Re:Manitou Swinger SPV 3 versus Fox RacingShox ProPedal
Moderator:Beheerders
???Ik wil mijn fiets upgraden met een nieuwe demper, minder invloed van het trappen. Welke van de 2 is beter:
Manitou - Swinger Air SPV 3-Way OF FoxRacing Shox Float RL ProPedal??
Let me know.
Manitou - Swinger Air SPV 3-Way OF FoxRacing Shox Float RL ProPedal??
Let me know.
In O2 bikers magazine is er dees maand (mei) wat uitleg omtrent de SVP!
Mss kan dit je ietske op weg zetten?
Mss kan dit je ietske op weg zetten?
- cHoc
alleen al gezien het prijsverschil kun je beter voor de manitou kiezen,
en laat je niet gek maken door Pro-pedal,
dat is niets meer dan andere shimming dan normaal het geval is, dat kun je met practisch iedere demper bereiken.
en laat je niet gek maken door Pro-pedal,
dat is niets meer dan andere shimming dan normaal het geval is, dat kun je met practisch iedere demper bereiken.
-
- Forumbeheerder
Fox is misschien iets betrouwbaarder, en voelt wat lekkerder aan.
Maar als efficientie telt is de swinger SPV een demper die je sneller zal maken.
Maar als efficientie telt is de swinger SPV een demper die je sneller zal maken.
de prijs mag het bezwaar niet zijn om voor een fox te kiezen..
http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... cd43b80713
http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... cd43b80713
Wat voor frame heb je eigenlijk. Ik zit nu ook in een situatie dat ik mijn wipkip, Specialized enduro, een andere demper wil geven. Een kennis van mij die bij B2B werkt rade mij af om een spv demper op een horstlink achterbrug te monteren omdat het niet goed samen gaat.
Propedal is een veelbelovende simpele maar doeltreffende techniek die veel eenvoudiger werkt dan spv. Minder technisch zogezegd. Ik heb mijn vizier nu gericht op een 2005 Fox RPC3 propedal dempertje waarvan je de propedal instelling kan veranderen van helemaal open, propedal demping en lockout.
Propedal is een veelbelovende simpele maar doeltreffende techniek die veel eenvoudiger werkt dan spv. Minder technisch zogezegd. Ik heb mijn vizier nu gericht op een 2005 Fox RPC3 propedal dempertje waarvan je de propedal instelling kan veranderen van helemaal open, propedal demping en lockout.
Stumpjumper FSR. Dus ook met Horstlink. Kan ik wachten op jouw ervaringen of gaat dat nog ff duren??
Greetzz Klaas
Greetzz Klaas
Ik heb nog geen ervaring met een andere demper dan de 2003 Float demper van Fox. Behalve dat deze geen propedal heeft en verder dat de enduro behoorlijk last heeft van pompen.
Overigens zijn er mensen met ervaring dt swiss?
Overigens zijn er mensen met ervaring dt swiss?
-
- Forumbeheerder
Ik kom niet bij van t lachen.Kleine Benjamin © schreef: Een kennis van mij die bij B2B werkt rade mij af om een spv demper op een horstlink achterbrug te monteren omdat het niet goed samen gaat.
Tenzij de demper er qua ruimte niet tussenpast (goed nameten en eventueel de fitlist op flooksie"s site checken) is dat verhaal dus complete onzin.
Waarom heeft bijvoorbeeld intense in 2002 hun M1 helemaal hertekend om er de 5th element in te zetten (technisch identiek)
ik hoop dat je kennis bij B2B enkel de kartonnen dozen mag uitpakken en niet meer.....
Propedal is gewoon een hardere shim voor de trage snelheden. Weinig mensen zijn er echt tevreden over. Wacht dan liever de 2005 Fox af met Boost valve.
-
Wat hij bedoelt is: een goede, echte, 4 gelenker zou minder snel SPV oid nodig hebben, omdat het systeem van zichzelf al neutraler is dan een systeem met enkel draaipunt. Maar ook dat gaat inderdaad niet altijd op...
Groet, Lars (binnenkort op een Element met PPD)
BF = Chief Wiggum schreef:
[Kleine Benjamin © schreef:
Een kennis van mij die bij B2B werkt rade mij af om een spv demper op een horstlink achterbrug te monteren omdat het niet goed samen gaat.
Ik kom niet bij van t lachen.
Tenzij de demper er qua ruimte niet tussenpast (goed nameten en eventueel de fitlist op flooksie"s site checken) is dat verhaal dus complete onzin.
Waarom heeft bijvoorbeeld intense in 2002 hun M1 helemaal hertekend om er de 5th element in te zetten (technisch identiek)
ik hoop dat je kennis bij B2B enkel de kartonnen dozen mag uitpakken en niet meer.....
Propedal is gewoon een hardere shim voor de trage snelheden. Weinig mensen zijn er echt tevreden over. Wacht dan liever de 2005 Fox af met Boost valve.
Dit betreft mijn enduro. Vraag ik aan Manitou of er een spv dempertje op mijn fiets past:
""I regret to tell you but due to clearance issues our rear shocks can not mount on that frame.""
Je hebt gelijk wat betreft ppd, het is behelpen maar toch. Als je het helemaal uit kan zetten, zou beter zijn. Spv is ook niet alles denk ik. Tast ook de gevoeligheid aan.
-
Of, zoals de Bike zegt: SPV Druck: Zo wenig wie möglich, zu viel wie nötig.
Wat ze ook zeiden, en dat wist ik dus nog niet: Een 2e erg handige feature van SPV is dat je de progressiviteit van de ingaande demping kunt regelen. Zo kun je bijvoorbeeld je coildemper lekker zacht zetten, zonder dat hij te snel doorslaat, want de ingaande deming wordt sterker naarmate de demper verder inveert. Voor luchtdempers is dit wellicht minder van belang, omdat deze van zichzelf meestal al aardig progressief zijn!?
O ja, Bike over Stumpjumper met Triad demper: "In PPD stand ietwat ongevoelig, maar goed goed anti-wip werking. in Open stand precies omgekeerd. Lockout is overbodig" Kies ik op mijn Element gewoon voor de eerste stand (kan ook niet anders natuurlijk
) Comfortabeler dan mijn NRS zal het sowieso worden!
Groet, Lars
Wat ze ook zeiden, en dat wist ik dus nog niet: Een 2e erg handige feature van SPV is dat je de progressiviteit van de ingaande demping kunt regelen. Zo kun je bijvoorbeeld je coildemper lekker zacht zetten, zonder dat hij te snel doorslaat, want de ingaande deming wordt sterker naarmate de demper verder inveert. Voor luchtdempers is dit wellicht minder van belang, omdat deze van zichzelf meestal al aardig progressief zijn!?
O ja, Bike over Stumpjumper met Triad demper: "In PPD stand ietwat ongevoelig, maar goed goed anti-wip werking. in Open stand precies omgekeerd. Lockout is overbodig" Kies ik op mijn Element gewoon voor de eerste stand (kan ook niet anders natuurlijk

Groet, Lars
Ik las in de BIKE een keer een iets vreemds. Freeride/enduro test.
Alle fietsen hebben spv of ppd op een na, als ik me niet vergis een Nicolai Helius FR.
Deze Nicolai Helius FR had lekker veel veerweg en een ""domme"" demper, maar hij klom wel erg goed en kwam als eerste boven.
Wat antwoord een gastrijder na het testen van de Nicolai Helius FR op de vraag wat zijn eerste wens is om te veranderen aan deze fiets?;
Ik wens een anti-wip-demper
Alle fietsen hebben spv of ppd op een na, als ik me niet vergis een Nicolai Helius FR.
Deze Nicolai Helius FR had lekker veel veerweg en een ""domme"" demper, maar hij klom wel erg goed en kwam als eerste boven.
Wat antwoord een gastrijder na het testen van de Nicolai Helius FR op de vraag wat zijn eerste wens is om te veranderen aan deze fiets?;
Ik wens een anti-wip-demper

-
- Forumbeheerder
De Lars Cuevas schreef:
Wat hij bedoelt is: een goede, echte, 4 gelenker zou minder snel SPV oid nodig hebben, omdat het systeem van zichzelf al neutraler is dan een systeem met enkel draaipunt. Maar ook dat gaat inderdaad niet altijd op...
Dat hangt er sterk van af. Heel veel 4 bar modellen hebben een falling rate naar t einde van hun slag toe. Dan heb je net erg veel voordeel met een 5th of SPV, door met het volume en de druk te spelen kan je die ratio neutraler of zelfs progressief maken.
mijn idee, de ontwikkeling nog gelet volgen maar ik wordt nog geen proefkonijn.
-
BF = Chief Wiggum schreef:
Dat hangt er sterk van af. Heel veel 4 bar modellen hebben een falling rate naar t einde van hun slag toe. Dan heb je net erg veel voordeel met een 5th of SPV, door met het volume en de druk te spelen kan je die ratio neutraler of zelfs progressief maken.
mee eens.