Formula R1 vs The one

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
blokker
Formula R1 vs The one

Bericht door blokker » do feb 26, 2009 6:10 pm

Ik ben op zoek naar nieuwe remmen maar kan niet kiezen tussen deze 2 :?

Rij nu met avid juicy 7 maar wil iets krachtigers.
Was altijd wel te spreken over deze remmen maar ben net terug uit de pyreneeen en vond ze daar tegenvallen. Wel in de sneeuw gereden maar dat moet niet uitmaken toch? Enige optie is voor een 180mm schijf monteren.

Graag jullie mening over de voordelen/nadelen tussen deze 2 remmen

Trekrules

Bericht door Trekrules » do feb 26, 2009 6:46 pm

Ik rij met de The One al 1 jaar en ik ben zeer onder indruk,beste koop die ik ooit gedaan heb,heb daarvoor met avid en hayes gereden en niks komt in de buurt van deze ankers.Echt geen woorden voor te beschrijven,de enig nadeel dat ik trof waren de origionele remblokken die hebben niet zo hele lange levensduur.Maar dat veranderde pas nadat ik Swisstop remblokken monteerde en nu gaan ze nog veel langer mee :D ,ze zijn ook behoorlijk licht en zijn lichter dan sommige XC remmen

Ik heb nog niet met de R1's gereden dus ik kan niet oordelen maar als ik de lbs mag geloven die zelf met de R1's gereden heeft was die zeer onder de indruk.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

freeko

Bericht door freeko » vr feb 27, 2009 12:57 pm

Ik rijd met Formula Oro K24 met 200mm schijven.Remt echt super.Had eerst ook altijd Hayes maar dit is echt stukken beter.

Zat toen te dubben tussen Formula of Hope..Formula was het eerste wat ik tegen kwam.

Ik wou ook de "Te One" maar die waren me net ff iets te duur.En heb nu op beide fietsen dezelfde remmen.Makkelijk met remblokken onderdelen kopen en zo.

Kijk eens op http://bikemarkt.mtb-news.de/bikemarkt/

Wil nog wel eens wat interessants tussen staan....heb ik de mijne ook weg

.

b-dirt

Bericht door b-dirt » vr feb 27, 2009 4:37 pm

ik denk dat je dan toch voor the one's moet gaan want de r1 is een super lichtgewicht rem en volgens mij alleen voor XC doeleinde

mateis

Bericht door mateis » za feb 28, 2009 1:20 pm

Ja, 't zijn me nogal appels en peren...

De R1 is idd echt lichtgewicht xc-race. Dat betekent dat ie in hooggebergte (Pyreneeen) vraagt om een supergeoefende hand (nooit laten slepen) en dan nog is het risico op fading tamelijk groot. Als je voor dat soort avontuurjes wat zoekt, zou ik eerder naar de klassieke K-serie kijken of idd de The One. Die laatste vind ik zelf veel te giftig, maar daar kan je prima aan wennen natuurlijk. Het is idd echt een anker. Mooi spul...

Daarnaast: schijfdiameter scheelt een hoop... Wat rij je op je Juicy's en wat weeg je? En hoe zuiver is je remtechniek? Het is voor de overgrote meerderheid van de rijders echt geen overbodige luxe om in ieder geval iets van 180mm voor te hebben. Niet voor niets wordt dat tegenwoordig meestal standaard gemonteerd op xc-fietsen.

En over sneeuw: ik heb nooit echt lange stukken in de sneeuw gereden in de bergen (dat werd meestal lopen, omhoog...), maar in Nederland merk ik wel dat je soms misschien wat meer handkracht nodig hebt (XT's). Sneeuw betekent meestal constante kou en nattigheid, de compound van je blokjes wordt dan belangrijk. Ik weet dat niet precies voor Avid, maar aangezien je eerst wel tevreden was over je remmen in de bergen(?), zou dat er wel iets mee te maken kunnen hebben.

Kijk, ik heb niet zoveel met Juicy's (als alleen al remblokken verwisselen zo'n geklooi moet zijn: laat maar :D ) en het is natuurlijk een mooi excuus om nieuwe remmen aan te schaffen, maar schijfdiameter, compound van de blokken en extreme omstandigheden (hoe vaak ga je nog in de sneeuw in de bergen rijden?) zijn wel heeel bepalend voor het karakter van een rem. En in basis blijft de Juicy een prima rem.

blokker

Bericht door blokker » zo mar 01, 2009 9:54 pm

Ik was al overgestapt op swiss-stop remblokken,wel een verbetering. Zat ook te denken aan grotere schijven maar het word nu bijna zeker de ONE. Rij nu al 2 jaar met de juicy's en wil ook wel eens wat anders proberen. En dit is een goed excuus :D

In de sneeuw rijden gebeurt zeker niet veel vaker,maar sindskort woont mn zus+zwager in de pyreneen dus wil zeker goede remmen hebben!!!
Binnenkort nog wel ff de R1 testen maar weet bijna zeker dat het THE ONE word met 180/160 schijven.

Ik weeg 72 kg,rij nu met 160/160,maar hoe zuiver ik rem weet ik niet :?

mateis

Bericht door mateis » ma mar 02, 2009 11:21 pm

Als je zeker wilt zijn, zou ik absoluut voor de The One gaan. Tikkie overkill op remmen is helemaal niet erg. Weet wel dat ze vrij agressief zijn...

blokker

Bericht door blokker » di mar 03, 2009 5:08 pm

remmen zijn besteld!!

mooie aanbieding bij barracuda! :D :D
Alleen is het 180/180 geworden,kleiner voor achter hadden ze niet.
Nu voor het eerst leidingen inkorten en ontluchten,ook een uitdaging,en dan testen maar!

blokker

Bericht door blokker » do mar 12, 2009 11:24 am

Remmen zijn gemonteerd! :D
Was alleen best nog een gekloot om ze goed te ontluchten en vullen.
Kon steeds mn rem inknijpen tot aan mn handvat,maar na wat uurtjes pielen toch gelukt. Al een rondje mee gereden maar zijn nog niet helemaal goed ingeremd.

maar allemaal bedankt voor jullie reacties en advies!

Plaats reactie