trapas/bracket

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
mtbfreak
trapas/bracket

Bericht door mtbfreak » ma sep 08, 2003 8:54 pm

Hoe kun je nu eigenlijk zien of je de perfecte as hebt gemonteert of welke je moet monteren.
Moet je dan kijken naar de afstand tussen kettingbladen en frame ,
of naar de afstand van bracketpot tot crank(bij de verbinding tussen crank en trapas),
of is het een combinatie van beide,
of is het iets heel anders?
Heb namelijk net een race face next lp erop gezet met 113mm as maar ik vind dat hij te veel problemen geeft bij 32-32 lichter kan ik niet :D

baquelappe

Re:trapas/bracket

Bericht door baquelappe » di sep 09, 2003 12:53 pm

ik die het gewoon zo: zolang de afstand tussen crank - frame aan bijde kanken gelijk is, is alles OK. En dan bedoel ik dus dat de crankarm naar achter staat, die paralel aan de chainstay. Bij mij zit er ongeveer 1cm tussen crankarm en chainstay.

mtbfreak

Bericht door mtbfreak » do sep 11, 2003 7:45 pm

bij mij zit er ± 1,3 cm tussen crank en chainstay
maar als je toch een andere trapas neemt (kleinere maat)is hij toch zeker aan bijde kanten kleiner of zie ik dat nu verkeerd

ventieletje

Bericht door ventieletje » wo sep 17, 2003 2:23 am

De afstand tot liggende achtervork is geen goede referentie. De lengte van de as bepaalt niet of de ene cranck dichterbij het frame zit dan de andere, maar het soort trapas. De meeste trapassen waar men op een atb mee te maken heeft zijn symetrisch wat lengte maten betreft, dus links en rechts even lang. (uitzondering bij voorderailleur met as bevestiging)

Je kunt op de volgende manier controleren of de kettinglijn correct is:

Meet de afstand van het middelste kettingblad tot aan het hart van een framebuis. De kettinglijn is juiste als deze tussen de 47,5 en de 50,0 mm ligt.

Gast

Bericht door Gast » wo sep 17, 2003 10:11 am

Zoals iedereen weet ( nou jah... iedereen?! ), heb je diverse maten in bb"s. Dat verschilt echter weer per merk en type. Gebruik je bijv. een XC bb, kan die variëren tussen 108mm en 113mm. Gebruik je bijv. een FR bb, dan zit je op de 113mm. En ga hem voor DH gebruiken, danzit je tussen de 118mm en de 143mm ( Race Face Signature DH ISIS ).

Een Shimano bb heeft bijv. niet dezelfde afmeting als een Race Face of een Truvativ.

Ook moet je rekening houden met het type cranks wat je gaat monteren en of je een E-type dera / chainguide gaat gebruiken. Dat heeft ook invloed op de afstand van je cranks tot je chainstay.

Ik zelf heb een Truvativ GigaPipe Team DH bb icm Holzfeller DH cranks en ISCG chainguide ( Tazer HT ). Omdat ik dit type chainguide gebruik, wordt mij geadviseerd een 118mm bb te monteren. Zou ik een kortere, bijv. 113mm, gebruiken, kan het zijn dat het kettingblad aanloopt op de chainstay. Dat verschilt natuurlijk ook per frame.

Datzelfde geld voor het gebruik van XC/FR cranks met 3 bladen. Omdat je er 3 hebt ipv 2 of 1, ben je gedwongen om je cranks verder van je bb-huis te monteren, omdat anders je binnenste, of zelfs het middelste blad tegen je chainstay aanloopt. Dus als je een 113mm bb gebruikt, en hij loopt aan, of je hebt het binnenste blad niet gemonteerd omdat je het niet kan gebruiken, kan je dus beter een 118mm bb ( of langer ) gebruiken.

Plaats reactie