Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
Sven
Re:nieuwe wielset
Bericht
door Sven » zo apr 18, 2004 4:04 pm
Cubeman schreef:
Bovendien schijnen de carbon hendels van de Marta SL minder fijn aan te voelen dan de hendels van de normale Marta"s.
Ze schijnen net iets te breed en te hoekig te zijn om comfortabel aan te voelen.
Bovendien heb je met een alu hendel een duidelijker gevoel van het drukpunt dan met carbon hendels.
Ik zou gewoon voor de normale Marta"s gaan of misschien een Louise 2004.
Leg eens uit waarom je met een aluminium hendel een beter drukpunt gevoel hebt? Snap de reden er niet van.
De Carbon hendels te hoekig heb ik van meerdere mensen gehoord, zou ook best goed kunnen, maar ik vind ze best fijn!
En by the way, louise 2004 is errug leuk om te hebben!!!
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » zo apr 18, 2004 4:14 pm
Dn Helle schreef:
[
Cubeman schreef:
Bovendien schijnen de carbon hendels van de Marta SL minder fijn aan te voelen dan de hendels van de normale Marta"s.
Ze schijnen net iets te breed en te hoekig te zijn om comfortabel aan te voelen.
Bovendien heb je met een alu hendel een duidelijker gevoel van het drukpunt dan met carbon hendels.
Ik zou gewoon voor de normale Marta"s gaan of misschien een Louise 2004.
Leg eens uit waarom je met een aluminium hendel een beter drukpunt gevoel hebt? Snap de reden er niet van.
ik denk dat cubeman bedoelt dat carbon meer flexed dan alu en je dus bij carbon minder "gevoel" hebt
dusssss©
-
Sven
Bericht
door Sven » zo apr 18, 2004 5:15 pm
Ik vraag me stellig af, of je op een handgreep van maximaal 7,5 cm het verschil in flex kunt voelen tussen aluminium en carbon. Ik kan het me bijna niet voorstellen.
En daarbij, ik dacht dat carbon stijver was dan aluminium... ::)
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » zo apr 18, 2004 5:20 pm
Dn Helle schreef:
Ik vraag me stellig af, of je op een handgreep van maximaal 7,5 cm het verschil in flex kunt voelen tussen aluminium en carbon. Ik kan het me bijna niet voorstellen.
Dat voel je blijkbaar wel, mijn carbon stuur flex ook een stuk meer dan mijn oude alu.
En Carbon is NIET stijver dan alu, volgens mij is niets stijver dan alu (nou geen flauwe grappen aub :-* :-*

)
dusssss©
-
Sven
Bericht
door Sven » zo apr 18, 2004 6:01 pm
BOSS schreef:
[
Dn Helle schreef:
Dat voel je blijkbaar wel, mijn carbon stuur flex ook een stuk meer dan mijn oude alu.
En Carbon is NIET stijver dan alu, volgens mij is niets stijver dan alu (nou geen flauwe grappen aub :-* :-*

)
dusssss©
Een stuur is meestal rond de 50 a 60 cm. Hiermee kun je dus veel meer flex mee opbouwen dan op zo"n hendel, die krachten zijn niet te vergelijken.
En die laatste opmerking weet ik niet zeker, ik dacht dat carbon dezelfde eigenschappen als aluminium had, alleen lichter....
En die flauwe opmerking: neuh...
-
BLRacing - Berichten:2754
Bericht
door BLRacing » zo apr 18, 2004 6:02 pm

)
dusssss©
Dat kan wel voelbaar zijn want als de hendel zodanig gelamineerd is kan de stijfheid totaal anders zijn dan wanneer het wel correct gedaan is.
Absoluut gezien is alu niet stijver als staal en carbon. De elasticiteits modulus van aluminium is veel lager als die van staal en andere materialen, iets van 70.000 n/mm2 tegen 210.000 n/mm2 voor staal. Carbon is nog hoger maar daar zijn zoveel types van dat er ook lagere tussen zitten. Er zijn koolstoftypen te vinden die wel 20 keer zo sterk zijn als de sterkste alu soort
Carbon producten kunnen of heel stijf gemaakt worden of juist heel slap, dat hangt helemaal van de toepassing en de eisen af. Soms wil je dat een contructie ergens wat kan buigen zodat het juist sterker wordt of om andere constructie delen te beschermen tegen overbelasting. Dit is de troefkaart van carbon en zulke truken kan je niet echt uithalen met alu. Denk dat magura hier wat beter werk van kan maken als hij echt zo flexed, maar ik heb dit ook alleen maar van horen zeggen

.
-
Cubeman
Bericht
door Cubeman » zo apr 18, 2004 7:14 pm
Zo heb ik dus van horen zeggen dat een Marta met alu hendel directer aanvoelt als een Marta SL met carbon hendel.
Bovendien weet ik nog dat de allereerste Louise schijfremmen van Magura (die met de handmatig te verstellen blokken) een carbon/composite hendel hadden die zompig aanvoelde.
Toen ze bij de volgende serie overstapte op een alu hendel was dit over.
-
Sven
Bericht
door Sven » zo apr 18, 2004 7:16 pm
Mijn inzicht:
Eerst Magura Clara, alu hendel.
Nu Magura Marta SL carbon hendel.
Ook nog zitten te twijfelen tussen marta en marta SL, en toen getest en daar zat dus geen verschil tussen (vond ik)
Najah, wie ben ik...
-
KoeniE
Bericht
door KoeniE » zo apr 18, 2004 9:58 pm
Cubeman schreef:
Zo heb ik dus van horen zeggen dat een Marta met alu hendel directer aanvoelt als een Marta SL met carbon hendel.
Bovendien weet ik nog dat de allereerste Louise schijfremmen van Magura (die met de handmatig te verstellen blokken) een carbon/composite hendel hadden die zompig aanvoelde.
Toen ze bij de volgende serie overstapte op een alu hendel was dit over.
mag ik even melden dat dat geen carbon composite was in die hendel maar gewoon composite = kunststof = gewoon PLASTIEK dat is iets heel anders dan goed gelamineerd carbon... en dan omdat een hendel iets hoekiger is maak je hem door de vorm ook stijver... en ik kan het weten ik heb zwarte martha"s met carbonnen hendel :P
-
Sven
Bericht
door Sven » ma apr 19, 2004 3:54 pm
KoeniE schreef:
mag ik even melden dat dat geen carbon composite was in die hendel maar gewoon composite = kunststof = gewoon PLASTIEK dat is iets heel anders dan goed gelamineerd carbon... en dan omdat een hendel iets hoekiger is maak je hem door de vorm ook stijver... en ik kan het weten ik heb zwarte martha"s met carbonnen hendel :P
::)
Maguru ook iedere keer...
Ben eigelijk benieuwd waarvoor FreakaZoid heeft gekozen...
-
Gène - Berichten:2371
Bericht
door Gène » ma apr 19, 2004 6:43 pm
Off topic:
Hoe breed is jouw stuur 60 cm?? Hang je er ook de was aan op?? Ik heb mijn stuur op mijn schouder breedte +bar end lengte afgezaagt. Is veel handiger op single tracks. Veel directer stuur gedrag en geen gezeur met takken. Ik heb het wel over XC he en niet dh.
On topic:
Vraag ook even na hoeveel een crabon hendel kost en een alu of een complete hendel. Zal je je wel eens moeten vervangen als je goed hard op je neus gaat.
mzzl
Gène
-
Sven
Bericht
door Sven » ma apr 19, 2004 7:40 pm
Offtopic:
56 cm... Als je het aan mij vroeg...
Ik ga niets inkorten.
-
FREAKaZOID - Berichten:1935
-
Contacteer:
Bericht
door FREAKaZOID » di apr 20, 2004 7:14 am
Kheb nog niet gekozen, kga vandaag even kijken of s-tec reageert (meestal niet) op mail, en vragen wat t kost om 240s met DT velgen en mini"s te bouwen. en of dat uberhaupt mogelijk is. Lijkt mij in principe wel alleen t staat niet op de wijze zoals ik wil op de site. En dan is de volgende vraag wanneer ik ze kan komen halen.

Kheb geen ontzettende haast dus kdoe rustig aan
-
Nard - Berichten:671
-
Contacteer:
Bericht
door Nard » wo apr 21, 2004 7:52 am
Pas aangeschaft bij S-tec: 240S (nieuwe versie 240"s) Met 4.1D en zwarte DT competitions. 1720 gram/399 euro. Is imho een van de beste sets op het moment. Lichter kan, door de supercomp spaken te nemen. Hadden ze toen niet op voorraad.
Ik heb er in de Rose uitverkoop voor weinig leuke gouden B4"s bij genomen en was bij elkaar 527 kwijt, vonk een goeie deal. Al wat mee gefietst ook en houden het goed.
-
Exar - Berichten:2659
Bericht
door Exar » wo apr 21, 2004 9:35 am
128 euro voor een setje B4"s? Je zou er bijna Formula remmen door gaan gebruiken!
-
Brum. - Berichten:3080
Bericht
door Brum. » wo apr 21, 2004 4:24 pm
Kun je meteen 3 setjes kopen, heb je genoeg spare-parts :-X
-
Nard - Berichten:671
-
Contacteer:
Bericht
door Nard » do apr 22, 2004 11:27 am
49 voor de voorrem, 79 voor de achterrem (met leuk klein 140mm schijfje, vonk wel kultig voor m"n marathonbike) !! Had er inderdaad 1 extra moeten kopen voor de onderdelen. Nog niet nodig gehad hoor, werken prima

, maar wel handig! Was overigens wel met fixed leidingen, dus heb nog voor een 10tje een nieuw removable endje gekocht omdat de voorleiding wat lang was..
Remt goed, 1ste schijf die ik op eigen fiets rij! Moest wel een tijdje inremmen, in het begin deden ze niks
-
BOSS
-
Contacteer:
Bericht
door BOSS » za apr 24, 2004 7:15 pm
als je bij S-tec schijfremmen koopt & een wielset, monteren ze dit dan voor je???
Ik heb (nog) geen ervaring met s-tec, vandaar de vraag.
dusssss©
-
Pimiento
Bericht
door Pimiento » zo apr 25, 2004 11:36 am
Jazeker doen ze dat
-
-
Contacteer:
Bericht
door FREAKaZOID » ma mei 03, 2004 4:16 pm
Kzat net nog even op de website van s-tec.. kzie ook dat ze tune hebben. Een wielset met king/kong naven is dat enigzins te vergelijken met 240s of is t zeker duurder? is er verder iemand die kan bevestigen of s-tec dit heeft in combi met bijv mavic velg?
-
Cubeman
Bericht
door Cubeman » ma mei 03, 2004 4:18 pm
Tune naven zijn nog beter dan DT Swiss 240S modellen.
Ze zijn lichter en voorzien van een betere afdichting.
Bovendien zijn ze lichter en duurzamer, Tune is echt top spul!
-
legion
-
Contacteer:
Bericht
door legion » ma mei 03, 2004 4:29 pm
Tune naven duurzamer? Ik heb al vaak anders horen beweren...
-
-
Contacteer:
Bericht
door FREAKaZOID » ma mei 03, 2004 4:48 pm
Kvind ze zelf vooral meer blingbling zeker in de "foutere"kleurtjes? maar hoezo zijn niet duurzamer dan!?!?
-
Cubeman
Bericht
door Cubeman » ma mei 03, 2004 4:55 pm
Dat zou ik ook wel eens willen weten!
Tune gebruikt top lagering met meervoudige afdichting ed. echt geen troep dus!
Maar Tune naven zijn ook gewoon in normale kleure te krijgen hoor!
-
k@tze
Bericht
door k@tze » ma mei 03, 2004 5:28 pm
Tune is gewoon top spul, ze hebben inderdaad problemen gehad met de keramische lageringen, maar die vind je alleen in de hele dure mig mag naven. Dit hebben ze btw al verholpen. De gewone Mig Mag en de King Kong navenset gebruiken andere lagers en zover ik weet heb ik nog geen enkel probleem.