Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.
Moderator:Beheerders
-
X rider
Manitou Xvert carbon lek probleem
Bericht
door X rider » za feb 07, 2009 2:58 pm
Ik ging vanmorgen even de schuur in om een peukje te roken en draaide mijn fiets eens om, zodat de olie in de vork weer terug in de vork kon lopen en tot mijn grote verbasing zie ik dit:
Is dit makkelijke zelf op te lossen?
Of heeft die nu echt een servicebeurt nodig? en is dat zelf te doen?

-
DESL
Bericht
door DESL » za feb 07, 2009 5:37 pm
Ik zou proberen om onder de compession rod screw een (dun) pakkingkje (nylon of koper)te plaatsen en kijken of dat 't probleem verhelpt (mits je niet al teveel olie bent verloren)

--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----
-
Mech
Bericht
door Mech » zo feb 08, 2009 11:14 am
Kan geen kwaad, er zit in die vork maar 15cc olie 15W/40 motorolie per poot.
Je kan de fiets op de kop zetten, imbus boutje eruit halen (deze houd de demperrod die op de veer drukt op zijn plaats) o-ring van 5x2 of zo om de bout doen en weer monteren en zorgen dat die goed vast zit.
Je kan ook snel even de onderpoten eraf pakken alles goed schoon maken en terug monteren. Vaak zie je die olie er ook uitkomen als de vork lang niet geserviced is en eer veel vuil onder in zit dat wordt dan samengeperst en de olie loopt er dan onder druk uit. Eigenlijk is het meer zweten.
Je moet bij deze vork ook de carbon verstevigings boog in de gaten houden voor scheuren komt ook veel voor.
-
X rider
Bericht
door X rider » zo feb 08, 2009 12:01 pm
oke dan, bedankt voor het advies. Ik denk dat ik hem dan maar even uit elkaar haal aangezien die nog niet elkaar is geweest sinds ik hem heb en de vorige eigenaar weet ik dit ook niet meer.
En als je al zegt dat de olie een slechte kleur heeft dat is dus des te meer reden om hem uit elkaar te halen.
Moet ik nog ergens specifiek op letten bij het uit elkaar halen van deze vork?
Ik heb de manual erbij. daar staat ook in de 5 wt olie te gebruiken en dan staat erbij
Recommended: 203mm maximum: 178mm minimum: 228mm
Maar voor welke olie moet ik nu kiezen dan ?
-
DESL
Bericht
door DESL » ma feb 09, 2009 6:59 pm
Mech schreef:o-ring van 5x2 of zo om de bout doen en weer monteren
Is het wel verstandig om een rubber o ring te gebruiken hiervoor?
Het probleem met die dingen is dat je ze er tussenuit perst
als je de bout goed vast draait, en daarbij vergaan/drogen
ze ook uit op den duur.
--Cranked Crusaders--
-----Nil Nobis Absurdum-----
-
hubertje - Berichten:1262
Bericht
door hubertje » ma feb 09, 2009 7:23 pm
Gewoon o-ringetje zit er standaard ook tussen voor zover ik weet. Met de Xvert geen ervaring, maar andere manitous hebben idd gewoon wat smeerolie onderin, rest is gesloten systeem.
-
Mech
Bericht
door Mech » za feb 14, 2009 8:23 pm
De olie hoogte in de manual is voor de cartridge, dit is 5wt vork olie. In de buitenpoot zit alleen smeer olie. Je moet de rebound adjuster eruit trekken, klemt met een o-ring en dan kan je met een imbus 8 de bout losmaken (linksom) als hij meedraaid en niet loskomt een paar keer met een kunstof hamer tegen de sleutel aantikken (niet te zacht is geen ei) dan komt die wel los. Aan de andere kant waar je ziet dat het een beetje lekt het zelfde maar is een imbus 5.
Je kan dan de buitenpoten er vanaf schuiven zonder moeite, kan wel een hoop troep uitlopen dus een lekbak is makkelijk.
Alles goed schoonmaken met remreiniger en dan de seals invetten met vet wat geschikt is voor rubber en niet plakt, manitou PrepM is goed maar ik weet niet of het nog te krijgen is. Anders werkt vet voor Rockshox of zo ook.
Dan de poten terug erop schuiven en door de gaten waar de buiten inmoeten links en rechts 15ml motor olie inspuiten. Alles goed vast zetten en je bent klaar.
Hoeft niet meer dan 20Min te duren.
-
YuriS
Bericht
door YuriS » di feb 17, 2009 7:57 am
O-ringetjes zijn niet echt bedoeld om te worden ingeklemt/platgedrukt onder een boutje. Hiervoor moet je gewoon een koper- of alu- afdicht ringetje gebruiken. Als ze origineel bij Manitou een rubber ringetje hebben gebruikt zijn het echt stumpers!
-
Mech
Bericht
door Mech » di feb 17, 2009 9:48 pm
Als je die hele constructie niet kent zeg dan niks....
-
X rider
Bericht
door X rider » wo feb 18, 2009 11:03 am
lol mech bedoeld idd. wat anders, namelijk het o ringetje van de rebound knop. daarmee zit die in de vork geklemt
Hoewel ik wel vind dat die reboundknop er snel uit valt, is daar nog wat aan te doen ?
Want dat heb ik namelijk ook bij mijn Manitou DC vork dan valt die rebound knop er ook snel uit en ik wil ze toch echt niet kwijt raken want nieuwe bestellen zou wel moeilijk worden
In iedergeval super bedankt voor de info en die ga ik ook zeker gebruiken.
-
X rider
Bericht
door X rider » wo mar 11, 2009 1:27 pm
Mech schreef:
Alles goed schoonmaken met remreiniger en dan de seals invetten met vet wat geschikt is voor rubber en niet plakt, manitou PrepM is goed maar ik weet niet of het nog te krijgen is. Anders werkt vet voor Rockshox of zo ook.
Waar is dit te krijgen in nederland, heb namelijk geen zin om in het buitenland te bestellen, alleen maar voor een beetje vet.
-
Djamgils - Berichten:1244
-
Contacteer:
Bericht
door Djamgils » wo mar 11, 2009 1:59 pm