wielset: 32 of 36 spaaks?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
fredo
wielset: 32 of 36 spaaks?

Bericht door fredo » vr nov 25, 2011 3:40 pm

enkele vraagjes bij aankoop van een nieuwe wielset:

Is een 36 spaaks wiel voelbaar stijver en sterker dan een 32 spaaks?
Of is de invloed van het type spaken groter?

Ik zit nl te denken om lichtere spaken in mn wiel te steken maar het verlies aan sterkte te compenseren door naar 36spaaks te gaan. Of is dit nutteloos?

vinay

Bericht door vinay » za nov 26, 2011 3:56 pm

Ik gebruik altijd het liefst DT Alpine III spaken. Deze zijn haast hetzelfde als de competition spaken, maar bij de naaf zijn ze net iets dikker. Dit is meestal de plek waar spaken breken, dus daarmee ook de meest zinvolle plek om ze sterker te maken. Ik heb 'ns uitgerekend dat een wiel met deze spaken maar 9g zwaarder is dan als je hetzelfde bouwt maar dan met competition spaken. En dat extra gewicht zit ook nog 'ns dicht bij de naaf. Ik kan ze trouwens niet bij veel winkels vinden. Ik koop ze altijd bij Bike2Build (Vlaardingen). Maar haast elke fietsenmaker verkoopt wel DT, dus ze kunnen het haast allemaal wel voor je bestellen, denk ik. Meer spaken (dus 36 i.p.v. 32) voegt veel meer gewicht toe. Ik heb vroeger ook wel een tijd gereden met een 36 spaaks achterwiel en dat heeft inderdaad ook de meest idiote dingen overleefd. Maar dat zat 'm deels ook wel in de lompe velg.

Ik heb ook een voorwiel gebouwd met revolution spaken en alu nippels (gewoonlijk gebruik ik messing). Dat is wel echt licht, maar vervolgens ben ik zelf eigenlijk een beetje bang om echt los te gaan ermee. Een grippy parcours als Schoorl is geen probleem, maar juist op parcours met veel wortels en kuilen waar je vaak zijdelings grip verliest en weer pakt (en vooral dat grip pakken) kan zwaar zijn voor een wiel.

Ik werk gewoonlijk met hetzelfde type spaken aan beide kanten, maar je kunt misschien wat besparen door de lichtst belaste spaken als revo spaken te nemen. Sommige mensen die ik ken gebruiken achter bijvoorbeeld revo's op de non-drive side. Als je gewicht wilt besparen geloof ik zelf meer in sterke spaken (onder hoge spanning) met sterke nippels en een lichte velg dan om superlichte spaken te combineren met een iets stijvere, sterkere velg.

Dus, bedenk voor jezelf op wat voor parcours je rijdt. Bobbels zijn denk ik geen probleem, gekwispel wel.

Plaats reactie