Ja, 't zijn me nogal appels en peren...
De R1 is idd echt lichtgewicht xc-race. Dat betekent dat ie in hooggebergte (Pyreneeen) vraagt om een supergeoefende hand (nooit laten slepen) en dan nog is het risico op fading tamelijk groot. Als je voor dat soort avontuurjes wat zoekt, zou ik eerder naar de klassieke K-serie kijken of idd de The One. Die laatste vind ik zelf veel te giftig, maar daar kan je prima aan wennen natuurlijk. Het is idd echt een anker. Mooi spul...
Daarnaast: schijfdiameter scheelt een hoop... Wat rij je op je Juicy's en wat weeg je? En hoe zuiver is je remtechniek? Het is voor de overgrote meerderheid van de rijders echt geen overbodige luxe om in ieder geval iets van 180mm voor te hebben. Niet voor niets wordt dat tegenwoordig meestal standaard gemonteerd op xc-fietsen.
En over sneeuw: ik heb nooit echt lange stukken in de sneeuw gereden in de bergen (dat werd meestal lopen, omhoog...), maar in Nederland merk ik wel dat je soms misschien wat meer handkracht nodig hebt (XT's). Sneeuw betekent meestal constante kou en nattigheid, de compound van je blokjes wordt dan belangrijk. Ik weet dat niet precies voor Avid, maar aangezien je eerst wel tevreden was over je remmen in de bergen(?), zou dat er wel iets mee te maken kunnen hebben.
Kijk, ik heb niet zoveel met Juicy's (als alleen al remblokken verwisselen zo'n geklooi moet zijn: laat maar

) en het is natuurlijk een mooi excuus om nieuwe remmen aan te schaffen, maar schijfdiameter, compound van de blokken en extreme omstandigheden (hoe vaak ga je nog in de sneeuw in de bergen rijden?) zijn wel heeel bepalend voor het karakter van een rem. En in basis blijft de Juicy een prima rem.