toegevoegde waarde van Ceramic velgen?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
De Lars Cuevas
toegevoegde waarde van Ceramic velgen?

Bericht door De Lars Cuevas » di jan 06, 2004 9:17 pm

Hallo allemaal, voor mijn volgende fiets zit ik te twijfelen over de Crossmax XL voor velgremmen, waarschijnlijk in combinatie met Magura HS33. Nu hebben deze wielen een Ceramic laag. De theoretische voordelen tov een geslepen velgken ik. Mijn vraag is nu: Wat merk je hier in de praktijk van? Oftewel:

• Kun je er met de juiste HS33 blokken (welke) harde mee remmen?
    Rem het ook beter in de regen?
    Gaat de velg langer mee door lagere slijtage?
    Heb je er onderhoud aan, of is poetsen met het Mavic "gummetje" genoeg?
    Slijt de laag, breken er nog steeds stukjes vanaf?
    Zo ja, is dit garantie?

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Mocht het geen werkelijke voordelen hebben: Iemand ervaring met Bontrager X-lite? Die kosten geloof ik ongeveer hetzelfde als de Crossmax XL.

Groet, Lars

ZAG

Re:toegevoegde waarde van Ceramic velgen?

Bericht door ZAG » di jan 06, 2004 9:24 pm

het remt echt harder.
Het remt even hard als mijn mini remmen met 185 165 schijven.
mn vader heeft hs 33 met race blokken voor ceramisch, groen.
Rijdt er al een heel jaar mee, waarvan al 2 tochten die mij mn remblokken hebben gekost(ik begin met nieuwe en eindigde met niks).
Over slijtage van de velg kan ik niks zeggen, maar de remkracht is beter, een vriend van mij heeft namelijk hs 33 zonder ceramiek

Exar

Bericht door Exar » di jan 06, 2004 10:58 pm

Met nieuwe remblokken de modder in is altijd problemen!

Ik had Rolf Propels met een ceramische velgrand, met een ongelukkige bandenwissel en een botsingkje wel het eea aan keramiek verloren, helaas, maar ik kan niet echt zeggen dat het merkte. In combinatie met Avid SD Ti"s en XTR slijt-a-lot blokken remde het wel heel hard.

Thermo-Rider

Bericht door Thermo-Rider » wo jan 07, 2004 11:03 am

Als je een keer met keramische velgen hebt gereden dan wil je niet meer anders, remt echt veeel harder

Ruben
Forumbeheerder

Bericht door Ruben » wo jan 07, 2004 12:15 pm

Alle HS33 blokken kunnen erop, alleen zal een niet ceramic set blokken erg snel slijten.

In de regen remt het inderdaad krachtiger dan zonder ceramic.

De velg gaat veeeeel langer mee, dan moet je eerst de ceramic laag eraf slijten en
dan ben je wel even bezig, plus dat je meer remkracht hebt en de velg minder snel
warm wordt.

Weinig onderhoud, af een toe eens opruwen met een gummetje is voldoende.

De laag slijt wel, maar je velg gaat vele malen langer mee dan een normale velg.
Mocht de laag helemaal afbrokkelen dan is dit garantie.

Maar ik blijf erbij: Schijfremmen

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » wo jan 07, 2004 4:02 pm

Hmm, ik rij ook op bijna al mijn wielen met keramiek, maar ik kan toch niet zeggen dat het altijd harder remt. Zeker de eerste paar vertragingen willen nog wel eens het gevoel geven van doorschieten, zeker met de harde shimano ceramic blokken. Heb de beste ervariingen ook met de groene swissstop in V-brake en magura versie.

Mijn 517 ging overigens achter zo lang mee dat hij scheurde voordat hij op was. Das ook wat. :?

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo jan 07, 2004 4:06 pm

Ceramic power is echt wel goed! Ik heb het gepresteerd om er 1 setje magura"s sl mee uit te remmen.

Alleen je moet de vel wel af en toe opruwen. Ik heb dat nu al een tijd niet gedaan. En dan worden ze langzaam maar zeker wel glad. De grijze blokjes van Magura"s gaan superlang mee. Heb nu 2e setje in 2 3/4 jaar op mn fiets. Eerste set was nog niet eens op maar. Voor de zekerheid in willingen deze gemonteerd.

RInse

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » wo jan 07, 2004 4:09 pm

Ik ga dat ook eens doen, dat opruwen. Vooral mijn (1ste versie)Mavics zijn zo glad als wat.
Ceramic laagje op m"n Bontragers voelt veel ruwer.

Ninko

Bericht door Ninko » wo jan 07, 2004 4:31 pm

ik heb ook ceramic maar ik vind het waar k*t... heb er echt geen zak aan en ik merk weinig verschil met hs33..

mvg Nino

Binker

Bericht door Binker » wo jan 07, 2004 4:37 pm

Ceramic=steen. Vind ik een beetje onwerkelijke gedachte. Maar steen kan makkelijker breken(brosser) dus ik weet het niet hoor?

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo jan 07, 2004 5:33 pm

Ik heb zelf een set Chris King naven met Sapim CX-ray spaken en Mavic X618 ceramic velgen staan en heb die tijden gebruikt samen met HS33 remmen met de rode Koolstop blokken.

Om precies te zijn rij ik achter nog steeds met die combi en heb ik aan de voorkant een Shimano XT disc gezet.
Ik merk eigenlijk weinig verschil in remkracht, zeker met droog weer remt een ceramic velg met HS33/koolstop net bijna zo hard!
De slijtage valt ook reuze mee, zo"n 1 1/2 jaar met een set remblokken en een hele hoop modder.(zeker geen mooi-weer-rijder)

M"n originele Sun 0 Degree Lite gingen 14 maanden mee voordat ze gingen scheuren door slijtage van de flanken.
Heb toen X618 ceramic laten monteren en ben dezelfde blokken blijven gebruiken, niks dan lof!!!
Ik heb wel haast nieuwe grijze Magura blokken liggen maar gebruik ze niet omdat ze veel minder remmen dan Magura koolstop blokken.
Eigenlijk zonden dat ik ze ooit gekocht heb:)

ZAG

Bericht door ZAG » wo jan 07, 2004 8:16 pm

Binker schreef:
Ceramic=steen. Vind ik een beetje onwerkelijke gedachte. Maar steen kan makkelijker breken(brosser) dus ik weet het niet hoor?

daarom ook erg oppassen met slagen in je wiel

Cubeman

Bericht door Cubeman » wo jan 07, 2004 9:07 pm

ZAG schreef:
[
Binker schreef:

daarom ook erg oppassen met slagen in je wiel

Daar staat tegenover dat de meeste ceramic velgen kwaliteitsvelgen zijn die in de beter wielen worden gebruikt.
Een goed ingespaakt wiel met kwaliteits spaken en goed secuur inspaakwerk kan een hoop hebben voor het een slag vertoont!

Ik heb zelf nooit mee mogen maken dat een wiel een forse slag vertoonde ondanks het feit dat ik m"n wielen toch redelijk mishandel!
Kwestie van op spanning houden van de spaken en waar nodig op tijd bij (laten) spaken denk ik!

ROXY

Bericht door ROXY » do jan 08, 2004 5:23 pm

Ik vind het die meerprijs niet waard!
Heb er verschillende gehad. Al snel heb je een tikje in de ceramische laag door bijvoorbeeld een opvliegende steen, en dan brokkelt die laag snel verder af. Dat ziet er echt niet uit. Ik heb slechts één velg gehad die goed bleef, werkelijk onverwoestbaar, maar 1 op 4 vind ik geen goed resultaat..

Bovendien vind ik ook dat het niet echt een meerwaarde brengt in remwerking, niet bij v-brakes, niet bij magura"s (heb veeeel remblokken gehad, bij magura alle vier de soorten (zwart, grijs, oranje, groen (de groene waren trouwens de beste))).

Maar dit is natuurlijk mijn mening hé...

ZAG

Bericht door ZAG » do jan 08, 2004 6:16 pm

groen is ook de race blok voor een ceramische velg!!

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » do jan 08, 2004 9:24 pm

Ik las trouwens bij mijn fietsenboer (Stappie Apeldoorn, geen prutsers) dat bij het gebruik van Ceramic Remblokken de Mavic-garantie vervalt?! Hoe dat nu?

Groet, Lars

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » do jan 08, 2004 9:45 pm

hey cubeman die koolstop remblokken dat zijn toch de raceremblokken voor een gepolijste ´normale´velg ofwel de zachtste die er verkrijgbaarzijn voor magura´s dan lijkt mij dat 1 1/2 jaar niet uit te houden is?

Ik heb zelf trouwens ook ceramische velgen in mn trialfiets maar die ceramische laag begint nu toch wel erg los te laten en je merk het verschil wel enorm,ging vdaag nog op mn bek omdat mn achterwiel niet wilde blokkeren

Plaats reactie