Re:veerweg van achterdemper?
Moderator:Beheerders
Hoe ver veert een achterdemper in? Wil een lieuwe link gaan maken zodat ik een 165 ipv een 175 demper in mijn fiets kan bouwen. Moet echter wel een idee hebben van hoe ver zo"n ding inveert anders kan een geen ontwerp maken.
check de site van een demper die je wilt gaan gebruiken, daar kan je de slag vinden.....let alleen wel op dat ze bij dempers soms maar garantie geven tot een bepaalde ratio.
Wat bedoel je precies met ratio?
- cHoc
ratio is het verschil in demperslag en de veerweg die je dan krijgt met het achterwiel.
voorbeeld, je hebt een achterbrug die een ratio geeft van 1:2,
dan veert de achterbrug 2 cm in per cm slag van de demper
bij een ratio 1:3 is het dus 3 cm op de achterbrug per cm slag op de demper.
enz..
voorbeeld, je hebt een achterbrug die een ratio geeft van 1:2,
dan veert de achterbrug 2 cm in per cm slag van de demper
bij een ratio 1:3 is het dus 3 cm op de achterbrug per cm slag op de demper.
enz..
OK dus eigelijk stellen ze daarmee een limiet aan de veerweg van je achterwiel. Das niet zo vervelend. Zat zelf te denken aan 8 tot 10 cm. Dat klinkt toch redelijk normaal.
Heb inmiddels wel een programmatje gevonden waarmee je het veersysteem kunt doorrekenen. http://www.hegyezo.hu/linkage/eng.html Niet echt gebruiks vriendelijk, maar het werkt wel. Met behulp van dit prorammatje kan ik wel redelijk eenvoudig de ratio achterhalen als ik een ontwerpje heb.
Heb inmiddels wel een programmatje gevonden waarmee je het veersysteem kunt doorrekenen. http://www.hegyezo.hu/linkage/eng.html Niet echt gebruiks vriendelijk, maar het werkt wel. Met behulp van dit prorammatje kan ik wel redelijk eenvoudig de ratio achterhalen als ik een ontwerpje heb.
-
Een 165mm demper heeft vrijwle altijd ene 38mm stroke
-
175mm is bij de grote merken volgens mij geen standaard maat (wel bij German A.. 190 wel, maar dat kan je frame waaraschijnlijk niet aan: de achterbrug zal tegen het voorframe klappen?! Goed mee uitkijken dus...
Groet, Lars
Groet, Lars
het gaat niet om de lengte van de veerweg maar over de kwaliteit van de veerweg. Denk daar maar eens over na....
Bovendien is er geen fatsoenlijke demper te vinden in 175mm
Bovendien is er geen fatsoenlijke demper te vinden in 175mm
mwah....dat valt zeer te betwijfelen....
heel veel (goede) dempers kan je op maat laten maken.....
heel veel (goede) dempers kan je op maat laten maken.....
Er komt al een 165 mm. demper aan (2de hands via DP). Ik ga waarschijnlijk vanavond de link ontwerpen. Heb inmiddels ook al een freezer gevonden die voor 60 euro"s wel 2 links van 7075 alu wil freezen. Glijlagertjes a 1,5 per stuk bij de SKF dealer. Eens kijken of ik mezelf nog echt ingenieur mag noemen, hahaha.
Zal ff voor en na fototjes maken voor de zelfbouw freaks. Soort van make-over eigelijk, past wel in de lijn van het hedendaagse televisie aanbod.......
Zal ff voor en na fototjes maken voor de zelfbouw freaks. Soort van make-over eigelijk, past wel in de lijn van het hedendaagse televisie aanbod.......
heb je het zelf ontworpen die links?
let goed op de lagerpassingen.
let goed op de lagerpassingen.
Heb zelf de nieuwe geometrie berekend. Uitgaande van een zelfde 0-stand van het achterwiel met een 165 ipv een 175 mm demper. Dus het gat van de shock pivot moest ergens anders komen. Vervolgens ook het gat van de achterbrug verbinding verplaatst om mijn veerweg te vergroten van 50 naar ongeveer 85 mm. We hebben alle draaipunten gemeten en vervolgens met behulp van autoCAD de nieuwe geometrie bepaald. Het was wel erg handig dat ik en mijn fietsmaatje allebij ing. zijn. Morgen mijn oude link eruit om de diameter van de gaten exact te meten. Dan kan de info naar de freezer.