Hallo,
Ik ga binnenkort een nieuwe fiets ophalen, en daar moet nog een schakelset op.
Ik sta op het punt een leuk saint setje te halen uit de verkoop topic, maar ik lees op internet de ene keer dat saint beter is, en de andere keer weer dat sram beter is.
Ik kan nu dus eigenlijk moeilijk kiezen.
Nu zoek ik gewoon een duidelijk advies hier.
wat is beter om te nemen?
sram x9 of shimano saint
evt x0 maar dit is zeer prijzig.
Ook nog een klein vraagje, mijn casette is 9 speed 12-25, wat houdt dit in?
Sram of shimano
Moderator:Beheerders

Je blijft verbazen met een af en toe geheel gebrek aan kennis...
Maar goed, 9 speed 12-25 betekent dat je cassette 9 tandwieltjes heeft waarbij de kleinste 12 tands is en de grootste 25. Daar tussen zitten nog 7 tandwieltjes, langzaam oplopend van die 12 tot 25, op de Shimano of SRAM website kun je zien wat er precies tussen zit.
Dat betekent dus dat ook je schakelaar 9 versnellingen moet kunnen schakelen. En geen 10, want dat werkt niet op elkaar. En bij de schakelaar hoort meestal de passende achterderailleur. Je kunt dus niet zomaar even een Saint setje kopen, dit moet wel passen bij je cassette. Of je moet ook de cassette willen wisselen als je voor 10 speed gaat.
Saint of X9. Werkt allebei zeer goed. Saint zit technisch net wat hoger in de ranking, verschil in de praktijk is echter klein. Zit wel verschil in hoe het aanvoelt. SRAM is wat 'knakkiger', Shimano een tikje soepeler. Betekent niet dat de ene beter is dan de ander, alleen anders, ze schakelen even snel. Zou het van prijs af laten hangen of van wat je het mooist vindt.
schakelen gaat bij sommige shimano's (slx in ieder geval) ook andersom in vergelijking met SRAM.
bij sram schakel je met de met lange lager trigger lichter (12 naar 25)
en met de kortere kleinere trigger zwaarder (van 25 naar 12)
als je SRAM gewend bent is Shimano even wennen (of in mijn geval irritant)
en andersom dus ook.
ik durf niet te zeggen of de saint ook zo om schakelt...
dat zou ik dus even aan de verkoper vragen.
anders zou ik voor het merk kiezen wat je nu ook rijd want dan schakel je nooit mis
bij sram schakel je met de met lange lager trigger lichter (12 naar 25)
en met de kortere kleinere trigger zwaarder (van 25 naar 12)
als je SRAM gewend bent is Shimano even wennen (of in mijn geval irritant)
en andersom dus ook.
ik durf niet te zeggen of de saint ook zo om schakelt...
dat zou ik dus even aan de verkoper vragen.
anders zou ik voor het merk kiezen wat je nu ook rijd want dan schakel je nooit mis

-