XTR schijven sponzig?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Rob G
XTR schijven sponzig?

Bericht door Rob G » di sep 30, 2003 5:00 pm

Kheb zo eens een vraag.

Ik ga volgend seizoen met een nieuwe cannondale rijden waarop alleen xtr onderdelen zullen gaan komen. Nu had ik zo een vraag over de xtr schijven. Een maat van me rijd er ook mee en ik moet zeggen dat ze redelijk sponzig aanvoelen. Is dit altijd zo of zijn ze ook lekker hard te krijgen?

Jullie ervaringen aub en niet aankomen met andere setjes want ik moet xtr schijven hebben want ik zit deraan vast vanwege de hendels!!!

GreetZ Rob

N I E L S

Re:XTR schijven sponzig?

Bericht door N I E L S » di sep 30, 2003 5:06 pm

hey Rob,

Bedoel je dat de schijven zelf sponzig aanvoelen ( :s) of het remmen ermee?? Ik denk dat je bedoelt dat ze niet zo fel remmen als je dacht dat ze doen, dat kan komen omdat ze hydraulisch zijn. Volgens mij kun je ze altijd strakker zetten, of ze nu hydraulisch zijn of niet. Een kwestie van goed ontluchten en druk in kabel of (wanneer mechanisch) goed afstellen en niet met oude blokjes rijden. andersga je naar een winkel waar ze een fietsie hebben staan met die setup en rij je daarop een rondje?succes

baquelappe

Bericht door baquelappe » di sep 30, 2003 7:20 pm

ik vind mijn XT"s ook best sponzig, tenminste, stukken sponsiger dan m"n Avid CPS. Maar zo zijn de remmen nu eenmaal, moet zeggen, het wendtdtd heel snel. De modulatie is gewoon stukken beter bij sponzige remmen ;)

BLRacing

Bericht door BLRacing » di sep 30, 2003 7:54 pm

Hoogstwaarschijnlijk heeft shimano dit express zo ontworpen, en dat kan ook gewoon. Ik heb ook deze schijven en merk bij organische remblokken dat deze wat sponziger zijn, bij metal remblokken is het iets minder.
Ik raad je aan zoiezo met metal remblokken te rijden want deze zijn krachtiger en gaan echt veel langer mee dan de organische blokken.

Rob G

Bericht door Rob G » di sep 30, 2003 7:56 pm

Ik werk zelf ook bij een bikeshop en heb dus best wel wat verschillende schijfremmen aangevoeld ondertussen.

Wat is dus bedoel is dat de XTR vrij sponzig aanvoelt bij het remmen terwijl andere schijfremmen echt een harder drukpunt hebben en echt gewoon hakken.

Mijn vraag aan de gebruikers is dus of dit na verloop van tijd na goed inremmen enz wel een "hardere" rem wordt.

En natuurlijk zijn bij mij schijfremmen altijd goed ontlucht, voorzien van goede blokken.

GreetZ Rob

Rob G

Bericht door Rob G » di sep 30, 2003 8:01 pm

Sufkut schreef:
Hoogstwaarschijnlijk heeft shimano dit express zo ontworpen, en dat kan ook gewoon. Ik heb ook deze schijven en merk bij organische remblokken dat deze wat sponziger zijn, bij metal remblokken is het iets minder.
Ik raad je aan zoiezo met metal remblokken te rijden want deze zijn krachtiger en gaan echt veel langer mee dan de organische blokken.

Verliezen die harde blokken niet veel remkracht bij natte omstandigheden?

Dus ze zijn wel altijd iets of wat sponzig, maar dit komt dan natuurlijk wel ten goede aan de doseerbaarheid van de rem.

Het is de eerste keer dat ik met schijven ga rijden, dus wil wel zeker weten dat ik een goede rem derop ga hangen zonder gezeik en dat ik niet straks met een hoop gekloot zit want dat kan ik in de wedstrijden niet echt gebruiken

GreetZ Rob

Hardtail

Bericht door Hardtail » di sep 30, 2003 8:06 pm

Mijn ervaring is dat "sponzige " schijfremmen beter doseerbaar zijn. (Op een motor is dat wel het geval) Een "oplossing" is, waarschijnlijk, stalen remleidingen (of is dat standaard bij XTR??). Maar volgens mij is het dan alsof je een anker uit gooit.... lijkt me niet prettig.

Rob G

Bericht door Rob G » di sep 30, 2003 8:15 pm

in combi met nieuwe xtr nog geen stalen remleiding gezien,

misschien dat er met de ouwe xt leidingen iets te fixxen valt maar ik ben bang van niet omdat de xtr 2 mobiele zuigers heeft en de xt met stalen leidingen 4 mobielen zuigers, zal andere diameter zijn ben ik bang...

massol

ZAG

Bericht door ZAG » di sep 30, 2003 8:31 pm

denk dat ze zo blijven, mijn hopes zijn nooit sponzig geweest, maar toch goed doseerbaar.
de marta is sponzig, maar krachtig en goed doseerbaar.
denk dat het grotendeels met de hendel te maken heeft. die van xtr is van plastic he

Grobbebol

Bericht door Grobbebol » di sep 30, 2003 8:47 pm

XT RVS leidingen gaan niet passen op de nieuwe aansluiting XTR, de leiding komt rechtstreeks uit de hoofdremcilinder en de oude XT komt met een banjobout aan de zijkant te zitten...probeer een setje Goodridge...onze "vrinden" van Vertex leveren die als u geluk heeft dit jaar nog uit ;D

Bericht door WWW » di sep 30, 2003 8:55 pm

en dan is die keihard?

baquelappe

Bericht door baquelappe » di sep 30, 2003 9:16 pm

Hardtail schreef:
Een "oplossing" is, waarschijnlijk, stalen remleidingen (of is dat standaard bij XTR??).

ik heb stalen remleidingen, evengoed nog best sponzig. Ik weet natuurlijk niet wat jullie allemaal onder sponzig verstaan, ene vind remmen veel sneller sponzig dan de ander. Ik vind vergeleken met mijn Avid CPS de XT"s best sponzig. Misschien ligt het wel gewoon aan mij, omdat de CPs vrij snel hapten, en de XT"s veel beter te moduleren zijn.

Met mijn CPS kan je met geen mogelijkheid een nosemanual maken. Met m"n XT"s is dat echt een eitje (ja, ik kan het echt) omdat de modulatie veeel beter is. De CPs blokkeerden veel te snel.

Mischien dat dat het probleem is dus, mensen noemen het veel te snel sponzig, terwijl het juist de bedoeling is om de modulatie goed te houden... toch ???

Myake

Bericht door Myake » wo okt 01, 2003 8:52 am

Hi,

Ik rij met XTR discs 03 en ik vind ze helemaal niet sponzig.

Hiervoor heb ik met Magura Louise en Hope Enduro"s gereden.
Maar dit vind ik absoluut de beste remmen tot nu toe. (en het moet wel echt raar lopen wil ik betere tegen komen)

De stop kracht is ongelooflijk, je kan goed doseren, maar als ik ze vol in knijp (wat relatief kort is, want ik heb ze heel strak staan) dan blokkeren ze eenvoudigweg de wielen.

Ik weet echter niet wat voor een remblokken ik heb, maar ik geloof metal!

N I E L S

Bericht door N I E L S » wo okt 01, 2003 9:21 am

en over de vochtigheid kan ik alleen dit zeggen.
op motoren duurt het gewoon een rondje voordat de schijf weer droog is wanneer hij (echt) nat is. ik neem aan dat dat ook voor mtb"s geldt. ik weet niet hoe dat zit met modder en rotzooi, ik zou het in ieder geval goed schoon proberen te houden daaaro.

De Lars Cuevas

Bericht door De Lars Cuevas » wo okt 01, 2003 11:21 am

even afgezien van het al danniet sponzig zijn: Volgens mij passen Shimano XT klauwen (4 zuigers) wel degelijk op XTR remhendels. Andersom (XT remhendels, XTR klauwen) kan in ieder geval wel!

Groeten, Lars

Plons

Bericht door Plons » wo okt 01, 2003 11:27 am

xtr en xt schijfremsystemen zijn volledig compatible !

kmk
plons

M@lphy

Bericht door M@lphy » wo okt 01, 2003 11:50 am

Eej Rob da Biker,

Je wilt tonnie zeggen dat je met die XTR STi/Brake combo gaat biken?

Sponzig? Rij ff op die Bulls L.E. XTR van WTR...

Hadoe uit Bredasch,

ZAG

Bericht door ZAG » wo okt 01, 2003 3:29 pm

@myake
kun je de afstand van de blokken tot de schijf bij de xtr instellen??
dit omdat je zegt dat je ze redelijk strak hebt staan

M@lphy

Bericht door M@lphy » wo okt 01, 2003 3:37 pm

Kan NIET toch?

Open Systeem... dus een vaste pre-set van Shimano uit.

Zit ook géén reservoir stelwieltje à la Hope C2 enz.

Mr.Storck

Bericht door Mr.Storck » wo okt 01, 2003 4:24 pm

Ik heb ook XTR schijfremmen en ze zijn een beetje sponzig (vooral achter). De slag voordat ie remt is ook vrij kort. Maar als je echt wilt kun je echt wel hard remmen ermee. Heb geen vergelijk met andere schijfremmen maar ze zijn 10x beter te doseren dan mijn HS33, heel erg fijn, ik wil niks anders meer.

The Flying V

Bericht door The Flying V » wo okt 01, 2003 5:54 pm

Mr.Fuel schreef:
Ik heb ook XTR schijfremmen en ze zijn een beetje sponzig (vooral achter). De slag voordat ie remt is ook vrij kort. Maar als je echt wilt kun je echt wel hard remmen ermee. Heb geen vergelijk met andere schijfremmen maar ze zijn 10x beter te doseren dan mijn HS33, heel erg fijn, ik wil niks anders meer.

Achter is (zo ver ik weet / gehoord heb) altijd sponsiger omdat de kabel veel langer is.
Dat is ook vrij logish, omdat je dan meer olie hebt die minimaal in elkaar gedrukt kan worden.

V.

Rob G

Bericht door Rob G » wo okt 01, 2003 6:54 pm

Ralphmalph schreef:
Eej Rob da Biker,

Je wilt tonnie zeggen dat je met die XTR STi/Brake combo gaat biken?

Sponzig? Rij ff op die Bulls L.E. XTR van WTR...

Hadoe uit Bredasch,

Eejow ralphken,

vin jij ze echt hard dan... die hope xc4 van ons pa voelen toch aardig wa harder aan!!!

Enne ja ik giet op munne nieuwe c"dale met XTR zooi rijden, je moet toch wa!

Groenten vanuit riesberzjeeee

BLRacing

Bericht door BLRacing » wo okt 01, 2003 7:22 pm

Conclusie: XTR is sponziger dan Hope Enduro (M4 nu), Hayes altans wat ik heb gevoeld aan fietsen en waarschijnlijk ook Magura"s. Ik heb een keer de Marta"s gevoeld en die waren serieus hard, niet normaal meer en ik denk een veel moeilijkere modulatie dan XTR"s for shure. Ik denk dat veel mensen versteld zullen staan van de XTR"s en de 2004 XT"s. Het zijn perfecte remmen. Vooral de XTR"s springen eruit bij modulatie en ook wel standvastigheid.

M@lphy

Bericht door M@lphy » do okt 02, 2003 8:02 am

Voor wedstrijdrijders zal vooral het nóg verbeterde schakelgemak en gewicht XTR de doorslag geven op iets anders.

Je zit alleen met die schijfopname...

M4 op een XC is overkill! 8)

Rob G

Bericht door Rob G » do okt 02, 2003 9:13 am

2 "oude" XT schijven van 160 mm op de crossmax sl en der is geen probleem.....

Massol

Plaats reactie