schijfremmen en diameter schijven

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Jurriaan
schijfremmen en diameter schijven

Bericht door Jurriaan » ma dec 15, 2003 10:47 pm

nav het gezocht stukje van Luc vraa gik mij het volgende af.
Kun je zonder problemen een 205mm schijf steken in een rem die standaard geschikt is voor 160mm? Lijkt mij wel omdat er fabrikanten zijn die dat doen?
Waarom zegt Luc dan dat het niet kan bij een 160mm schijf en 205mm Hope piston? ???

bikertek

Re:schijfremmen en diameter schijven

Bericht door bikertek » ma dec 15, 2003 11:12 pm

Dat legt ie daar toch zelf uit???
die caliper enkel gemaakt wordt voor 185mm. en 205mm. schijven. Die kan ik dus achteraan niet monteren. Daarom dacht ik van een adapter te laten maken die mijn caliper mount terugbrengt naar 6" IS zodat ik de 205mm. Mono6 Ti caliper kan monteren.

Luc

Bericht door Luc » di dec 16, 2003 12:08 am

Jurriaan, het gaat "em om de nokken waar je je caliper op monteert. De "normale" IS is gebaseerd op een 6" schijf. De nokken op de achterbrug van mijn Foes zijn geplaatst op basis van een 8" schijf. Gevolg is dat ik een caliper voor een 165mm. schijf moet gebruiken om met een 205mm. schijf te kunnen rijden.
Probleem met de Mono6 van Hope is dat die caliper niet gemaakt wordt voor 165mm. schijven, enkel voor 185mm. en 205mm.
Maar het probleem lijkt opgelost, ik heb ondertussen contact gehad met Erik BP en hij is met een mooi idee op de proppen gekomen.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di dec 16, 2003 8:18 am

nee ik begrijp het niet. wat is het verschil tussen een caliper voor een 185mm schijf en 1 voor 205mm. misschien begrijp ik het dan.
en wat is het verschil tussen de 6" nokjes en de 8" nokjes?

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di dec 16, 2003 10:58 am

leg mij eens uit Luc waarom je dan nie gewoon met ne 8" wil rijden?

Plons

Bericht door Plons » di dec 16, 2003 11:00 am

Ja, dat wil ik ook eens weten, mischien top secret ?

Dirty-Harry

Bericht door Dirty-Harry » di dec 16, 2003 11:20 am

luc gaat toch wel met 8" rijden, maar zijn frame is gemaakt voor 8" only, (dus je kan hayes zonder adapter gebruiken en toch 8" rijden, MAAR hope is zo slim hun calipers zo te maken dat ze alleen op 8" schijven passen, zonder adapter... dus als hij die op zijn frame zou zetten (die al 8" only is) heeft hij hetzelfde effect als ne hayes met 8" adapter op een frame da al aangepast is aan 8".

pZyteX

Bericht door pZyteX » di dec 16, 2003 11:23 am

wat Luc volgens mij bedoelt is dat de schijfrem nokken verder uitsteken en je dus een caliper voor een 165mm schijf moet gebruiken i.c.m een 205mm schijf

en hope mono6 calipers zijn er alleen voor 205 mm en 185mm schijven, dus ook al neemt ie achter die 185 mm caliper steekt ie te ver uit, dus hij moet of een 225mm schijf hebben of een manier te bedenken om die caliper lager te hangen

Wytze

Bericht door Wytze » di dec 16, 2003 12:42 pm

hehe, dus luc, gewoon die Mono6 voor 8" schijf kopen en dan met een 10"schijf op je Foes gaan rijden :o :o :o dat is pas overkill ;D

bikertek

Bericht door bikertek » di dec 16, 2003 2:55 pm

Wytze schreef:
hehe, dus luc, gewoon die Mono6 voor 8" schijf kopen en dan met een 10"schijf op je Foes gaan rijden :o :o :o dat is pas overkill ;D

9" schijf bedoel je dus :P 225 mm

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » di dec 16, 2003 5:54 pm

Dirty-Harry schreef:
luc gaat toch wel met 8" rijden, maar zijn frame is gemaakt voor 8" only, (dus je kan hayes zonder adapter gebruiken en toch 8" rijden, MAAR hope is zo slim hun calipers zo te maken dat ze alleen op 8" schijven passen, zonder adapter... dus als hij die op zijn frame zou zetten (die al 8" only is) heeft hij hetzelfde effect als ne hayes met 8" adapter op een frame da al aangepast is aan 8".

Daarom staat er een cijfertje in je Hope caliper, en dat cijfertje zegt welke correctie hij heeft voor welk frame. Ne caliper nummer 4 is heel anders dan ne caliper nummer 2.
i can tell want mijne C2 is standaard met caliper 4 en ik heb voor op de pach ne caliper nummer 7 ofzo die met een hol erin tot aan de as van achterwiel doorgaat.

Luc moet dus gewoon de goeie caliper kopen als dit t geval is.

ZAG

Bericht door ZAG » di dec 16, 2003 6:06 pm

die er dus niet is wil hij met de nieuwe mono6 gaan rijden

Luc

Bericht door Luc » di dec 16, 2003 6:25 pm

ZAG schreef:

Gij hebt "em beet jong ;D

Hey Jeanke, nie goe wakker precies hé. Als ge nie tegen den drank kunt, moet g"er met uw fikken afblijven hé :P ::) :-*

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di dec 16, 2003 6:50 pm

kennelijk ben ik hier te dom voor :"(
of zijn mijn leraren niet goed in uitleggen ;)

Luc

Bericht door Luc » di dec 16, 2003 7:56 pm

Wat begrijp je nu eigenlijk nog niet Jurriaan?

ZAG

Bericht door ZAG » di dec 16, 2003 8:23 pm

Jurriaan:
1
Een 8" schijf is groter dan een 6" schijf. Het remoppervlakte van de schijf(het gedeelte waar je remblokken overheen gaan als je remt, dat met die gaatjes) komt bij een 8" schijf hoger te liggen als bij een 6" schijf. Dit is gewoon omdat een 8" groter is. Bij een 6" schijf hoort een caliper die past op een 6" schijf. Dat wil zeggen dat de lengte van de armen(de twee gedeeltes van de caliper die aan de fiets vast zitten, waar aan het uiteinde de schroeven dus doorheen komen) zo zijn aangepast dat de remblokken precies op het remgedeelte van de schijf komen. Als je dan een 8" schijf met een 6" caliper monteert past dat niet, want die 6" caliper is aangepast op de grootte van een 6" schijf. Voor een 8" schijf heb je dus een 8" caliper nodig. De lengte van de armen van de 8" caliper zijn langer, dit is om ervoor te zorgen dat de remblokken het remoppervlak raken, dit ligt bij de 8" schijf hoger dus moeten de armen langer zijn.
2
Nu heeft luc een frame waarbij de nokken waar de caliper aan vast komt te zitten het hoogte verschil tussen de 6" schijf en de 8" schijf compenseerd. De nokken zijn simpelweg 2" hoger.
Het is dus bij dit frame niet nodig om een 8" caliper (die is aangepast op de grotere hoogte van het remoppervlak van een 8" schijf) te monteren, want het frame compenseerd de 2" inch verschil tussen de 6" en de 8".
3
Luc moet dus een 6" caliper gebruiken met een 8" schijf, omdat het frame het hoogte verschil tussen de 6" schijf en de 8" schijf compenseerd.
4
Het probleem bij de nieuwe mono 6 is dat er geen 6" caliper wordt gemaakt. wel een 8". Maar omdat het frame van luc het hoogte verschil tussen de 6" schijf en de 8" schijf compenseerd heeft hij met een 8" caliper een dubbele compensatie, de 2" van het frame, en de 2" van de caliper zelf. In totaal is dat een compensatie van 4" tegenover een schijf die maar 2" groter is. Dan komen de remblokken dus 2" boven het remoppervlak van de schijf te liggen.
5
Luc moet er dan dus voor zorgen dat die 2 extra " (4" van de dubbele compensatie - de 2" die de schijf groter is.) weer terug wordt gecompenseerd(hij zit nu namelijk 2" te hoog).
Dit kan door een adapter die de caliper 2" omlaag zet of door een schijf die 2" groter is.

Voor als je het nog niet snapt heb ik cijfers boven de stukjes gezet, dan kun je aangeven welk gedeelte niet duidelijk is.

zonoskar

Bericht door zonoskar » di dec 16, 2003 9:26 pm

DE oplossing: Koop een ander frame ;D

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di dec 16, 2003 10:42 pm

@ZAG ik begin het te snappen. bedankt voor de stap gewijze uitleg
maar een schijfrem die standaard gelevert wordt met een 160mm schijf kun je toch ook uitrusten met een 205mm schijf?
en dan maakt de lengte van de armen toch niet uit uit punt 2?

Wytze

Bericht door Wytze » di dec 16, 2003 11:25 pm

nee dan moet je er dus een adapter tussen zetten (dat heet dan ook in de catalogus een adapter van 6" naar 8") Die maken als het ware de armen van de caliper langer.

@bikertek : Nee ik bedoel 10" :P reken nog maar es na ;)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di dec 16, 2003 11:58 pm

dat van die adapter begrijp ik. ik dacht dat de remklauw opzich niet zou passen ivm een andere diamter van de schijf.
ik geloof dat het kwartje gevallen is!
maar dan kan Luc toch ook een andere adapter nemen? desnoods een adapter die naar beneden hangt. o nee dan hangt de rem op zijn kop :-X

Plons

Bericht door Plons » wo dec 17, 2003 7:36 am

ZAG schreef:
Jurriaan:
2
Nu heeft luc een frame waarbij de nokken waar de caliper aan vast komt te zitten het hoogte verschil tussen de 6" schijf en de 8" schijf compenseerd. De nokken zijn simpelweg 2" hoger.
Het is dus bij dit frame niet nodig om een 8" caliper (die is aangepast op de grotere hoogte van het remoppervlak van een 8" schijf) te monteren, want het frame compenseerd de 2" inch verschil tussen de 6" en de 8".
.

Effe heel precies zijn : de nokken zijn niet 2" hoger, slechts één inch. (het gaat over een ronde schijf heren, citroen vormige worden bereden door fly).

bikertek

Bericht door bikertek » wo dec 17, 2003 9:49 am

Maar omdat Hope dus een Mono6 caliper maakt voor een 185 mm schijf achter, moet Luc dus een 185 mm+ 2" schijf (= ongeveer 9"dus ) hebben om met die caliper te rijden (zonder "negatieve"adapter).

Tenzij dat Hope ook achter 205 mm biedt, want dan kan het idd ook met een 10"schijf

Voorbehouden dat iemand zulke schijven produceert natuurlijk.

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » wo dec 17, 2003 10:21 am

Luc schreef:
[
ZAG schreef:

Gij hebt "em beet jong ;D

Hey Jeanke, nie goe wakker precies hé. Als ge nie tegen den drank kunt, moet g"er met uw fikken afblijven hé :P ::) :-*

ik ben gewoon te dom. Da schijnt vaker voor te vallen als je zo n prachtig lichaam hebt als t mijne.

Ofwel is t omdat hope me ni interesseert.

Plons

Bericht door Plons » wo dec 17, 2003 10:45 am

Er is nog hoop...

legion
Contacteer:

Bericht door legion » wo dec 17, 2003 2:50 pm

Mail anders ffkes met Hope ofzo, het zou bijvoorbeeld ook nog kunnen zijn dat zij bij de naamgeving van hun calipers al uit gaan van IS2000 voor DH (zou voor de Mono6 bijna logisch zijn zelfs), dan zou hun 8" caliper een 6" zijn op een "normaal" frame en gewoon passen op jouw frame.

Plaats reactie