Achterschokbreker: Air VS Coil

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Welke achterdemper?

Fox DHX Coil
15
54%
Fox Van R
1
4%
Fox DHX Air
8
29%
Marzocchi Roco RC
4
14%

Totaal aantal stemmen: 28

YuriS

Bericht door YuriS » vr okt 24, 2008 8:07 pm

Ok,

Denk dat ik idd voor een RS Vivid ga.

Goed geprijst, goede instel mogelijkheden, vergelijkende werking met een Cane Creek. En veel positieve reacties van rijders die met meerdere shocks ervaring hebben. En Fox kan gewoonweg niet eeuwig blijven teren op goede eigenschappen (wellicht) van vroegaa.

Ik ben nog even aan het zoeken geweest, maar kon niks vinden van een nieuw model Vivid voor 2009. Weet iemand hier meer van, blijft het model 2009 gelijk aan 2008?

Thanks voor al het advies guys :)

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr okt 24, 2008 8:18 pm

misschien wist je het al. Maar je hebt perse een RS veer nodig bij de vivid.
Meestal kun je de veer voor de vivid 50LBS lichter nemen dan bij de dhx.

Mounting hardware van de fox dhx past wel op de vivid.

Hier heb je alles staan wat je nodig hebt,
http://bike-components.de/catalog/advan ... ords=vivid

YuriS

Bericht door YuriS » vr okt 24, 2008 11:04 pm

Uhh, Nee. Dat wist ik nog niet! Waarom?

Zag op het pinkbike forum wel een gast die er een titanium veer op heeft:

Afbeelding

Oh, er moest wel wat afgeslepen worden :lol:

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr okt 24, 2008 11:16 pm

YuriS schreef:
Uhh, Nee. Dat wist ik nog niet! Waarom?

Zag op het pinkbike forum wel een gast die er een titanium veer op heeft:

Afbeelding

Oh, er moest wel wat afgeslepen worden :lol:
omdat de binnen diameter van de vivid veer breder is dan andere veren gezien de vivid ook een wat grotere shock body heeft ;) .Ti veer op die vivid op de afbeelding is een obtanium veer
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

YuriS

Bericht door YuriS » ma okt 27, 2008 10:18 am

Ok, het gaat dus een Roxk Shox Vivid 5.1 worden :D

Weet iemand al iets van een 2009 model af, of blijft het gelijk aan 2008 ?

Tanks voor alle reacties trouwens :arms:

YuriS

Bericht door YuriS » zo nov 02, 2008 4:40 pm

Zelf vandaag maar even wat informatie over Rock Shox 2009 ingewonnen bij SRAM.

De Vivid 5.1 2009 blijft ongewijzigd. Wel komen er direct Titanium veren beschikbaar.

De Totem serie krijgt iets andere kleuren, de 2 step is er niet meer en verder blijft alles hetzelfde. Helaas ook de slechte keerringen en seals (zelf ook door de AGU Sales manager aangegeven :( ) Voor 2010 staat wel een verandering in de planning voor de Totem.

Ze gaven ook aan dat de Avid Juicy remmen serie gaat verdwijnen in 2010 en deze door de Elixcer serie zal worden overgenomen. De Avid Code blijft in 2010 ongewijzigd.

Toch weer interressant.

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » di nov 04, 2008 9:14 am

YuriS schreef:Ok,
vergelijkende werking met een Cane Creek.
hoe dan wel? Je vergelijkt 2 dempers die je nog niet gezien hebt met een kennis die eindigt bij het concept midstroke. Probleem met internet is dat zo'n verhaal start met deze uitspraak en eindigt dat Plons en Sossa de hamsterdance doet in het bos.
Vivid en CCDB zijn technisch totaal verschillend op die veer na. de marketing boys hebben je doen geloven dat door de rebound alleen op beginning stroke instelbaar te maken, je een dubbel circuit hebt
Ik denk dat de enige op DP die geplaatst is om deze shocks te vergelijken onzen Djamgils is.

ik geloof wél dat een vivid een erg goeie demper is. Van de mainstream merken zit rockshox volgens mij weer helemaal aan de top mee te draaien. Ik geloof ook dat een vivid een betere demper is als je de kennis en t geduld niet hebt om een CCDB af te stellen.
In jouw geval had ik je vanilla laten tunen maar die vivid zal ook beestachtig vetjes rijden.
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di nov 04, 2008 9:41 am

de RS vivid werkt ook volgens het double barrel principe, maar de uitvoering verschilt wel van elkaar. In de manual van RS kun je duidelijk zien dat er een aparte buis zit in de main chamber.

als je kijkt naar de roco, dhx, swinger of vivid dan komt de vivid het dichtst bij het prestatieniveau van de CCDB. En ook qua werking lijken ze het meest op elkaar.
De vivid heeft wel een beperkter instelbereik maar dit vangen ze op door 3 verschillende tunes te hebben.

YuriS

Bericht door YuriS » di nov 04, 2008 10:46 am

de RS vivid werkt ook volgens het double barrel principe
.

Dit is wat ik bedoelde met dat ze vergelijkbaar zijn.

Op BikeMotion ook nog gepraat met Peter Gilbert (Vice President of Sales volgens zijn kaartje) van Cane Creek en me alles nog eens haarfijn laten uitleggen o.a. aan de hand van het doorgesneden demo model. Hij vertelde me ook nog wat over de verbeteringen en over de geschiedenis en over alle wellicht voor en tegens in het gebruik. Toch zo'n 30 min met de man lopen babbelen. Kwamen uiteindeljk verschillende conclusies uit:
- Nooit een Air demper zetten op mijn type Nicolai, gewicht en toepassingsgebied
- Eigenlijk pas aan een Double Barrel beginnen als genoeg rijervaring hebt om ook daadwerkelijk het verschil te merken met andere shocks. En die ervaring ook gebruiken om de shock goed in te stellen.
- Dat tunen is eigenlijk natuurlijk schunnig. Je koop iets nieuw en moet het dan eigenlijk compleet laten ombouwen om hem goed werkend te krijgen
- Hij is wel erg mooi dit jaar in de kleur goud van öhlins :oops:

Maar goed de vivid is dus een keuze van de best of de worst ;) en dat voor een goede prijs. Ik heb geen zin om 180 Euro te betalen voor het optunen van mijn Fox om die wellicht over een jaar weer te verkopen (met de instelling die eigenlijk alleen voor mij geschikt is) om uiteindelijk toch een CCDB of BOS te kopen.

Al met al lijkt met het een redelijk afgewogen beslissing. Over een jaar waardeer ik de wellicht suprieure werking van een CB of Bos of Elka dan desde meer!

De Jean
Contacteer:

Bericht door De Jean » di nov 04, 2008 11:15 am

Djamgils schreef:de RS vivid werkt ook volgens het double barrel principe, maar de uitvoering verschilt wel van elkaar.
I stand corrected
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di nov 04, 2008 2:21 pm

ik moet eerlijk zeggen dat nu ik de foto's weer zie het wel een hele smalle ruimte is.
http://www.sicklines.com/gallery/showph ... e/big/cat/

YuriS

Bericht door YuriS » di nov 04, 2008 4:16 pm

Oh oooo...

Azonic-xc-er

Bericht door Azonic-xc-er » do nov 06, 2008 9:42 pm

En zo ziet een cane creek er uit:
Afbeelding

Trekrules

Bericht door Trekrules » do nov 06, 2008 9:56 pm

Azonic-xc-er schreef:En zo ziet een cane creek er uit:
Afbeelding
Die demper had ik besteld bij Cosmic sports maar ik haakte snel af vanwege zijn prijs(1000 euro!!!!!!! met stalen veer ) en volgens Cosmic niet in de 10.5'' inbouw gezien de M6 die wel heeft :?
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

YuriS

Bericht door YuriS » do nov 06, 2008 10:01 pm

Tja,

Zoek de verschillen:

Afbeelding

YuriS

Bericht door YuriS » do nov 06, 2008 10:03 pm

1000 Euries is wel heeel duur. Normaal zo'n 600 Dollar
http://www.webmountainbike.com/dobarecoovsh.html

Maar trekrules, is dit dan niet iets voor jou?? Is er ook in de maat 10.5 !

Afbeelding

http://www.elkasuspension.com/products/ ... bike.html#

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do nov 06, 2008 10:07 pm

Cosmic sport zijn ook een stel knuppels. Je kunt hem dan beter in amerika bestellen.
Bos is met 600 euro dan een stuk betaalbaarder en nog beter ook.

Cane Creek komt er eindelijk achter dat hun dempers te veel demping hebben, het heeft een paar jaar geduurd. Maarja dat krijg je wanneer je techniek inkoopt waar je zelf de ballen verstand van hebt.

On a side note, 10.5inch shocks zijn dom. De dempers zijn zwaar, je krijgt coil rub, voor lichte mensen zijn er geen veren beschikbaar, de demping is al snel te zwaar...
YuriS schreef:Oh oooo...
Het is nog steeds een double barrel die vivid. En ik was alleen verbaasd dat het zon kleine spleet was, dit wil niet zeggen dat ik geen vertrouwen in de werking heb.

YuriS

Bericht door YuriS » do nov 06, 2008 10:15 pm

Djamgils schreef: dit wil niet zeggen dat ik geen vertrouwen in de werking heb.
feww, dan ben ik weer opgelucht :D

Trekrules

Bericht door Trekrules » do nov 06, 2008 10:48 pm

10.5'' dempers hoeven per direct niet zwaar aan te voelen voor lichte rijders,ik heb sinds kort dit jaar een manitou swinger X6 intrinsic gekocht en die voelt echt boterzacht met een 300lbs veer voor mijn 55kg ;) .

@Djamgils: Coil rub bij alle 10.5'' dempers is onzin,ik heb beide de revox en swinger in die inbouw en nog nooit last van coil rub gehad.(Christiaan had wel coil rub met de double barrel).

@YuriS: De elka's gaan denk ik erg goed worden gezien elka een goede reputatie hebben in de power sport devisie vooral bij de ATV en MX dempers(staan zelfs hoger dan Ohlins).Als ik het niet mis heb bouwen zij hun dempers specifiek voor elke fiets en voor de rijder.Ik ben benieuwd over de eerste reviews van deze elka mtb dempers.Qua prijs zijn ze zeer goed $499 voor het stage 5 model met 3 soorten veren om te kiezen(stalen,High tensile(alu) en Titanium).

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do nov 06, 2008 11:34 pm

Trekrules schreef: in de power sport devisie vooral bij de ATV en MX dempers(staan zelfs hoger dan Ohlins).
Waarop baseer je dat?

ja elka klinkt echt goed, http://www.ridemonkey.com/forums/showpo ... stcount=20
niet dus.

Laten we het erop houden dat er geen voordelen zitten aan een 10.5inch shock. En in een hoop gevallen wel degelijk nadelen.

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr nov 07, 2008 3:19 pm

ja elka klinkt echt goed, http://www.ridemonkey.com/forums/showpo ... stcount=20
niet dus.
omdat 1 iemand het zegt dat het niet deugt dan betekend het niet meteen dat iedereen het maar niet moet kopen.

Djamgils
Contacteer:

Bericht door Djamgils » vr nov 07, 2008 3:36 pm

ik zeg ook helemaal niet dat niemand het moet kopen.
Ik zou verwachten van een bedrijf dat beter zou moeten zijn dan ohlins (volgens jou) geen negatieve berichten te kunnen vinden.

Maar waarop baseer jij dat het zo geweldig is?

Trekrules

Bericht door Trekrules » vr nov 07, 2008 4:08 pm

Sprak met lui in Oostenrijk die Elka vering hebben op hun race ATV's en die daarvoor met Ohlins reden,die vonden de Elka's beter en hebben ook meer afstellingen dan Ohlins.Heb zelf ook op een ATV gereden van een kennis met Elka vering en ik vondt ze erg goed.

maargoed laten we erover op houden of via PB verder praten.

Sneeck

Bericht door Sneeck » vr nov 07, 2008 6:02 pm

Dan spreek je jezelf aardig tegen, omdat een paar gasten bla roepen betekend niet dat Elka automatisch het beste is :lol:

Plaats reactie