Nieuwste Hope naven

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » ma feb 12, 2007 10:42 pm

Ten eerste is een gebogen spaak zwakker omdat de bocht een zeer grote vervorming geeft van het materiaal. Dit lijdt hoe dan ook tot zwakte want dit punt is een stressriser. Daarom breekt een gebogen spaak ook het vaakst op dat punt. Ten tweede zal door de buiging de spaak meer flexen op dit punt wat tot metaalmoeheid kan lijden. Maar door een spaak te verjongen kan je voorkomen dat een spaak sneller in de bocht breekt en is een dubbel butted spaak over het algemeen te prefereren. De verjonging neemt de rek op opzich en spaart de bocht. Een rechte spaak mist deze tekortkomingen en is afhankelijk van de uitvoering gewoonlijk sterker en blijft veel langer heel dan een "J-Bended" spaak. Kijk bijvoorbeeld eens naar een mavic rechte spaak. Dan zie je dat de kop veel netter "zit" in de naaf. Plus dat het contact oppervlak een stuk groter is als bij een gebogen spaak wat ook een graadmeter is voor de duurzaamheid. Wat de laatste tijd in is is de spaak zonder spaakkop. Twee of zelfs een nippel worden dan gebuikt en op de gerolde draad geschroefd. Ideale situatie is een understatement want de spaak is nu helemaal niet meer raar vervormt.

http://yarchive.net/bike/spoke_tone.html

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » di feb 13, 2007 8:58 am

Duidelijk verhaal over de spaken.

Over de spoke tone in die link, mocht je geen tensiometer hebben, kun je dan niet beter (of sowieso) spaken zodat die twee spaken niet achter elkaar langs gespaakt worden??
Dan hoor je de spaak toon van 1 spaak ipv de spaak toon van 2 spaken.
En daarnaast heb ik wel eens spaken los gehaald die zo gespaakt waren (achter elkaar langs gespaakt) en die twee spaken slijten elkaar wel uit na verloop van tijd, wat dan ook weer een zwak punt word.
Plus als er 1 breekt heb je 2 losse spaken, daar waar je bij voorlangs spaken er dan 1 breekt, is er maar 1 spaak los.

Like this;
Afbeelding
shoot me again, I ain't dead yet

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » ma feb 19, 2007 1:13 pm

cHoc schreef:
Duidelijk verhaal over de spaken.

Over de spoke tone in die link, mocht je geen tensiometer hebben, kun je dan niet beter (of sowieso) spaken zodat die twee spaken niet achter elkaar langs gespaakt worden??
Dan hoor je de spaak toon van 1 spaak ipv de spaak toon van 2 spaken.
En daarnaast heb ik wel eens spaken los gehaald die zo gespaakt waren (achter elkaar langs gespaakt) en die twee spaken slijten elkaar wel uit na verloop van tijd, wat dan ook weer een zwak punt word.
Plus als er 1 breekt heb je 2 losse spaken, daar waar je bij voorlangs spaken er dan 1 breekt, is er maar 1 spaak los.
Niemand ??? :surrender:

Het is toch wel een beproefd gebeuren, wat door verschillende mensen nog wel gebruikt word.
Bv. http://www.semcycle.nl die persoon heeft voor mij de zwarte spaken voor mijn old skool San Andreas op lengte gemaakt, en ook voor mij gespaakt.
En hij "zweert" erbij, en dat is wel een persoon met meer dan 30 jaar ervaring in wielen, velgen, naven, spaken en hoe dat allemaal samen werkt.

En ook een vriend van mij die ik meestal anders mijn wielen laat afspaken die gebruikt het liefst deze spaak methode, en dat is ook geen domme jongen wat dat betreft.
shoot me again, I ain't dead yet

Plaats reactie