X.9 Sram trigger shifters

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
zonoskar
X.9 Sram trigger shifters

Bericht door zonoskar » vr dec 26, 2003 11:40 pm

Vandaag ben ik voor het eerst gaan fietsen met deze shifters (op m"n RM Element). De eerste indruk was, wauw. Het schakelt allemaal errug snel en precies. Veel precieser dan 9spd XT met nieuwe kabels (ook met goretex kabels). Echter na een paar Km ging ik het bos in en daar sloeg mijn mening compleet om. Je zit met je duim erg dicht in de buurt van de shakelaar voor een zwaarder verzet en aangezien je je duim gebruikt om te schakelen en dit ongeveer de beweging is die ik maak als ik bunny-hop of uit het zadel klim, schakelt dat k#t ding. Nou, als er iets is wat je niet wilt, dan is dat je een zwaarder verzet krijgt als je aan een klim begint.

Ik heb toen dus een imbussleutel genomen en de shifters wat naar binnen gezet. Klote! toen bewogen de schakelaars niet meer, want ze zaten klem tegen de bout van de remhendel (die zit aan de onderkant). Grr, dus de shifters maar wat omhoog gedraait. Maar dat fietst dus echt niet, want ik moet dan m"n duim te veel op tillen om een kleiner verzet te schakelen. Kortom, een fijne positie heb ik niet kunnen vinden.

Zou Sram dit gewoon niet getest hebben, of mag je niet met Marta"s rijden, of zijn deze shifters alleen voor mensen die op de weg fietsen?
Rijden er nog meer mensen met deze shifters en hebben zij ook deze problemen? Misschien ben ik wel te gewent aan SHimano shifters?

Infloto

Re:X.9 Sram trigger shifters

Bericht door Infloto » za dec 27, 2003 11:25 am

hampel

Zand er over

Bericht door Zand er over » zo dec 28, 2003 12:27 pm

ik heb er op de beurs ook mee geschakeld en het werkt inderdaad perfect. maarja in de praktijk?? ik denk wel dat je ze nog wat langer moet proberen om een goed oordeel te geven

dr. Koen
Contacteer:

Bericht door dr. Koen » zo dec 28, 2003 2:03 pm

Met deze shifters zijn toch niet compatible met een shimano der.?

zonoskar

Bericht door zonoskar » zo dec 28, 2003 4:10 pm

Nee, daarom zit er ook een X.9 derailleur op m"n fiets. Dat is ook meteen de reden waarom het zo snel schakelt, de X.9 heeft een 1:1 overbrenging zodat de veer in de derailleur veel sterker kan zijn dan bij Shimano. Daardoor wordt vooral het schakelen naar een kleiner tandwiel veel sneller.

Infloto

Bericht door Infloto » zo dec 28, 2003 4:45 pm

Twistgrips waren geen optie? Vind ik zelf erg prettig.

Crash

Bericht door Crash » ma jan 05, 2004 8:51 pm

ahja ik vind t supersmooth schakelen alleen als ik wat ruiger afdaal gaat ie van zelf schakelen sucks big time dus :o
maar voor de rest top

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma jan 05, 2004 9:50 pm

Dat zeg ik. Maareh, ik heb nu shifter en remhendel wat naar binnen gezet. Tot nu toe vind ik dat fijner rijden. Geen onverwachte shifts meer tot nu toe iig.

KoeniE

Bericht door KoeniE » do jan 08, 2004 3:36 pm

ik rij al ruim een seizoen met triggers en gustav M remmen en moet zeggen dat ik geen enkel probleem heb op mijn woodbumble...

Plaats reactie