Remmenkwestie, niet onbelangrijk, toch goed om te oriënteren

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Gène

Bericht door Gène » zo mei 02, 2010 5:21 pm

In mijn overweging naar remmen heb ik ook de merken nagezocht en met een bekende Hope dealer in het zuiden van het land gepraat.

Afkomstig van v-brakes en met wat heftigere wedstrijden en marathons in het verschiet ben ik afgelopen najaar begonnen met de overstap. Magura viel weer snel af, slechte ervaringen in het verleden. Formula is in Nederland vrij goed te verkrijgen, maar hoe zit dat in het buitenland? Hope is natuurlijk het merk wat iedereen in het schreeuwt als je nieuwe remmen wilt. Maar eigenlijk zag ik er de meerwaarde niet van in. Beetje overgewaardeerd in mijn ogen. Afgaande van ervaringen van anderen in mijn nabije omgeving ben ik voor Shimano XT's gegaan. Erg "hufterproof" en prima remmen. Zeker in combinatie met dual control schakelunits is het voor mij tot nu toe een winnaar.

Het afstellen is kinderspel en de ervaringen zijn tot nu toe erg goed. Ik rij met 160mm voor en 140 mm achter (75 kg en met Hope schijven) en dat vertraagt aardig goed voor XC begrippen. Zowel in natte als droge omgeving. Dus ik zou Shimano niet direct uit de weg gaan.

Veel mensen klagen dat Shimano's snel zouden koken, dat ze minder goed bijten. Persoonlijk denk ik dat het een ander ook te maken heeft met de techniek van het remmen. In verleden kon je ook ploffende banden krijgen door het slepend rijden met v-brakes/ canti-levers.
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!

fucalot

Bericht door fucalot » zo mei 02, 2010 6:36 pm

Met xt's en saints is inderdaad niks mis, enkel de bling-bling factor ligt niet zo hoog.
Verder zijn ze makkelijk in onderhoud en zijn er overal onderdelen voor te verkrijgen.
Verschil met Hope ligt vooral in afwerking zoals de remleidingen en schijven.
Het is alleen jammer dat de prijzen van shimano het afgelopen jaar flink gestegen zijn. Plus dan nog het feit dat ja als je stalen remleidingen wil, je die bij hope standaard hebt en je die bij Shimano nog extra bij moet rekenen.

Sven

Bericht door Sven » ma mei 03, 2010 9:38 pm

Heren, allen dank voor de input!

De investering wordt iets verschoven aangezien er eerst een reetfiets moet komen voor een gelegenheid. Wanneer die weer op de markt is verkocht, komen de remmetjes eraan.

Plaats reactie