waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
Moderator:Beheerders
Waarom rijden de meeste downhillers met 205mm remschijven en bijvoorbeeld marathonrijders met een 160mm remschijf?
een downhiller kan beter downhillen dus die heeft minder remkracht nodig.
een marathonrijder daarin tegen kan vooral hard bergop fietsen en heeft in een goede alpen afdaling toch veel baat bij veel remkracht.
(en "meer" gewicht is echt gelul)
een downhiller kan beter downhillen dus die heeft minder remkracht nodig.
een marathonrijder daarin tegen kan vooral hard bergop fietsen en heeft in een goede alpen afdaling toch veel baat bij veel remkracht.
(en "meer" gewicht is echt gelul)
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
Jurriaan schreef:
(en "meer" gewicht is echt gelul)
Dat zit dus bij hun tussen de oren

Een marhathon afdaling is natuurlijk stukken minder extreem dan een DH afdaling, en dan geeft een 160mm schijf voldoende remkracht.
Maar waarom DH"ers dan speciaal met 205mm rijden en niet met 160 ???, schijnbaar zullen ze toch wel die remkracht nodig hebben. Ik wel in iedergeval ;D
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
"explosiever" remmen, t gaat echt om secondenwerk, dus zo laat mogelijk vertragen etc?
zane
zane
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
downhillen gaat sneller.
dus heb je meer koeling nodig dus grotere schijven.
dus heb je meer koeling nodig dus grotere schijven.
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
waar jij je zorgen om maakt zeg ???, als jij 205mm wilt, dan monteer je die toch gewoon??
Maar bij marathon moet je die dus ook omhoog sjouwen.
Maar bij marathon moet je die dus ook omhoog sjouwen.
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
ik maak me nergens zorgen om en sleep idd 205mm remschijven naar boven en merk hoeveel remkracht meer het geeft.(down de hill) en zat zodoende te denken waarom rijden zoveel mensen met kleine schijven rond.
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
pak dan 185 ofzo, als je daar niet genoeg aan hebt met een marathon moet je leren fietsen.
downhill fietsen zijn vaak ook veel zwaarder toch?
downhill fietsen zijn vaak ook veel zwaarder toch?
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
downhill fietsen zijn vaak ook veel zwaarder toch?
Dat is zo maar de ene mens is ook weer zwaarder dan de andere dus die theorie gaat ook niet op..............
Ik rij met 203 mm voor en achter maar ik gebruik ze weinig want voor ik rem lig ik al op mijn bek ;D
-
- Forumbeheerder
- Berichten:5232
- Lid geworden op:ma okt 01, 2001 9:01 am
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
denk dat t ook wat te maken heeft met hoe bruusk je remt.
puur het hefboom effect. Grotere schijf = grotere hefboom dus krachtiger bruuskere rem acties.
Opwarming zal bij marathon, door meer slepend remmen eerder een probleem zijn.
Dat DH"ers kleinere schijven kunnen gebruiken omdat ze veel beter en sneller zijn, is een argument da alleen waar is voor de Wereldbekerrijders (Peat rijdt met Hope Mini, ook voor t gewicht) Aardse DHers zoals ikzelf kunnen niet fietsen, en hebben dus belachlijke grote remmen nodig.
puur het hefboom effect. Grotere schijf = grotere hefboom dus krachtiger bruuskere rem acties.
Opwarming zal bij marathon, door meer slepend remmen eerder een probleem zijn.
Dat DH"ers kleinere schijven kunnen gebruiken omdat ze veel beter en sneller zijn, is een argument da alleen waar is voor de Wereldbekerrijders (Peat rijdt met Hope Mini, ook voor t gewicht) Aardse DHers zoals ikzelf kunnen niet fietsen, en hebben dus belachlijke grote remmen nodig.
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
ik ga in de mening van Zane mee Jur. marathon geeft bij kleine schijven genoeg remkracht tegen niet al te veel gewicht. het liefst rijden ze nog met avid magnesium v-brakes als ze niet gesponsord werden...
dh, daarentegen komt op de laatste meters voor een bocht aan om te vertragen, dan heb je grote schijven nodig. Heeft niets met gewicht te maken.
btw, kijk niet naar de dh-top, dat is uberklasse en die rijden op een niveau dat niet aan ons besteed is. mn. Peat en zijn Mini"s... Worden ze uberhaupt gebruikt??
...
btw, kom gezellig een weekend mee, dan ondervind je het zelf..

dh, daarentegen komt op de laatste meters voor een bocht aan om te vertragen, dan heb je grote schijven nodig. Heeft niets met gewicht te maken.
btw, kijk niet naar de dh-top, dat is uberklasse en die rijden op een niveau dat niet aan ons besteed is. mn. Peat en zijn Mini"s... Worden ze uberhaupt gebruikt??
...
btw, kom gezellig een weekend mee, dan ondervind je het zelf..
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
als je marathon rijdt met ene marathon van marzochhi zou ik je niet aanraden om met een 205 schijf te gaan rijden, een vriend van mij heeft hem krom genmaakt namelijk met een gustav m.
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
K@tze op het aanbod ga ik een keer in. Leer ik zeker wat van.
Maar een downhiller heeft, zie Peat, toch z"n remmen nauwelijks nodig. die willen immers snel beneden zijn. En hebben bovendien veel meer techniek om dat goed te doen dan een gemiddeld marathonrijder denk ik zo.
Maar een downhiller heeft, zie Peat, toch z"n remmen nauwelijks nodig. die willen immers snel beneden zijn. En hebben bovendien veel meer techniek om dat goed te doen dan een gemiddeld marathonrijder denk ik zo.
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
305 zal niet goed gaan nee, bovendien is het moeilijk om daar een adapter voor te vinden.ligger schreef:
als je marathon rijdt met ene marathon van marzochhi zou ik je niet aanraden om met een 305 schijf te gaan rijden, een vriend van mij heeft hem krom genmaakt namelijk met een gustav m.
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
Logica?
Downhillers moeten ál het verschil maken in de afdaling, bij marathon is dat heel anders. Iedere cm die dh"ers dus voluit kunnen rijden is mooi meegenomen (Steve Peat spoort niet). Marathonrijders rijden op lichtere fietsen, over langere afstanden en idioot veel tegen de verkeerde kant van de berg op... Die lichtere fietsen en onderdelen gaan het niet erg fijn vinden als daar een hefboom van 10cm (200mm schijf), er zijn genoeg mensen die een SID met 165mm al te veel van "t goede vinden enzo. En de toename van gewicht zou dus, als "t op een verantwoordelijke manier gebeurt, meer dan "gelul" zijn. Voordelen wegen niet op tegen de nadelen en zullen dat ook niet gáán doen tenzij de marathonparcoursen een evolutie ondergaan. (richting megavalanche-achtig?)
Downhillers moeten ál het verschil maken in de afdaling, bij marathon is dat heel anders. Iedere cm die dh"ers dus voluit kunnen rijden is mooi meegenomen (Steve Peat spoort niet). Marathonrijders rijden op lichtere fietsen, over langere afstanden en idioot veel tegen de verkeerde kant van de berg op... Die lichtere fietsen en onderdelen gaan het niet erg fijn vinden als daar een hefboom van 10cm (200mm schijf), er zijn genoeg mensen die een SID met 165mm al te veel van "t goede vinden enzo. En de toename van gewicht zou dus, als "t op een verantwoordelijke manier gebeurt, meer dan "gelul" zijn. Voordelen wegen niet op tegen de nadelen en zullen dat ook niet gáán doen tenzij de marathonparcoursen een evolutie ondergaan. (richting megavalanche-achtig?)
-
- Berichten:1881
- Lid geworden op:vr okt 19, 2001 10:46 am
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
205 heb je gewoon niet nodig als je gaat marathonen.
Je hebt op je golfje ook geen brembo 6-pots systeem.
Daarom niet.
E
Je hebt op je golfje ook geen brembo 6-pots systeem.
Daarom niet.
E
Re:waarom geen 205mm remschijf op een marathonbike?
op een marathon fiets zitten meestal ook redelijk lichte vorkjes .... check het topic van MXCOMP vs. GRIMECA en je ziet nog een rede....
Frapp
Frapp