Vaste Vork Vraag

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
BOSS
Contacteer:
Vaste Vork Vraag

Bericht door BOSS » za nov 01, 2003 8:56 am

Ik rij nu op een Santos SCC-02 met een Quake CP-85 vork.
De geometrie van deze set bevalt mij goed.
Nu ga ik de vork meenemen naar mijn nieuwe frame en in de Santos wil ik dan een vaste vork zetten.

Dan gaat mijn geometrie veranderen lijkt mij???
Of bestaan er vaste vorken die dit verschil opheffen???
Of moet je dit verschil opheffen door een nieuwe stuur/stuurpen???

ik hoor t wel, alvast bedankt.

dusssss©

Erikje

Re:Vaste Vork Vraag

Bericht door Erikje » za nov 01, 2003 9:30 am

BOSS schreef:
Dan gaat mijn geometrie veranderen lijkt mij???

Klopt, in de regel zijn de vaste vorken hooguit 42 cm, van as tot head-set. Jouw Quake is ongeveer 45 cm, is een verschil van 3 cm, en dit houdt in dat een balhoofdhoek voor elke 2 cm 1 graad veranderd, in jouw geval dus 1,5 graad (let op, stelregels.....) Zeker een Santos heeft nogal een steile hoek zodat je daar niet zoveel moeite mee zal krijgen omdat die Quake eigenlijk al fors hoger is dan dat frame wil hebben. Een vaste vork zou dus goed staan in dat Santos frame.

[
BOSS schreef:
Of bestaan er vaste vorken die dit verschil opheffen???

Die moeten er zijn maar ben er nooit 1 tegengekomen (voor een schappelijke prijs). Specialized zou de vaste vorken hoger maken dan gemiddeld, maar dat heb ik van DK...... :P

[
BOSS schreef:
Of moet je dit verschil opheffen door een nieuwe stuur/stuurpen???

Met een nieuwe pen verander je eigenlijk alleen je eigen geometrie, niet die van een fiets...

Erikje

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za nov 01, 2003 1:04 pm

thnx

het valt dus allemaal nogal mee lijkt mij, ongeveer 3 cm, dit is voor een groot gedeelte nog wel een beetje te kompenseren met wat spacers. Er zit nu een 0,5 cm spacer tussen.
Ok de framegeometrie word er niet beter van, je zitpositie wellicht wel.

De Santos is idd ontworpen voor 63mm veerweg geloof ik, een sid oid.

dusssss©

Ninko

Bericht door Ninko » za nov 01, 2003 5:05 pm

Je haalt nu 2 dingen door elkaar... je hoeft niet met spacers te werken...
Alleen de geometrie aan "de onderkant" van de fiets veranderd om het zo ff te zeggen... dus de afstand tussen je wielen en de hoek van de voorvork/balhoofdbuis etc...
Maar je komt dadelijk, als je de zelfde nok en spacers erop doet, weer precies hetzelfde te zitten als nu... maar dan met een andere vork en je fiets gedraagt zich dus iets anders...
Probeer een een Pace rc31... die heft inbouwhoogte van 41.5 cm , is licht, ziet er goed uit, en hij is nog aardig comfortabel...

mvg Ninko

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za nov 01, 2003 5:18 pm

Ninko schreef:
Je haalt nu 2 dingen door elkaar... je hoeft niet met spacers te werken...
Alleen de geometrie aan "de onderkant" van de fiets veranderd om het zo ff te zeggen... dus de afstand tussen je wielen en de hoek van de voorvork/balhoofdbuis etc...
Maar je komt dadelijk, als je de zelfde nok en spacers erop doet, weer precies hetzelfde te zitten als nu... maar dan met een andere vork en je fiets gedraagt zich dus iets anders...
Probeer een een Pace rc31... die heft inbouwhoogte van 41.5 cm , is licht, ziet er goed uit, en hij is nog aardig comfortabel...

mvg Ninko

Dan kom ik toch meer voorover te zitten omdat de vaste vork korter is lijkt mij tenminste.....

en volgens mij is die Pace aardig aan de prijs, toch iets van 350 euro ofzow???

dusssss©

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » za nov 01, 2003 5:48 pm

voor 149 pleuro heb je een pace look-alike bij goossens...

<OO>

Bericht door <OO> » za nov 01, 2003 5:59 pm

BOSS schreef:

en volgens mij is die Pace aardig aan de prijs, toch iets van 350 euro ofzow???

Inderdaad... voor dat bedrag heb je een geveerde vork... daar heb je bij den duits al een sid voor...

Abuse that Sl*t

Bericht door Abuse that Sl*t » za nov 01, 2003 6:32 pm

no way toch!! volgens mij zaten die pace geveerde vorken bij de 600 pleuro :?

:-*

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za nov 01, 2003 7:03 pm

Ninko schreef: Je haalt nu 2 dingen door elkaar... je hoeft niet met spacers te werken...

Ninko, fijne vriend...

Je positie tov de fiets veranderd inderdaad niet.. MAAAAR... de positie tov de grond veranderd wel degelijk. Met dien gevolgen dat je verder voorover komt te hangen (tov de grond). Daardoor kan het zijn dat je je rug/schouders/armen toch wat anders gaat belasten door de krachten die vriend Newton in een grijs verleden al eens opschreef.

Je moet veel meer kijken naar de zitpositie van de berijder tov de grond dan tov de fiets.

[overdrijf-maar-duidelijk-maak-mode]

Dat zou wat zijn... monteer eens een vork van 10cm (bij wijze van) in je fiets, los van het feit óf dit fietst, zit je totaal niet gemakkelijk omdat je door de lage voorkant steeds naar voren schuift over de fiets door diezelfde krachten van dhr. Newton. Om dit te corrigeren is een hoger stuur (lees; op de oude hoogte tov de grond) dan weer gewenst.

[/overdrijf-maar-duidelijk-maak-mode]

Verder is er nog zoiets als de "naloop" bij een vork/voorwiel. Dit is de afstand op de grond die de voornaaf áchter de doorgetrokken denkbeeldige hartlijn van je balhoodsbuis. Deze maat, in combinatie met de sprong in de vork (mate waarvan de voornaaf vóór de balhoofdsbuis staat) en de stuurhoek, is een referentie voor hoe een fiets zich gedraagt. Hierdoor krijg je dat een stuur zich altijd corrigeerd. Met losse handen fietsen is daardoor mogelijk (komt zo ook voor bij een auto). Zit de voornaaf in het verlengte van de balhoodsbuis, dan word het sturen zowiezo al erg lastig en heeft met losse handen fietsen regelrecht tot gevolg dat je je tandarts weer eens mag gaan opzoeken.

Afbeelding

Je kan op verschillende manier eenzelfde naloop krijgen. Zie bovenstaand plaatje. Bij de tweede situatie is de sprong in de vork veel groter. Doordat de stuurhoek veel vlakker is, is er meer kracht nodig om het stuur te draaien. Dit maakt de fiets dus feitelijk "trager" (minder nerveus/stabieler).

Deze totale combinatie wordt door vele fabrikanten van fietsen/vorken en nog meer door verkopers en anderen in de industrie totaal over het hoofd gezien. Tuurlijk hoef je niet alles te weten en is het ook niet altijd even eenvoudig, maar feit blijft wel dat je niet zomaar domweg elke vorken in elk frames kunt zetten. Echter, de producten van vandaag de dag kenmerken zich door een grote mate van standarisatie en daardoor zie je veel het zelfde als je wat verder kijkt dan je neus lang is.

Neemt niet weg dat je je weldegelijk bewust moet zijn van de veranderingen die onstaan door een ander vork te monteren. Niet elke vork heeft dezelfde sprong en dus in combinatie met de hoogte die op zijn beurt weer de stuurhoek bepaald, gekoppeld aan de daaruit volgende naloop, creeërt een totaal ander stuurgedrag dan de vorige setup. Zo kan het zijn dat een vork in de ene fiets nerveuzer stuurt dan dezelfde vork in een andere fiets.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo nov 02, 2003 8:33 am

Pace is duur maar rijdt super. Strak in de bochten en door de carbon constructie filtert ie toch de kleine oneffenheden goed weg.

De huidige RC31 heeft idd een lage inbouw hoogte,maar..... Het schijnt dat ze bij Pace bezig zijn met een suspension gecorrigeerde RC31, met een 2-3 centimeter grotere inbouwhoogte.

Wil je een goedkopere oplossing dan kun je kijken naar een van de vorken van Surly. Check deze op http://www.surlybikes.com. Bij downloads kun je de catalogus downloaden..

De 1x1 vork (met of zonder disc tabs) heeft een inbouwhoogte van 45 cm, wat dus pergfect is als vervanging van die Quake. En daar kun je waarschijnlijk twee van kopen voor de prijs van een Pace..

Suc6
JJ

Heb je nog meer vragen, kun je mailen met info@onewaybike.nl op http://www.onewaybike.nl, dan krijg je waarschijnlijk wel antwoord en laat je niet ompraten tot het kopen van een 29" ;D

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » zo nov 02, 2003 3:48 pm

DeKerfs even een vraagje over dat frame met een head angle van 69
kun je dat trage effect dan corrigeren door een vork met een kleinere vorkspong er in te zetten?
En kan je er dus voor zorgen dat frames met een andere head angle nagenoeg hetzelfde stuurgedrag hebben?En blijft de hoogte van het stuur tot de grond dan hetzelfde?

legion
Contacteer:

Bericht door legion » zo nov 02, 2003 6:13 pm

Stuur gaat wel lager komen te staan
(als ik het goed hebt komt bij een vork met een grotere sprong het stuur ook lager dan bij een vork met zelfde inbouwhoogte en kleinere sprong)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo nov 02, 2003 6:27 pm

mtbfreak schreef: DeKerfs even een vraagje over dat frame met een head angle van 69
kun je dat trage effect dan corrigeren door een vork met een kleinere vorkspong er in te zetten?
Theoretisch en enkel de kracht die je moet uitoefenen op het stuur zou je dan wat gelijker kunnen krijgen. Helemaal gelijk nooit. De baan die je wiel/vork/frame beschrijft bij het sturen is een complex iets. Het draait allemaal om het punt waar je wiel de grond raakt tov die doorgetrokken balhoofdsbuis. Daar draait alles omheen, en het wiel wil daarom meer of minder uit zich zelf omklappen vanaf een bepaald punt. Dit punt verandert idd wel als je iets aan de geometrie doet, maar bij een gelijk blijvende hoek en bijv. een kortere sprong krijg je nooit hetzelfde effect als een steilere hoek met een wat langere sprong.

[
mtbfreak schreef: En kan je er dus voor zorgen dat frames met een andere head angle nagenoeg hetzelfde stuurgedrag hebben?En blijft de hoogte van het stuur tot de grond dan hetzelfde?
Hoogte van het stuur moet je even hier helemaal buiten plaatsen, immers dit word bepaald dmv je stuurpen/spacers/ed. En nee, twee fietsen met een andere stuurhoek nagenoeg identiek te laten sturen is mogelijk, mits de vorklengte ook mag varieren om zo de stuurhoek toch weer gelijk te krijgen. Echter komt dan de gehele geometrie van de fiets weer om de hoek kijken. De kans is namelijk aanwezig dat een trapas te ver naar beneden zakt of nogal de hoogte in gaat, wat weer een aantal andere effecten in de fiets te weeg brengt. Daarnaast natuurlijk de zitbuis die eveneens veranderd, waardoor je wellicht meer of minder boven je trapas/achterwiel komt te zitten. Alles bepaald hoe een fiets gedraagt..dus om ze geheel gelijk te krijgen, terwijl beide voor andere vorken getekend zijn, is vrij ingewikkeld...

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » zo nov 02, 2003 6:49 pm

ik heb namelijk een wedstrijd fiets specialized s-works m5 en een training fiets (merk ?) maar de geometrie van beide fietsen verschilt nogal, en vooral de head angle verschil erg.Dus denk ik dat ik binnenkort toch maar een ander frame ga aanschaffen om de geometrie een beetje meer gelijk te krijgen.
bedank voor je uitleg :-*

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo nov 02, 2003 7:00 pm

mtbfreak schreef:
ik heb namelijk een wedstrijd fiets specialized s-works m5 en een training fiets (merk ?) maar de geometrie van beide fietsen verschilt nogal, en vooral de head angle verschil erg.Dus denk ik dat ik binnenkort toch maar een ander frame ga aanschaffen om de geometrie een beetje meer gelijk te krijgen.
bedank voor je uitleg :-*

Opzich hoeft het geen probleem te zijn, om met twee verschillende fietsen te rijden. Ik doe het ook... echter, je moet idd wel ff de eerste paar km"s wennen. Daarbij komen de beste stuurprestaties bij mij wel naar voren als ik een langere tijd op dezelfde fiets rij. Dat is natuurlijk voor iedereen verschillend.. je voelt zoiets aan of je voelt dat niet.

Wil je geen gezever en gewoon twee nagenoeg gelijk rijdende fietsen hebben, zoek dan naar eenzelfde frame... dan weet je zeker dat het goed zit...

Plaats reactie