Bericht
door Gast » wo sep 17, 2003 10:11 am
Zoals iedereen weet ( nou jah... iedereen?! ), heb je diverse maten in bb"s. Dat verschilt echter weer per merk en type. Gebruik je bijv. een XC bb, kan die variëren tussen 108mm en 113mm. Gebruik je bijv. een FR bb, dan zit je op de 113mm. En ga hem voor DH gebruiken, danzit je tussen de 118mm en de 143mm ( Race Face Signature DH ISIS ).
Een Shimano bb heeft bijv. niet dezelfde afmeting als een Race Face of een Truvativ.
Ook moet je rekening houden met het type cranks wat je gaat monteren en of je een E-type dera / chainguide gaat gebruiken. Dat heeft ook invloed op de afstand van je cranks tot je chainstay.
Ik zelf heb een Truvativ GigaPipe Team DH bb icm Holzfeller DH cranks en ISCG chainguide ( Tazer HT ). Omdat ik dit type chainguide gebruik, wordt mij geadviseerd een 118mm bb te monteren. Zou ik een kortere, bijv. 113mm, gebruiken, kan het zijn dat het kettingblad aanloopt op de chainstay. Dat verschilt natuurlijk ook per frame.
Datzelfde geld voor het gebruik van XC/FR cranks met 3 bladen. Omdat je er 3 hebt ipv 2 of 1, ben je gedwongen om je cranks verder van je bb-huis te monteren, omdat anders je binnenste, of zelfs het middelste blad tegen je chainstay aanloopt. Dus als je een 113mm bb gebruikt, en hij loopt aan, of je hebt het binnenste blad niet gemonteerd omdat je het niet kan gebruiken, kan je dus beter een 118mm bb ( of langer ) gebruiken.