Marzocchi 888 rc3 evo v.2 OF rockshox boxxer rc?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
solidbikes_1
Marzocchi 888 rc3 evo v.2 OF rockshox boxxer rc?

Bericht door solidbikes_1 » za apr 21, 2012 6:34 pm

Aangezien ik een nieuwe vork moet kopen vraag ik me af welke van deze twee ik het best zou aanschaffen... MArzocchi is 400 gr zwaarder maar heeft naar schijnt een langere levensduur dan de boxxer. Zou 400gr veel invloed hebben op de balance van de fiets bij jumps?
dank

bulldogg73

Bericht door bulldogg73 » za apr 21, 2012 7:09 pm

Ik ben onlangs zelf op zoek gegaan naar een nieuwe dualcrown en heb uiteraard ook zitten twijfelen tussen rockshox of marzocchi (fox 40 is buiten mijn prijsklasse).
De RC3 Evo valt wel in een andere klasse als de boxxer RC.
De RC is een entry-level vork, RC3 EVO is op een stalen veer ipv Titanium gelijk aan het topmodel van Marzocchi en is eerder vergelijkbaar met de Boxxer R2C2.
In ieder geval schijnen de laatste generaties (2010+) Marzocchi vorken weer erg goed te zijn.
Ze zijn wat zwaarder, maar daarentegen veel soepeler op de kleine oneffenheden in vergelijking met de boxxer.
Tevens zijn ze minder onderhoudsgevoelig.
Mijn keuze is hierdoor op de Marzzochi 888CR gevallen.
Weliswaar wat zwaarder, maar ik begeef mij meer op de grond dan in de lucht en daar moet de vork zijn werk doen, lijkt me.
De CR is nieuw voor 2012 en heeft minder afstelmogelijkheden als de RC3 Evo, maar schijnt voor het geld een hele goeie vork te zijn.
2013 Canyon Nerve AL 29

Lars TB

Bericht door Lars TB » za apr 21, 2012 7:55 pm

Verschil in gewicht (meer voor of meer achter) maakt bot gezegd geen ene ruk uit. Alleen als je van de ene op de andere fiets stapt dan merk je dat bij een eerste jump. Daarna zul je het automatisch compenseren.

solidbikes_1

Bericht door solidbikes_1 » za apr 21, 2012 9:25 pm

bulldogg73 schreef:Ik ben onlangs zelf op zoek gegaan naar een nieuwe dualcrown en heb uiteraard ook zitten twijfelen tussen rockshox of marzocchi (fox 40 is buiten mijn prijsklasse).
De RC3 Evo valt wel in een andere klasse als de boxxer RC.
De RC is een entry-level vork, RC3 EVO is op een stalen veer ipv Titanium gelijk aan het topmodel van Marzocchi en is eerder vergelijkbaar met de Boxxer R2C2.
In ieder geval schijnen de laatste generaties (2010+) Marzocchi vorken weer erg goed te zijn.
Ze zijn wat zwaarder, maar daarentegen veel soepeler op de kleine oneffenheden in vergelijking met de boxxer.
Tevens zijn ze minder onderhoudsgevoelig.
Mijn keuze is hierdoor op de Marzzochi 888CR gevallen.
Weliswaar wat zwaarder, maar ik begeef mij meer op de grond dan in de lucht en daar moet de vork zijn werk doen, lijkt me.
De CR is nieuw voor 2012 en heeft minder afstelmogelijkheden als de RC3 Evo, maar schijnt voor het geld een hele goeie vork te zijn.
ok bedankt!

solidbikes_1

Bericht door solidbikes_1 » za apr 21, 2012 9:26 pm

Lars TB schreef:Verschil in gewicht (meer voor of meer achter) maakt bot gezegd geen ene ruk uit. Alleen als je van de ene op de andere fiets stapt dan merk je dat bij een eerste jump. Daarna zul je het automatisch compenseren.
Dus voor de marzocchi gaan?

bulldogg73

Bericht door bulldogg73 » za apr 21, 2012 9:37 pm

Als ik persoonlijk tussen een 888 RC3 Evo V2 of een Boxxer RC moest kiezen, wel ja.
Misschien eens verstandig om de verschillen in afstelmogelijkheden tussen de twee vorken te vergelijken.
Er komt meer bij kijken dan wat gewichtsverschil...
De Boxxer RC heeft enkel rebound en compressie instellingen,
de 888 RC3 EVO heeft een mechanische preload, afstelbaar volume, hoge en lage snelheids compressie en rebound afstellingen.
Tevens is deze ook nog verder te tunen door de shims in de shimstack aan te passen.

...weet je zeker dat je niet de boxxer R2C2 bedoelt ipv de boxxer RC?
2013 Canyon Nerve AL 29

Lars TB

Bericht door Lars TB » zo apr 22, 2012 10:08 am

solidbikes_1 schreef:
Lars TB schreef:Verschil in gewicht (meer voor of meer achter) maakt bot gezegd geen ene ruk uit. Alleen als je van de ene op de andere fiets stapt dan merk je dat bij een eerste jump. Daarna zul je het automatisch compenseren.
Dus voor de marzocchi gaan?
Nee, dat niet direct, maar meer dus dat gewicht voor de balans niets uit maakt, dus dat je in dat opzicht niet eerder de Boxxer hoeft te kiezen.

Maar gewicht in het algemeen maakt wel uit, een lichtere fiets is makkelijker te handelen. Aan de andere kant, als de fabrikant het goed doet is extra gewicht ook extra duurzaamheid en/of extra functie. In het geval van de 888 zou ik zeggen dat dit zeker op gaat.

Ik ken de huidige Fox niet wat afstemming betreft (de oude tot een jaar of 3 terug zaten er een beetje naast...), maar weet wel dat wat functionaliteit Marzocchi al jaren top is en dat de huidige vork (misschien samen met de huidige Fox) de beste vork op de markt is.

Tuup J

Bericht door Tuup J » zo apr 22, 2012 10:45 am

Hoeveel boxxer's zie je en hoeveel marzocchi's? ;).

Ik ben al jaren fan van de boxxer, wel de r2c2. De world cup (air) heb ik 1 keer gehad maar vond ik te linear en de kleine oneffenheden deed die niet goed weg filteren. Dit was wel een 2010 wc boxxer, nu heb ik in 1 van mijn bikes een 2012 lyrik rc2l air inzitten en die voelt wel super aan op de kleine oneffenheden, super vork overal by the way.

De coil boxxer daarin tegen voelt super soepel aan op kleine oneffenheden, bouwt op een soepele manier compressie op tegen het einde van de veerweg en de dubbele rebound is ook wel fijne uitkomst. Ook nog eens super easy om zelf te onderhouden, lichtgewicht en de meeste direct mount stems passen op de boxxer, weet ik niet hoe dat bij marzocchie zit.
Life begins at the end of your comfortzone.

bulldogg73

Bericht door bulldogg73 » zo apr 22, 2012 10:47 am

Vanaf dit jaar hebben de 888'sdezelde direct mount systeem als de boxxer.
2013 Canyon Nerve AL 29

Tuup J

Bericht door Tuup J » zo apr 22, 2012 10:49 am

Ow en die 400 gram, voor mij zal dat wel wat uitmaken.

Ik heb mijn dh bike graag rond de 16.5/17kg, dan is 400 gr toch wel veel verschil.
Heb je al een dh bike van 18 kg ofzo, ja dan doen die 400 gram het ook niet meer.

Heb ooit een socom gehad, zat die world cup air in, bike zat op een gewicht van rond de 16 kg. Dat was me weer te licht, bike werd erg onstabiel in lucht en op technische passage's. Kan het ook aan de socom zelf liggen, maar denk dat gewicht ook een rol erin mee speelde.

Lars TB

Bericht door Lars TB » zo apr 22, 2012 4:24 pm

Tuup J schreef:Hoeveel boxxer's zie je en hoeveel marzocchi's? ;).
Hoeveel wereldtoppers rijden er op een Boxxer uit de doos? Nul is een redelijk goede gok...

Marzocchi sponsort niet veel, maar de jongens van CRC rijden gewoon op standaard 888's...

Marzocchi heeft even een dip gehad in betrouwbaarheid, maar wat werking betreft waren ze altijd top. De goedkopere modellen waren echter altijd duidelijk minder dan de dure topmodellen.

En daar zat de winst bij de Boxxer. Een goed topmodel en nauwelijks mindere eenvoudigere modellen. En daarbij fabrikanten die op de laatste euro's letten. OEM waren de eenvoudigere Marzocchi's ongeveer even duur als de topmodellen van RS. Zelfs als de werking dan minder is, is de keuze snel gemaakt.

Ik zeg niet dat de Boxxer slecht is. Net als alle RS-en zijn hete toegankelijke vorken met goede prestaties. Eenvoudig zelf te servicen (hoewel service bij de huidige Marzocchi's minimaal is vergeleken met vorken van andere fabrikanten!) en makkelijk af te stellen. Dat je de laatste procenten er niet uit kan halen omdat ze er niet in zitten valt eigenlijk niemand op, want de meeste rijders zijn dan al tegen hun eigen grenzen aangestoten! (en daarom krijgen de toppers van RS BlackBox vorken!)

Tuup J

Bericht door Tuup J » zo apr 22, 2012 10:28 pm

Wie zegt dat dat standaard 888's zijn?

Wat ik vaak heb vernomen bij pro's met boxxers is dat ze vaak met een wc boxxer rijden maar coil binnenwerk hebben... En dat blackbox neem ik niet zo serieus, kan de mijne ook wel meer tunen als alleen een andere veer, is het dan ook blackbox? Plak ik meteen een blackbox stikker op mijn remhendels.

Heb rond 2008 een marz. 66 gehad. Super vork, super werking, maar andere met precies hetzelfde model voelde mega klote aan. Zoiets mag gewoon niet, elke vork moet even goed aanvoelen en hetzelfde als je ze uit de doos pakt. Ik mag hopen dat dat nu anders is. Het is klote van marzocchi dat ze die dip gehad hebben, bij veel mensen zal het vertrouwen in het merk weg zijn en dit is ten gunste gekomen van RS en Fox.

Ik heb nooit een slechte vork van Marz. gehad, alleen gehoord en gevoeld bij andere. Na de 66 ben ik met een totem gaan rijden en daarna de boxxer, sinsdien wil ik eigenlijk geen ander merk, ik weet wat ik eraan heb.

Smittie

Bericht door Smittie » zo apr 22, 2012 10:54 pm

Tuup J schreef: En dat blackbox neem ik niet zo serieus, kan de mijne ook wel meer tunen als alleen een andere veer, is het dan ook blackbox? Plak ik meteen een blackbox stikker op mijn remhendels..
een blackbox is alleen een andere mission of motion control compressie demper, die dus bovenin de rechterpoot zit...
geen idee of WC riders daarmee rijden of gewoon stock

maar voor mij alleen maar rockshox!

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » zo apr 22, 2012 11:20 pm

Smittie schreef:
Tuup J schreef: En dat blackbox neem ik niet zo serieus, kan de mijne ook wel meer tunen als alleen een andere veer, is het dan ook blackbox? Plak ik meteen een blackbox stikker op mijn remhendels..
een blackbox is alleen een andere mission of motion control compressie demper, die dus bovenin de rechterpoot zit...
geen idee of WC riders daarmee rijden of gewoon stock

maar voor mij alleen maar rockshox!
Mee eens waar voor je zuur verdiende geld!
What goes up must come down(hill)

Smittie

Bericht door Smittie » ma apr 23, 2012 9:59 am

Smittie schreef: maar voor mij alleen maar rockshox!
een onderbouwing is nog wel handig:
het maakt niet uit welk merk je koopt want alles kan en gaat stuk bij intensief gebruik.
mijn ervaring met Rockshox is dat deze vorken vrij simpel in elkaar zitten en met behulp van exploded views van de Sram site is het heel gemakkelijk na te gaan welk onderdeel stuk is en welk artikelnummer en omschrijving je dus moet hebben voor de reparatie.

met dit artikelnummer en omschrijving kan je naar bijna de meeste fietsenwinkels en deze kunnen het dan bestellen bij AGU nederland.
normaal is de levertijd maar 1 dag dus dat is ook te overzien ;)

als het probleem met je vork groter is, en dat je het zelf niet op kan lossen kan je fietsenwinkel de vork opsturen naar AGU of DSD benelux.
met DSD heb ik zelf goede ervaring, mijn demper was opgestuurd en 6 dagen later had ik hem terug!

bij marzocchi kan ik geen spare part catalogus vinden dus als je vork stuk is zal je hem moeten opsturen naar cosmic sports.
nu heb ik gehoord dat cosmic sports nederland tegenwoordig niet zo lekker loopt en weinig meer op voorraad heeft, dus dat geeft je geen goed gevoel als je daar je spullen heen moet sturen.

nu over de vorken specifiek:
Rockshox Boxxer RC 2012
2882 gram
559 euro
http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/S ... 28464.html

Marzocchi - 888 RC3 Evo
3269 gram
769 euro
http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/S ... 29911.html

die 387 gram zouden mij persoonlijk wel storen, ik rijd het liefst met een fiets die in balans is.
aan een zwaardere vork zal je vast wel wennen maar lijkt mij niet ideaal.

ook is de 888 210 euro duurder dus dan zou ik het ook wel weten ;)

aan de 888 kan je wel meer instellen, wat dat betreft zou je hem met een boxxer r2c2 moeten vergelijken alleen kost deze 840 euro dus is weer net even duurder.
http://www.bike-mailorder.de/shop/MTB/S ... 28466.html

het uiterlijk laat ik buiten beschouwing want iedereen heeft een andere smaak, zelf vind ik de 888 een lomp ding met lelijke stickers...

dus mijn conclusie:
voor de prijs, gewicht en de service moet je voor de boxxer RC gaan..
voor de instelmogelijkheden zou ik 70 euro bijleggen en voor de boxxer R2C2 gaan ;)

Lars TB

Bericht door Lars TB » ma apr 23, 2012 2:26 pm

Tuup J schreef:Wie zegt dat dat standaard 888's zijn?
Dat zeg ik je. Zijn gewoon 888 uit de doos, hooguit anders afgesteld. Info direct van Marzocchi headquarters USA...

Tuup J schreef: Wat ik vaak heb vernomen bij pro's met boxxers is dat ze vaak met een wc boxxer rijden maar coil binnenwerk hebben... En dat blackbox neem ik niet zo serieus, kan de mijne ook wel meer tunen als alleen een andere veer, is het dan ook blackbox? Plak ik meteen een blackbox stikker op mijn remhendels.
Peaty reed vorig jaar met vernikkelde / genitreerde stanchions. Danny H. nu ook weer. Is toch echt wezenlijk anders dan standaard... (ook Fox experimenteert daarmee).

Vind ik verder juist goed, laat de Pro's maar ontwikkelen. Maar in dit geval ben ik er redelijk zeker van dat het is om geen achterstand op te lopen.

alain

Bericht door alain » ma apr 23, 2012 7:35 pm

Smittie schreef:Rockshox Boxxer RC 2012
2882 gram
559 euro

Marzocchi - 888 RC3 Evo
3269 gram
769 euro
ook is de 888 210 euro duurder dus dan zou ik het ook wel weten ;)
Het prijsverschil is wel een beetje te verklaren, de RC is de onderste in de rij en de RC3 een beetje de bovenste.
;)

Ik heb ook zwaar zitten te twijfelen tussen een boxxer en een 888,
maar toch maar de weightweenie mode ingeschakeld en een boxxer wc gekocht.
Je bent dan wel regelmatig bezig met ze open te gooien, maar op een kwartiertje is dat in orde.

Verder ben ik het wel met Smittie eens, leg wat bij en ga voor de R2C2.
En als je nog ergens een 2011 model vindt ben je waarschijnlijk beterkoop uit dan met een 2012 RC.

bulldogg73

Bericht door bulldogg73 » ma apr 23, 2012 8:11 pm

Ik zie hier veel reacties over prijs en gewicht en dat zijn zeker dingen die meewegen bij de aanschaf.
Wat ik echter uit veel recensies en meningen op het internet haal is dat de demping van de marzocchi 888 gewoonweg beter zou zijn dan de boxxer RC of R2C2 en dat ze amper last hebben van stiction, veel minder onderhoud nodig hebben en veel soepeler zijn op kleine oneffenheden.
Ik heb nog geen slechte recensie kunnen vinden van de RC3.
Boxxer's zijn super populair en in alle prijsklasses verkrijgbaar en zullen vast niet slecht zijn.
Toch zie ik vaker dat mensen bijvoorbeeld RC's kopen en dan de demping upgraden (Avalanche etc) of klagen over stiction etc.
Marzocchi heeft gewoon een slechte reputatie gekregen door alle bagger wat geproduceerd is tussen 2008-2010.
Dit schijnt nu opgelost te zijn, maar daar schijnen ze nog tegenop te boksen...

waar blijven de foxrijders trouwens??! :evil: :tongue:
2013 Canyon Nerve AL 29

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » ma apr 23, 2012 8:23 pm

Brows de reply's alleen een beetje en kom tegen dat er weinig verschil zit in de werking van een instap boxer en een hoger model en daar ben ik het dus absoluut niet mee eens. Had eerst een Motion control uitvoering die ik echt KUT vond, moest met zware veer (93kg met gear) de compressie aardig ver dicht hebben om niet veel te bottomen en het ding was absoluut niet soepel op kleine oneffenheden. Heb denk ik als effect van met gedeeltelijk dichte motion control twee cartridges stuk gereden, kunststof bus met gaten ingedrukt en de rest gebroken (is een verstelling, zou je die niet moeten kunnen gebruiken onder het rijden?)
Heb nu de demperkant vervangen voor missioncontrol (2xrebound, 2x compressie) en het veergedrag is echt getransformeerd. Heb beide verstellingen voor compressie aardig ver open staan (high speed volgens settings in de manuaal, low speed een kliekje extra omdat ik hem wat veel vond duiken in de bochten) en de vork blijft veel hoger in de veerweg, geen bottom actie's meer, de rare ramp up aan het eind die ik er bij de RC in vond zitten is er uit én hij is soepeler over wortels etc.
Voor mij dus nooit een RC meer maar de mission control (R2C2 of hoe het tegenwoordig ook heet) is super

Betreft bij mij de 2010 versie.
Ijzeren paarden eten geen haver....

Flip van Veen

Bericht door Flip van Veen » ma apr 23, 2012 8:39 pm

@ Hotsnail heb zelf een RC 2011 model en heb dit probleem niet nou heb ik m ook nog niet heel erg lang en intensief gebruikt dus wat niet is kan nog komen! Het enige waar ik me nu aan stoor is dat de instelmogelijkheden toch echt wel minimaal zijn bij een RC heb altijd een Totem coil met H en L speed compression gereden en die was toch lekkerder aftestellen ook per track!
Wat heb jij aan je RC gedaan precies? Had achteraf toch beter voor de R2C2 kunnen gaan!
What goes up must come down(hill)

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » ma apr 23, 2012 9:03 pm

Ik heb van iemand de cartridge uit een team over kunnen nemen, Dus een R2C2 en die heb ik er in geschroefd. Moet je er aan de onderkant een ringetje uit tikken en natuurlijk alles los halen, maar goed zelf te doen. Moet nu alleen nog ff de seals vervangen voor de Enduro's die ik net binnen heb gekregen want die van RS zuigen big time.
Heb laatst mijn Marzocchi AM uit elkaar gehaald waar ik drie jaar zonder onderhoud XC/AM mee gereden heb, gedeeltelijk onder water, gedurende de hele winter, veel modder en meuk en die was intern helemaal schoon.
De Boxxer moest ik om de drie of vier ritten uit elkaar halen om schoon te maken, dat zaten de seals helemaal vol en zat de modder er onder... Eens kijken of dat met de enduro's beter gaat ;-)

Tuup J

Bericht door Tuup J » ma apr 23, 2012 9:27 pm

Enduro seals zijn super!
Jammer dat ze zo lelijk blauw zijn ;)

Hotsnail
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » ma apr 23, 2012 9:32 pm

true... groen was beter geweest :evil:

Plaats reactie