industrie lagers SKF, weinig vet
Moderator:Beheerders
Nieuwe lagers gekocht via Specialized voor mijn Enduro. Nu had ik al op internet gelezen dat veel lagers af fabriek te weinig vet bevatten. Dus met een speld de rubberen afdichten verwijderd, en inderdaad veel te weinig vet. Standaard zit aan een kant vet en aan de andere kant geen vet.
Dus wil je veel langer doen met je lagers en een veersysteem wat beter aanspreekt haal dan je lagers even uit elkaar, vet ze in en gaan.
Dus wil je veel langer doen met je lagers en een veersysteem wat beter aanspreekt haal dan je lagers even uit elkaar, vet ze in en gaan.
Re:industrie lagers SKF, weinig vet
Jur
Teveel vet in een afgesloten lager is toch ook niet goed ??
Ik zeg dus niet dat jij dat zegt in je mail Maar als advies naar de lezers You know ?
Greetzzz 8)Angel
Teveel vet in een afgesloten lager is toch ook niet goed ??
Ik zeg dus niet dat jij dat zegt in je mail Maar als advies naar de lezers You know ?
Greetzzz 8)Angel

Re:industrie lagers SKF, weinig vet
Klopt, maar dan gaan men er van uit dat de as flink rond draait. Teveel vet komt dan zo weer naar buiten.
De beweging op de draaipunten van je vering is bijna nihil.
En zeker wanneer je weleens door een beekje rijdt is een lager vol vet erg fijn.
Goed plan, gewoon helemaal volstoppen met Lithiumvet.
De beweging op de draaipunten van je vering is bijna nihil.
En zeker wanneer je weleens door een beekje rijdt is een lager vol vet erg fijn.
Goed plan, gewoon helemaal volstoppen met Lithiumvet.
Re:industrie lagers SKF, weinig vet
Jurriaan schreef:
Nieuwe lagers gekocht via Specialized voor mijn Enduro. Nu had ik al op internet gelezen dat veel lagers af fabriek te weinig vet bevatten. Dus met een speld de rubberen afdichten verwijderd, en inderdaad veel te weinig vet. Standaard zit aan een kant vet en aan de andere kant geen vet.
Dus wil je veel langer doen met je lagers en een veersysteem wat beter aanspreekt haal dan je lagers even uit elkaar, vet ze in en gaan.
Dit verschijnsel heet denk ik "de eigen markt in stand houden"

Gewoon ff opentrekken dus en volproppen met goed vet!
Beetje jammer alleen dat een gerenomeerd merk als SKF deze "fouten" maakt!
Re:industrie lagers SKF, weinig vet
VET ??
Is molycote lagervet (dat zwarte) geschikt voor lagertjes van een bike?
8)Angel
Is molycote lagervet (dat zwarte) geschikt voor lagertjes van een bike?
8)Angel

Re:industrie lagers SKF, weinig vet
Nou ik geloof hier helemaal niks van he dat er te weinig vet in zit. Een teveel aan vet is slecht voor het lager en bovendien loopt het eruit met de kans dat de afdichting problemen gaat geven. Als het afgedichte industrielagers betreft moet je je al helemaal geen zorgen maken. Voor ons gebruik mag er zoveel vet indoen als je kunt want ze draaien toch niet hard, maar voor zwaardere doeleinden kun je het beste de fabrieks aanwijzingen volgen.
Lagers moeten aan bepaalde eisen voldoen volgens internationale afspraken en ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze er vanwege marketing technische redenen te weinig vet in doen
Lagers moeten aan bepaalde eisen voldoen volgens internationale afspraken en ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze er vanwege marketing technische redenen te weinig vet in doen

Re:industrie lagers SKF, weinig vet
er zat echt aan maar 1 kant vet. als leuk en aardig maar ik kan me niet voorstellen dat dat genoeg is. zoals ik me ook niet voor kon stellen dat SKF er te wenig ve tin zou doen. Maar wel dus.
nog SKF werknemers in the house?
nog SKF werknemers in the house?
Re:industrie lagers SKF, weinig vet
Iemand zei dat lagers meestal sneller ronddraaien. (Nou ja de assen waar ze aan zitten)
Ik kan me heel goed voorstellen dat als ze snel draaien dat het vet zich dan vanzelf wel verspreid.
Het is in ieder geval zo dat het niet perse goed is om een lager helemaal vol met vet te proppen (oa de rolweerstand gaat omhoog). Maar voor deze toepasing lijkt het me geen slecht plan.
Ik kan me heel goed voorstellen dat als ze snel draaien dat het vet zich dan vanzelf wel verspreid.
Het is in ieder geval zo dat het niet perse goed is om een lager helemaal vol met vet te proppen (oa de rolweerstand gaat omhoog). Maar voor deze toepasing lijkt het me geen slecht plan.
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:industrie lagers SKF, weinig vet
Heb net nog alle lagers vervangen in mn Fiets.
Voor geen 50€ was t geklaard: 8 FAG lager, geplaatst en al. Gewoon in een werkplaats.
Ik geloof zelf dat er in een lager niet te veel vet moet zitten. Met een goeie dichting blijft ie n hele tijd schoon van binnen. Snel draaien en rolweerstand zijn minder relevant hier. Want het lager wiegt gewoon, t doet geen omwentelingen.
Ik denk dat je meer kans hebt je dichtingen te beschadigen met eraan te prutsen. En voor t geld dat een lagertje kost koop je gewoon nieuwe als ze t begeven
Voor geen 50€ was t geklaard: 8 FAG lager, geplaatst en al. Gewoon in een werkplaats.
Ik geloof zelf dat er in een lager niet te veel vet moet zitten. Met een goeie dichting blijft ie n hele tijd schoon van binnen. Snel draaien en rolweerstand zijn minder relevant hier. Want het lager wiegt gewoon, t doet geen omwentelingen.
Ik denk dat je meer kans hebt je dichtingen te beschadigen met eraan te prutsen. En voor t geld dat een lagertje kost koop je gewoon nieuwe als ze t begeven
Re:industrie lagers SKF, weinig vet
beste heren,
Ik werk dagelijks met lagers van skf ook van andere merken ook heb ik bij skf een cursus hierover gehad. Het is beslist niet de bedoeling om zelf meer of ander type vet toe te voegen aan de lagers. Het vet wordt op het moment dat ed lagers gebruikt word ""rondgeslingerd"door de kamer ik een ander type vet kan de weerstand groter maken wat niet te bedoeling is.
Ook het begrip dichte lagers in niet goed er is niet een lager de volledig dicht is en er zal altijd water en vuil in komen.
Het is het beste skikef te benaderen met de type lager die je heb (staat op de zijkant van je lager) en deze zullen je advies geven. Ze hebben namelijk vet zitten in injectiespuiten. Maar dit is eigenlijk niet nodig.
Als je lager dan toch vastzit dan kun je het beste nieuwe kopen om weer gangbaar te maken moet je de zijkanten wel openmaken en dan kan je hem gangbaar amken met wd-40. Het beste is om ze in een ultrasoonbadje te leggen met citroenzuur wel invetten daarna.
Je lagers zijn het hart van je bike maar meestal worden ze vergeten ga er goed met om.
Ik hoop dat je er iets aan heb
francois
Ik werk dagelijks met lagers van skf ook van andere merken ook heb ik bij skf een cursus hierover gehad. Het is beslist niet de bedoeling om zelf meer of ander type vet toe te voegen aan de lagers. Het vet wordt op het moment dat ed lagers gebruikt word ""rondgeslingerd"door de kamer ik een ander type vet kan de weerstand groter maken wat niet te bedoeling is.
Ook het begrip dichte lagers in niet goed er is niet een lager de volledig dicht is en er zal altijd water en vuil in komen.
Het is het beste skikef te benaderen met de type lager die je heb (staat op de zijkant van je lager) en deze zullen je advies geven. Ze hebben namelijk vet zitten in injectiespuiten. Maar dit is eigenlijk niet nodig.
Als je lager dan toch vastzit dan kun je het beste nieuwe kopen om weer gangbaar te maken moet je de zijkanten wel openmaken en dan kan je hem gangbaar amken met wd-40. Het beste is om ze in een ultrasoonbadje te leggen met citroenzuur wel invetten daarna.
Je lagers zijn het hart van je bike maar meestal worden ze vergeten ga er goed met om.
Ik hoop dat je er iets aan heb
francois

Re:industrie lagers SKF, weinig vet
Jep indd en als je dan vet gebruikt pak dan dat skf lagervet
en als iemand lagers nodig heeft mail ff hier liggen bakken vol maybe dat ik de juiste heb
en als iemand lagers nodig heeft mail ff hier liggen bakken vol maybe dat ik de juiste heb
