Re:wielen

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Admans
wielen

Bericht door Admans » ma mei 24, 2004 12:56 pm

Ook op dit forum word regelmatig gesproken ,over welke wielen er nu het beste zijn. :)

Mijn vraag is nu: hoeveel merk je nu van een beter wiel. ik begrijp best wel dat een stijf wiel stabieler is en dat een goede naaf beter draait.
(Mijn standaard wiel draait ook vrij rond als ik er een draai aan geef)

Maar is dat verschil nu echt zo goed te merken ???

Ik heb nu nog een standaard wiel ( mavic X139 velg met een shim naaf )

groeten AD

Gast

Bericht door Gast » ma mei 24, 2004 1:28 pm

ja da voelt ge wel , ik reed vroeger me gewone naven me kogelagers en nu voor en achter me industriele en da geeft en enorm weerstands verschil :)

Luc

Bericht door Luc » ma mei 24, 2004 1:33 pm

Dus volgens jouw redenering zitten er in "industriële naven" zoals jij het noemt geen kogellagers? Explain please ...

Gast

Bericht door Gast » ma mei 24, 2004 1:38 pm

lol , ik bedoel : geen losse kogeltjes , maar een vaste rollager....

Luc

Bericht door Luc » ma mei 24, 2004 1:40 pm

Ok, en waarom zou er dan automatisch minder wrijving zijn bij industriële lagers?

Gast

Bericht door Gast » ma mei 24, 2004 1:46 pm

heb ik automatisch gezegd ? er is minder vrijving op de naven die ik nu heb dan degeen die ek ervoor had, zijn waarschijnlijk ook betere kwaliteit, maar algemeen rijden ze ook gewoon beter

Luc

Bericht door Luc » ma mei 24, 2004 1:55 pm

bansheebeest schreef:
ja da voelt ge wel , ik reed vroeger me gewone naven me kogelagers en nu voor en achter me industriele en da geeft en enorm weerstands verschil :)

Je hebt het niet letterlijk gezegd, maar met deze uitspraak impliceer je het wel zeer duidelijk.

Als je huidige naven ook nog eens van betere kwaliteit zijn dan je vorige, ben je eigenlijk appels met peren aan het vergelijken.

Gast

Bericht door Gast » ma mei 24, 2004 1:57 pm

nee eigelijk niet , want die nave zijn altijd betere ,kwaliteit , omda ge me vaste rollagers zit, tis sterker soepeler....

Luc

Bericht door Luc » ma mei 24, 2004 2:04 pm

Tja, nog veel te leren hé. En de industrie zal het ook niet willen weten, maar mits het juiste onderhoud gaat een cup-en-conus lager dus vééééél langer mee dan een industrielager. Voordeel van een industrielager is dan ook het onderhoudsgemak, of beter gezegd, het niet meer nodig zijn van onderhoud. Als ze versleten zijn, klop je ze uit je naaf en je perst er nieuwe in.
Bij het cup-en-conus systeem (Shimano bvb.) kan je door het juiste onderhoud die slijtage dus zééér goed tegenhouden. Bovendien kan je elke beetje speling zonder probleem corrigeren. Bij de klassieke industrielagers kan dat dus niet. Bij de minste tekenen van speling kan je ze dus wegsmijten. Speling wil dus niet per definitie zeggen dat je lagers naar de vaantjes zijn.

msxx
Contacteer:

Bericht door msxx » ma mei 24, 2004 2:08 pm

de stijfheid van het voorwiel uit zich in het beter vasthouden van ingezette lijnen

als jouw wiel op dit moment perfect gespaakt is met gemiddelde kwaliteit spaken, velg en naaf dan zul je al best prettig sturen

als je een wiel bouwt met een Hugi FR naaf een DT XR4.1 velg en sapim CX-Ray dan zul je dat verschil wel merken, het wiel zal stijver zijn en de ingezette lijn beter volgen..

bij het gewicht moet je vooral letten op het gewicht van banden, de velgen en de spaaknippels
als je dan "gas geeft" dan zul je merken dat het allemaal wat gemakkelijker gaat :)

uiteraard heeft dit zijn prijs..

Gast

Bericht door Gast » ma mei 24, 2004 2:11 pm

vergete da as ge aan het begin van u rit me een losse as rijdt en ge voelt da ni direkt da tege et einde u hub na de zak is ? kweet ni me wa gij rijdt ofzo ma uit mijn ondervinding is industriele lagers veel beter.

Luc

Bericht door Luc » ma mei 24, 2004 2:28 pm

Vandaar het grote belang van het stukje "mits het juiste onderhoud" in mijn uitleg. Als je aan een rit begint met een losse as, oftewel speling op je lagers, dan ben je al zeker niet met goed onderhoud bezig.

Hoe je het ook draait of keert, er is momenteel nog altijd geen duurzamer systeem van lagers dan het oude, vertrouwde cup-en-conus systeem, MITS HET JUISTE ONDERHOUD.

En de kwaliteit van de dichtingen is bij de betere cup-en-conus lagers ook wel goed in orde. Ik heb zelf een jaar in Antwerpen gekoerierd met XTR naven. Bike altijd met hoge druk afgespoten, toen ik na een jaar intensief gebruik (gemiddeld 80-90km. per dag) in alle weersomstandigheden die naven toch eens opendraaide, zag het Shimano vet er nog zo groen uit als bij aankoop ... En speling, nooit van gehoord ...

atb-sjonnie

Bericht door atb-sjonnie » di mei 25, 2004 10:33 pm

OK maar kunnen jullie misschien nog wat meer vb. van compl. wielen geven, zit namelijk ook aan nieuwe wielen, en weet eigenlijk ook niet welke te kopen. :?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » wo mei 26, 2004 7:29 am

Sjonnie, iig goed lezen wat Luc schrijft en wat minder goed lezen wat meneer banshee in dit topic beweert.. (als je tenminste kunt lezen wat ie schrijft..)

Luc

Bericht door Luc » wo mei 26, 2004 11:10 am

Sjonnie, complete wielen zijn leuk, zien er soms flashy uit en er zijn er best goeie bij. Maar je hebt altijd meer waar voor je geld (en zelfs voor minder geld) als je custom wielen laat maken.

HUGO©

Bericht door HUGO© » wo mei 26, 2004 11:26 am

my god luc jij geeft niet op voordat je je gelijk hebt . :o :?

Luc

Bericht door Luc » wo mei 26, 2004 11:29 am

Het is mij absoluut niet om mijn gelijk te doen. Iedereen die wat kennis heeft over wielen zal je hetzelfde vertellen.

Gast

Bericht door Gast » wo mei 26, 2004 7:01 pm

ik denk en zeg : bende associale kl*ten !
ge denkt da ge et allemol zoe extreem goe weet , terwijl ek gewoon mor zeg wa MIJN ondervinding is , tis ni omda luc geld teveel hee en xtr nave heeft da we da allemaal emme. ik vin da vaste rollagers veel beter rijde en steveger zen . kzeg ni da gewone kogels slecht zijn ofzo , kheb een jaar me deore nave gereje en da liep bonne , ma de nave die ek nu eb zen simpeler me die lagers en eilijk bolt et ook soepeler....
en stopt me een ander ier altijd af te zeike zonder uit ondervinding te klappe en ni in theorie , want das allemol makkelijk , tot ge et ondervindt. en leert mij gin nave kenne , kdoen fietse .... en kzen namelijk in tegestelling tot wa golle denkt nog ni achterlijk :)
danku vo de medewerking

slotje aub moderator (wegens het beuzijn van offtopic commentaar op mij ipv de wielen )

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo mei 26, 2004 8:30 pm

http://www.loi.nl/stg_def/dutch/nl.htm
En "t heeft niks met geld te maken dat mensen Luc nogal eens geloven...

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mei 26, 2004 9:02 pm

bansheebeest schreef:
ge denkt da ge et allemol zoe extreem goe weet , terwijl ek gewoon mor zeg wa MIJN ondervinding is , tis ni omda luc geld teveel hee en xtr nave heeft da we da allemaal emme. ik vin da vaste rollagers veel beter rijde en steveger zen . kzeg ni da gewone kogels slecht zijn ofzo , kheb een jaar me deore nave gereje en da liep bonne , ma de nave die ek nu eb zen simpeler me die lagers en eilijk bolt et ook soepeler....
en stopt me een ander ier altijd af te zeike zonder uit ondervinding te klappe en ni in theorie , want das allemol makkelijk , tot ge et ondervindt. en leert mij gin nave kenne , kdoen fietse .... en kzen namelijk in tegestelling tot wa golle denkt nog ni achterlijk :)
danku vo de medewerking

slotje aub moderator (wegens het beuzijn van offtopic commentaar op mij ipv de wielen )

Afbeelding

dusssss©

Gast

Bericht door Gast » wo mei 26, 2004 9:13 pm

feit van men taal , en daar let ik dan ook meestal op , maar of ik dat nu doe ofniet , gezever krijg je altijd :) dus laat het gewoon :)

Luc

Bericht door Luc » do mei 27, 2004 10:22 am

bansheebeest schreef:
danku vo de medewerking

Wel Banshee, als je het dan toch op de man wil spelen en hier een beetje wil komen uitpakken met jouw zogezegde ervaring, ik zie juist in je profiel dat je 16 jaar bent. Dat wilt dus zeggen dat ik al langer met fietsen bezig ben dan jij op de wereld bent . . . :-X

En als je het over geld wil hebben: de lagers van een goed onderhouden set Deore naven zal het dus langer uithouden dan een set industrienaven, dat heeft dus absoluut niks met geld te maken. Ik heb het hier ook nooit expliciet over topmateriaal gehad, ik maakte enkel de vergelijking tussen 2 verschillende lagersystemen.

HUGO©

Bericht door HUGO© » do mei 27, 2004 11:25 am

HAHAAHAHAHAHA ;D

BansheeBeest is 16 maar rijd wss beter :-*
Hij heeft die industriele zooi op zen fiets omdat die andere zooi de drops nie overleven ,ondanks zijn smooth zijn.
hij gaat groter met zen hardtail dan ik met men stinky !

Maar laten we er een slotje op zetten en gaan rijden. Dan is iedereen weer gelukkig ;D

Luc

Bericht door Luc » do mei 27, 2004 2:59 pm

En waarom zouden industrielagers per definitie sterker zijn dan cup-en-conus ? Saint is ook cup-en-conus . . .

HUGO©

Bericht door HUGO© » do mei 27, 2004 3:37 pm

ok jij je gelijk het is allemaal even sterk .
WHO GIVES A F*CK . ik niet in iedergeval!
man , jullie zijn hier al bijna 2 kantjes aan het vol discussieren over welke kogellager type het beste is.
en het eindigt toch weer in een grote welles/nietes discussie .

Gesloten