hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Moderator:Beheerders
m/s[sup]2[/sup] is "meter per seconde kwadraat", right?
en dat is dus hetzelfde als m
---
s[sup]2[/sup]
en dat is weer hetzelfde als m x s[sup]-2[/sup]
en die x mag je weglaten, dus:
m/s[sup]2[/sup] = m s[sup]-2[/sup]
en dat is dus hetzelfde als m
---
s[sup]2[/sup]
en dat is weer hetzelfde als m x s[sup]-2[/sup]
en die x mag je weglaten, dus:
m/s[sup]2[/sup] = m s[sup]-2[/sup]
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
euh, als ik mij niet vergis:
versnelling = 6m/s^2
vertraging = -6m/s^2
versnelling = 6m/s^2
vertraging = -6m/s^2
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
volgens versnelling en verstraging allebei 6 m/s[sup]2[/sup] (of 6m s[sup]-2[/sup]
)

Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
jezus , stumpers ;D
moet de voertuigtechnikus er weer aan te pas komen?
begin eerst eens te bepalen hoe hard je nu eigenlijk kunt remmen
dat is afhankelijk van je wrijvingscoeffiecent tussen band en wegdek(theoreitisch 1 maar ik heb ze hoger gezien) stel die is bij een MTB 0.75
je weegt zelf incl bike 100KG dan staat er 1000N op je 2 wielen de remkracht die je nu op je wielen kunt aanbrengen is 750 N
F=m.a dus 750N =100Kg . 7.5m / s^2 maar allen als je remkracht ideaal is
normaal gesproken als je remmen voor en achter hetzelfde zijn en je banden en velgen ook kun je voor en achter dezelfde remkracht overbrengen.
het probleem is dat je zwaartepunt verplaatst als je remt ( naar voren)
daardoor gaat bij harder remmen je achterwiel slippen doordat het gewicht op je achterwiel afneemt.
daarom leer je ook bij motorrijles eerst voorrem aanleggen en dan doorknijpen, dus eerst naar voren duiken en dan druk opbouwen.
als je nou goed kan remmen kan je zo hard remmen dat er geen gewicht meer op je achterwiel rust en allen met je voorrem hoeft te remmen, in principe kun je den net zo hard remmen als je max over te brengen remkracht.750N
hoe hard je v-brakes remmen is afhankelijk van je wrijvingscoefficient van je blokken en je velg.
hoeveel m /s^2 dat is is dan afhankelijk van je kracht in je vingers
( 100N?) wrijvingsverlies van je kabels of olie. overbrengvrehouding van je rem. wrijvingscoeficient tussen blokken en velg of schijf. dan hoeveel je voorover duikt. en dan nog eens een keer de wrijvingscoefficient tussen band en wegdek.
dus het is net zo"n domme vraag als hoe hard gaat een fiets.
moet de voertuigtechnikus er weer aan te pas komen?
begin eerst eens te bepalen hoe hard je nu eigenlijk kunt remmen
dat is afhankelijk van je wrijvingscoeffiecent tussen band en wegdek(theoreitisch 1 maar ik heb ze hoger gezien) stel die is bij een MTB 0.75
je weegt zelf incl bike 100KG dan staat er 1000N op je 2 wielen de remkracht die je nu op je wielen kunt aanbrengen is 750 N
F=m.a dus 750N =100Kg . 7.5m / s^2 maar allen als je remkracht ideaal is
normaal gesproken als je remmen voor en achter hetzelfde zijn en je banden en velgen ook kun je voor en achter dezelfde remkracht overbrengen.
het probleem is dat je zwaartepunt verplaatst als je remt ( naar voren)
daardoor gaat bij harder remmen je achterwiel slippen doordat het gewicht op je achterwiel afneemt.
daarom leer je ook bij motorrijles eerst voorrem aanleggen en dan doorknijpen, dus eerst naar voren duiken en dan druk opbouwen.
als je nou goed kan remmen kan je zo hard remmen dat er geen gewicht meer op je achterwiel rust en allen met je voorrem hoeft te remmen, in principe kun je den net zo hard remmen als je max over te brengen remkracht.750N
hoe hard je v-brakes remmen is afhankelijk van je wrijvingscoefficient van je blokken en je velg.
hoeveel m /s^2 dat is is dan afhankelijk van je kracht in je vingers
( 100N?) wrijvingsverlies van je kabels of olie. overbrengvrehouding van je rem. wrijvingscoeficient tussen blokken en velg of schijf. dan hoeveel je voorover duikt. en dan nog eens een keer de wrijvingscoefficient tussen band en wegdek.
dus het is net zo"n domme vraag als hoe hard gaat een fiets.
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
kleine correctie: 100 kg = 981 N
Enne in die 0.75 zit een behoorlijke spreiding denk ik.....denk aan gras, asfalt, bos weggetjes, droog/nat etc.
0.75 zal wel een gemiddelde zijn?
Enne in die 0.75 zit een behoorlijke spreiding denk ik.....denk aan gras, asfalt, bos weggetjes, droog/nat etc.
0.75 zal wel een gemiddelde zijn?
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Heb je je tentamen wel gehaald? ??? Met zulke opmerkingen, denk ik het niet.Ninko schreef:
eigenlijk klopt dit niet, bij een versnelling spreek je van bijvoorbeeld 6m/s[sup]2[/sup] maar bij een vertraging is het 6m/s [sup]-2[/sup]
(jaja vandaag examen natuurkunde gehad)

(nog één keer dan: versnelling en vertraging zijn hetzelfde (theoretisch gezien), qua grootheden, alleen wordt de één als negatief gezien en dat kan net zo goed de versnelling zijn, dat ligt er maar aan waar je de positieve as legt)
-
- Berichten:544
- Lid geworden op:za okt 26, 2002 12:55 pm
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
legion schreef: De waarden die je daar hebt komen van magura zelf, uit een test die magura zelf zegt te hebben uitgevoerd.
Maar het slaat eigenlijk nergens op om te stellen dat een rem een vertraging heeft van bijv. 5 m/s[sup]2[/sup]. Monteer je andere banden, of veranderd het totale gewicht of natuurlijk de druk op de remgrepen dan zal die waarde ook sterk veranderen.
Marta SL was 6.0 Gustav M 9.81 ofzo.
Gustav M 9.81 ??? beetje hoog niet
Ik heb het boekje van Magura voor me en.... dit zijn de resultaten

HS 33 4.2 m/s2
HS 11 3.9 m/s2
HS 66 3.9 m/s2
Gustav M 7.9 m/s2
Marta SL 6.0 m/s2
Marta 6.2 m/s2
Louise FR 7.0 m/s2
Louise 6.2 m/s2
Julie 5.0 m/s2
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
coccobill schreef:
kleine correctie: 100 kg = 981 N
Wat is dit nou weer voor vergelijking?
Appels = Peren!
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
kon het "komt overeen" tekentje niet vinden vandaar...
maar ik geloof dat de boodschap wel doorkomt n"est ce pas?
maar ik geloof dat de boodschap wel doorkomt n"est ce pas?
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Bash schreef:
[Heb je je tentamen wel gehaald? ??? Met zulke opmerkingen, denk ik het niet.Ninko schreef:
eigenlijk klopt dit niet, bij een versnelling spreek je van bijvoorbeeld 6m/s[sup]2[/sup] maar bij een vertraging is het 6m/s [sup]-2[/sup]
(jaja vandaag examen natuurkunde gehad)
Ach ja boeie, kun je het volgend jaar nog een keer proberen.
(nog één keer dan: versnelling en vertraging zijn hetzelfde (theoretisch gezien), qua grootheden, alleen wordt de één als negatief gezien en dat kan net zo goed de versnelling zijn, dat ligt er maar aan waar je de positieve as legt)
Ik denk ik doe een keertje slim, tsja, bij het exame moeste we het zo op schrijve dus dan zal da wel...

Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Killer Bee XC schreef:
[legion schreef:
Gustav M 9.81 ??? beetje hoog niet
Ik heb het boekje van Magura voor me en.... dit zijn de resultaten![]()
HS 33 4.2 m/s2
HS 11 3.9 m/s2
HS 66 3.9 m/s2
Gustav M 7.9 m/s2
Marta SL 6.0 m/s2
Marta 6.2 m/s2
Louise FR 7.0 m/s2
Louise 6.2 m/s2
Julie 5.0 m/s2
Dit kan heel goed kloppen hoor. Wat ze doen is dat ze bij het meten van de remkracht uitgaan van een en de zelfde van te voren bepaalde handkracht op de hevels en dan kom je uit op deze waarden. Simpel toch. Ik snap niet wat hier nou zo moeilijk aan is

-m/s2 en m/s-2 nog nooit van gehoord. is altijd m/s2 maakt niet uit hoe.
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Ninko schreef:
[Bash schreef:
[Heb je je tentamen wel gehaald? ??? Met zulke opmerkingen, denk ik het niet.Ninko schreef:
eigenlijk klopt dit niet, bij een versnelling spreek je van bijvoorbeeld 6m/s[sup]2[/sup] maar bij een vertraging is het 6m/s [sup]-2[/sup]
(jaja vandaag examen natuurkunde gehad)
Ach ja boeie, kun je het volgend jaar nog een keer proberen.
(nog één keer dan: versnelling en vertraging zijn hetzelfde (theoretisch gezien), qua grootheden, alleen wordt de één als negatief gezien en dat kan net zo goed de versnelling zijn, dat ligt er maar aan waar je de positieve as legt)
Ik denk ik doe een keertje slim, tsja, bij het exame moeste we het zo op schrijve dus dan zal da wel... :-
Snapt je leraar het wel dan? ???

Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
beter remmen? neem Formula 4 racing schijfremmen, info? ask rizzy.com
- dobbel our zero
- Berichten:1210
- Lid geworden op:wo mar 12, 2003 10:18 am
- Locatie:Rotterdam
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Bash schreef:
[Ninko schreef:
[Bash schreef:
[ Heb je je tentamen wel gehaald? ??? Met zulke opmerkingen, denk ik het niet.Ach ja boeie, kun je het volgend jaar nog een keer proberen.
(nog één keer dan: versnelling en vertraging zijn hetzelfde (theoretisch gezien), qua grootheden, alleen wordt de één als negatief gezien en dat kan net zo goed de versnelling zijn, dat ligt er maar aan waar je de positieve as legt)
Ik denk ik doe een keertje slim, tsja, bij het exame moeste we het zo op schrijve dus dan zal da wel... :-
Snapt je leraar het wel dan? ???![]()
waarschijnlijk weer een multiple-gok tentamen geweest

Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
F=m.aExar schreef:
[coccobill schreef:
kleine correctie: 100 kg = 981 N
Wat is dit nou weer voor vergelijking?
Appels = Peren!
a is hier de valversnelling of dus 1G = 9.81( hier in nederland, loopt kleinbeetje uiteen over de aardbol)
dus 100kg x 9.81m / s^2 = 981
dus geen appels met peren
maar in de techniek reken je meestal gewoon met 10 m / s^2
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
ik zei stel je wrijvoingscoeficient is 0.75coccobill schreef:
kleine correctie: 100 kg = 981 N
Enne in die 0.75 zit een behoorlijke spreiding denk ik.....denk aan gras, asfalt, bos weggetjes, droog/nat etc.
0.75 zal wel een gemiddelde zijn?
dus het was alleen even voor het voorbeeld echte waardes liggen te ver uiteen om een gemiddelde van te bepalen.
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
dus dit is net zoiets als shampoo met vitamine c?
HS 33 4.2 m/s2
HS 11 3.9 m/s2
HS 66 3.9 m/s2
Gustav M 7.9 m/s2
Marta SL 6.0 m/s2
Marta 6.2 m/s2
Louise FR 7.0 m/s2
Louise 6.2 m/s2
Julie 5.0 m/s2
HS 33 4.2 m/s2
HS 11 3.9 m/s2
HS 66 3.9 m/s2
Gustav M 7.9 m/s2
Marta SL 6.0 m/s2
Marta 6.2 m/s2
Louise FR 7.0 m/s2
Louise 6.2 m/s2
Julie 5.0 m/s2
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
thievery corporation schreef:
dus dit is net zoiets als shampoo met vitamine c?
HS 33 4.2 m/s2
HS 11 3.9 m/s2
HS 66 3.9 m/s2
Gustav M 7.9 m/s2
Marta SL 6.0 m/s2
Marta 6.2 m/s2
Louise FR 7.0 m/s2
Louise 6.2 m/s2
Julie 5.0 m/s2
Okee voor de tweede keer. Wat ze doen is dat ze bij het meten van de remkracht uitgaan van een en de zelfde van te voren bepaalde handkracht op de hevels en dan kom je uit op deze waarden. Simpel toch. Ik snap niet wat hier nou zo moeilijk aan is.
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
allemaal getest op hetzelfde wiel, zelfde band en velg.
dus de waardes kloppen waarschijnlijk niet tenzij je onder precies dezelfde omstandigheden rijd als hun, maar het geeft misschien wel een oed beeld welke rem het krachtigst is
dus de waardes kloppen waarschijnlijk niet tenzij je onder precies dezelfde omstandigheden rijd als hun, maar het geeft misschien wel een oed beeld welke rem het krachtigst is
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Precies. Ze gebruiken hiervoor een speciale reminrichting die de remkrachten kan analyseren, ik meen dat dit ding een keer in de bike stond.
-
- Berichten:834
- Lid geworden op:di apr 01, 2003 4:29 pm
- Locatie:Mount Sint Annen
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Thermo-Rider schreef:
Ik denk dat je vooral naar de verschillen in de cijfertjes moet kijken en dus niet naar de hoogtes van de cijfertjes en dan met je v-brakes gaan liggen vergelijken want magura wil hier alleen de verschillen in kracht bij haar verschillende producten laten zien, en meer niet.
Oftewel de consument een beetje begeleiden.
ik vind mijn vbrakes icm ceramische velgen trouwens een stuk fijner en veiliger als die Hs33 remmen. ;D
denk dat je gelijk hebt die tests zijn gedaan in gelijke omstandighede gewoon om aan te tonen wat bij jou zou passen dus dat een xcertje geen gustav m moet gaan monteren
-
- Berichten:254
- Lid geworden op:zo apr 27, 2003 3:18 pm
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
Volgens mij is de gewichtverdeling niet 50-50 op een fiets, zeker niet tijdens trappen enzo dan verplaats je constant je zwaartepunt (denk ik).monkey boy schreef: normaal gesproken als je remmen voor en achter hetzelfde zijn en je banden en velgen ook kun je voor en achter dezelfde remkracht overbrengen.
Hmm nee uiteindelijk is de vraag remkracht, dus eigenlijk moet dat idd uitgedrukt worden in N en niet in m/s[sup]2[/sup]. ??? ???hoeveel m /s^2 dat is is dan afhankelijk van je kracht in je vingers
Re:hoeveel m/s2 heeft een v-brake
BattleSickO schreef:
[monkey boy schreef:
normaal gesproken als je remmen voor en achter hetzelfde zijn en je banden en velgen ook kun je voor en achter dezelfde remkracht overbrengen.
Volgens mij is de gewichtverdeling niet 50-50 op een fiets, zeker niet tijdens trappen enzo dan verplaats je constant je zwaartepunt (denk ik).het gaat hier nog niet over gewicht.
als je 100N op je remhandel zet en de overbrengverhouding is bijvoorbeeld1 : 4 dan heb je 400n aan je schijf, of dit nou voor of achter is maakt niet uit.
hoeveel m /s^2 dat is is dan afhankelijk van je kracht in je vingers
Hmm nee uiteindelijk is de vraag remkracht, dus eigenlijk moet dat idd uitgedrukt worden in N en niet in m/s[sup]2[/sup]. ??? ??? your damn right, dan is het makkelijk, meet de verhouiding van je slag van je handel tot zuiger, en van zuiger in je handle tot zuiger aan je klauw, bereken de overbrengverhouding, neem hier de inverse van en je hebt de kracht aan je remzuigers.
maal de wrijvingscoefficient tussen je blokken en schijfen en je hebt de remkracht