerders
Past op een Enduro ook de standaard shimano derailleur?
(Er zit nu een topswing LX op)
(Er zit nu een topswing LX op)
Nee, op een Enduro past volgens mij enkel een E-type/platemount derailleur!
Volgens mij bedoelt Jurriaan dit:
Kan deze:(top swing)
vervangen worden door deze:(standaard)
Er vanuit gaande dat je een 2002 Enduro hebt en dat wat hierboven staat correct is: volgens mij wel (mét down-pull).
Erikje
Kan deze:(top swing)

vervangen worden door deze:(standaard)

Er vanuit gaande dat je een 2002 Enduro hebt en dat wat hierboven staat correct is: volgens mij wel (mét down-pull).
Erikje
En dan zeg je het net verkeerd om! ;D
Die bovenste is een high clamp (normaal), de onderste is een top swing (/low clamp, de nepbenaming zegmaar)
Die bovenste is een high clamp (normaal), de onderste is een top swing (/low clamp, de nepbenaming zegmaar)
ja Brum bedankt.
Shimano logica, de klemband boven is down swing, en anders om ::)
Dus past de top swing op een Enduro frame?

nee, downpull is dat de kabel van beneden wordt getrokken, toppul komt de kabel van boven,
En dan nog topswing dat is klemband boven, en downswing is lage klemband..
Ninko
Ninko
Jurriaan schreef:
ja Brum bedankt.
![]()
Tsja, de consternatie zorgde ervoor dat ik het andersom zei idd.
Maarruh, nogmaals: JA dat kan. Op mijn Speci heb ik dat ook gedaan ivm de minder zware bediening die het zou moeten opleveren... Maar ik heb geen Enduro, maar wel ook een zitbuis...
Erikje
Erikje
Als ik de foto zo bekijk zeg ik dat een topswing met klemming op de zitbuis gaat passen.
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/200 ... rame_l.jpg
Ook in de beschijving op de site van Specialized staat op de bike een topswing XT model met 34.9mm klemming en bottompull.
Conclusie: Een topswing, 34.9mm klemming en bottompull model moet passen!
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/200 ... rame_l.jpg
Ook in de beschijving op de site van Specialized staat op de bike een topswing XT model met 34.9mm klemming en bottompull.
Conclusie: Een topswing, 34.9mm klemming en bottompull model moet passen!
Een downswing downpull derailleur gaat zeker te weten passen, een topswing downpull weet ik niet, misschien dat daar die zitbuis te kort voor is...
Ninko
Ninko
Ninko schreef:
nee, downpull is dat de kabel van beneden wordt getrokken, toppul komt de kabel van boven,
Ninko
Je draait t om,
T is heel simpel als je maar vanaf de klemband bekijkt, topswing betekend dus dat hij boven de klemband beweegt
en downswing er beneden
Ninko schreef:
Een downswing downpull derailleur gaat zeker te weten passen, een topswing downpull weet ik niet, misschien dat daar die zitbuis te kort voor is...
Ninko
Voor een downswing is de zitbuis eerder te kort.
Specialized gebruikt zelf topswing downpull derailleurs op de Enduro, can"t go wrong iff you ask me.
Gewoon ff de foto bekijken en zien dat het idd zo is.
maar een specialized enduro van de ander kant af gefotografeerd g aik niet gegoogled krijgen.
Als je van de kant van de kettingbladen kijkt is het duidelijk genoeg!
Bij een downswing derailleur steekt er nog een heel stuk boven de kettingkooi uit.
Op de foto"s van Specailized is dat niet zo en is het dus een topswing derailleur.
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/200 ... INTL_l.jpg
Bekijk het verschil in bouw van de derailleurs maar eens, dan weet je waar ik het over heb.
Bij een downswing derailleur steekt er nog een heel stuk boven de kettingkooi uit.
Op de foto"s van Specailized is dat niet zo en is het dus een topswing derailleur.
http://www.specialized.com/OA_MEDIA/200 ... INTL_l.jpg
Bekijk het verschil in bouw van de derailleurs maar eens, dan weet je waar ik het over heb.
Een highclamp (downswing zoals sommigen het noemen) steek met z"n klemband zo"n 5,5cm boven het 44T blad uit. Kijk even of je zoveel ruimte hebt en niet toevallig in de war komt met bidonhoudernokjes (zal wel niet bij een Enduro)...
Maar op de foto door Cubeman is iig veels te weinig ruimte voor een highclamp, maar het is dan ook maar een klein framepje op de afbeelding.
Maar op de foto door Cubeman is iig veels te weinig ruimte voor een highclamp, maar het is dan ook maar een klein framepje op de afbeelding.
mijn frame is ook maar een kleintje. zal dus niet gaan passen.