industrie lagers, zoek prijzen
Moderator:Beheerders
Met google gezocht naar prijzen van industrie lagers maar ik kan niks vinden ???
iemand tips?
mijn lagers van m"n Enduro zijn volledig naar zijn grootje en wil prijsvergelijk hebben naast de Specialized prijs(komt eind van de week)
iemand tips?
mijn lagers van m"n Enduro zijn volledig naar zijn grootje en wil prijsvergelijk hebben naast de Specialized prijs(komt eind van de week)
Re:industrie lagers, zoek prijzen
naar de locale SKF dealer bellen, of naar SKF zelf (zitten oa in Veenendaal wat ik me herinner)
let op: is vaak niet supergoedkoop, maar indien standaard ook niet duur
let op: is vaak niet supergoedkoop, maar indien standaard ook niet duur
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re:industrie lagers, zoek prijzen
Jurriaan schreef:
Met google gezocht naar prijzen van industrie lagers maar ik kan niks vinden ???
iemand tips?
mijn lagers van m"n Enduro zijn volledig naar zijn grootje en wil prijsvergelijk hebben naast de Specialized prijs(komt eind van de week)
ik weet dan eigenlijks nu al dat je geen lagers via Specialized gaat kopen.
via het merk zelf ben je eigenlijks altijd duurder uit,
of voor ongeveer dezelfde prijs betere lagers, indien mogelijk.......
Re:industrie lagers, zoek prijzen
http://www.wielens.nl
http://www.kramp.nl
en zo zijn er veel meer, weet alleen niet of ze aan particulieren leveren.
http://www.kramp.nl
en zo zijn er veel meer, weet alleen niet of ze aan particulieren leveren.
Re:industrie lagers, zoek prijzen
cHoc schreef:
[Jurriaan schreef:
Met google gezocht naar prijzen van industrie lagers maar ik kan niks vinden ???
iemand tips?
mijn lagers van m"n Enduro zijn volledig naar zijn grootje en wil prijsvergelijk hebben naast de Specialized prijs(komt eind van de week)
ik weet dan eigenlijks nu al dat je geen lagers via Specialized gaat kopen.
via het merk zelf ben je eigenlijks altijd duurder uit,
of voor ongeveer dezelfde prijs betere lagers, indien mogelijk.......
maar een thomson zadelpen via Specialized is wel goedkoper, vandaar dat ik dacht zijn lagers via die weg ook goedkoper.
Bedankt voor de links.
Re:industrie lagers, zoek prijzen
dutec zit in den bosch... doet ook in lagers... weet zeker dat ze jouw maat hebben en ze hebben ook site met prijzen enzo erop...www.dutec.nl ofzo
Re:industrie lagers, zoek prijzen
dutec.nl dat zocht ik!
De lagers die er uit komen zijn kogellagers, er zitten kogeltjes in, dat is ook het beste? en dan met rubberen of metalen afdichting?
Er zijn hier vast en zeker mensen met verstand van lagers dus zeg het maar.
De lagers die er uit komen zijn kogellagers, er zitten kogeltjes in, dat is ook het beste? en dan met rubberen of metalen afdichting?
Er zijn hier vast en zeker mensen met verstand van lagers dus zeg het maar.
Re:industrie lagers, zoek prijzen
Jurriaan schreef:
dutec.nl dat zocht ik!
De lagers die er uit komen zijn kogellagers, er zitten kogeltjes in, dat is ook het beste? en dan met rubberen of metalen afdichting?
Er zijn hier vast en zeker mensen met verstand van lagers dus zeg het maar.
Beter dan wat??
Als je nieuwe lagers gaat monteren, lijkt het me wel handig dat ze van het dezelfde type zijn.
Dus als er nu groefkogellagers inzitten zul je die ook nu moeten monteren, allen bij de afdichtingen heb je meerdere mogelijkheden
zonder dat je maatafwijkingen krijgt.
Je hebt rubber seals meestal RS genoemd of 2RS en metalen shields, meestal Z of ZZ genoemd.
Voor het gebruik in een fiets zijn waarschijnlijk de rubberseals beter, omdat ze redelijk goed beschermd zijn tegen vocht en vuil.
Pas echter wel even op, er worden TWEE soorten seals gebruikt.
Licht, en zwaarlopend, als je de keus hebt, neem de laatste , deze hebben betere afdichting, de lichtlopers zijn contactloos afgedicht, en dus minder goed beschermd.
Veel sucses .
Re:industrie lagers, zoek prijzen
Even een vraag tussendoor.
Ik met mijn Fuel 90 ( 2004 ) ben benieuwd of er in de draaipunten van mijn frame zomaar industrielagers gemonteerd kunnen worden.
Als het goed is zitten er nu glijlagers in ( doen het nog ).
??
Ik met mijn Fuel 90 ( 2004 ) ben benieuwd of er in de draaipunten van mijn frame zomaar industrielagers gemonteerd kunnen worden.
Als het goed is zitten er nu glijlagers in ( doen het nog ).
??
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re:industrie lagers, zoek prijzen
pulse xl schreef:
Even een vraag tussendoor.
Ik met mijn Fuel 90 ( 2004 ) ben benieuwd of er in de draaipunten van mijn frame zomaar industrielagers gemonteerd kunnen worden.
Als het goed is zitten er nu glijlagers in ( doen het nog ).
??
Kan niet dus..
Re:industrie lagers, zoek prijzen
pulse xl schreef:
Even een vraag tussendoor.
Ik met mijn Fuel 90 ( 2004 ) ben benieuwd of er in de draaipunten van mijn frame zomaar industrielagers gemonteerd kunnen worden.
Als het goed is zitten er nu glijlagers in ( doen het nog ).
??
Waarom zou je glijlagers willen vervangen door kogellagers?
Re:industrie lagers, zoek prijzen
geen idee
Re:industrie lagers, zoek prijzen
Nou ja ik dacht mocht de boel ooit versleten zijn dan kunnen er ind. lagers in.
Dacht dat de kwaliteit beter is dan glijlagers.
Uit jullie reactie blijkt iets anders????
groet,
Dacht dat de kwaliteit beter is dan glijlagers.
Uit jullie reactie blijkt iets anders????
groet,
Re:industrie lagers, zoek prijzen
Voor in een achterbrug, waar je niet echt kunt spreken van veel draaien, lijken mij glijlagers beter. Veel groter contact oppervlak (bij kogellagers alleen stukjes van de kogels) dus veel beter bestand tegen klappen en zijdelingse en torsie krachten. Er is nauwelijks spraken van hoekverdraaiing laat staan ronddraaien. Nadeel van de glijlagers is wel dat de wrijvingsweerstand veel groter is dan de rolweerstand van kogellagers bij draaien. Maar ik ben van mening dat je daar in de practijk geen nadeel van ondervind al hoewel het theoretisch de reactie snelheid van je vering wel negatief beinvloed.
Heb zelf een beetje de indruk dat "industrie lagers" vooral stoerder klinkt. Van de andere kant wordt ook in de industrie gebruik gemaakt van glijlagers, zelfs SKF maakt ze. Dus ook met glijlagers kun je wel stoer zijn hoor. Probleem is wel dat je kogellagers en glijlagers niet uit kunt wisselen, je kunt dus niet ff uitproberen wat het fijnste werkt.
Er is toch wel een groter nadeel te noemen van glijlagers. Als er ernstige slijtage optreed en er bijvoorbeeld zand in je lager komt, kunnen ook je assen beschadigen die in de glijbussen draaien. Deze zijn speciaal gemaakt voor je fiets en deze kun je (over het algemeen) niet even bij je "Lager Boer" scoren.
Conclusie; je zit vast aan het systeem dat in je fiets zit. Learn to live with it!
Heb zelf een beetje de indruk dat "industrie lagers" vooral stoerder klinkt. Van de andere kant wordt ook in de industrie gebruik gemaakt van glijlagers, zelfs SKF maakt ze. Dus ook met glijlagers kun je wel stoer zijn hoor. Probleem is wel dat je kogellagers en glijlagers niet uit kunt wisselen, je kunt dus niet ff uitproberen wat het fijnste werkt.
Er is toch wel een groter nadeel te noemen van glijlagers. Als er ernstige slijtage optreed en er bijvoorbeeld zand in je lager komt, kunnen ook je assen beschadigen die in de glijbussen draaien. Deze zijn speciaal gemaakt voor je fiets en deze kun je (over het algemeen) niet even bij je "Lager Boer" scoren.
Conclusie; je zit vast aan het systeem dat in je fiets zit. Learn to live with it!
Re:industrie lagers, zoek prijzen
Ik weet niet precies hoe de lagers van een achtervork worden belast, maar in de wertuigbouw, worden i.p.v. glijlagers ook wel naaldlagers, al dan niet met een binnenring gebruikt. Het grote nadeel is dat die lagers geen axiale krachten kunnen opvangen.
Meestal wordt dan een taatslager gecombineerd met een naaldlager,
maar dit is in een fiets niet echt een simpele oplossing.
Behalve bronzen lagers, zijn er echter nog vele andere, die gedurende lange tijd zeer nauwkeurig blijven draaien, maar dan moet je niet naar de prijs kijken.
Ik denk dus dat het niet de moeite van het experimenteren waard is , en dat het vervangen van een paar sinterbrons bussen veel goedkoper blijft.
Meestal wordt dan een taatslager gecombineerd met een naaldlager,
maar dit is in een fiets niet echt een simpele oplossing.
Behalve bronzen lagers, zijn er echter nog vele andere, die gedurende lange tijd zeer nauwkeurig blijven draaien, maar dan moet je niet naar de prijs kijken.
Ik denk dus dat het niet de moeite van het experimenteren waard is , en dat het vervangen van een paar sinterbrons bussen veel goedkoper blijft.
Re:industrie lagers, zoek prijzen
Al bij BETD geinformeerd? Check http://www.betd.co.uk daar komen de lagers van mijn bighit achterbrug ook vandaan.
Greetz,
Animine
Greetz,
Animine
Re:industrie lagers, zoek prijzen
Jurriaan schreef:
dutec.nl dat zocht ik!
De lagers die er uit komen zijn kogellagers, er zitten kogeltjes in, dat is ook het beste? en dan met rubberen of metalen afdichting?
Er zijn hier vast en zeker mensen met verstand van lagers dus zeg het maar.
Lagers uit je frame halen, naar dutec gaan en die dingen op de balie leggen ( heb er zelf al vaak lagers gehaald in den bosch). Hij heeft een erg groot magazijn en een computer waar de spullen instaan die hij heeft en hoe lang het duurt om te bestellen. Dus leg die dingen op de balie en vraag gewoon of je de zelfde mag hebben. Idd zwaarlopend met rubberen afdichting. Je kunt ook zelf de lagers opmeten en op de site de zelfde bestellen... Maarja daar hou ik nooit zo van en zij hebben er meer verstand van dan wij...
mvg Ninko