iemand ervaring met fox RP3 air shock

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
nic22
iemand ervaring met fox RP3 air shock

Bericht door nic22 » za jan 02, 2010 1:00 am

hee
weet iemand of de fox RP3 een goede achter demper is voor een kona cowan DS? en welke anders er goed voor is? want ik las nogal negatieve verhalen op het internet over deze demper.

Sneeck

Bericht door Sneeck » za jan 02, 2010 10:23 am

Best een leuke demper, heb er een in m'n nrs4 zitten. Doet het perfect, weliswaar in een xc frame maar zou niet weten waarom die in een ds minder zou moeten presteren. Volgens mij hebben ze standaard af-fabriek een vaste propedal instelling(1 2 of 3) voor jou gebruik zou ik op z'n minst een 2 nemen. Neem aan dat je vering aardig stug wilt?

nic22

Bericht door nic22 » za jan 02, 2010 11:25 am

ja zo stug mogelijk aangezien hij anders de bodem raakt bij hoge drops en sprongen.
maar zit er verschil tussen de xc dempers en de slopestyle/dirtjump dempers?

Sneeck

Bericht door Sneeck » za jan 02, 2010 11:44 am

De luchtdempers voor langere veerwegen zoals de dhx air en 'zocchi roco hebben een grotere luchtkamer en kunnen soepeler grote klappen opvangen. Aangezien je een ds hebt met niet al te veel veerweg en zowiezo met harde vering rijdt heb je het niet echt nodig, maar heb ze wel zien rijden met dhx'en. Prijstechnisch zou ik eerst die rp3 proberen.

Waarmee heb je er eerst mee gereden of heb je een 2de handsje zonder demper gekocht?

nic22

Bericht door nic22 » za jan 02, 2010 12:23 pm

nee maar ik ga binnekort eentje 2de hands kopen en daar zit een fox RP3 op en ik wou even informeren of dit een goede demper is want dit word mijn eerste full suspension bike en heb er geen ervaring mee.

nic22

Bericht door nic22 » za jan 02, 2010 12:28 pm

en ik geloof dat er op een kona bass een fox DHX zit toch? aangezien de kona bass de opvolger is van de cowan DS.

Sven

Bericht door Sven » za jan 02, 2010 1:03 pm

Op mijn turner flux is een rp3 gemonteerd. Een fijne demper, voor de 100mm, maar voor mijn gevoel ook wel de max voor xc/enduro werk. Ik twijfel of de rp3 voor een DS-fiets voldoende stug is...

De propedal heeft inderdaad 3 standen: -, neutral, +. Ik heb hem altijd op neutral staan, maar ik denk dat de dempingseigenschappen meer van belang zijn bij een DS. Een veer-suspension zal wellicht beter bij het frame passen. Misschien een idee om eens te kijken waar het tweedehands frame af-fabriek mee wordt uitgeleverd?

Jean-Pierre

Bericht door Jean-Pierre » za jan 02, 2010 5:01 pm

RP3 is niet zo'n succes voor de DS. Heb zelf ook een DS gehad met die demper, en ik bottemde hem behoorlijk vaak. Maakte niet uit hoeveel bar ik er in had, botteme deed ie.
En dat is niet zo heel fijn met een DS.

Een Fox DHX 5.0 zou beter zijn geweest, die kan wat meer hebben. DP member Goofy rijdt er mee, en bij hem werkt het volgens mij wel goed.
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

nic22

Bericht door nic22 » za jan 02, 2010 7:23 pm

oke bedankt ik denk dat ik de fox DHX 5.0 er voor koop dan. en de marzzochi rocco?

Sneeck

Bericht door Sneeck » zo jan 03, 2010 12:01 am

dhx 5.0 air heb ik een slechte ervaring mee voor algemeen gebruik(als in: je wilt dat de demper lekker aanvoelt in elk gedeelte van de veerweg, niet lomp hard oppompen om enkel bottomen te voorkomen) Zoals bekent bij dhx's slaat 'ie vrij snel door het middenstuk heen, je mist een heel stuk demping en veranderd daardoor ontzettend snel in progressieve karakteristiek wat weer minder soepel aanvoelt. De eerste dhx(2006 model) had na 5 minuten een stuck-down maar dat was een 2de handsje, het 2008 model vond ik bagger kut veren in een banshee wildcard. Dit heeft voor jouw specifieke doeleinde dus geen betrekking, hij blijft z'n ding doen maar voor het geld vind ik het waardeloos.

De roco tst r heb ik ook niet al te goede ervaring mee, qua betrouwbaarheid. In 1 1/2 jaar 2 x weg geweest wegens het overlijden van de rebound. Zolang de demper het doet: super!!

Ik zou zelf een rp23 aan raden, die zijn best goed geschikt voor weinig veerweg spring fietsen.

hubertje

Bericht door hubertje » zo jan 03, 2010 10:57 am

Let erop dat je de RP3s in verschillende tunes kan krijgen. Wil je'm hard, dan zoek je een met een maximale compression tune.

Ik heb eentje op mn heckler, en die maakte van een beachelijk slecht verende bike een lekker bruikbaar ding.

Sneeck

Bericht door Sneeck » zo jan 03, 2010 6:12 pm

Ja dat bedoelde ik, compressie tune. 3 standen af-fabriek of eventueel door sabma aan te laten passen. Daarnaast heb je idd nog 3 propedal standen, helemaal open, semi lockout of lockout.

Plaats reactie