Crossmax Enduro iets voor Erikje?
Moderator:Beheerders
Is een setje Crossmax Enduro iets voor mij?
Specs:
120 kg
Alleen toertochten XC
Bij de zaken waar ik vraag krijg ik te horen: tsja, nou, ik weet het niet, ik denk het wel.... en als je een garantie vraagt krijg je die niet. Nou hoef ik die ook niet echt te hebben, daar ben ik sportief genoeg voor, maar ben benieuwd naar evt. ervaringen (evt. van CM XL)
Erikje
Specs:
120 kg
Alleen toertochten XC
Bij de zaken waar ik vraag krijg ik te horen: tsja, nou, ik weet het niet, ik denk het wel.... en als je een garantie vraagt krijg je die niet. Nou hoef ik die ook niet echt te hebben, daar ben ik sportief genoeg voor, maar ben benieuwd naar evt. ervaringen (evt. van CM XL)
Erikje
Re:Crossmax Enduro iets voor Erikje?
Niet helemaal wat jij vraagt maar toch.
Stefan weegt ruim 90 kg en rijdt op Xmax UST.
De vorige dus.
Ik had dezelde overweging als jij. Bij de LBS zeiden ze dat het makkelijk moest kunnen. Ze hadden meer klanten zoals ik en reden er zelf ook mee. Toch had hij in zijn lange ervaring pas 2 keer een gebroken Xmax/Kyrisium spaak gezien. En dat had met val partijen en trappers te maken.
Maar ja, ruim 90 is geen 120...
Stefan weegt ruim 90 kg en rijdt op Xmax UST.
De vorige dus.
Ik had dezelde overweging als jij. Bij de LBS zeiden ze dat het makkelijk moest kunnen. Ze hadden meer klanten zoals ik en reden er zelf ook mee. Toch had hij in zijn lange ervaring pas 2 keer een gebroken Xmax/Kyrisium spaak gezien. En dat had met val partijen en trappers te maken.
Maar ja, ruim 90 is geen 120...
ik zou voor freeride wielen gaan, mavic D521 of hoe die in 2004 mogen heten met 36 spaken op deftige naven, en DT 2.0 spaken met DT messing nipples
Mag het een disc only setje zijn, of heb je velgremmen?
DT Onyx 36H
Mavic XM321 Disc/XM719/EX721, allemaal 36H
Sapim Laser
DT Onyx Disc - XM321Disc - Sapim Laser zilver: 325,00E
DT Onyx non disc - EX721CD - Sapim Laser zilver: 325,00E
DT Onyx non disc - XM719 zwart - Sapim Laser zilver: 310,00E
DT Onyx 36H
Mavic XM321 Disc/XM719/EX721, allemaal 36H
Sapim Laser
DT Onyx Disc - XM321Disc - Sapim Laser zilver: 325,00E
DT Onyx non disc - EX721CD - Sapim Laser zilver: 325,00E
DT Onyx non disc - XM719 zwart - Sapim Laser zilver: 310,00E
Hoi Luc, ik had je al verwacht
Goed, Crossmax Enduro is volgens importeur dus tot 90 kg
, XL zal wel 80 kg en SL zal wel 70 kg zijn....
DT4.1 kan wél volgens importeur, met (op mijn aangeven) 36 spaaks en verhoogde spaakspanning. Idd met D(ef)T(ige) naven denk ik zo. Het gaat om velgremmen.
Luc, Sapim spaken? Leg uit wil je? Toch niets beter dan DT ::)
Erikje

Goed, Crossmax Enduro is volgens importeur dus tot 90 kg

DT4.1 kan wél volgens importeur, met (op mijn aangeven) 36 spaaks en verhoogde spaakspanning. Idd met D(ef)T(ige) naven denk ik zo. Het gaat om velgremmen.
Erikje
zullen wel Dee Maxxen worden uiteindelijk ;D ;D 
ps. lijkt wel of half DP op zoek is naar nieuwe wielen....
ps2. ik zou altijd voor handgespaakt gaan
dussssss©

ps. lijkt wel of half DP op zoek is naar nieuwe wielen....
ps2. ik zou altijd voor handgespaakt gaan
dussssss©
BOSS schreef:
zullen wel Dee Maxxen worden uiteindelijk ;D ;D![]()
Jij lacht en knipoogt wel, maar dat zei Mavic ook al :-[
Erikje
Erikje schreef:
[BOSS schreef:
zullen wel Dee Maxxen worden uiteindelijk ;D ;D![]()
Jij lacht en knipoogt wel, maar dat zei Mavic ook al :-[
Erikje
aiaiaiaiaiaiai, hoe durven ze je te beledigen :-*
volgens mij word het toch een handgespaakt setje dan, uit wraak zou ik alles DT nemen.
Arrogante Fransosen >:( >:( >:(
dusssss©

Erikje schreef:
Da"s wel erg goedkoop ja....
Die Xmax XL word nu ook wel intressant € 479,-
http://www.futurumshop.nl/ice.cgi?templ ... id=9008036
ps zijn Xmaxen altijd standaard keramisch, de velgrem versie dan???
dussssss©
Dat dacht ik wel, is al jaren zo.
Als je 120 kilo weegt zou ik hoe dan ook kijken naar een downhill wielset of iets dergelijks. Minimaal 36 spaaks velgen met Sapim X-ray spaken, downhill velg (als het maar zwaar is) en een lompe naaf want 120 kilo belast de wielen aanzienlijk.
Ff oftopic: Neem je schijfjes. Ga dan voor grotere schijven dan 160 mm. 180mm minimaal. Ga je ook welleens in de bergen fietsen -> 203-210mm. Zorg voor maximale remkracht. Volgens mij is het zo dat als je gewicht verdubbeld, je kinetische energie verviervoudigd, wat dus de remmen moeten kunnen afremmen. Dus als je daar al niet aan denkt, kan het aardig gevaarlijk worden als je niet de nodige maatregelen neemt.
Magura Louise schijfjes gaan tot 90 kilo, correct me if i"am wrong.
Als je 120 kilo weegt zou ik hoe dan ook kijken naar een downhill wielset of iets dergelijks. Minimaal 36 spaaks velgen met Sapim X-ray spaken, downhill velg (als het maar zwaar is) en een lompe naaf want 120 kilo belast de wielen aanzienlijk.
Ff oftopic: Neem je schijfjes. Ga dan voor grotere schijven dan 160 mm. 180mm minimaal. Ga je ook welleens in de bergen fietsen -> 203-210mm. Zorg voor maximale remkracht. Volgens mij is het zo dat als je gewicht verdubbeld, je kinetische energie verviervoudigd, wat dus de remmen moeten kunnen afremmen. Dus als je daar al niet aan denkt, kan het aardig gevaarlijk worden als je niet de nodige maatregelen neemt.

Kleine Benjamin © schreef:
Magura Louise schijfjes gaan tot 90 kilo, correct me if i"am wrong.
corrected, not true wordt nergens over gesproken
Erikje schreef:
Hoi Luc, ik had je al verwacht![]()
Goed, Crossmax Enduro is volgens importeur dus tot 90 kg, XL zal wel 80 kg en SL zal wel 70 kg zijn....
Erikje
Kwalitatief is er geen verschil tussen Sapim en DT, beide zijn goed. Ik vind Sapim spaken gewoon fijner werken, da"s puur persoonlijk. Als jij liever DT spaken wil, is dat natuurlijk geen enkel probleem. Qua prijs is er nauwelijks verschil tussen beide merken.
Met het gebruik dat jij aangeeft, heb je volgens mij niet noodzakelijk DH velgen nodig zoals sommigen hier beweren. Het is wel verstandig van een wat steviger velg te nemen, maar een FR velg zoals de Mavic XM321 (wel enkel in disc versie te krijgen) of een hardcore XC velg zoals de Mavic XM719 (die is dubbel gebust), met 36 spaken, moet volstaan, op voorwaarde dat de wielen goed gespaakt zijn natuurlijk.
De EX721 die ik voorstel, is weliswaar een DH velg, maar die heeft het voordeel van zeer redelijk van gewicht te zijn.
Als het budget niet onbeperkt is, zou ik ook geen Sapim CX Ray of of DT Aerolite spaken nemen. Sapim Laser of Dt Rev zijn zeker even goed (indien goed gespaakt natuurlijk) en een pak goedkoper.