geintegreerd balhoofd of toch nie??

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
hang
geintegreerd balhoofd of toch nie??

Bericht door hang » za mei 08, 2004 5:53 pm

Hé,

Even een paar questions over het balhoofd. Wat voor balhoofd in beter, een losse die jezelf in het frame kan zetten of een geïntegreerde?? Kan je een geïntegreerd balhoofd ook vervangen, of moet je dan gelijk een heel nieuw frame kopen? Welke heeft (over het algemeen) een langere levensduur?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Paul

Gène

Re:geintegreerd balhoofd of toch nie??

Bericht door Gène » za mei 08, 2004 6:45 pm

Een balhoofd met normale cups is volgens mij bijna net zo zwaar als de geintregeerde versie. Ik denk dat je beter eentje met cups kan gebruiken. Op die manier kun je die versleten dingen altijd eruit gooien. Ik gebruik zelf een goed kope cane creek (C2) van ongeveer 30 euro. Deze heeft cardridge lagers en moet ik eens in de 1.5 jaar vervangen. Je kan natuurlijk ook voor een King gaan.
ben je wel wat meer kwijt maar een geweldige afdichting.
mzzl
Gène

Cubeman

Bericht door Cubeman » zo mei 09, 2004 1:26 am

King past niet in ieder frame, haast in geen enkel frame om precies te zijn.
Bovendien is de King Perdido nergens te krijgen....
Normale maat voor een geintergreede headset is 44mm doorsnede en King is 44.5mm doorsnede.
Zou je dus je frame uit kunnen vijlen maar heb je dus geen garantie meer.
Op het moment is een Perdido headset alleen leuk als hij standaard in je frame zit!

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma mei 10, 2004 6:14 pm

pas ff op, veel van wat "geintegreerd" wordt genoemd is in feite half-geintegreerd.

Normaal
Principe: Cups (sort schotels) worden in boven- en onder in de balhoofdbuis geperst, en de lagers (losse kogels of afgedichte industrie-lagers) komen hier iop te liggen. De Cups steken duidelijk zichtbaar boven en buiten de balhoofdbuis uit. Voorbeeld: meeste ouderwetse fietsen.
+ beproefd, stevig, bij slijtage zijn de cups te vervangen
- Nadeel: minder mooi (vind ik)

Half-geintegreerd
Principe: Balhoofdbuis gheeft een grote diameter, waardoor de (anders gevormde) cups bijna volledig er in verdwijnen. Alleen de bovenste rand steekt nog boven de balhoofdbuis uit.
Voorbeeld: duurdere Giant Mountainbikes
+ Mooi uiterlijk, en toch fatsoenlijke en vervangbare cups
- Nadeel: volgens mij iets kritischer qua productie-toleranties en inbouw

Geintegreerd
Principe: de (industrie) lagers worden direct in het frame geperst, cups worden niet gebruikt.
voorbeeld: sommige dure racefietsen
+ Prachtige, bijna naadloze overgang van frame naar (race) carbonvork, gewicht
- De bouwer moet heeel goed weten wat hij doet, anders: grote kans dat na verloop van tijd de balhoofdbuis speling of inloopt krijgt, en dan kun je het frame wegooien...

Bij mountainbikes worden naar mijn weten de volledg- geintegreerde balhoodsets niet gebruikt, en da"s maar goed ook!

over je vraag: De vorm en diameter van je balhoofdbuis bepalen welk type balhoofdstel je moet gebruiken, er is dus geen keuze mogelijk. Wat bedoel jij precies met "geintegreerd"?

Groet, Lars

Caramba

Bericht door Caramba » ma mei 10, 2004 6:37 pm

De Lars Cuevas schreef:
Geintegreerd
Principe: de (industrie) lagers worden direct in het frame geperst, cups worden niet gebruikt.
voorbeeld: sommige dure racefietsen
+ Prachtige, bijna naadloze overgang van frame naar (race) carbonvork, gewicht
- De bouwer moet heeel goed weten wat hij doet, anders: grote kans dat na verloop van tijd de balhoofdbuis speling of inloopt krijgt, en dan kun je het frame wegooien...

Bij mountainbikes worden naar mijn weten de volledg- geintegreerde balhoodsets niet gebruikt, en da"s maar goed ook!

Haha, check mijn fiets maar es, volledig geintegreerd Cane Creek IS headset op een MTB. Dus er zijn wel degelijk MTB frame"s met volledig geintegreerde headsets.
Ik moet zeggen dat in het begin in 1 jaar tijd 3 setjes lagers kapot heb gereden, maar dat was een ouder type lagers en ik heb ook Shimano lagers kapot gereden. Sinds een jaar heb ik nu een nieuwer type, originele Cane Creek lagers en die heb ik met wat lagervet in m"n balhoofd gestopt en sindsdien niets meer aan gedaan. Ze lopen nogsteeds soepel zonder speling. Mijn balhoofdbuis is overigens wel wat dikker dan die van een standaard frame, op sommige plaatsen wel 5 tot 6mm dik. Van de binnenkant is ie zo te zien ook CNC gefreesd, de cups passen nogsteeds perfect. Voordeel is ook dat je heel gemakkelijk je volledige headset kan vervangen. Het enige wat je nodig hebt is een inbus voor het kapje bovenop de stuurbuis, de lagers kan je er zo met je handen uitpakken en weer plaatsen.

Hier nog een mooie tekening van de 3 verschillende headset types:
Afbeelding

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » ma mei 10, 2004 7:00 pm

Caramba schreef: Haha, check mijn fiets maar es, volledig geintegreerd Cane Creek IS headset op een MTB. Dus er zijn wel degelijk MTB frame"s met volledig geintegreerde headsets.
Ik moet zeggen dat in het begin in 1 jaar tijd 3 setjes lagers kapot heb gereden, maar dat was een ouder type lagers en ik heb ook Shimano lagers kapot gereden. Sinds een jaar heb ik nu een nieuwer type, originele Cane Creek lagers en die heb ik met wat lagervet in m"n balhoofd gestopt en sindsdien niets meer aan gedaan. Ze lopen nogsteeds soepel zonder speling. Mijn balhoofdbuis is overigens wel wat dikker dan die van een standaard frame, op sommige plaatsen wel 5 tot 6mm dik. Van de binnenkant is ie zo te zien ook CNC gefreesd, de cups passen nogsteeds perfect. Voordeel is ook dat je heel gemakkelijk je volledige headset kan vervangen. Het enige wat je nodig hebt is een inbus voor het kapje bovenop de stuurbuis, de lagers kan je er zo met je handen uitpakken en weer plaatsen.
Aj Caramba, het kan dus toch ;D Maareh... dan zeg ik:

Wat voor fiets heb je dan en wordt die nog steeds nieuw met zo"n balhoofdstel geleverd
Wie verslijt er in hemelsnaam 3 setjes lagers in 1 jaar?
Grote wanddike balhoofdbuis: Daar gaat je gewichtswinst...

Samengevat : Ik zou het toch nog steeds niet willen hebben... (maar ik hoop wel voor je dat je je frame heel houdt, hoor ;) )

Groeten, Lars

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mei 10, 2004 7:03 pm

Ik rij zelf met een half geintergreerd Cane Creek ZS6 headset die ik gratis heb gekregen van Cane Creek ;D
De originele Ritchey die er in zat was echt k*t en dus heb ik hem laten vervangen door mijn LBS met het Cane Crekk balhoofd dat ik via de post van Cane Creek kreeg.
Sindsdien geen last meer, soepel en goed afgedicht met RVS lagers.

Caramba

Bericht door Caramba » ma mei 10, 2004 7:08 pm

Check de foto van m"n fiets in m"n signature, het is een American Eagle Pieks Peak uit 1999. Voor zover ik weet zijn er in dat jaar meerder AE MTB frame"s geweest met een IS balhoofd. Of er daarna of ervoor nog frame"s met zo"n balhoofd geleverd zijn weet ik niet.

Zoals ik al zei, de eerste sets lagers waren van zeer slechte kwaliteit en 2 van de 3 waren geen Cane Creek (een Shimano setje heeft het nog niet eens een maand volgehouden :P )
Nu heb ik nieuwe originele Cane Creeks en die doen het intussen al meer dan een jaar prima. Ik moet er wel bij zeggen dat ik 2 Woodman headset protectors erbij gebruik...

Gewicht boeit me niet ;D

Caramba

Bericht door Caramba » ma mei 10, 2004 7:12 pm

Cubeman schreef:

Wat je zegt, RVS lagers, die heb ik nu ook denk ik. De eerste sets lagers die ik had gingen kapot aan roest. Ik heb het laatste setje slechte Cane Creeks nog bewaard (of wat er van over is). Alle kogels ben ik kwijt, heb alleen de gebroken, verroestte lagerschalen nog liggen :P

Kan het zo zijn dat Cane Creek sinds een jaar RVS lagers gebruikt (dus ook roestvaste lagerschalen) ?
Ik wist al wel dat de nieuwe lagers beter waren, maar wat er veranderd is weet ik niet...

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mei 10, 2004 7:14 pm

Op de site van Chris King staat een stukje met de visie van Chris King op de geintergreerde headset:)
Met alle voor-en nadelen van alle systemen.

Caramba

Bericht door Caramba » ma mei 10, 2004 7:18 pm

Voor de geinteresseerden, hier is een PDFje te vinden van mijn balhoofd:

http://www.canecreek.com/site/product/h ... ctions.pdf

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mei 10, 2004 7:25 pm

Caramba schreef:
[
Cubeman schreef:

Wat je zegt, RVS lagers, die heb ik nu ook denk ik. De eerste sets lagers die ik had gingen kapot aan roest. Ik heb het laatste setje slechte Cane Creeks nog bewaard (of wat er van over is). Alle kogels ben ik kwijt, heb alleen de gebroken, verroestte lagerschalen nog liggen :P

Kan het zo zijn dat Cane Creek sinds een jaar RVS lagers gebruikt (dus ook roestvaste lagerschalen) ?
Ik wist al wel dat de nieuwe lagers beter waren, maar wat er veranderd is weet ik niet...

RVS lagers is in de ZS reeks van Cane Creek een optie geloof ik.
De ZS2 heeft normale "roestende" lagers en de ZS6 heeft RVS lagers.
Ik ben iig erg blij, zeker gezien het feit dat het niks heeft gekost:)

Pino

Bericht door Pino » ma mei 10, 2004 7:28 pm

Belangrijkste overweging van CK om tegen geintegreerde balhoofdstellen te zijn, is dat patsertjes dan niet met koeieletters kunnen tonen dat ze een belachelijk duur balhoofdstel hebben gemonteerd.

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mei 10, 2004 7:50 pm

Pino schreef: Belangrijkste overweging van CK om tegen geintegreerde balhoofdstellen te zijn, is dat patsertjes dan niet met koeieletters kunnen tonen dat ze een belachelijk duur balhoofdstel hebben gemonteerd.
Je bedoeld belachelijk duurZAAM en dus op den duur goedkoper neem ik aan???
Chris King spullen mogen dan duur zijn, het zijn ook zo"n beetje de meest duurzame producten die je kan kopen.
Niet voor niks dat je 10 jaar garantie hebt op een Chris King headset!

Kan wel merken dat jij het artikel van Chris King niet gelezen hebt, anders zou je niet zulke onzin praten!
Het gaat bij Chris King vooral om praktische bezwaren en de problemen die er zijn met geheel geintergreede balhoofden.
Als ze er zo tegen zouden zijn zouden ze natuurlijk nooit met de Perdido headset zijn gekomen.

Pino

Bericht door Pino » ma mei 10, 2004 8:49 pm

Cubeman schreef:
[
Pino schreef:
Belangrijkste overweging van CK om tegen geintegreerde balhoofdstellen te zijn, is dat patsertjes dan niet met koeieletters kunnen tonen dat ze een belachelijk duur balhoofdstel hebben gemonteerd.

Je bedoeld belachelijk duurZAAM en dus op den duur goedkoper neem ik aan???
Chris King spullen mogen dan duur zijn, het zijn ook zo"n beetje de meest duurzame producten die je kan kopen.
Niet voor niks dat je 10 jaar garantie hebt op een Chris King headset!

Kan wel merken dat jij het artikel van Chris King niet gelezen hebt, anders zou je niet zulke onzin praten!
Het gaat bij Chris King vooral om praktische bezwaren en de problemen die er zijn met geheel geintergreede balhoofden.
Als ze er zo tegen zouden zijn zouden ze natuurlijk nooit met de Perdido headset zijn gekomen.

Ooit een MTB gehad die je 10 jaar gebruikte?
Je trapt volop in de marketing.

Cubeman

Bericht door Cubeman » ma mei 10, 2004 9:34 pm

Nee, maar wel een balhoofd al een keer of 3 in een ander nieuw frame gezet tot ik dat niet meer kon omdat ik een ander type balhoofd nodig had.
Er zijn trouwens genoeg retro freaks die wel 10+ jaar met een fiets rijden omdat hij gewoon goed zit en niks mankeert.
ook al 5 jaar een set Chris King Classic naven in gebruik die nog als nieuw lopen met zeer weinig onderhoud.
Er zijn genoeg voorbeelden bekent van bikers die al meer dan 10 jaar met hun King balhoofd doen en nog steeds met de originele lagers doen.
Er zijn zelfs gevallen bekent van bikers die er al meer dan 25 jaar mee doen, die hebben er een gekocht toen ze voor het eerst op de markt kwamen.

Ik denk datje spoken ziet als je dit als marketing wil zien!

King is bewezen kwaliteit waar niks op af te dingen valt, heeft niks met marketing te maken!

Pino

Bericht door Pino » ma mei 10, 2004 10:00 pm

Met de kwaliteit van CK is niets mis.
De gebruikte argumentatie rammelt alleen en is navelstaarderig.
De prijs is ook niet in verhouding tot het gebodene.

Vergelijkbaar met Oakley, ook een uitstekend produkt, maar met een twijfelachtige prijs.

(en ik heb een aantal fietsen die een stuk ouder dan 10 jaar zijn)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma mei 10, 2004 10:23 pm

Pino schreef:
Met de kwaliteit van CK is niets mis.
De gebruikte argumentatie rammelt alleen en is navelstaarderig.
De prijs is ook niet in verhouding tot het gebodene.

Vergelijkbaar met Oakley, ook een uitstekend produkt, maar met een twijfelachtige prijs.

(en ik heb een aantal fietsen die een stuk ouder dan 10 jaar zijn)

IK ben het hier deels met je eens. Jah, veel marketing, maar dat is niet de reden dat ik persoonlijk bijv. King balhoofden prefereer in mijn fietsen. Monteren; nooit meer na omzien. Als er iets is waar ik een hekel aan heb, is het continue te moeten nastellen van een balhoofd. In mijn "primaire" fiets zit hij er vanaf het begin in, dus nu ruim 3,5 jaar rijden. Nooit wat mee gehad. Gast uit onze groep rond die tijd ook een nieuwe fiets, en is inmiddels al 2 balhoofden verder. Dat gezever zie ik gewoon niet zitten. En dat is mij wel wat geld waard. Al moet ik zeggen dat ik qua de door mij te betalen prijs niet mag mopperen, anders was het wellicht wél iets anders geweest. Laat ik het zo zeggen; dan had ik er niet zoveel gehad als ik had/nu heb.

bettes

Bericht door bettes » ma mei 10, 2004 10:55 pm

Pino schreef:

Ooit een MTB gehad die je 10 jaar gebruikte?
Je trapt volop in de marketing.

jah ik wel. Ik heb een King die nu zijn twaalfde gebruiksjaar in gaat. En niet pimpen maar iedere week een paar keer de blubber in... of op de speelfiets een hoop gehop. Dat ding is één keer open geweest, om te zien of het nog allemaal in orde was (uit nieuwsgierigheid dus en niet omdat er iets mis was) en toen heb ik de boel terug mooi dicht gemaakt zonder vet te vervangen. Jah ik koop dus ck headsets en naven en of ze hun geld waard zijn ?! ik denk het wel als ik al de rest hoor dat ze weinig onderhoud nodig hebben (maar om de zes maanden... )

Maar denk dat plons de gekke kikker de oudste ck"s van dp heeft...

greetz
bettes

hang

Bericht door hang » di mei 11, 2004 2:02 pm

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Top! Khad deze vraag gesteld vanwege dit frame wat ik gezien had bij bike2build.

http://www.bike2build.nl/toonartikel.ph ... b6c002d3cc

De voorvork op de afbeelding komt niet overeen met de specs. Dit ter zijde.

Hebben jullie misschien ervaring met een Ritchey pro balhoofd?? Of andere op en/of aanmerkingen op dit frame?

Ik zie jullie reactie weer graag tegemoed!

Paul

Caramba

Bericht door Caramba » di mei 11, 2004 3:24 pm

Cubeman schreef:
Ik rij zelf met een half geintergreerd Cane Creek ZS6 headset die ik gratis heb gekregen van Cane Creek ;D
De originele Ritchey die er in zat was echt k*t en dus heb ik hem laten vervangen door mijn LBS met het Cane Crekk balhoofd dat ik via de post van Cane Creek kreeg.

Cubeman was iig niet tevreden over het Ritchey balhoofd, maar ik denk dat je wel een jaar kan rijden zonder problemen hoor. Misschien dat je tegen die tijd een keer de lagers moet vervangen.

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo mei 12, 2004 12:32 pm

Klopt, je kan er wel een jaar mee rijden maar dan zijn de lagers kapot.
De afdichting is slecht zodat de lagers te makkelijk in contact komen met water en vuil.
De lagers die los in de cups liggen zaten bij mij na een jaar vast door roest en vuil.
De lagering draaide droog en korrelig.
Waarschijnlijk als ik de lagers voortijdig open had gemaakt en gevet en ook de cups ingevet had het geen probleem was geweest.
Maar dat zullen we nooit weten!
Het balhoofd in de Cube is iig makkelijk te verbvangen door iedere andere ZS headset met 44mm doorsnede.

Plaats reactie