titanium parts

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
binkie
titanium parts

Bericht door binkie » vr okt 24, 2003 8:41 am

http://www.hilset.be/
Iemand ervaring met spullen van deze firma?

Sin Nombre
Contacteer:

Re:titanium parts

Bericht door Sin Nombre » zo okt 26, 2003 6:08 pm

binkie schreef:
http://www.hilset.be/
Iemand ervaring met spullen van deze firma?

Ja, ik heb er wat van, een zadelpen en een brake booster. ik ken Luc Pauwels persoonlijk . Hij maakt tijd voor jou en alles is bespreekbaar. Het titanium is Chinees maar de afwerking is prima, en zo custom als je zelf wilt. Ik ben er dus heel tevreden van :)

Ninko

Bericht door Ninko » ma okt 27, 2003 9:27 pm

ik weet er niks van... maar heb wel hun prijslijst gevraagd... ;D ;D

mvg Ninko

BLRacing

Bericht door BLRacing » ma okt 27, 2003 10:32 pm

Ziet er niet onaardig uit. Ze doen ook reparaties aan Ti en Alu frames.

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » di okt 28, 2003 9:38 am

Sufkut schreef:
Ziet er niet onaardig uit. Ze doen ook reparaties aan Ti en Alu frames.

ja, vooral die reparaties aan Ti frames zijn vrij uitzonderlijk. Het is iemand uit de (motor)racery die dat doet, en het is een pro !

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di okt 28, 2003 6:10 pm

Kwaliteit zal wel snor zitten...

alleen over de vizuele aspecten heb ik nog mijn eigen vraagtekens...

Afbeelding

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » di okt 28, 2003 6:19 pm

ja, ik heb inderdaad al mooiere lassen gezien (cfr mijn Moots ;D )

maar je krijgt degelijk titanium voor een schappelijke prijs. En zoals gezegd, wil je die lassen bvb mooier, dat kan allemaal custom geregeld worden, maar kost dan wel een eindje meer.

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di okt 28, 2003 8:06 pm

Hoe zal het rijgedrag van frames van deze fabrikant zich verhouden met die van fabrikanten als Seven, Litespeed of Merlin? Iemand ervaringen met "goedkope" titanium frames EN een van de merken bovengenoemd of soortgelijk. Wat zijn de verschillen in rijgedrag?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di okt 28, 2003 9:04 pm

ChrisXC schreef:
Hoe zal het rijgedrag van frames van deze fabrikant zich verhouden met die van fabrikanten als Seven, Litespeed of Merlin? Iemand ervaringen met "goedkope" titanium frames EN een van de merken bovengenoemd of soortgelijk. Wat zijn de verschillen in rijgedrag?

Het verschil in prijs van een Seven of Merlin tov een Chinees is meer te zoeken in de fijn-tuning van het frame qua rijeigenschappen. Dit, omdat merken als Seven en Merlin de frames custom (kunnen) maken en met buisdiameters, wanddiktes e.d. bepaalde eigenschappen in een frame kunnen "inbouwen". Verder komt het verhaaltje van de afwerking om de hoek en wellicht ergens een tikkie toleranties. Geloof alleen niet dat dit laatste zo"n heel groot probleem zal zijn.

Bij vele merken betaal je veel voor het feit dat het in Amerika gemaakt is en daar zijn de uurtjes van de lasser iets duurder dan in China. Zegt niets over de kwaliteit van het frame (immers, in Amerika kunnen ze ook prutsen), maar je betaald er wel voor. De afwerking is van de Amerikaanse concurrenten vaak wel sjieker en er is meer mogelijk omdat het merendeel custom werk is.

Verder zal een chinees ti frame met dezelfde geometrie en materiaal als een ameriaankse versie gelijk rijden (mits, buizen e.d. dezelfde vormen/maten hebben). Knappe jongen die daar een verschil in zal merken.. Maar dat gaat voor elk framemateriaal op...

Hubert !

Bericht door Hubert ! » di okt 28, 2003 9:41 pm

Sprak laatst een mneer die zowel een Airborne als een Merlin gereden had. Had het over een wereld van verschil. Maar de beste man had natuurlijk ook emotie ...................

binkie

Bericht door binkie » wo okt 29, 2003 2:27 pm

Zijn bij die Amerikaanse Tita frames de lasnaden beter weggepolijst of maken die dunnere lasruspjes (rupsjes) ::)

Ninko

Bericht door Ninko » wo okt 29, 2003 3:11 pm

mooiere lassen.... gewoon in 1 keer perfect...

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » wo okt 29, 2003 8:17 pm

Ninko schreef:
mooiere lassen.... gewoon in 1 keer perfect...

willen jullie mooie lassen zien, kijk dan HIERRR maar effe , ik denk dat deze bij de mooiste in de Ti-businnes gerekend mogen worden.... :P

BF = DeJean
Forumbeheerder

Bericht door BF = DeJean » do okt 30, 2003 10:31 am

Die Moots is wel enorm knap. Vergelijkbaar met deKers zijn Ti bak van back in the day

Ninko

Bericht door Ninko » do okt 30, 2003 9:54 pm

Echte kunst... is gewoon niet te geloven he dat er mensen zijn die met de hand in 1 keer zo gigantisch netjes kunnen lassen..... Echt respect voor dit soort framebouwers.... :o :o :o

mvg Ninko

legion
Contacteer:

Bericht door legion » vr okt 31, 2003 5:15 pm

Wat doet die las op de zadelbuis daar?

Ninko

Bericht door Ninko » vr okt 31, 2003 5:30 pm

vroeg ik me ook af... ziet er vreemd uit... ??? ??? ???

mvg Ninko

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » vr okt 31, 2003 6:25 pm

Dat zijn volgens mij twee verschillende legeringen of diktes van titanium. het bovenste is misschien 6/4 en de rest van het frame is 3/2.5...dat moet natuurlijk aan elkaar gelast worden, want je kan moeilijk 1 buis uit 2 verschillende legeringen hebben... :)
ik heb het aan de mannen van Moots gevraagd, ik laat wel wat weten als ze antwoorden... ::)

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » za nov 01, 2003 8:14 pm

Dit is de officieele versie :

Adri,

There is a lot of force at the intersection of the Toptube, SeatCollar and SeatStay. It is a load bearing as we would call it. There is also a lot of force at the bottom bracket; this is where the engine power is developed. The tube in between these two locations is relatively stressed free. So what Moots and a lot of manufactures do is use a thin tube to save weight. Well in order to address the above indicated stress a thicker tube is pressed at the ends. The weld you are seeing is the final joining of the two tubes. Look at the bottom of the tube by the bottom bracket and you will see another weld.

Fun you mention "super nice frame, those welds are inhuman!!"; because the weld you are inquiring about is inhuman. They use a machine a very nice invention I might add to perform that weld. The rest of the bike is done by hand; I believe the machine they use for that weld was built by a Moots welder so in a way it is still hand welded.

By the way the seat collar insert they use is aluminum that is why you can put a Ti seat post in your Moots frame. Ti likes to seize to its self.

If you ever get the chance to do a factory tour the Moots guys love showing off all their toys.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za nov 01, 2003 9:47 pm

Sin Nombre schreef: Dit is de officieele versie :

.... They use a machine a very nice invention I might add to perform that weld. The rest of the bike is done by hand; I believe the machine they use for that weld was built by a Moots welder so in a way it is still hand welded....

Ah... die gebruiken dus eenzelfde soort machine als destijds bij Fat City Cycles toegepast werd voor hetzelfde doeleinde. Daar hadden ze een machinetje waar de buizen in geklemt werden en waar een opname zat waar men de TIG toorts in kon steken en er ruimte was om de draad zijdelinks toe te voeren. De buis werd door het machinetje gedraaid met een constante snelheid en de TIG toorts en het toevoegen van het materiaal gebeurde door de lasser.

Fat gebruikte het voor een zelfde constructie als bij de Moots"s zitbuis én voor het lassen van de eindkapjes op de non-butted achterbrug buizen. Ik heb ergens tussen mn onoverzichtelijke rommel nog wel een artikel hierover.. en volgens mij was dat mét een foto... ik ga eens zoeken...

[edit]:

Ah! Dat viel nog niets tegen.. zo waar de bewuste foto gevonden. Dat machinetje wat Fat City gebruikte was gewoon een draaibank.. of althans de kop ervan... hier de opstelling:

Afbeelding

Sin Nombre
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » zo nov 02, 2003 8:38 am

Jij blijft een echte " Mine Of Information ", DK ;)

binkie

Bericht door binkie » ma nov 03, 2003 12:56 pm

Dus geen Tita zadelpen in een Tita frame doen?

[
Sin Nombre schreef: Dit is de officieele versie :

Adri,

There is a lot of force at the intersection of the Toptube, SeatCollar and SeatStay. It is a load bearing as we would call it. There is also a lot of force at the bottom bracket; this is where the engine power is developed. The tube in between these two locations is relatively stressed free. So what Moots and a lot of manufactures do is use a thin tube to save weight. Well in order to address the above indicated stress a thicker tube is pressed at the ends. The weld you are seeing is the final joining of the two tubes. Look at the bottom of the tube by the bottom bracket and you will see another weld.

Fun you mention "super nice frame, those welds are inhuman!!"; because the weld you are inquiring about is inhuman. They use a machine a very nice invention I might add to perform that weld. The rest of the bike is done by hand; I believe the machine they use for that weld was built by a Moots welder so in a way it is still hand welded.

[glow=red,2,300]By the way the seat collar insert they use is aluminum that is why you can put a Ti seat post in your Moots frame. Ti likes to seize to its self. [/glow]

If you ever get the chance to do a factory tour the Moots guys love showing off all their toys.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma nov 03, 2003 6:11 pm

binkie schreef:
Dus geen Tita zadelpen in een Tita frame doen?

Niet echt raadzaam nee. Ti en Ti vreet enorm op elkaar in... Gevolg; ti pen en frame worden zo ongeveer één.

Heeeel veel koperpasta wil wel helpen, maar beter is het om er in zn geheel vanaf te zien. Tenzij, zoals bij de meeste high-end ti frames er een alu bus in is geperst. Mijn Epic had dat ook, al gebruikte ik er geen Ti pen in. Werkt perfect.

binkie

Bericht door binkie » di nov 04, 2003 7:52 am

Aaaah, ik vroeg me al af wat die alu bus in m"n Litespeed reetfiets deed :D

Plaats reactie