Trapas kraakt
Moderator:Beheerders
-
Al na 12.000km begon mijn trapas te kraken, een kraakje bij elke omwenteling. Vorige week in Zwitserland werd het ineens veel erger, al drie kraakjes per omwenteling. Nu is het helemaal vreselijk, er zit al millimeters speling op de pedalen. Het gaat om een Shimano LX Deore. Er is nu niet normaal meer mee te biken.
Ik vind een levensduur van slechts 12.000km wel erg weinig. Hebben jullie dezelfde ervaring? Of heb ik gewoon een maandagochtend-trapasje? Of heb ik een pisbakkenijzeren uitvoering? Kan ik nog iets doen om deze trapas te redden of is het een kwestie van vervangen? Als ik een nieuwe as moet hebben, wat kan jij mij dan aanbevelen?
Ik vind een levensduur van slechts 12.000km wel erg weinig. Hebben jullie dezelfde ervaring? Of heb ik gewoon een maandagochtend-trapasje? Of heb ik een pisbakkenijzeren uitvoering? Kan ik nog iets doen om deze trapas te redden of is het een kwestie van vervangen? Als ik een nieuwe as moet hebben, wat kan jij mij dan aanbevelen?
Re:Trapas kraakt
12.000 km is wel netjes hoor.
Eerste wat je moet doen, is eens de trapas volledig eruit halen, flink schoonmaken, opnieuw invetten (ook bij de pedalen, ook bij de kettingblad bevestiging, dat wil ook wel eens kraken) en dan eventjes uitproberen.
Zoniet, dan ben ik bang dat je speling op je trapas hebt, en dan zul je een nieuwe moeten kopen. Het nadeel ervan is dat je nu een deore crank hebt, en dat je daar dus ook een BB van moet hebben. deze dus.
Andere optie is misschien een andere crank?
Eerste wat je moet doen, is eens de trapas volledig eruit halen, flink schoonmaken, opnieuw invetten (ook bij de pedalen, ook bij de kettingblad bevestiging, dat wil ook wel eens kraken) en dan eventjes uitproberen.
Zoniet, dan ben ik bang dat je speling op je trapas hebt, en dan zul je een nieuwe moeten kopen. Het nadeel ervan is dat je nu een deore crank hebt, en dat je daar dus ook een BB van moet hebben. deze dus.
Andere optie is misschien een andere crank?
Een LX die 12.000km volhoud is haast een unicum. Vaak is dat meer toe bedeeld aan de oude vertrouwde BB-UN72/92 (resp. XT en XTR, vierkant).
Gewoon een nieuwe kopen en deze LX een mooie eervolle rustplaats gunnen, dat is een LX na 12.000km zeker wel gegunt.
Gewoon een nieuwe kopen en deze LX een mooie eervolle rustplaats gunnen, dat is een LX na 12.000km zeker wel gegunt.
Die 12 000 km lijkt mij nu ook niet zo slecht. Er zijn er die er veel minder lang van kunnen genieten...
De slijtage hangt sterk af van het gebruik, de weersomstandigheden, en de manier van poetsen. Bovendien moet je er een portie geluk mee hebben ook.
Ik heb al xtr trapassen geweten die na een half jaar al om weg te gooien waren.
Wat aan te raden? Welke crank heb je precies? Vierkante as of octalink?
Het is alleszins zo dat die van Shimano over het algemeen niet slecht zijn (zeker niet de 72reeks = xt niveau). Je moet ook bedenken dat als je een exotischere trapas wilt dat je voor die prijs al snel 2 Shimano trapassen hebt.
Bij vierkante as: Race Face taperlock cromo is zeker niet slecht (daar heb ik toch goede ervaringen mee), maar kost wel een 60 euro. terwijl je voor 30 euro al een xt kunt hebben.
Bij octalink: dan ben je het beste met de Shimano xt as denk ik.
De slijtage hangt sterk af van het gebruik, de weersomstandigheden, en de manier van poetsen. Bovendien moet je er een portie geluk mee hebben ook.
Ik heb al xtr trapassen geweten die na een half jaar al om weg te gooien waren.

Wat aan te raden? Welke crank heb je precies? Vierkante as of octalink?
Het is alleszins zo dat die van Shimano over het algemeen niet slecht zijn (zeker niet de 72reeks = xt niveau). Je moet ook bedenken dat als je een exotischere trapas wilt dat je voor die prijs al snel 2 Shimano trapassen hebt.
Bij vierkante as: Race Face taperlock cromo is zeker niet slecht (daar heb ik toch goede ervaringen mee), maar kost wel een 60 euro. terwijl je voor 30 euro al een xt kunt hebben.
Bij octalink: dan ben je het beste met de Shimano xt as denk ik.
Het gaat om een Shimano LX Deore.
Octlink it is, of niet?
Naja, ik zou gewoon een nieuwe kopen dan.
-
Ja, een octalink. Ok, dan moet ik gewoon een nieuwe as kopen, deze is afgeschreven. De speling is niet meer weg te werken, volgens een vakman die er intussen naar gekeken heeft, daarvoor is de trapas inmiddels te scheef uitgesleten.
ik heb een race face prodigy dh met een race face isisdrive downhill trapas
waarmee ik nu 5 maanden rij en een heel klein tijdje met lossen cranks gereden heb, omdat de bouten niet vast bleven zitten
ik heb dus afentoe zonder dat ik het eigelijk wist met een klein beetje speling gereden
hierdoor heb ik nu ook speling in me linker crankarm.
want de trapas is van hardstaal en de crank van alu
ja dat kan je dus wel vergeten al ga je met losse cranks rijden!!!
de alu is wat aan de ronde kant geworden, zeer jammer !!
waarmee ik nu 5 maanden rij en een heel klein tijdje met lossen cranks gereden heb, omdat de bouten niet vast bleven zitten
ik heb dus afentoe zonder dat ik het eigelijk wist met een klein beetje speling gereden
hierdoor heb ik nu ook speling in me linker crankarm.
want de trapas is van hardstaal en de crank van alu
ja dat kan je dus wel vergeten al ga je met losse cranks rijden!!!
de alu is wat aan de ronde kant geworden, zeer jammer !!
Gewoon nieuwe trapas erin plurren dan ben je er meteen vanaf..
12000 is ok wel erg veel vind ik...
GrtZZ BlackBox
12000 is ok wel erg veel vind ik...
GrtZZ BlackBox
-
ik wou dat ik eens 12000 km met een bracket deed....
mijn hemel ik vind het zwaar oke...
niet zeuren vervangen die zooi...
mijn hemel ik vind het zwaar oke...
niet zeuren vervangen die zooi...