Achterderaulieur vervangen met medium cage kooi

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Butch
Achterderaulieur vervangen met medium cage kooi

Bericht door Butch » ma mei 03, 2010 5:22 pm

Ik ben sinds kort in het bezit van een Trek Scratch 7. Deze fiets heeft een SRAM X9 achterderaulieur met lange kooi. Ik wil deze gaan vervangen door een SRAM X0 met middellange kooi. Begrijp niet waarom Trek heeft gekozen voor een lange kooi. Iemand enig waarom hiervoor gekozen is?

Sven

Bericht door Sven » ma mei 03, 2010 9:39 pm

Geen flauw idee, maar was het geen idee om dit te onderhandelen met je dealer bij aanschaf?

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma mei 03, 2010 10:16 pm

De kooien zijn namelijk te vervangen,als je lange kooi vervangt met een medium kooi bespaart je dat al een nieuwe derailleur,maar je wilt liever een XO zo te zien.Ik heb misschien het idee dat Trek een lange kooi heeft gekozen gezien je er ook mee kunt klimmen(zie 2x9 speed) in combinatie met een vrij grote cassette(11-34T) denk ik.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Brum.

Bericht door Brum. » ma mei 03, 2010 10:22 pm

Kun je met een enkel voorblad ook niet naar een korte (gravity) kooi?

Butch

Bericht door Butch » ma mei 03, 2010 10:29 pm

Trekrules schreef:De kooien zijn namelijk te vervangen,als je lange kooi vervangt met een medium kooi bespaart je dat al een nieuwe derailleur,maar je wilt liever een XO zo te zien.Ik heb misschien het idee dat Trek een lange kooi heeft gekozen gezien je er ook mee kunt klimmen(zie 2x9 speed) in combinatie met een vrij grote cassette(11-34T) denk ik.
Op mijn Specialized Enduro is nagenoeg dezelfde setup gekozen.Toch zat er standaard een deraulieur met medium kooi op.Begrijp dus niet waarom Trek hiervoor gekozen heeft.

Butch

Bericht door Butch » ma mei 03, 2010 10:31 pm

Sven schreef:Geen flauw idee, maar was het geen idee om dit te onderhan
delen met je dealer bij aanschaf?
Mijn fiets heb ik particulier aangeschaft.

mateis

Bericht door mateis » di mei 04, 2010 12:07 am

Tsja, wat is uberhaupt het nut van een lange kooi? Ook bij een triple heeft zo'n ding m.i. alleen zin als je klein-klein schakelt, en dat is een behoorlijk kansloze combi.

Lange kooi is echter mtb default op de default setup met een triple, wat betekent dat ze goedkoper in te kopen zijn. Dat is voor veel merken een overweging om praktisch altijd voor een lange kooi te kiezen, volgens mij.

Plaats reactie