Fox 36 Talas RC2 of Fox 36 Van RC2 voor FR/DH??

Alles over vorken, wielen, remmen, derailleurs en andere onderdelen. Ook voor accessoires zoals fietsendragers, verlichting, GPS etc.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie

Meest geschikt voor FR / DH

Fox 36 Talas RC2 160 mm
3
30%
Fox 36 Van RC2 - 160 mm
7
70%

Totaal aantal stemmen: 10

RR
Fox 36 Talas RC2 of Fox 36 Van RC2 voor FR/DH??

Bericht door RR » do jul 17, 2008 7:50 am

Ben op zoek naar een andere vork voor op de Prophet MX en heb wat rond zitten kijken in de "te koop" sectie. Rijd op het moment rond met een Marzocchi Z1 FR ETA 130 mm en wil hier toch iets groters inzetten omdat de bike meer gebruikt gaat worden voor de parken en het betere trail rijden in de alpen.

Heb mijn keuze al gemaakt om van Marzocchi naar Fox te gaan, of ik moet nog ergens een leuke 55 of 66 in 160 mm uitvoering vinden tegen een leuk bedrag.

Nu hoor en lees ik allerlei verhalen over het onderhoud van de Fox vorken, heb geen zin (en het kost ook weer een leuk budget) om de vork om de zoveel ritten te laten servicen omdat de cartridge of de bushings vervangen moeten worden.
Daarom mijn vraag welke vork meer hufterproof en vergevingsgezind is qua gebruik. Ben geen hardcore downhiller en laat de grote jumps meestal voor wat ze zijn, maar houd van de technische stukken met een berg rotsen en af en toe een leuke drop (tot 1,50-2,00 m1).

Beide vorken zijn natuurlijk totaal verschillend van elkaar, maar wel allebei 160 mm;
36 Talas RC2 - een air vork met een traveladjuster
36 Van RC2 - een coil vork zonder travel adjuster
Als ik goed ben ingelicht hebben beide vorken een plush gevoel, maar elk op een andere manier. De Air vork heeft in de travel een meer opbouwende compressie terwijl de Van een meer lineaire compressie heeft.

Mocht de vraag wat onduidelijk zijn dan graag jullie mening over de vorken en eventueel de verschillen qua rijstijl en gebruik.
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

hubertje

Bericht door hubertje » za jul 19, 2008 9:39 am

vanilla, absoluut.

RR

Bericht door RR » ma aug 04, 2008 8:09 am

Thanx voor de reacties, niks zo veranderlijk als de dikte van je portemonee dus het is iets heel anders geworden. Na een reactie op een Rock Shox Lyrick 2-step (de foxen die ik op het oog had waren beide al verkocht, helaas) een Domain 318 IS 115-160 mm U-Turn aangeboden gekregen.

Gister gemonteerd en perfect voor mijn Prophet MX2. axle-crown kwam maar 15 mm omhoog met 30 mm meer travel dan de oude Marzo Z1. Klein rondje gereden met wat trappen en wortelstukken en rijdt super, lekker plush en met de motion controil weinig last van brake compression. Nu volgende week maar eens zie hoe deze vork zich houd in de alpen :D
My bikes:
EN - Trek Slash 8 - 27,5" (2015)
XC/AM - Trek Stache 9 - 29+ (2016)
4X/pumptrack - Dartmoor Phantom (2013)

Plaats reactie