velg met en zonder eyelets, verschil?

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Jurriaan
velg met en zonder eyelets, verschil?

Bericht door Jurriaan » vr apr 22, 2011 7:10 pm

Mavic heeft eigenlijk altijd eyelets in hun velgen.
Velocity eigenlijk nooit

Hebben eyelets een toegevoegde waarde?

illuminatastigmata
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » vr apr 22, 2011 7:18 pm

NoTubes is ook zonder.........
De meningen zijn hierover nogal verdeeld.
De voorstanders van geen eyelets zeggen in elk geval.....
Kleiner gat,meer materiaal>dus sterker.
Kan ik me wel in vinden eerlijk gezegd,al heb ik het niet aangedurfd om mijn DH fiets te voorzien van Flow velgen.
De onderweg Helius(170mm)weer wel........
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Michielvanosch

Bericht door Michielvanosch » vr apr 22, 2011 7:18 pm

Dit is eigenlijk een versteviging om ervoor te zorgen dat de nipples niet uit de velg breken.
Velgen die niet gebust zijn, zijn vaal wel verstevigd. Maar dit heeft toch niet het zelfde effect.

In mijn ogen zijn velgen met eyelets steviger dan velgen zonder.
Heb al een aantal velgen gehad zonder eyelets waar de nipples gewoon uitgebroken zijn...
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!

SITH

Bericht door SITH » vr jun 17, 2011 10:01 pm

Vroeger waren de velgen van mindere kwaliteit en gebeurde het uitscheuren nog wel eens maar tegenwoordig is het zelden meer het geval bij non eyelet velgen. maar als ik zou kiezen dan zou ik evengoed voor de eyelet velgen gaan omdat de druk toch beter word verdeeld.

Christiaan

Bericht door Christiaan » vr aug 19, 2011 3:36 pm

SITH schreef:Vroeger waren de velgen van mindere kwaliteit en gebeurde het uitscheuren nog wel eens maar tegenwoordig is het zelden meer het geval bij non eyelet velgen. maar als ik zou kiezen dan zou ik evengoed voor de eyelet velgen gaan omdat de druk toch beter word verdeeld.
No Tubes ZTR FLow velgen scheuren ook HEEL veel bij de spaakgaten.......

marten

Bericht door marten » vr aug 19, 2011 5:49 pm

bij een niet gebuste velg graven de nippels zich in, dus moet je dan losse ringetjes gebruiken

bij een diepe enkel gebuste velg is het ook een heel gehengel om de nippels er in te krijgen

bij een dubbel gebuste velg mik je de nippel in het gat en komt ie er altijd netjes uit ;)

Fabrikanten slagen er in alle configuraties zo te ontwerpen dat ze stuk gaan, het tegenovergestelde komt gelukkig ook voor :angelnot:
/Marten

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr aug 19, 2011 9:47 pm

Christiaan schreef:
SITH schreef:Vroeger waren de velgen van mindere kwaliteit en gebeurde het uitscheuren nog wel eens maar tegenwoordig is het zelden meer het geval bij non eyelet velgen. maar als ik zou kiezen dan zou ik evengoed voor de eyelet velgen gaan omdat de druk toch beter word verdeeld.
No Tubes ZTR FLow velgen scheuren ook HEEL veel bij de spaakgaten.......
Klopt heb de mijne ook precies gescheurt zoals jij het beschreef
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

alain

Bericht door alain » za aug 20, 2011 5:51 am

Alle velgen scheuren bij de eyelets als de spaakspanning te hoog is.
Ik rij nu al dik 2 jaar met de Flow's zonder problemen, ook in de DH fiets (enkel vooraan daarin) en niet altijd propere lijnen.
Maar dat kan ook zijn omdat ik als een mietje rij :lol:

Plaats reactie