suspension repairs
Moderator:Beheerders
hi you all!
Door mijn jarenlange ervaring in de mountainbike down hill scene wil ik graag jullie mening.ik heb 13 jaar ervaring 5 jaar lang voor manitou gewerkt 3 jaar voor intense check op google jerry schipper! ik wil graag jullie mening!!
1 is er genoeg kennis in nederland voor tuning van voorvorken en achterdempers?
2 krijgen jullie de service die jullie verwachten
3 is een service center voor al jullie vering een goed idee?
top mensen dit is info waar ik wat mee kan. keep up the good work.
cheers jerry
Door mijn jarenlange ervaring in de mountainbike down hill scene wil ik graag jullie mening.ik heb 13 jaar ervaring 5 jaar lang voor manitou gewerkt 3 jaar voor intense check op google jerry schipper! ik wil graag jullie mening!!
1 is er genoeg kennis in nederland voor tuning van voorvorken en achterdempers?
2 krijgen jullie de service die jullie verwachten
3 is een service center voor al jullie vering een goed idee?
top mensen dit is info waar ik wat mee kan. keep up the good work.
cheers jerry
Laatst gewijzigd door stikman op ma mei 18, 2009 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Bekijk dit topic ook eens, http://www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?t=43135
1) sommige mensen hebben misschien de kennis om het zelf te doen, maar volgens mij zijn er niet veel bedrijven die alle merken doen. In europa is er wel een behoorlijk aanbod aan tuning bedrijven. En of de nederlandse DH markt groot genoeg is om een service bedrijf voor op te starten...?
2) tja wat kun je meer verwachten dan in enkele dagen je demper weer vers terug hebben?
3) de mensen die er al aan denken dat zulke onderdelen servicebeurten nodig hebben kunnen het misschien al zelf. Je boxxer opsturen en meer dan 50 euro betalen voor iets wat je met gemak zelf kunt doen...
Dempers zijn een ander verhaal omdat hier toch vaak specialistisch gereedschap voor nodig is.
Ik denk dat custom tuning wel interesant zou kunnen zijn, maar deze markt is waarschijnlijk nog kleiner. En zorg dat je bij alle fietsenwinkels in nederland bekend bent als service center.
met werkervaring voor manitou maak je denk ik niet veel indruk
die hebben nou niet bepaald de beste naam, al denk ik zelf dat marzocchi tegenwoordig lager op de ladder staat maar dat terzijde.
1) sommige mensen hebben misschien de kennis om het zelf te doen, maar volgens mij zijn er niet veel bedrijven die alle merken doen. In europa is er wel een behoorlijk aanbod aan tuning bedrijven. En of de nederlandse DH markt groot genoeg is om een service bedrijf voor op te starten...?
2) tja wat kun je meer verwachten dan in enkele dagen je demper weer vers terug hebben?
3) de mensen die er al aan denken dat zulke onderdelen servicebeurten nodig hebben kunnen het misschien al zelf. Je boxxer opsturen en meer dan 50 euro betalen voor iets wat je met gemak zelf kunt doen...
Dempers zijn een ander verhaal omdat hier toch vaak specialistisch gereedschap voor nodig is.
Ik denk dat custom tuning wel interesant zou kunnen zijn, maar deze markt is waarschijnlijk nog kleiner. En zorg dat je bij alle fietsenwinkels in nederland bekend bent als service center.
met werkervaring voor manitou maak je denk ik niet veel indruk

die hebben nou niet bepaald de beste naam, al denk ik zelf dat marzocchi tegenwoordig lager op de ladder staat maar dat terzijde.
Re: suspension repairs
Ik denk dat een servicecentrum in Nederland best wel eens zou kunnen lukken, alleen niet gericht op de DH/ freeride sector maar meer richting XC. Er zijn immers meer mensen in Nederland met een XC fiets en die ook meedoen met marathons, wedstrijden en toertochten. Daarbij denk dat het bij veel mensen ontbreekt aan een degelijk advies. Meestal eindigd dit bij, "ïk heb een nieuwe bike met Fox vering" of "Nu bij deze een Reba/ Sid vork". Over de instelmogelijkheden en het tunen van hun vork voor een wedstrijd/ marathon of wekelijkse rit wordt er niet veel gezegd. Ik betwijfel of dit ook wel goed wordt ondersteund in de after-service van een gemiddelde bikeshop (uitzonderingen daargelaten). Aan het kiezen van een band wordt meer aandacht gegeven.
Daarnaast vind ik de kosten voor het verzenden van m'n susp. naar het buitenland gewoon te duur (in mijn geval twee vorken en een achtervering).
die er wel verstand van hebben, maar nooit het grote publiek weten te bereiken. Of hun kennis verkopen aan andere.
Ik denk het niet, want ik heb zo'n vermoeden dat de helft van de nederlandse bikers niet eens weet dat je de vork ook kan instellen. Als er toch eenmaal een instelling wordt gekozen, zal deze niet meer aangepast worden of fijn afgesteld worden.
Conclusie: Susp.- centre Nederland graag, maar bied ook echt iets aan en breng het goed aan de man.
mzzl
Gène
Daarnaast vind ik de kosten voor het verzenden van m'n susp. naar het buitenland gewoon te duur (in mijn geval twee vorken en een achtervering).
De kennis is er wel, er wandelen wel mannen Rondstikman schreef:1 is er genoeg kennis in nederland voor tuning van voorvorken en achterdempers?

stikman schreef:2 krijgen jullie de service die jullie verwachten
Ik denk het niet, want ik heb zo'n vermoeden dat de helft van de nederlandse bikers niet eens weet dat je de vork ook kan instellen. Als er toch eenmaal een instelling wordt gekozen, zal deze niet meer aangepast worden of fijn afgesteld worden.
Het idee is goed, maar je zult ook de medewerking moeten krijgen van de merken. Sommige merken staan niet toe dat hun suspension door derde wordt aangepast (Specialized bijvoorbeeld). Daarnaast is het belangrijk dit niet te mainstream te doen. Niet alleen Rock shox of Fox, maar ook DT-Swiss (Pace), Magura en Manitou. Daarnaast zal er een duidelijke meerwaarde moeten zijn om je suspension naar een sus-centre te sturen.stikman schreef:3 is een service center voor al jullie vering een goed idee?
Conclusie: Susp.- centre Nederland graag, maar bied ook echt iets aan en breng het goed aan de man.
mzzl
Gène
Trotse eigenaar van de Dirty-Pages Zuurpruimaward 2009!
gaat het eigenlijk alleen om de tuning, of ook service van vorken & dempers?
1 is er genoeg kennis in nederland voor tuning van voorvorken en achterdempers?
zou ik zo snel niet weten, maar er zijn toch wel mensen die er genoeg van af weten. ook als ik die 2 reactie's hierboven lees.
2 krijgen jullie de service die jullie verwachten
naja nee eigenlijk niet echt, vooral niet als ik hem naar me lbs ofso breng die weet niet eens hoe zo'n ding er van binnen uitziet.
een algemeen ding is bv dat je een nieuwe stuurbuis in je vork kan laten zetten bij marzocchi, kost dan wel 180 euro geloof ik. maar dat vind ik een beetje overdreven..
3 is een service center voor al jullie vering een goed idee?
Als dat uiteindelijk mogelijk zou zijn lijkt me wel makkelijk. ik laat me vork liever een paar keer goed na kijken dan dat ik er zelf aan ga prutsen. En ik kan genoeg mensen die er liever niet zelf aan beginnen of de kennis er niet voor hebben.
maarja in de reactie hierboven staat ook dat het waarschijnlijk niet zo 123 gaat lukken, vanwege de medewerking van de merken.
1 is er genoeg kennis in nederland voor tuning van voorvorken en achterdempers?
zou ik zo snel niet weten, maar er zijn toch wel mensen die er genoeg van af weten. ook als ik die 2 reactie's hierboven lees.
2 krijgen jullie de service die jullie verwachten
naja nee eigenlijk niet echt, vooral niet als ik hem naar me lbs ofso breng die weet niet eens hoe zo'n ding er van binnen uitziet.
een algemeen ding is bv dat je een nieuwe stuurbuis in je vork kan laten zetten bij marzocchi, kost dan wel 180 euro geloof ik. maar dat vind ik een beetje overdreven..
3 is een service center voor al jullie vering een goed idee?
Als dat uiteindelijk mogelijk zou zijn lijkt me wel makkelijk. ik laat me vork liever een paar keer goed na kijken dan dat ik er zelf aan ga prutsen. En ik kan genoeg mensen die er liever niet zelf aan beginnen of de kennis er niet voor hebben.
maarja in de reactie hierboven staat ook dat het waarschijnlijk niet zo 123 gaat lukken, vanwege de medewerking van de merken.
Nicolai Helius AM - 2011
Giant Bowery '72 - 2011
Giant Bowery '72 - 2011
Jerry! Wat doe je tegenwoordig? Hoorde dat je niet meer voor Anneke/MS-racing sleutelt…
1.
Bij de importeurs wel. Bij dealers meestal niet.
2.
Yep, maar dat is omdat ik altijd direct naar Marcel (Bikeright) ga.
3.
Een goed idee is het zeker, maar of er ook echt een boterham mee te verdien is… Zou me zo wie zo niet alleen op DH richten en ook service doen. Merendeel van de verkochte mtb’s is XC low-end en de gebruikers daarvan hebben weinig/geen behoefte aan tuning of service. Voor de mensen die er wel in geïnteresseerd zijn, moet je iets extra’s kunnen bieden (snelle service, service bij wedstrijden, clinics of bijv. samen met de klant een vork/shock afstellen op zijn/haar mtb enz enz). Verder zal veel afhangen van naamsbekendheid en of fabrikanten/importeurs mee willen werken.
Lars (BeOne)
1.
Bij de importeurs wel. Bij dealers meestal niet.
2.
Yep, maar dat is omdat ik altijd direct naar Marcel (Bikeright) ga.
3.
Een goed idee is het zeker, maar of er ook echt een boterham mee te verdien is… Zou me zo wie zo niet alleen op DH richten en ook service doen. Merendeel van de verkochte mtb’s is XC low-end en de gebruikers daarvan hebben weinig/geen behoefte aan tuning of service. Voor de mensen die er wel in geïnteresseerd zijn, moet je iets extra’s kunnen bieden (snelle service, service bij wedstrijden, clinics of bijv. samen met de klant een vork/shock afstellen op zijn/haar mtb enz enz). Verder zal veel afhangen van naamsbekendheid en of fabrikanten/importeurs mee willen werken.
Lars (BeOne)
Om je punten even af te gaan:
1.) Nee, ik denk dat er maar een handjevol lbs medewerkers in nederland zijn die uberhaupt weten hoe de vork of demper in te stellen, laat staan tuning.
2.) Gelukkig heb ik al even geen service meer nodig gehad, maar ik weet bij wie ik aan moet kloppen (Bikeboutique
)
3.) Ja, lijkt me een prima idee. Al is het maar om de verzendkosten laag te kunnen houden, ondersteuning in het Nederlands, mogelijkheid om de vork/demper te brengen/halen etc.
Om mijn eerste punt nog wat kracht bij te zetten: 2 fietsvrienden hebben onlangs allebei een nieuwe MTB gekocht bij 2 verschillende, niet nader te noemen LBSsen hier in de omgeving. De eerste heeft een RS tora vork. Toen hij de fiets thuis had staan hebben we samen even een ritje gemaakt. Het viel mij direct op dat hij ongeveer 80% sag had. Blijkt dus dat ze hem met een lege vork, zonder pomp, zonder handleiding of wat dan ook op pad hebben gestuurd. Hij vond hem wel lekker soepel
De 2e heeft een nieuwe RS reba vork dual air. Deze was volgens hem wel door z'n LBS op zijn gewicht ingesteld. Echter had ook hij 80% sag en 100% bottomout bij iedere remactie. Dit leek hem volkomen normaal, ook weer dat ie lekker soepel was enzo. Blijkt dus dat z'n LBS de posititeve en negatieve kamers op dezelfde druk had ingesteld (wel de juiste voor zijn gewicht) en hem ook heeft verteld dat ze ook exact gelijk moesten blijven, omdat anders de vork kon beschadigen
Ik heb hem nogsteeds niet helemaal kunnen overtuigen dat dit niet zo hoort en dat ie volgens de handleiding van rockshox die ik van internet heb moeten plukken toch echt beter wat minder lucht in z'n negatieve kamer kan doen, zodat z'n vork wat harder wordt. Anyway, ik ben benieuwd hoelang een reba constant bottomout gaat overleven 
1.) Nee, ik denk dat er maar een handjevol lbs medewerkers in nederland zijn die uberhaupt weten hoe de vork of demper in te stellen, laat staan tuning.
2.) Gelukkig heb ik al even geen service meer nodig gehad, maar ik weet bij wie ik aan moet kloppen (Bikeboutique

3.) Ja, lijkt me een prima idee. Al is het maar om de verzendkosten laag te kunnen houden, ondersteuning in het Nederlands, mogelijkheid om de vork/demper te brengen/halen etc.
Om mijn eerste punt nog wat kracht bij te zetten: 2 fietsvrienden hebben onlangs allebei een nieuwe MTB gekocht bij 2 verschillende, niet nader te noemen LBSsen hier in de omgeving. De eerste heeft een RS tora vork. Toen hij de fiets thuis had staan hebben we samen even een ritje gemaakt. Het viel mij direct op dat hij ongeveer 80% sag had. Blijkt dus dat ze hem met een lege vork, zonder pomp, zonder handleiding of wat dan ook op pad hebben gestuurd. Hij vond hem wel lekker soepel

De 2e heeft een nieuwe RS reba vork dual air. Deze was volgens hem wel door z'n LBS op zijn gewicht ingesteld. Echter had ook hij 80% sag en 100% bottomout bij iedere remactie. Dit leek hem volkomen normaal, ook weer dat ie lekker soepel was enzo. Blijkt dus dat z'n LBS de posititeve en negatieve kamers op dezelfde druk had ingesteld (wel de juiste voor zijn gewicht) en hem ook heeft verteld dat ze ook exact gelijk moesten blijven, omdat anders de vork kon beschadigen


Re: suspension repairs
Vanuit welke hoek? Vanuit de klant? Ik denk dat je hoog uit zaken zal doen met een kwart van de leden van DP, MTBsport en mountainbike bijelkaar. De rest van de markt rijdt te weinig, snapt er niks van of interesseert het niets. Althans, dat was mijn ervaring als LBS'er.stikman schreef:1 is er genoeg kennis in nederland voor tuning van voorvorken en achterdempers?
Gezien ik alles op stikstofreservoirs na zelf doe: nee. De koffie is slecht en het humeur is kl*te.stikman schreef:2 krijgen jullie de service die jullie verwachten
Op serieuze noot: de kwaliteit van de service bij officiele centra is naar mijn ervaring altijd goed geweest, alleen de snelheid waarmee het gebeurde liet vaak te wensen over.
Als je denkt het beter kunnen dan de rest: zeker doen!stikman schreef: 3 is een service center voor al jullie vering een goed idee?
- cHoc
- Berichten:1079
- Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
- Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)
Re: suspension repairs
Niet in de meeste Nederlandse winkels, en wat ze kunnen bieden is vaak niet genoeg, op mogelijk Bikeright na, maar geen ervaring. En zoals Wictor al zegt is de markt klein.1 is er genoeg kennis in nederland voor tuning van voorvorken en achterdempers?
Van wat ik tot nu toe van Nederlandse LBS'en daarin gekregen heb, NEE! mijn ervaring met bv. Tim Flooks is goed, en service is best wel snel te noemen.2 krijgen jullie de service die jullie verwachten
Moeilijk te zeggen, ik zou het graag willen, maar of de markt groot genoeg is ervoor is de vraag, mogelijk is het naast de tips al gegeven ook een goed idee om naast de service ook vorken te verkopen, al dan niet voor-getuned, zoals Tim Flooks.3 is een service center voor al jullie vering een goed idee?
shoot me again, I ain't dead yet
Ik denk persoonlijk dat een hoop mensen hun spullen laten tunen zodat er een stickertje TFT, Push of Mojo op de demper of vork kan. Geloof namelijk niet dat iedereen werkelijk verschil voelt (zal vooral psychologisch zijn).
Moraal van het verhaal: zorg dat je toffe stickers kan plakken op vorken en dempers... en je hebt al een hoop klanten
Moraal van het verhaal: zorg dat je toffe stickers kan plakken op vorken en dempers... en je hebt al een hoop klanten

- Pieter en zijn V10
- Berichten:1784
- Lid geworden op:zo sep 12, 2004 8:32 pm
Ik denk dat er wel markt voor is, maar dat die klein is. Ik zou de boel best custom willen laten tunen.
Dat klinkt wel leuk, maar je moet zelf aangeven hoe je rijdt. Wat mij mooi lijkt is dat bijvoorbeeld de man die je demper serviced ook zelf ziet hoe je rijdt. Volgens mij kan je dan een beter oordeel krijgen over de manier van rijden dan van:
Rijd je smooth ja/nee
Agressief ja/nee
kilo:
Misschien een onmogelijk iets maar goed.
Dat klinkt wel leuk, maar je moet zelf aangeven hoe je rijdt. Wat mij mooi lijkt is dat bijvoorbeeld de man die je demper serviced ook zelf ziet hoe je rijdt. Volgens mij kan je dan een beter oordeel krijgen over de manier van rijden dan van:
Rijd je smooth ja/nee
Agressief ja/nee
kilo:
Misschien een onmogelijk iets maar goed.
its all about "being single, seeing double and jumping triples"
Van de mensen die hun spullen laten tunen zullen er maar weinigen zijn die uberhaupt een rijstijl hebben; wat je op de DH-banen ziet bij Nederlanders is voor 75% vooral de hang-in-there-boy-rijstijl.Pieter en zijn V10 schreef:Ik denk dat er wel markt voor is, maar dat die klein is. Ik zou de boel best custom willen laten tunen.
Dat klinkt wel leuk, maar je moet zelf aangeven hoe je rijdt. Wat mij mooi lijkt is dat bijvoorbeeld de man die je demper serviced ook zelf ziet hoe je rijdt. Volgens mij kan je dan een beter oordeel krijgen over de manier van rijden dan van:
Rijd je smooth ja/nee
Agressief ja/nee
kilo:
Misschien een onmogelijk iets maar goed.
Misschien was m'n vorige post iets gechargeerd maar ik denk echt dat het succes van sommige tuners voor een deel ligt aan dat stickertje en die gekleurde cnc-gevreesde knop die er ineens op je vork zit. Denk aan Mojo; de werkelijke gimmick was daar natuurlijk gewoon van dat die boxxerstickers eraf gingen, mooi gedesignde mojostickers erop en voila, een blauw/rode knop
Denk ook aan de stickers van Monster-energy. Marketing ten top! Zou iemand van IronHorse z'n hersencellen aanspreken dan hadden ze Monster-energy limited edition sundays gebouwd... kassa!
Het klinkt allemaal een beetje lullig natuurlijk, maar ga eens na welke tuners meer succes hebben. Zorg ervoor dat je kunt ZIEN dat er getuned is.
Hey Shipwreck!
Niet te veel naar die mannen luisteren hier! En vooral niet naar kikkers en mannekes die christiaan heten
Maar goed al het gelul aan de kant. Hou je kop erbij als je iets voor jezelf wil beginnen. Bij de meesten is het toch vaak veel lullen maar geen geld. En van de dealers moet je het al helemaal niet hebben die vinden alles te duur.
Rockshox en Fox liggen in NL al veel te vast. Fox krijg je gewoon geen spullen van of je moet het voor de hoofdprijs bij Sabma gaan halen. Manitou ligt helemaal op zijn kont. Geen OEM en aftermarket is er ook niks te krijgen. Marzocchi is failliet en zijn aan het doorstarten dus daar moet je ook niks van verwachten. Service voor al die kleine merken is ook wel mooi maar dan moet je weer een bult onderdelen en tools neerleggen voor als die ene een keer voorbij komt dus dan is er ook niks aan verdient.
Al met al moet je een hoop werk hebben om rond te komen. En de hele dag XC vorkjes staan te servicen die nooit een drup olie of vet hebben gezien is wel handel maar of je daar blij van wordt?? Bel mij anders maar een keer als je meer wil weten. Je hebt mij nummer nog wel ergens van vroeger
Niet te veel naar die mannen luisteren hier! En vooral niet naar kikkers en mannekes die christiaan heten

Maar goed al het gelul aan de kant. Hou je kop erbij als je iets voor jezelf wil beginnen. Bij de meesten is het toch vaak veel lullen maar geen geld. En van de dealers moet je het al helemaal niet hebben die vinden alles te duur.
Rockshox en Fox liggen in NL al veel te vast. Fox krijg je gewoon geen spullen van of je moet het voor de hoofdprijs bij Sabma gaan halen. Manitou ligt helemaal op zijn kont. Geen OEM en aftermarket is er ook niks te krijgen. Marzocchi is failliet en zijn aan het doorstarten dus daar moet je ook niks van verwachten. Service voor al die kleine merken is ook wel mooi maar dan moet je weer een bult onderdelen en tools neerleggen voor als die ene een keer voorbij komt dus dan is er ook niks aan verdient.
Al met al moet je een hoop werk hebben om rond te komen. En de hele dag XC vorkjes staan te servicen die nooit een drup olie of vet hebben gezien is wel handel maar of je daar blij van wordt?? Bel mij anders maar een keer als je meer wil weten. Je hebt mij nummer nog wel ergens van vroeger

Denk dat op DP een groot deel van de uiteindelijke klanten zitten; dus misschien wel slim om een klein beetje te luisteren... tenzij jij zelf gaat zorgen voor zijn boterham...dan is het handiger om alleen naar jouw te luisteren inderdaad :PMech schreef:Hey Shipwreck!
Niet te veel naar die mannen luisteren hier! En vooral niet naar kikkers en mannekes die christiaan heten![]()
Maar goed al het gelul aan de kant.
Niet om het een of het ander, maar Mech heeft meer verstand van de markt/vering dan de gemiddelde DP'er hier. Daarnaast slaat hij met zijn reactie de spijker op z'n kop...GTLTS schreef:Denk dat op DP een groot deel van de uiteindelijke klanten zitten; dus misschien wel slim om een klein beetje te luisteren... tenzij jij zelf gaat zorgen voor zijn boterham...dan is het handiger om alleen naar jouw te luisteren inderdaad :P
mech en ik gaan way back en we know our shit! binnenkort meer nieuws want ik heb leuke plannen voor een shop in het midden van het land stay tuned!LSmtb schreef:Niet om het een of het ander, maar Mech heeft meer verstand van de markt/vering dan de gemiddelde DP'er hier. Daarnaast slaat hij met zijn reactie de spijker op z'n kop...GTLTS schreef:Denk dat op DP een groot deel van de uiteindelijke klanten zitten; dus misschien wel slim om een klein beetje te luisteren... tenzij jij zelf gaat zorgen voor zijn boterham...dan is het handiger om alleen naar jouw te luisteren inderdaad :P
Ik denk dat iedereen inmiddels weet dat dit de jongens zijn die weten waarover ze spreken. Maar de klanten moeten geld in het laatje brengen...en niet zijzelf... en dat is hetgeen waarom veel shops het niet redden; je moet je spullen verkopen aan de klanten en niet aan jezelf.LSmtb schreef:Niet om het een of het ander, maar Mech heeft meer verstand van de markt/vering dan de gemiddelde DP'er hier. Daarnaast slaat hij met zijn reactie de spijker op z'n kop...GTLTS schreef:Denk dat op DP een groot deel van de uiteindelijke klanten zitten; dus misschien wel slim om een klein beetje te luisteren... tenzij jij zelf gaat zorgen voor zijn boterham...dan is het handiger om alleen naar jouw te luisteren inderdaad :P
hi bomber, de shop heeft een chill concept het is een bestaande fietsenwinkel die ingeslapen is en nieuw leven krijgt ingeblazen. maar door mijn reizen heb ik vele shops over de hele wereld kunnen bekijken. de shop krijgt een coffee corner in de style van starbucks loungehoek waar je op een plasma mtb films kan kijken terwijl je bike wordt gepimt. shopstyle more show more room in the showroom. kom maar op met sugesties waar jullie behoefte liggen.Bomber schreef:Dan wens ik jouw veel Suc6 met die nieuwe shop.Naar mijn ervaring niet de makkelijkste uitdaging, mits je zelf goed in de groene flappen zit..
Cheers SDG
cheers stikman