FSA Orbit X crown race trouble...

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
straightedgepat
FSA Orbit X crown race trouble...

Bericht door straightedgepat » do jan 20, 2011 8:41 pm

Mijn Nature Boy wilde ik voorzien van een FSA Orbit X CX balhoofd. Deze balhoofdset heeft namelijk een mooie hanger geïntegreerd voor de cantilever remmen. Na diverse mislukte bestelpogingen in Nederland (zelfd niet via Importeur verkrijgbaar?) zag ik dat deze goedkoop bij On One in de webstore verkrijgbaar is. Dus met nog wat onderdelen besteld. Pakketje ontvangen... Shit hebben ze een gewone FSA Orbit X gestuurd :( On One gemaild, Sorry we sturen je een nieuwe! En je mag de ander gewoon houden. Goede service! Altijd handig een extra balhoofd en ik had er meteen een bestemming voor. Bij het nalopen van het lager viel met op dat de crown race aan de onderkant niet plat was (pasvlak kroon vork) maar in een 45 graden hoek. Sja mogelijk verschillende onderdelen balhoofd in een doosje geraakt? Vaag! Maar goed, afgelopen week daadwerkelijk de FSA Orbit X CX ontvangen. En wat blijkt... ook met dezelfde crown race... Ik wordt gek!!!... Weet iemand hoe dit zit??? Dit gaat bij mij niet passen...

links onderkant crown race - rechts bovenkant met lager zitting

Afbeelding

didadunlop

Bericht door didadunlop » do jan 20, 2011 10:40 pm

http://www.fullspeedahead.com/fly.aspx? ... h&taxid=74

tech docs. Misschien dat je daar iets wijzer van wordt.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

straightedgepat

Bericht door straightedgepat » vr jan 21, 2011 12:20 am

Bijzonder... Misschien moet ik FSA deze vraag eens voorleggen. Ik heb de uitgebreide specificaties m.b.t. de headsets gedownload en wat ik zie is dat de Orbit X hierin wel een vlakke lagerring heeft en de Orbit X CX weer niet... Of ik ben een leek maar zijn er andere vormen dan vlak als lagerzitting (zo noem ik het maar even) op vorken?

Afbeelding

Het contactvlak welke op de lagerzitting gaat rusten is nog minder dan op het plaatje...

mateis

Bericht door mateis » vr jan 21, 2011 9:56 am

Je vraag is dus eigenlijk of het dunne randje waarmee de ring op de vork klemt voldoende is om hem degelijk mee te monteren?

Ik denk het wel, er zijn zat balhoofden met een gespleten baseplate voor gemakkelijker montage (Hope, FSA ook vaak dacht ik) en die werken ook gewoon goed. Daar zou ik niet zo bang voor zijn. Heb je al geprobeerd hoe makkelijk/moeilijk hij over de vork heen valt?
Afbeelding

Wat ik als reden zou kunnen verzinnen, geen idee of dat waar is, is dat veel highend crossvorken helemaal van carbon zijn en dat het daarmee lastiger is om dat perfecte superscherpe 90* randje te maken. Met deze baseplate is dat wat minder belangrijk.

straightedgepat

Bericht door straightedgepat » vr jan 21, 2011 9:40 pm

Hmmm... Als er voldoende oppervlakte lagerzitting (hoe noem je dit deel vork eigelijk?) Zou zijn, dan geen probleem! Maar het gedeelte van het raakvlak crownrace valt net op de rand/erbuiten...

straightedgepat

Bericht door straightedgepat » vr jan 21, 2011 9:45 pm

Ik zal All City eens mailen, de complete NB is namelijk ook met deze headset gepresenteerd.

mateis

Bericht door mateis » za jan 22, 2011 9:34 am

straightedgepat schreef:Hmmm... Als er voldoende oppervlakte lagerzitting (hoe noem je dit deel vork eigelijk?) Zou zijn, dan geen probleem! Maar het gedeelte van het raakvlak crownrace valt net op de rand/erbuiten...
Lijkt me een prima omschrijving, we begrijpen elkaar. ;) Opmerkelijk korte lagerzitting op die vork! Ik zou ze idd eens vragen hoe&wat. :)

Plaats reactie