@Aardvark: dikke merci, dat is nu eens een uitleg waar ik iets aan heb. ( materiaalkunde roeleert )
Had eigenlijk geen idee van de treksterkte van spaken, 1500N/mm^2 is best veel..
Ik heb de breukvlakken eens bestudeerd, idd allemaal vermoeiingsbreuken, kan ook moeilijk anders ( ik weeg niet bepaald veel dus ik zou al van serieus hoog moeten vallen om 300 kg op 1 spaak te krijgen []-] )
Dus wat er waarsch gebeurd is: wiel had van in het begin niet genoeg spanning, en door een paar spaken te vervangen zijn de spanningen uit balans geraakt; gevolg: bij alles wat ik doe schuiven de spaken een beetje over elkaar, maar niet allemaal evenveel, diegene die het meest beweegt en het meest kracht opvangt breekt eerst, en dan is er voor de volgende steeds minder kracht nodig om ze te breken..
Je vermeldt koud deformeren etc, weet je soms nog meer over het productieproces van spaken?? Zou mij wel helpen te begrijpen wat hun zwakten zoal zijn.
Invetten van de draad had ik ook al aan gedacht, het is niet de eerste keer dat ik een spaak breek bij het aandraaien doordat de nippel muurvast om de spaak zit..
@Bettes: nergens een DT logo te zien op die zwarte spaken trouwens..
Als ik nu mijn freewheel nog los krijg kan ik beginnen lol
spaken breken
Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
Terug naar “Onderdelen & accessoires”
Ga naar
- Algemeen
- ↳ Dirty Pages Café
- ↳ Showroom
- ↳ Nieuwsberichten reacties
- ↳ Kona LTD team
- ↳ Bastards of Gravity
- Mountainbiking
- ↳ Cross country / Marathon
- ↳ Enduro / All-mountain